ik ben 2 en ik zeg nee. Tips gevraagd.

01-01-2009 17:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie heeft tips voor me. Soms weet ik niet hoe ik met de buien van mijn zoon om moet gaan. Hij is 2, en dat merk je in alles. Helemaal wanneer hij moe is.

Vandaag heeft hij bijvoorbeeld zo'n dag. Niet is goed, om alles wordt gekrijsd en gegild. Op zich standaard gedrag voor een 2-jarige.

Ik heb echter de pech dat ik vorig jaar overspannen ben geweest en merk dat ik, wanneer hij zo'n dag heeft, vrij snel opgefokt raak. Dan kan ik het gevoel van toen helemaal weer voelen. Totaal onterecht ten opzichte van mijn kereltje natuurlijk, het is voor hem gewoon zijn levensfase. Hoewel ik wel merk dat mijn zoon aan de pittige kant is met alle fases die hij doormaakt.

Op zo'n dag als vandaag probeer ik een beetje met zijn willetje mee te gaan. Echter niet alles kan zoals hij het wil. Dat is natuurlijk krijsen. Wie heeft tips voor me hoe ik met die buien omga. Hoe schakel ik mijn eigen opgefoktheid uit. Hoe "begeleid" ik hem door deze fase heen.

Dank voor de reacties.
Krokus, krijg je hem niet rustig dan door op schoot te nemen en boekje te lezen?
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 18:43:

Krokus, krijg je hem niet rustig dan door op schoot te nemen en boekje te lezen?Ligt aan zijn bui, denk ik dat haar antwoord zal zijn...
Wat hier ook wel werkt is iets met haar te doen wat ze echt echt leuk vindt; koekjes bakken, kleien, fietsen. Iets SAMEN doen iig.
quote:Zwieber schreef op 01 januari 2009 @ 18:45:

[...]

Ligt aan zijn bui, denk ik dat haar antwoord zal zijn...

whehe. Idd.

En eigenlijk komt het maar zelden voor dat hij bij mij op schoot rustig wordt. Zeker wanneer ik hem bij mij op schoot neem. Als het van hemzelf uitgaat zou het nog wel willen lukken.

Rustig wordt hij van de televisie, en van zijn doekje. Daar ben ik op dat soort dagen altijd wat soepeler mee.
quote:krokusje schreef op 01 januari 2009 @ 18:48:

[...]

whehe. Idd.

En eigenlijk komt het maar zelden voor dat hij bij mij op schoot rustig wordt. Zeker wanneer ik hem bij mij op schoot neem. Als het van hemzelf uitgaat zou het nog wel willen lukken.

Rustig wordt hij van de televisie, en van zijn doekje. Daar ben ik op dat soort dagen altijd wat soepeler mee.Dit zal wel steeds meer worden hoor. Van de ene op de andere dag krijgen ze interesse in voorlezen en dan zit je echt twee uur achter elkaar voor te lezen tot je je stem kwijt bent...
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 18:48:

Wat hier ook wel werkt is iets met haar te doen wat ze echt echt leuk vindt; koekjes bakken, kleien, fietsen. Iets SAMEN doen iig.

Met twee is de concentratiespanne voor koekjesbakken echt te klein. Dit weekend heeft Zwiepje heerlijke koekjes gemaakt maar het kneden is natuurlijk het leukst en daarna mocht papa de rest doen.

fietsen in dit weer...? Met mooi weer natuurlijk wel!
Geloof me, ik haat fietsen eigenlijk best behoorlijk, maar als ik dan lekker kletsend meiske achter me heb zitten, is het best wel ok.

En met dit weer worden ze lekker moe van de koude buitenlucht
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 19:06:

Geloof me, ik haat fietsen eigenlijk best behoorlijk, maar als ik dan lekker kletsend meiske achter me heb zitten, is het best wel ok.

En met dit weer worden ze lekker moe van de koude buitenlucht Mij krijg je echt niet op de fiets met dit weer maar ik ben gewoon niet koubestendig. En fietsen met de kleine op zich is fantastisch leuk, behalve als hij me weer gaat kietelen terwijl ik probeer te fietsen
Dames, dank dat jullie me weer even helpen de boel te relativeren en te overzien. Had ik even nodig.
quote:krokusje schreef op 01 januari 2009 @ 19:11:

Dames, dank dat jullie me weer even helpen de boel te relativeren en te overzien. Had ik even nodig.En je mag me altijd mailen hoor, ik help graag de moeder van een mede-stuiterbal: z.wieber@hotmail.com
Graag gedaan
wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Kind wil typen en kruipt over toetsenbord om op plaatje van Zwieber te drukken en roept ondertussen dat je vooral niet moet stelen

Doe eens iets aan je avatar, kan niet eens rustig forummen zo
quote:Zwieber schreef op 01 januari 2009 @ 19:13:

[...]

En je mag me altijd mailen hoor, ik help graag de moeder van een mede-stuiterbal: z.wieber@hotmail.comwie weet maak ik nog eens gebruik van je aanbod als het stuiteren me even teveel wordt. Hahaha.
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 19:16:

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Kind wil typen en kruipt over toetsenbord om op plaatje van Zwieber te drukken en roept ondertussen dat je vooral niet moet stelen

Doe eens iets aan je avatar, kan niet eens rustig forummen zo Ja hallo, hou je kind toch eens lekker gewoon in de hand.
Heeft helaas haar wilde paar uurtjes weer
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 19:29:

Heeft helaas haar wilde paar uurtjes weer Ach, zo word ik ook nog eens besprongen in enthousiasme...
Door Mr Zwieber?
quote:Star schreef op 01 januari 2009 @ 19:45:

Door Mr Zwieber? Oh dat vanochtend nog hoor....
Ik heb geen tips voor je maar wil je een hart onder de riem steken. Mijn dochtertje van 2,5 jaar is niet heel druk maar kan soms wel heel dwars zijn. De laatste tijd wil ze bijvoorbeeld alles zelf doen maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Net wilde ze per se zelf haar pyama aan doen en toen ik haar wilde helpen ging ze huilen en tegenwerken.

Op sommige dagen worden de meest basale dingen een enorme onderneming. Boodschappen doen bijvoorbeeld... Ik heb trouwens nog een dochtertje van 9 maanden die nu al erg fel en eigenzinnig kan zijn. Dat gaat dus nog wat worden over een paar maanden!

@Star: Wat heb je een leuk onderschrift!
En het is niet eens waar Sientje

Wow, Mr Zwieber; bij nacht een man bij dag een man.
2 is idd een pittige leeftijd. De streken verdwenen als sneeuw voor de zon toen zoonlief 3 werd maar dat duurde nog even.

Wat bij mij enorm hielp was het kookwekkertje. en duidelijk uitleggen hoe de dag eruit ziet. Niet de hele dag natuurlijk maar iets als 'nu gaan we eerst je kleren aandoen en dan gaan we naar beneden, dan mag jij mama helpen de tafel te dekken'. Mee laten helpen vinden ze helemaal te gek. En als je dan gegeten hebt bv. een kwartiertje het wekkertje zetten, dat ie dan zelf speelt en de belofte dat als het wekkertje gaat, dat jullie dan samen met dit of dat gaan spelen.

Toegegeven, 2 is een leeftijd waarop ze je soms het bloed onder je nagels uithalen. Dat wekkertje heeft echt heel veel geholpen bij mijn (erg actieve) zoontje. Succes!
@ Star: Voor jou misschien niet maar prince George zit er maar mooi mee!

Willen jullie kinderen ook alles zelf doen? Mijn dochtertje doet zelfs lichten weer uit en kleding uit die ik aan heb gedaan. Ze gaat sinds twee weken naar de wc zodat ik tien keer per dag daar het 'zelf doen' kan begeleiden.
ik zie heel vaak moeders in vragende zin iets eisen van hun kind.

Bijv. Moet je niet eens even een slaapje doen? (ze bedoelt, je moet nu naar bed) Maar doordat alles in een vragende wijs wordt gesteld krijgt de peuter de kans om Nee te zeggen. Dus als je een vraag stelt, calculeer in dat hij nee zegt en dat je zijn antwoord dus moet respecteren. Als jij iets van je peuter wil zal je dat in de gebiedende wijs moeten zeggen
" wedden dat " werkt vaak ; wedden dat jij niet je laarzen aan kan doen , wedden dat jij niet in tien tellen naar boven kan lopen , wedden dat jij niet je melk in zes slokken op kan drinken ....

Wedstrijd wie het eerst zijn jas aan heeft , wie het laatst boven is is een dikke olifant , ...... beesten bieden toch veel inspiratie ; kun jij lopen als een paard / olifant / etc . voorkomt getreuzel of gevraag of je hem wilt dragen .

Geef keuzes ; ipv doe je jas aan vraag je of hij zijn blauwe of zijn rode jas aan wil . Vaak kun je de keuze sturen door bijv. te zeggen ; " wil je je rode jas aan waarin je het koud krijgt of je lekkere dikke blauwe stoere grote jongensjas " oid .

Als je al weet waar hij standaard van gaat gillen ( bij het schap met de toetjes bijvoorbeeld ) kun je net op dat moment vragen of hij weet waar de boter ligt en of hij die wil pakken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat helpt? Wat je zelf al aangeeft: dat het maar een fase is en dat het niet tegen JOU gericht is. Hij is jou niet aan het pesten, hij zit gewoon zichzelf enorm in de weg in zijn levensfase. Mij helpt dit besef wel op lastige dagen (maar ok, soms helpt het ook niet genoeg..)

Meegaan in zijn beleving kan mij ook helpen, net zoiets als eerder geopperd is: mijn zoontje verstopt zich standaard net voordat hij naar bed gaat. Ik heb het woord slapen nog niet uitgesproken, of hij zit achter het gordijn of onder de tafel. Dan ga ik hem zoeken (duurt 1 minuut), of ik laat zijn lievelingsbeer iets in mijn oor 'fluisteren' en dat maakt hem nieuwsgierig. Als hij plotseling in een poes transformeert (gebeurt regelmatig, ook op de meest ongunstige momenten) vraag ik hem iets in de poezensfeer: 'heeft poes honger/oh, poes is moe/poes wil naar boven rennen, zoiets' en dan gaat hij dara vaak in mee. Terwijl als ik op dat moment op mijn manier wil dat er iets gebeurt... vergeet het maar! Dreinen, huilen, etc. Dus ik ga tegenwoordig maar op zoek naar de speelse manier waardoor hij zich gehoord voelt en min of meer mee wil werken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven