Ik vind het zwaar

16-03-2010 20:15 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 4 maanden en waar ik mijn oudste fluitend voedde en daarbij werkte en van alles deed, vind ik het nu heel pittig.

Al maanden slaap ik niet meer dan 2 uur achterelkaar. Mijn kind komt om de 2,5 a 3 uur voor een voeding en dat sloopt me.

Ik werk 32 uur, heb een peuterdochter, een man en een huishouden. Kolf me suf op mn werk en maak ondertussen domme fouten van vermoeidheid.

Daarbij gaat het kolven maar moeizaam, ik heb amper tot geen stuwing, ook niet als er veel uur tussenzit.

Meer dan 2x kolven op een werkdag lukt simpelweg niet.

Ik vind het gewoon echt zwaar om het allemaal te regelen.

Herkenbaar?
Rosa, ik ben bij de eerste in een soorgelijke situatie en op advies van iedereen om me heen gestopt met bv en begonnen met fv. Zoon sliep er niet meer en langer om en heeft tot 8 maanden nachtvoeding gehad. Alleen moest ik dan helemaal naar beneden, fles warm maken, weer omhoog, terwijl kind lag te brullen.

Qua vermoeidheid: het is ook bikkelen. Druk op je werk, thuis, huishouden, oudste kind en je jongste drinkt nu echt flink wat hoeveelheden en zal dat doen tot ze een maand of zeven is en dan een stuk meer uit haar gewone eten haalt. Het is dus nog een paar maandjes doorbikkelen.

Hoe je die maanden het beste doorkomt?

- Vraag opa's, oma's, vrienden, tantes en ooms om af en toe je oudste op te halen in het weekend voor een paar uur (en ga dan slapen).

- Regel een huishoudster (marktplaats of via-via)

- Accepteer dat je huishouden even niet optimaal is. Dat komt wel weer.

- Laat je man meer doen (ja, hij helpt vast wel, maar waarschijnlijk doe jij nog steeds veel meer)

- Dubbel koken en 1 portie invriezen voor werkdagen (pastasaus, lasagne, alle stamppotten, sausjes voor bij de rijst)

- Slaap om beurten uit in het weekend, zodat je even echt uitrust. Als je gevoed hebt, gewoon lekker terug je bed in. Je man redt zich wel die dag.

- Accepteer de situatie zoals hij is. Je bent nu moe, doet minder aan je huis en verwaarloost je vrienden. Dat komt wel weer goed over een aantal maanden. Voel je er nu niet schuldig over, maar accepteer dat het even zo is. Je kinderen blijven niet eeuwig klein en aan de borst.

En probeer er ook van te genieten, het gaat veel te snel voorbij die periode dat ze nog echt zo klein zijn. Als je ervan kunt genieten (op momenten), valt de rest ook minder zwaar.
quote:RosaP schreef op 16 maart 2010 @ 20:45:

Ze ligt nu in wiegje naast me (in bed dan)en we vallen vaak allebei in slaap. Heb dan ook geen idee of ze lang heeft gedronken of niet.

Voor mij is bv inderdaad belangrijk. Niet kostte wat kost, maar te kostbaar om er nu mee te stoppen. Ik heb nog een kind en zij is net zo kostbaar. Dus mezelf slopen, nee dat echt niet.

Maar ik vind mezelf wel sterk, als ik dat zo mag zeggen, maar af en toe dus even niet.

Ik hoopte ook stiekem opr eacties van moeders die het ook wel eens zwaar vinden en ook geen doorslapers hebben. Oudste sliep mét bv na 7 weken door en is dat altijd blijven doen.

Kijk, dán moet je mij hebben... Ik slaap na een jaar nog steeds niet door, en mijn dochter ook niet. Ik geef nog steeds bv. En hoe harder mensen roepen dat ik dat af móet bouwen, hoe harder ik doorga. En toch twijfel ik ook wel eens, kan ik soms wel huilen van vermoeidheid, ben ik af en toe volkomen onredelijk tegen mijn vriend, geniet ik me helemaal gek, maar weet ik soms ook niet waar ik het zoeken moet. Ik ben ook nog eens een slechte slaper. Als dochter eenmaal slaapt, lig ik nog weer een tijdje wakker. Ik run een huishouden, heb een baan, moet thuis veel werken, heb een kind en (geen) sociale contacten (meer). Ik vind mezelf ook stoer met die bv na een jaar, terwijl ik een moeilijke start had. Ik vind mezelf sterk, maar ik vind mezelf ook wel eens zielig. Ik ben verder best heel klef met dochter en kan haar moeilijk loslaten. Dat had ik dus echt nooit van mezelf verwacht. Nu dwing ik mezelf af en toe oppas voor 's avonds te vragen, zodat vriend en ik uit eten kunnen. Ik realiseer me ook dat die relatie heel belangrijk is en dat ik best erg op dochter gefocust ben. Valt me dan weer tegen van mezelf.

Dus ja, het is hartstikke leuk, ik ben dolgelukkig, maar ook ja, het is zwaar!
Oh ja Rosa...voor mij klink je wel als een superwoman!
Hier is dochter(ook de tweede) 13 maanden en heb 12 maandne bv gegeven. (gecombineerd met fles) Ze slaapt nu pas af en toe een nachtje door. Maar dat komt echt no way door de fles, want waarom deed ze dat dan niet veel eerder?(dé reden dat we bv met flesvoeding zijn gaan combineren)

Ik vond(en vind) het ook veel zwaarder dan bij de eerste. (die trouwens nu ook weer spookt door enge dromen) Ik heb slaapgebrek! En als je moe bent, is alles zwaarder. Ik werk trouwens 24 uur, dus wel een dag minder dan jij. (en ik vind het al zwaar)

Kun je niet proberen bij te slapen door kids int weekend af en toe uit logeren te doen? Af en toe de nachten voor manliefs rekening geven en afgekolfde melk geven en jij doorslapen in een ander bed?

Echte oplossing heb ik ook niet....in ieder geval sterkte...
quote:MarijeMarije schreef op 16 maart 2010 @ 21:04:

- Slaap om beurten uit in het weekend, zodat je even echt uitrust.

Of jij net iets vaker dan hij, omdat de nachten toch meer voor jouw rekening komen.

(Ik zit waarschijnlijk eind dit jaar in hetzelfde schuitje als jij, met het verschil dat ik geen nieuwe baan heb, en mijn man laat me nu, tijdens de zwangerschap van de tweede dus, al heel vaak in het weekend uitslapen. Door de zwangerschapshormonen slaap ik de tweede helft van de nacht beroerd, en bijtanken in het weekend helpt echt.)
Jeetje, vier dagen werken en ook nog proberen te kolven... mij lukte dat ook niet. Ik denk omdat ik niet fysiek aanwezig was bij mijn dochter en weer een beetje opging in mijn werk (ook vier dagen bij eerste). Ik denk dat je ook goed voor jezelf moet zorgen. Vind het ook heel bijzonder dat je gewoon nog vrolijk gaat werken bij zulke k*t-nachten. Dus echt: respect!

Ik vond het ook heel moeilijk om te stoppen met bv, maar je kan ook gedeeltelijk stoppen. 's Ochtends en 's avonds/ 'snachts wel geven en dan 's middags een keer kolven en de rest vervangen door fv. Als je beter gaat slapen kan de bv ook weer wat soepeler gaan lopen, dus misschien kun je wat fv met nachtvoeding doen?
Oh ja, mijn man en ik sliepen om beurten bij de baby. Kon de ander even een nacht doorslapen. Hij hoorde de baby namelijk niet als hij geen "dienst" had en dan was ik eerder wakker. Een andere methode was dat ik om 7 uur ging slapen en dan vanaf 2 uur weer de wisseldienst nam: met vijf uur slaap achter mekaar kon ik nog goed functioneren, want dan heb je net je diepe slaap gehad.

Als hij echt zeker wist dat de baby een voeding wilde, kwam hij bij mij en kon ik bij wijze van spreke gewoon op mijn zij doorslapen terwijl de voeding doorging.
Rosa, ik herken het wel hoor! Wij geven wel fv en werken ook beide 4 dagen en hebben een heerlijk spookje van 6 maanden. Ik heb me ook echt vergist in het een tweede kind 'erbij' doen. Vond het aanpassen na de eerste best wennen met regelmaat en gebroken nachten, maar had niet gedacht dat een tweede nog eens zoveel impact zou hebben. Onze dochter wil ook steeds flessen midden in de nacht en wij beginnen ook aardig moe te worden. Ik merk bij mezelf dat accepteren de beste oplossing is, ik ben gewoon moe en sommige dagen werkelijk gesloopt, maar het is niet anders. Ik weet gelukkig wel uit ervaring dat het na verloop van tijd makkelijker word en er ooit een nacht zal komen dat we doorgaan slapen....maar wanneer?? Geen idee. Wij proberen wel als ze beiden tegelijk 's middags slapen zelf ook te gaan slapen. Dat scheelt wel wat. Maar langer dan 4 uur achter elkaar heb ik ook al heel lang niet meer geslapen. Sterkte!!!
quote:Suze2 schreef op 16 maart 2010 @ 21:02:

Das ook een goeie idd: je kolf. Dubbelzijdig kolven schijnt ook super goed te werken!

Ik heb overigens een dubbelzijdige kolf van medela en die ik echt wel fantastisch,,,, maar daar moet je in willen investeren. Bij eerste tot 14 maanden gekolfd (17 maanden bv) en nu ga ik weer voor zoiets. Als je met 6 maanden wil gaan afbouwen, dan is dat wellicht wat duur om dat nu nog aan te schaffen. Je zou eventueel met een simpel handkolfje van Avent bijvoorbeeld (knijpsysteem, met 1 hand te bedienen) de andere borst meekolven, zo maak je optimaal gebruik van je tsr. Daarna met de elektrische kolf die kant later nog even nakolven. Scheelt tijd en opbrengst.

Overigens sliep eerste pas bij 9 maanden door. Geslooopt was ik! Nu vanaf 4 maanden maakt mijn ook geregeld een tuk van 8 uur, maar om de3 uur is nog geen uitzondering, Persoonlijk is met 4 maanden doorslapen met bv (of met fv) al erg snel. Dat is geen reeële verwachting vind ik...
Als je nu gaat stoppen met bv moet je afbouwen en dat duurt alsnog weken. Kun je net zo goed nog doorgaan. Daarnaast vond ik bv, afgezien van het kolven, juist makkelijker dan de fles. Zeker ook als troostmiddel.

Het is gewoon zwaar, ik werkte 30 uur toen mijn 2e geboren werd, ik kolfde dus ook 4 dagen. Wat ik tijdens het kolven deed was echt even bewust tijd voor mezelf nemen. Kop thee mee het kamertje in en dan ging ik gewoon zitten, (hete!) thee drinken, kolven met mijn ogen dicht, echt relaxen en proberen te ontspannen. Misschien helpt het je? En huur een dubbelzijdige kolf als je die niet al hebt!

Verder: mijn kinderen sliepen beiden met 11 maanden (pas) door. Vermoeiend dus, maar best te doen. Het is tijdelijk, ook bij jou. Op een dag slaapt je jongste door en wat zul je dan direct al uitrusten!

Probeer in het weekend bij te tanken. Laat je partner de oudste meenemen en ga zelf niets doen behalve lekker zitten, in bed liggen, genieten van de baby. Laat het huishouden het huishouden. Zorg eventueel voor een werkster die op vrijdag komt!

Laat je oudste af en toe logeren bij opa en oma. Dan kun je 's ochtends uitslapen of in ieder geval lekker lang in pyjama blijven zonder dat je van alles moet.

En vergeet niet: het is maar tijdelijk!
Ik kolfde altijd heel slecht en weinig. Bij de oudste 2 was dit geen probleem omdat ik langer thuis kon blijven (pas met 6 maanden weer gaan werken) bij de jongste 2 moest ik ook gewoon na 12 weken weer aan het werk en ik vond dat net als jij zwaar. Ik had voornamelijk veel stress van de weinige kolfopbrengst, maar wilde ook absoluut niet stoppen met bv.

Bij de 3e heb ik het met hangen en wurgen volgehouden, maar bij de laatste ging het kolven zo slecht dat ik op enig moment ben gaan combineren met fv. De dagen dat ik thuis was gaf ik volledig bv, maar de dagen dat ik werkte kreeg ze 1x afgekolfde melk en 1x een fles. Op die manier had ik 2 kolfbeurten om 1 fles vol te krijgen. Dit gaf heel veel rust. Ze heeft uiteindelijk bijna 2 jaar bv gehad, dus het ging prima op deze manier!
Ik ben 32 weken zwanger van de tweede en zit net voor mijn verlof. Normaal gesproken werk ik ook 4 dagen. Mini is 1,5. Dus ik vermoed dat het hier ook nog wel eens pittig kon gaan worden als ik straks weer aan het werk ga, maar goed, wie dan leeft wie dan zorgt.

Ik denk dat je inderdaad veel wilt, maar je prioriteit is duidelijk. (Zo jammer dat er hier de helft van het topic wordt geklaagd over de zogenaamde bv-maffia maar dat TO zo ongeveer opgedrongen wordt om over te stappen op fv terwijl ze dat niet wil. Welke maffia precies?) Je wilt in elk geval 6 maanden blijven voeden. Daarnaast valt er qua tijd weinig te bezuinigen op je werk. Blijven je man en het huishouden over. 1+1=2. Die 2 zullen samen wat meer tijd met elkaar moeten doorbrengen . Of je huurt een werkster in, maar dat huishouden lijkt me nu prioriteit nr 0. Baby + peuter + man + werk staan nu voorop. Poetsen is ook belangrijk, maar moet niet per se door jou gedaan worden.

Verder, check het bv topic blz 1 voor mijn lijstje met tips hoe nachtvoedingen te overleven. Daarnaast kun je wellicht met je man een paar nachten afspreken waarin jij vooraf kolft en hij minstens 1 nachtvoeding van je overneemt, liever meer. Jij moet dan wel elders slapen anders word je alsnog wakker van de kleine. Ik heb wel eens een nacht in een andere kamer geslapen en werd door de muren heen nog eerder wakker dan Smolman van wakkere Mini. Om meer te kolven heb je al tips gekregen, maar zoals ik het lees is ook je angst om niet voldoende te kolven wezenlijk. Dat je geen stuwing hebt wil nl niet per se zeggen dat je niet genoeg kunt kolven.

En neem tijd voor jezelf. Zorg dat je eens een (half) dagje zonder kinderen en man hebt, maar gewoon alleen jij. Slaap wat bij, ga lekker in bad, ga sporten, pak een saunaatje of een zonnebankje, ga in het café koffie drinken met een tijdschrift, ga met een vriendin naar de bios, doe iets waardoor je weer even RosaP bent ipv voedende/kolvende moeder van 2.

Boodschappen worden heel fijn thuis bezorgd door Albert.nl, wij doen dit sinds kort wekelijks en hoeven alleen nog tussendoor voor iets kleins naar de super. Scheelt veel tijd en vooral gesleep. Maak het jezelf makkelijk, ik las al tips over snel en gezond koken, verzin meer van dat. Kook (of beter, laat je man koken) in het vooruit, kook voor 2 dagen zodat je op dag 2 alleen maar hoeft op te warmen. Vries dingen in, bijv pastasaus zodat je alleen pasta hoeft te koken. Enz enz enz.

Maak het jezelf iets makkelijker. Het is pittig, dodelijk vermoeiend, maar het gaat ook weer voorbij.

Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 16 maart 2010 @ 21:53:

Ik denk dat je inderdaad veel wilt, maar je prioriteit is duidelijk. (Zo jammer dat er hier de helft van het topic wordt geklaagd over de zogenaamde bv-maffia maar dat TO zo ongeveer opgedrongen wordt om over te stappen op fv terwijl ze dat niet wil. Welke maffia precies?)

spijker op zijn kop!!!

TO, je bent er bijna, die zes maanden (en ik snap heel goed dat je die vol wil maken), en dan kan je ook (althans dat heb ik wel gedaan) eens een keer een fles kv geven, als je toch begint met bijvoeding, bijv in de nacht of de late avond.

Verder voor nu, neem een vakantie dag op de creche dag van je kinderen en doe iets wat jij leuk vindt, kapper, sauna, boswandeling, gewoon iets waar jij blij van wordt maar nu geen tijd voor hebt.

Met nachtvoedingen, kijk naar de tips van smollie, en bij mij helpt het nog wel eens als ik denk aan andere voedende moeders op dat moment, geeft een soort van verbondenheid ofzo

Huishouden heb ik ook genoeg tips voorbij zien komen, zitten hele handige en bruikbare tussen. En verder: heel herkenbaar, en dan heb ik nooit 32 uur gewerkt (althans niet met kinderen). Maar heel heel herkenbaar!!
Dag Rosa,

Als je geen goede (dubbelzijdige) kolf hebt, heb ik er één voor je. Ik heb een hele fijne Ameda lactiline dubbelzijdige electrische kolf waarbij je traploos zowel de zuikracht als het tempo kunt instellen.

Je zult er wel een nieuw dubbelzijdig setje borstschelpen met flesje bij moeten kopen a ¤30,-. Maar de kolf en adaptor mag je zo van me hebben. Ik heb er zelfs nog een draagtas met koelvakjes bij.
The time is now
Ik heb niet alle reactie gelezen dus misschien is dit advies al geven.

Kan je niet extra kolven overdag, zodat je voor 's nachts genoeg hebt en dat je man er ook een keer uit kan 's nachts en jij door kan slapen? Of alleen ' s nachts fv geven?

Door je vermoeidheid kan je productie ook afnemen he!

Wat ik jammer vind is dat zoveel vrouwen zich opleggen om 6 mnd bv te geven. Zo zorg je er eigenlijk voor dat wat er ook gebeurt er geen reden is om daar eerder mee te stoppen al zou eht beter zijn. Ik had me voorgenomen om bv te geven. Helaas ging dat niet en ben ik gaan kolven. Tranen met tuiten toen ik besloot na 9 weken te stoppen, omdat het gewoon te zwaar was kolven en voeden. (en daarbij een hoop stress door omstandigheden). Ik vond het een moeilijke keuze, maar de beste die ik gemaakt het de laatste tijd, voel me een stuk relaxter en daar heeft mijn mannetje ook wat aan.

Mocht je echt gemotiveerd zijn om bv te blijven geven, ga er nog 2 maanden voor! maar ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn in jouw situatie, is gewoon pittig! Suc-6!
Ik heb een kleintje van 6 maanden en vind je verhaal al herkenbaar! Laat staan als je er 2 hebt.

Het is afzien en kan me voorstellen dat je er af en toe doorheen zit. Heel knap dat je voor je punt van zelf voeden blijft staan.

Voor komende tijd: alle sterkte van de wereld! Het wordt makkelijker en het gaat over!
Het is misschien al geopperd, maar het is toch niet of-of? Je kunt toch ook best borstvoeding combineren met flesvoeding?

Mijn dochter is nogal een pietlut met eten en wilde na twee maanden niet meer aan de borst, dus ik ben overgestapt op fulltime kolven. Omdat ik enorme overproductie had is dat heel lang goed gegaan, al liep mijn productie wel langzaam terug. Mijn doel was 4 maanden volledige borstvoeding, en dat heb ik gehaald.

Ze is nu bijna 5 maanden en krijgt inmiddels een combinatie van borst en fles. 's Ochtends de borst en 's avonds een bak uit de vriezer, de rest krijgt ze flesvoeding. Het heeft me veel rust gegeven, nu ik niet de hele dag hoef te rekenen of ik al genoeg heb, en niet steeds met de borsten bloot hoef.

In dit tempo krijgt ze in ieder geval 6 maanden borstvoeding. Niet volledig, maar wel een deel, en daar ben ik heel blij mee
Wat bij mij het kolven trouwens vergemakkelijkt:

- een mok hete thee

- bewust alle spieren in mijn lichaam ontspannen

- denken aan mijn man (kind doet niks, gek genoeg )

- een dikke sjaal over mijn schouders

Misschien heb je er wat aan.
Dank voor alle lieve tips en suggesties.

@Banba, bedankt voor je ontzettend lieve aanbod. Ik heb gelukkig een goede kolf (die gunde ik mijzelf bij oudste... na 5 maande handmatig kolven)

En tja, veel willen. Hmm dat ben ik niet mee eens. Ik wíl idd borstvoeding geven, de rest moet eigenlijk gewoon. Werken, zorgen etc. Man doet genoeg,zorgt net zo hard mee. Huis moet wel schoon, maar superschoon neuh. Zoek wel naar een hulp, dat zou wel handig zijn.

Boodschappen deed ik eerst vaak nog na werk in de avond. Nu niet meer, scheelt veel moeite en tijd.

De tip van een dagje voor mezelf: das een hele goede. Mooi weer komt er aan, dan is de sauna helemaal super. Ga er gelijk wat voor regelen.

Heb verder best wat leuke dingen op het programma.

En wat Arwen zei, als het na 6 mnd niet beter is ga ik zeker een flesje testen.

Ze is nu 16 wkn, dus sowieso nog even. Maar als het lekker loopt, ga ik nog gewoon door.

S nachts denk ik ook aan mede moeders die voeden idd. Gedeelde smart enzo. Dat ik niet de enige ben is fijn om te weten.
en ohja, de drinktip was / is ook een goede. Vergeet vaak te drinken en heb mezelf vandaag aan fles water gekoppeld. Dat scheelt een boel!
De drinktip is heel belangrijk. Als jij niet genoeg vloeistof binnenkrijgt, kan je ook niet produceren. Ik nam elke keer als ik ging kolven of live voeden in elk geval 2 koppen thee mee. En tussendoor ook veel water drinken. Zet een waterfles op je bureau (halve liter) en zorg dat je die een paar keer per dag helemaal leeg hebt.

Rond zes maanden zal het niet meteen beter gaan, dan begin je net met vaste voeding. Maar na een paar weekjes, als ze echt wat meer groente, fruit en brood eet, zal je vast verschil gaan merken. Jij bent dan niet meer (fysiek) verantwoordelijk voor elke voeding. Voor mij maakte dat gevoelsmatig al een heel verschil.

En het is heel, heel vermoeiend deze periode. Maar het gaat voorbij, echt waar!
Rosa ik vind het heel herkenbaar! Zo vermoeiend je 2 e kind. Ik werk 32 uur, onregelmatig en best pittige nieuwe functie. Ik geef ook BV, maar daar heeft de moeheid niets mee te maken, mijn dochter slaapt door. Het is de intensiteit ook van de dagen waar ik moe van ben.

Ik kolf 3 keer per dienst, heb namelijk 2 uur reistijd. Wat heel fijn is is de dubbele kolf, in style van medela. Verder gebruik ik neusspray Voor de

tsr.

Ik probeer mezelf wel te verwennen met wat lekkers bij de thee. Goed en stevig eten, eet geen patat want dan heb ik echt het gevoel dat ik te weinig brandstof heb.

Ik vertrouw erop dat ik de 6 maanden haal maar pittig is het wel. Wel fijn om te lezen dat er moeders zijn die het ook zwaar hebben, voor mij een troost

sterkte!
quote:RosaP schreef op 16 maart 2010 @ 20:34:

Misschien druk ik het ook te negatief uit. het is heel erg pittig, maar geniet ook nog hoor. Ga heel vroeg naa bed, dus sociaal leven staat op laag pitje. Het is nu toch echt overleven. En ja het is wel s moeilijk om alles te regelen.

Met huishoudelijke hulp ben ik bezig (al valt dat riante inkomen wel mee hoor..werken is ook gewoon noodzaak én leuk!)

HH is erg ideaal en het laatste waar ik nu op zou besparen (dan maar een tijdje macaroni met ketchup ).

Ik lees dat je sociale leven nu minder is en dat het allemaal lastiger is met een tweede, ik vond ook de eerste eigenlijk geen probleem maar een tweede kindje ebij is echt heel anders, vaak hoor je alleen maar over datr moment van geen naar één kind maar goed...ik ben ook 4 dagen van huis, werk en volg een studie en snap soms zelf ook niet hoe ik het doe en of het allemaal nog wel lukt.

Mijn tip: niet druk maken om was e.d. en ook niet om sociale contacten dat komt wel weer goed. Voor kolven heb je wettelijk tot 9 maanden extra tijd, ik heb daarvan gebruik gemaakt door eerder naar huis te gaan. Misschien kan zoiets?

Verder is het idd stoer dat bv geven maar maak er niet een al te groot drama van als je ermee stopt en de eerste 4 maanden zijn crucialer dan 6 maanden dat is een advies van de WHO dat overal geldt en vooral in landen met 'slecht' kraanwater.

Maar goed dat is alleen als de bv je ook veel energie kost.
quote:Mirremara schreef op 17 maart 2010 @ 22:19:

[...]

... de eerste 4 maanden zijn crucialer dan 6 maanden dat is een advies van de WHO dat overal geldt en vooral in landen met 'slecht' kraanwater.

Even iets rechtzetten: het klopt niet helemaal wat je zegt, het advies van 6 maanden uitsluitend, en daarna tot twee jaar naast vaste voeding borstvoeding geven, geldt nadrukkelijk voor alle landen en niet alleen voor ontwikkelingslanden met onveilig water.
Hee, wat een herkenbaar verhaal! Hier ook sinds 7 mnd moeder van twee kindjes. Bij de oudste (nu 2,5) had ik na het verlof helemaal geen problemen om weer te werken en daar te kolven. Heb het fluitend volgehouden tot een jaar.

Ik ben nu sinds januari weer aan het werk en heb het tot een week of drie geleden heel zwaar gehad. Weinig energie en heel wispelturig, gewoon niet lekker in m'n vel. Hier ook nachtvoedingen, die weer begonnen zijn sinds ik weer werk. Daarvoor sliep onze zoon al vanaf 5 wkn van 20u tot 8u. Maar zoals dat gaat bij baby's, geen enkele regelmaat. Tot voor kort kwam hij 's avonds laat voor een voeding en dan nog twee keer in de nacht. Nu is het avondvoeding (net gehad) en nog één keer per nacht.

Maar... het lijkt wel alsof het sinds het mooie weer weer beter gaat. Nog steeds wel moe - zou nu eigenlijk moeten slapen, maar kon het niet laten te reageren - maar al minder.

Andere tips dan die er zijn genoemd heb ik niet. Ik houd mezelf voor dat het tijdelijk is, kijk 's nachts niet meer op de klok, zeg letterlijk tegen mezelf, ga nou gewoon zitten en laat maar ff zitten. En gelukkig heb ik een partner die dat ook heel vaak doet. En soms is het gewoon ff bikkelen.

Ook het kolven-verhaal is herkenbaar. Ik kan ook max 2 keer kolven op een dag en de opbrengst is veel te weinig. Eerder kolfde ik 's ochtends extra: één borst en dronk hij de andere leeg, maar tegenwoordig wil hij beide borsten zelf leegdrinken Dus ik geef nu op de drie dagen dat ik werk één gekolfde fles en de rest kv.

Heb me al verdiept in hoe de opbrengst te verhogen. Heb zelf de Medela Swing waar ik erg tevreden over ben, maar heb nu een dubbele Ameda Lactaline te leen om te zien of dat wat is. Alleen ik krijg er niets uit met dat ding?. Al paar keer tevergeefs geprobeerd. Las dat iemand hier ervaring mee had, wie ook alweer, dus misschien nog tips?

En die neusspray, werkt die alleen om tsr op te wekken? Want die heb ik wel, snel ook, maar na 100 ml is 't gewoon op. Maakt niet uit hoe vaak, waar, wanneer, want heb thuis ook al verschillende tijdstippen en plekken geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven