Ik word gek van borstvoeding :-(

woensdag 1 januari 2020 om 20:46
Mijn zoontje is nu 18 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding - al is het meer afdwingen dan krijgen. Mijn eerste leek er niet zoveel behoefte aan te hebben en toen ik rond zes maanden stopte met kolven op mijn werk hield het vanzelf op.
Zoontje 2 is een paar weken te vroeg geboren (3 dagen couveuse) en in het begin was ik juist heel blij dat hij zo goed dronk omdat ik echt het gevoel had dat hij en wij het nodig hadden. Ik wilde tot ongeveer een jaar doorgaan, maar dat came and went. Ik had het prima gevonden om langer door te voeden als hij niet zo dwingend was, en zo vaak wilde drinken. Hij begint gewoon in mijn decolleté te graaien, en gaat keihard schreeuwen als ik niet toegeef. De laatste tijd doet het opeens weer pijn, ik weet niet waarom maar ik ben er gewoon ZO klaar mee.
Hij eet goed, krijgt al deels kv sinds het begin en drinkt nu regelmatig water uit een bekertje. Maar die borstvoeding lijkt een obsessie voor hem. Hij slaapt bij ons in bed, volgens het consultatiebureau moest ik daarmee stoppen en een paar dagen op vakantie gaan
Ik probeer al hem gewoon te knuffelen of fles aan te bieden, maar daar wordt hij vreselijk boos van.
Het is voor ons wel echt de allerlaatste optie om hem uren te laten krijsen en opeens in zijn eigen bed te gooien (bij zoon 1 is dat vrij organisch gegaan). Iemand ervaring? Tips..?
Zoontje 2 is een paar weken te vroeg geboren (3 dagen couveuse) en in het begin was ik juist heel blij dat hij zo goed dronk omdat ik echt het gevoel had dat hij en wij het nodig hadden. Ik wilde tot ongeveer een jaar doorgaan, maar dat came and went. Ik had het prima gevonden om langer door te voeden als hij niet zo dwingend was, en zo vaak wilde drinken. Hij begint gewoon in mijn decolleté te graaien, en gaat keihard schreeuwen als ik niet toegeef. De laatste tijd doet het opeens weer pijn, ik weet niet waarom maar ik ben er gewoon ZO klaar mee.
Hij eet goed, krijgt al deels kv sinds het begin en drinkt nu regelmatig water uit een bekertje. Maar die borstvoeding lijkt een obsessie voor hem. Hij slaapt bij ons in bed, volgens het consultatiebureau moest ik daarmee stoppen en een paar dagen op vakantie gaan

Ik probeer al hem gewoon te knuffelen of fles aan te bieden, maar daar wordt hij vreselijk boos van.
Het is voor ons wel echt de allerlaatste optie om hem uren te laten krijsen en opeens in zijn eigen bed te gooien (bij zoon 1 is dat vrij organisch gegaan). Iemand ervaring? Tips..?
woensdag 1 januari 2020 om 20:55
Toen mijn dochter de eerste tekenen van dit gedrag begon te vertonen (rond de 13 maanden) ben ik vrij snel gestopt met borstvoeding geven. Ze kreeg sowieso nog maar 2 x per dag bv, 's ochtends bij ons in bed en 's avonds bij het naar bed brengen. Ik heb als eerste de avondvoeding vervangen door een fles gewone melk. De eerste paar keer door m'n vriend laten geven, en daarna gaf ik ook zelf de fles. En vervolgens de ochtendvoeding vervangen door een fles (en deze na een paar maanden helemaal laten vervallen). Dit was met 14 maanden ongeveer. Overdag kreeg ze dus al geen bv meer, maar gewoon water uit een beker.
Slaapt je zoontje echt in jullie bed of in een co-sleeper? En overdag ook? Je moet natuurlijk doen wat voor jou/jullie prettig voelt, maar gewoon eens proberen of hij in z'n eigen bedje wil slapen, moet toch prima kunnen op deze leeftijd. Wie weet geeft het jullie beiden meer rust
Slaapt je zoontje echt in jullie bed of in een co-sleeper? En overdag ook? Je moet natuurlijk doen wat voor jou/jullie prettig voelt, maar gewoon eens proberen of hij in z'n eigen bedje wil slapen, moet toch prima kunnen op deze leeftijd. Wie weet geeft het jullie beiden meer rust

woensdag 1 januari 2020 om 20:58
Mijn jongste was ook zo en ik heb het idd opgelost door de zorg voor hem een paar dagen (ik denk 4 of 5) geheel aan zn vader over te laten, en dat liet hij gewoon gebeuren. Hij sliep niet in ons bed, dus dat was wel makkelijker. Op vakantie gaan lijkt me een prima oplossing als je er echt vanaf wilt, en het idee hebt dat je niet van hem loskomt.
Hij is nu 4 en nog altijsd extreem fysiek en knuffelig, vooral naar mij toe. Maar die borstvoeding daar zijn we uiteindelijk best snel vanaf gekomen.
Hij is nu 4 en nog altijsd extreem fysiek en knuffelig, vooral naar mij toe. Maar die borstvoeding daar zijn we uiteindelijk best snel vanaf gekomen.
nootboek wijzigde dit bericht op 01-01-2020 20:59
5.14% gewijzigd

woensdag 1 januari 2020 om 20:59
Dit doe je toch zelf? Geen kind die als jij gewoon rechtop staat zelf jouw borst uit het shirt kan halen, jou kan dwingen om te zitten en te gaan voeden. Duidelijk zeggen bij aanstalten maken dat de melk op is en dat hij iets anders kan krijgen. Volhouden.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 01-01-2020 21:00
0.98% gewijzigd

Ik heb bij mijn kinderen, toen ze rond de 20 maanden waren, de nachtvoedingen gestopt. Ik had toen twee weken vakantie, dus ik kon overdag zo nodig bijslapen.
Ik heb overdag een paar keer al verteld dat er in bed niet meer gedronken ging worden. ‘In bed gaan we slapen, morgen als we opstaan krijg je weer melk (x 100)’. Het was een paar nachten lastig, maar na een dag of 4 waren de nachtvoedingen over. Mijn zoontje ging toen ook doorslapen, mijn dochtertje werd nog regelmatig wakker en kwam dan bij ons liggen.
Ik denk dat samen slapen juist in de plaats kan komen/een alternatief kan zijn voor het voeden. Je biedt immers wel geborgenheid en huid op huidcontact.
Maak een plan voor jezelf en hou je daaraan. Laten krijsen kun je misschien niet helemaal voorkomen, maar het is nogal een verschil of je kindje alleen in z’n bedje ligt te krijsen of in jouw/vaders armen. Succes!
Ik heb overdag een paar keer al verteld dat er in bed niet meer gedronken ging worden. ‘In bed gaan we slapen, morgen als we opstaan krijg je weer melk (x 100)’. Het was een paar nachten lastig, maar na een dag of 4 waren de nachtvoedingen over. Mijn zoontje ging toen ook doorslapen, mijn dochtertje werd nog regelmatig wakker en kwam dan bij ons liggen.
Ik denk dat samen slapen juist in de plaats kan komen/een alternatief kan zijn voor het voeden. Je biedt immers wel geborgenheid en huid op huidcontact.
Maak een plan voor jezelf en hou je daaraan. Laten krijsen kun je misschien niet helemaal voorkomen, maar het is nogal een verschil of je kindje alleen in z’n bedje ligt te krijsen of in jouw/vaders armen. Succes!
Bij ons werkte t om alleen op vaste momenten te voeden, al waren er genoeg uitzonderingen (ziek, slecht geslapen, enz). Het aantal voedingsmomenten bouwde ik langzaam af.
En het dwingende gedrag heb ik steeds benoemd en proberen om te buigen of voor te zijn.
Ik heb uiteindelijk 23 maanden gevoed en ben ivm andere omstandigheden gestopt. Ik vond het fijn om lang te voeden, maar ik vond het ook regelmatig behoorlijk belastend omdat ik het ervaarde als dat dochter afhankelijk van mij was en mij veel meer claimde, vooral s nachts.
Qua pijn: heb je aan spruw gedacht en hapt je kindje nog goed aan?
En het dwingende gedrag heb ik steeds benoemd en proberen om te buigen of voor te zijn.
Ik heb uiteindelijk 23 maanden gevoed en ben ivm andere omstandigheden gestopt. Ik vond het fijn om lang te voeden, maar ik vond het ook regelmatig behoorlijk belastend omdat ik het ervaarde als dat dochter afhankelijk van mij was en mij veel meer claimde, vooral s nachts.
woensdag 1 januari 2020 om 21:00
Je kunt het ook in stappen doen. Bv. eerst in eigen bed met BV bij het inslapen en als hij er 's nachts om vraagt. Dan in eigen bed met aandacht, knuffels en evt. FV van papa, maar geen mama meer. (Voor deze stap hoef je niet op vakantie, maar laat papa het met hem uitvechten!) Dan in eigen bed zonder voeding tussendoor. Etcetera. Houd er echter wel rekening mee dat elke stap opnieuw protest en dus strijd oplevert. (Kan meevallen, maar dan ben je erop voorbereid.) Maak de stappen daarom ook niet te klein, dan blijf je bezig. En zorg dat je samen echt achter het plan staat, zodat het lukt om samen consequent te blijven.
Drinkt hij overdag ook nog veel / vaak BV? Dán zou je eerst kunnen beginnen om dat af te bouwen.
Drinkt hij overdag ook nog veel / vaak BV? Dán zou je eerst kunnen beginnen om dat af te bouwen.
lariba wijzigde dit bericht op 01-01-2020 21:02
4.70% gewijzigd
woensdag 1 januari 2020 om 21:00
Dat klinkt niet fijn zeg.
Lees eens over gentle slaaptraining. Dat is slaaptraining waarbij je knuffelt en geruststelt tot ze bijna slapen en dan ze teruglegt. 5 minuten wachten en zelfde riedeltje. Bij mijn dochter duurde het 2 avonden en toen sliep ze rustig in haar eigen bedje, maar zij kreeg geen borstvoeding meer.
Je man moet hier wel achter staan, want hij zal dat moeten uitvoeren, aangezien hij bij jou niet rustig wordt tot hij de borst krijgt.
Lees eens over gentle slaaptraining. Dat is slaaptraining waarbij je knuffelt en geruststelt tot ze bijna slapen en dan ze teruglegt. 5 minuten wachten en zelfde riedeltje. Bij mijn dochter duurde het 2 avonden en toen sliep ze rustig in haar eigen bedje, maar zij kreeg geen borstvoeding meer.
Je man moet hier wel achter staan, want hij zal dat moeten uitvoeren, aangezien hij bij jou niet rustig wordt tot hij de borst krijgt.
woensdag 1 januari 2020 om 21:05
Het samen slapen is een keuze..als jullie het fijn en prima vinden lekker zo laten. Als je er klaar mee bent zou ik kijken of je hem zn eigen bedje in kan krijgen maar alleen omdat jij t wil en niet omdat t consultatiebureau vindt dat t nu wel tijd is.
Vwb de borstvoeding..daarmee geef je (als ik t goed interpreteer) aan dat je t als vervelend ervaart dat hij op bepaalde momenten de borst eist? En anders boos/driftig wordt? Ik weet niet hoe je nu voed..op verzoek? Of heb je echt vaste momenten? Kan me voorstellen dat t hierin goed kan werken dat je alleen voedt op vaste tijdstippen en verder niet zodat t voor hem duidelijk is? Dat is miss even 3 dagen poot stijf houden maar zal je uiteindelijk meer rust en minder frustratie geven en je zoontje ook.
Vwb de borstvoeding..daarmee geef je (als ik t goed interpreteer) aan dat je t als vervelend ervaart dat hij op bepaalde momenten de borst eist? En anders boos/driftig wordt? Ik weet niet hoe je nu voed..op verzoek? Of heb je echt vaste momenten? Kan me voorstellen dat t hierin goed kan werken dat je alleen voedt op vaste tijdstippen en verder niet zodat t voor hem duidelijk is? Dat is miss even 3 dagen poot stijf houden maar zal je uiteindelijk meer rust en minder frustratie geven en je zoontje ook.

woensdag 1 januari 2020 om 21:10
Het lastige is dat hij het niet meer accepteert om uit een fles te drinken. Eerst was dat geen probleem als zijn vader hem gaf, maar nu wil hij hooguit soms zelf de fles vasthouden.Ximun schreef: ↑01-01-2020 20:55Toen mijn dochter de eerste tekenen van dit gedrag begon te vertonen (rond de 13 maanden) ben ik vrij snel gestopt met borstvoeding geven. Ze kreeg sowieso nog maar 2 x per dag bv, 's ochtends bij ons in bed en 's avonds bij het naar bed brengen. Ik heb als eerste de avondvoeding vervangen door een fles gewone melk. De eerste paar keer door m'n vriend laten geven, en daarna gaf ik ook zelf de fles. En vervolgens de ochtendvoeding vervangen door een fles (en deze na een paar maanden helemaal laten vervallen). Dit was met 14 maanden ongeveer. Overdag kreeg ze dus al geen bv meer, maar gewoon water uit een beker.
Slaapt je zoontje echt in jullie bed of in een co-sleeper? En overdag ook? Je moet natuurlijk doen wat voor jou/jullie prettig voelt, maar gewoon eens proberen of hij in z'n eigen bedje wil slapen, moet toch prima kunnen op deze leeftijd. Wie weet geeft het jullie beiden meer rust![]()
En dat slapen, het lijkt me juist zo heftigvoor hem om en geen bv meer te krijgen en dan ook niet meer op zijn veilige vaste plekje te mogen slapen...

woensdag 1 januari 2020 om 21:11

woensdag 1 januari 2020 om 21:14
[quote=nootboek post_id=30800721 time=1577908683 user_id=316739]
Mijn jongste was ook zo en ik heb het idd opgelost door de zorg voor hem een paar dagen (ik denk 4 of 5) geheel aan zn vader over te laten, en dat liet hij gewoon gebeuren. Hij sliep niet in ons bed, dus dat was wel makkelijker. Op vakantie gaan lijkt me een prima oplossing als je er echt vanaf wilt, en het idee hebt dat je niet van hem loskomt.
Op zich wil ik best een weekje aan een strand liggen idd, als ik zeker zou weren dat dat zou werken zou ik het doen
Op zich wil ik best een weekje aan een strand liggen idd, als ik zeker zou weren dat dat zou werken zou ik het doen

woensdag 1 januari 2020 om 21:16
Jeetje, opsluiten of slaan bedoel je? Goed idee! Nog niet opgekomen nee!Luci_Morgenster schreef: ↑01-01-2020 20:59Je kan echt niet zelf bedenken hoe je dat gegraai en eisen kan stoppen?

woensdag 1 januari 2020 om 21:20
Dankjewel, fijne reactie! Ik denk ook niet dat het een goed idee is om hem zowel de bv als samenslapen in één klap te ontnemen.Brucedehond schreef: ↑01-01-2020 20:59Ik heb bij mijn kinderen, toen ze rond de 20 maanden waren, de nachtvoedingen gestopt. Ik had toen twee weken vakantie, dus ik kon overdag zo nodig bijslapen.

woensdag 1 januari 2020 om 21:23
Het claimen is idd heel zwaar. Gisteravond hadden we vrienden op bezoek en ik had de hele avond een oververmoeide dreumes op schoot die net zo lang aan mijn feestelijke outfit ging trekken tot hij weer mocht drinkenMmmAppeltaart schreef: ↑01-01-2020 20:59Bij ons werkte t om alleen op vaste momenten te voeden, al waren er genoeg uitzonderingen (ziek, slecht geslapen, enz). Het aantal voedingsmomenten bouwde ik langzaam af.

Spruw zou zichtbaar moeten zijn, toch?