Ikea Kura voor peuter

dinsdag 29 oktober 2019 om 14:34
Voor onze peuter waren we opzoek naar een halfhoogslaper voor in zijn nieuwe kamer. Momenteel heeft hij een peuterbed en omdat hij graag huisjes maakt en rollenspel speelt is een ‘speelhol’ wel tof. Peuter van 3,2 jaar wilde na het keuren van het bed deze dolgraag op de hoge stand 116cm. Hij vond het niet eng.
Dus ik heb er vandaag eentje gekocht bij de Ikea en er staat (bij thuiskomst gezien) op de doos dat de hoge stand vanaf 6 jaar oud is
Ben ik nou zo’n loedermoeder of is 6 jaar overdreven? Peuter krijgt ook een klimrek en klimwanddoppen op zijn kamer (236 hoog) en klimt in speeltuinen op hogere dingen dan 116cm..
Er komt niks loshangends in zijn kamer dus hij kan zich niet aan een kekke vlaggenlijn oid verhangen.
Dus ik heb er vandaag eentje gekocht bij de Ikea en er staat (bij thuiskomst gezien) op de doos dat de hoge stand vanaf 6 jaar oud is

Ben ik nou zo’n loedermoeder of is 6 jaar overdreven? Peuter krijgt ook een klimrek en klimwanddoppen op zijn kamer (236 hoog) en klimt in speeltuinen op hogere dingen dan 116cm..
Er komt niks loshangends in zijn kamer dus hij kan zich niet aan een kekke vlaggenlijn oid verhangen.

dinsdag 29 oktober 2019 om 14:36
Jij kent hem het best. Laat hem een paar keer goed oefenen met klimmen en naar beneden komen. Hij kan er zo te zien niet uitvallen (moet echt naar het hoekje voor de trap?
Lampje aan de eerste paar nachten.
Ik zou hem zelf niet zo hoog zetten omdat opmaken me een rotklus lijkt, maar ik denk dat het voor dat argument nu te laat is bij peuter
Lampje aan de eerste paar nachten.
Ik zou hem zelf niet zo hoog zetten omdat opmaken me een rotklus lijkt, maar ik denk dat het voor dat argument nu te laat is bij peuter

dinsdag 29 oktober 2019 om 14:41
Ik zou het zelf nooit doen, maar ik heb alleen ervaring met mijn eigen kind en dit bed zou voor haar echt levensgevaarlijk zijn. Daarnaast vind ik het zelf ook gewoon een eng idee, maar of 6 jaar overdreven is weet ik niet. Het lijkt me overigens wel een verschrikking om het bed op te maken, alleen al daarom zou ik nooit zo'n bed aanschaffen.

dinsdag 29 oktober 2019 om 14:42
Je bedoelt verschonen? Want opmaken doe ik in 30 seconden. En verschonen valt echt reuze mee.Suzan_1991 schreef: ↑29-10-2019 14:41Ik zou het zelf nooit doen, maar ik heb alleen ervaring met mijn eigen kind en dit bed zou voor haar echt levensgevaarlijk zijn. Daarnaast vind ik het zelf ook gewoon een eng idee, maar of 6 jaar overdreven is weet ik niet. Het lijkt me overigens wel een verschrikking om het bed op te maken, alleen al daarom zou ik nooit zo'n bed aanschaffen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 14:51
Lijkt mij prima hoor, hier is onze oudste ook dol op hoogslapers. In vakantiehuisjes etc. eist ze altijd direct het bovenste bed op, al sinds ze 2,5 is.
Hekje erom is wel belangrijk en t zal per kind ook verschillen, maar hier is het altijd prima gegaan. Kind is nu ruim 4 en bouwt hele hutten onder haar bed, super leuk.
Hekje erom is wel belangrijk en t zal per kind ook verschillen, maar hier is het altijd prima gegaan. Kind is nu ruim 4 en bouwt hele hutten onder haar bed, super leuk.

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:01
Dat is toch hetzelfde? Maargoed, dat lukt me never nooit niet in 30 sec. Ik zou er niet eens normaal bij kunnen. Dan moet ik alles, inclusief matras, van het bed halen en het op de grond opmaken en dan weer terugleggen.SallySpectra* schreef: ↑29-10-2019 14:42Je bedoelt verschonen? Want opmaken doe ik in 30 seconden. En verschonen valt echt reuze mee.

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:05
Opmaken is toch even elke ochtend deken recht leggen en kussen opschudden?Suzan_1991 schreef: ↑29-10-2019 15:01Dat is toch hetzelfde? Maargoed, dat lukt me never nooit niet in 30 sec. Ik zou er niet eens normaal bij kunnen. Dan moet ik alles, inclusief matras, van het bed halen en het op de grond opmaken en dan weer terugleggen.
En verschonen is echt vrij simpel hoor. Je denkt veel te moeilijk. Deken eraf, overtrek eraf, kussen hetzelfde. Hoeslaken(s) van matras aftrekken. Vervolgens op het bed gaan zitten en hoeslaken om het matras doen. Overtrek om dekbed, kussensloop om kussen, alles op bed. Echt, klaar in 5 minuten.

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:11

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:15
Ik vind verschonen alles eraf en alles er weer op, opmaken is voor mij als alles er al af is en je het er dan weer oplegt. Alles recht leggen en opschudden doe ik niet aan.SallySpectra* schreef: ↑29-10-2019 15:05Opmaken is toch even elke ochtend deken recht leggen en kussen opschudden?
En verschonen is echt vrij simpel hoor. Je denkt veel te moeilijk. Deken eraf, overtrek eraf, kussen hetzelfde. Hoeslaken(s) van matras aftrekken. Vervolgens op het bed gaan zitten en hoeslaken om het matras doen. Overtrek om dekbed, kussensloop om kussen, alles op bed. Echt, klaar in 5 minuten.
Maar zoals je het hier beschrijft, vind ik helemaal niet dat ik te moeilijk denk. Vreselijk vind ik dat. Heb geen zin om elke keer het bed op te kruipen om het af te halen en het op te maken. Als er iets is waar ik echt een enorme hekel aan heb, is dat het bed opmaken. Ik hou het wel bij een 'gewoon' bed

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:17
Dat ligt er maar net aan waar je last van hebt. Moest laatst even over m'n eigen bed kruipen om iets aan de andere kant te pakken, maar dat doet echt pijn aan m'n rug (niet zo'n beste bevalling gehad een jaar geleden). Bukken om het bed van m'n dochter op te maken, heb ik dan weer helemaal geen last van.SallySpectra* schreef: ↑29-10-2019 15:11Op het bed zitten om het hoeslaken te vervangen is minder belastend voor je rug dan het staand (bukkend) te doen
![]()
Maar wat jij wil![]()
dinsdag 29 oktober 2019 om 15:19
Wij hebben hier de afspraak dat peuter omhoog mag als hij zindelijk is in de nacht. Hopelijk is dat voor hem wat extra motivatie, en wij hebben geen zin om vaker dan nodig op het trapje te staan om het bed te verschonen.
Edit: op vakantie slaapt hij vaak wel in het hoge bed
Edit: op vakantie slaapt hij vaak wel in het hoge bed
maartje2016 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 15:23
11.11% gewijzigd

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:40
Ik geloof dat mijn kinderen beide vanaf 3,5 jaar in een halfhoogslaper slapen. Oudste slaapt inmiddels in een gewoon laag bed ivm kamerruil, jongste slaapt nu in de halfhoogslaper. Wij hebben een half hoogslaper van flexa.Bed verschonen sta ik er gewoon naast. Inmiddels (7 en 9 jaar) helpen ze zelf met bed verschonen en halen ze zelf hun bed af.

dinsdag 29 oktober 2019 om 19:10
Bedankt voor alle reacties 
Opmaken/verschonen: ik kan sowieso niet lang gebukt staan dus zette ik de matras van het peuterbed al naast zijn bed en flipte deze om het op te maken. Ik let met het kiezen van het matras op gewicht en dikte. Ik ben wel sterk dus dat is niet moeilijk tillen.
We kennen onze peuter: hebben jullie gelijk in. Hij durft en doet veel. Van het idee van een ladder naar zijn bed gingen zijn ogen al glimmen
Suzan: waarom zou dit bed voor je dochter gevaarlijk zijn? Is ze onhandig?

Opmaken/verschonen: ik kan sowieso niet lang gebukt staan dus zette ik de matras van het peuterbed al naast zijn bed en flipte deze om het op te maken. Ik let met het kiezen van het matras op gewicht en dikte. Ik ben wel sterk dus dat is niet moeilijk tillen.
We kennen onze peuter: hebben jullie gelijk in. Hij durft en doet veel. Van het idee van een ladder naar zijn bed gingen zijn ogen al glimmen

Suzan: waarom zou dit bed voor je dochter gevaarlijk zijn? Is ze onhandig?
dinsdag 29 oktober 2019 om 19:10
Mogen mijn kinderen een keer komen spelen?GlitterCupcake schreef: ↑29-10-2019 19:03Zoiets maar dan voorlopig zonder attributen:
En dit hebben we op zijn kamer en in de tuin tegen de grote schuur:
![]()

dinsdag 29 oktober 2019 om 19:31
Hihi die van mij wil ook wel komen!

dinsdag 29 oktober 2019 om 19:37
3 jaar voor dit bed vind ik vrij jong.
6 vind ik misschien een tikkeltje overdreven.
Afhankelijk van kind tot kind zou ik een kind hier rond 4 à 5 in loslaten.
Ik zou daarbij wel indachtig zijn dat hij dat bed gaat gebruiken als springkasteel, over de rand vliegt daarbij of gewoon zelf aan 't trapje van 1m15 afspringt.
Of als een koorddanser gaat jongleren op die rand.
Al helemaal als zijn kamer sowieso eigenlijk een speeltuin is.
6 vind ik misschien een tikkeltje overdreven.
Afhankelijk van kind tot kind zou ik een kind hier rond 4 à 5 in loslaten.
Ik zou daarbij wel indachtig zijn dat hij dat bed gaat gebruiken als springkasteel, over de rand vliegt daarbij of gewoon zelf aan 't trapje van 1m15 afspringt.
Of als een koorddanser gaat jongleren op die rand.
Al helemaal als zijn kamer sowieso eigenlijk een speeltuin is.