In de broek plassen...

23-09-2010 17:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 4 plast de laatste tijd regelmatig in haar broek. Dit varieert van een druppel in haar onderbroek tot echt een natte broek.

Dochterlief is al zindelijk vanaf dat ze 2 jaar en 2 maanden is. De nachten is ze nog niet zindelijk, maar de laatste tijd wordt er wel duidelijk minder in de luier geplast 's nachts.

Nou is het zo dat dit begonnen is na de geboorte van onze jongste zoon 2 maanden geleden. De verhalen heb ik al zo vaak gehoord dat het na de geboorte van een kindje kan gebeuren daarom zijn we met de middelste ook nog niet begonnen met zindelijkheidstraining.

MAAR hoe ga je er mee om. Het gebeurt haar op school (is ze sinds eind augustus mee begonnen) af en toe, maar meestal thuis. Het zijn niet bepaalde momenten. Ze kan niet aangeven waarom het gebeurt. Ze isheel bang dat we boos worden. Ik heb altijd begrepen dat je er zo min mogelijk 'werk' van moet maken. Maar ja als ik haar naar de WC stuur en ze zegt dat ze niet hoeft en dan 5 minuten later haar broek nat heeft...

Ga je weer extra plasmomenten in passen in de dag dat ze naar de wc moet om te proberen? Boos worden?(lijkt me niet) Stickers plakken als ze droog blijft?

Wie heeft er een goed advies???
niet boos worden en bij veel kinderen blijkt zo'n stickersysteem heel erg goed te werken.

(kant en klaar te koop bij de trekpleister/kruitvat)
ze is waarschijnlijk net begonnen op school. Dat is heel spannend voor zo'n meissie. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Wat zegt de juf ervan? Spanning en stress zorgen vaak voor dit soort "gedrag". Dat uit zich vaak thuis.
Slapen is goud
quote:Nagy schreef op 23 september 2010 @ 17:39:

Maar ja als ik haar naar de WC stuur en ze zegt dat ze niet hoeft en dan 5 minuten later haar broek nat heeft...

Dat houdt dus in dat je haar toch moet laten gaan. Met zo min mogelijk dwang.

Bijvoorbeeld;

""Naam kind"" wil jij even proberen te plassen? Dan pakt mama alvast een banaan/boterham voor je, zodat je die zo kunt opeten.

Ongedwongen dus toch vaste momenten pakken waarop je haar laat 'proberen'. Meestal komt er dan toch wel een plas uit.
Laat een keer voor de zekerheid haar urine controleren om een blaasontsteking uit te sluiten.,
Niet al te veel aandacht aan geven inderdaad. Boos worden werkt meestal niet, een beloningssysteem vaak wel. Maar verder: als ze zegt niet te kunnen/hoeven plassen, en ze is daarna wél nat, denk ik dat je haar iets meer tijd moet laten nemen voor het plassen. Laat d'r een plasliedje zingen terwijl ze op de wc zit, spreek af dat ze pas van de wc komt als jij haar weer roept, etc. Of laat haar op een fluit blazen als ze op de wc zit, dat ontspant ook de sluitspier een beetje. Wordt gebruikt bij kinderen die hun blaas niet goed volledig leeg kunnen plassen, maar kan vast ook werken bij kinderen waarbij het plassen niet goed op gang komt.

Oh, en wat GW zegt! Je kunt gewoon een (ochtend)plasje van haar bij de huisarts brengen, dan heeft ze er zelf geen extra stress van. Gewoon voor de zekerheid, je weet immers maar nooit.
verwijderd, zie reactie hieronder.

TO succes met je dochter, ik hoop voor jou dat je zinnige reacties krijgt.
anoniem_106753 wijzigde dit bericht op 23-09-2010 22:32
Reden: ...
% gewijzigd
Wat een betuttelende post Pinklady. Kinderen zijn geen watjes hoor.
quote:NevankaLetonja schreef op 23 september 2010 @ 22:14:

Wat een betuttelende post Pinklady. Kinderen zijn geen watjes hoor.laat maar
anoniem_106753 wijzigde dit bericht op 23-09-2010 22:34
Reden: ...
% gewijzigd
wij hadden hier het zelfde probleen. Zoon (3) plast spontaan weer in zijn broek en weet ook niet waarom. Hier komt er binnenkort een baby aan. We zijn weer stickers gaan plakken en het probleem was zo verdwenen. Ik hoop dat het probleem zich bij jullie ook zo makkelijk oplost!
Hallo Dames,

Ik heb een dochter van 5 jaar en drie maanden, die was dag en nacht zinderlijk vanaf dr derde jaar.

Nu plast ze ELKE dag in dr broek.

Ik geef nooit straf word nooit boos, maar het is al 4 weken elke dag raak.

Een keer een weekeind niet trouwens, maar goed... ze verteld het me niet en ik heb afgesproken met haar dat ik niet boos word en ze geen straf krijgt enzo, maar TOCH loopt ze er liever mee rond dan dat ze het eerlijk verteld zodat ik een schone broek aan kan doen.

Niks lichamelijk's want ik heb dit al met de huisarts besproken ze heb niks.

Ik erger me heel erg, kan dr niks aan doen ik laat het niet merken negeer het gewoon.

Maar eigenlijk word ik dr helemaal niet goed van, ten eerste omdat alles ondertussen naar de plas ruikt, en ten tweede, ik kom niet meer door de was heen.

Ze heeft nog geen blaasontsteking maar krijgt die nog wel als ze steeds met natte broek in de kouw speelt, wat moet ik dan??

Ik raak echt mn gedult nog een keer kwijt want ze verstopt het in dr kast enzo, en soms vind ik het later pas.

Pfff...

soory voor mn gezeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven