Inhoud van de broodtrommel

20-08-2019 09:57 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu bij ons de scholen weer bijna gaan beginnen ben ik op zoek naar nieuwe dingen om de broodtrommel mee te vullen.
Van de week las ik het artikel van de voedingscentrum, en dat zette mij aan het denken.
Afgelopen jaar gingen er vaak, naast brood en fruit, dingen als een mini krentenbol of mini muffins zonder suiker mee.

Met 2 kinderen die ruim onder de curve zitten qua gewicht maar niet qua lengte, hoef ik me niet heel druk te maken dat er geen suiker in mag zitten.
Maar ik wil het wel redelijk gezond houden.

Wat geven jullie mee in de broodtrommel van je kind, behalve brood?
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:18
maken die moeders elkaar gek met hun hummus, bleekselderij en havermuffins met een topping van chiazaad?
Er is zelfs een naam voor: Bento box.
En het moet er ook heel mooi uit zien, dus een schijfje komkommer voldoet niet, daar moet een mooi vormpje van gemaakt worden ;-)
Kan de dietist je daarin dan niet adviseren? Die hebben ook een hele reeks met produkten met extra calorieen erin.
ik geef mn bek ook maar een douw
Venusss schreef:
20-08-2019 10:27
En het moet er ook heel mooi uit zien, dus een schijfje komkommer voldoet niet, daar moet een mooi vormpje van gemaakt worden ;-)
Daar doe ik niet aan.
Er gaan gewoon 2 boterhammen in de trommel, 1x doorgesneden.
En de extra's hoeven geen culinaire hoogstandjes in 3dimensionale vormen te zijn.
Maar wel iets wat ze lekker vinden, en goed is voor hun gewicht en gezondheid.
Madeliefjees schreef:
20-08-2019 10:30
Kan de dietist je daarin dan niet adviseren? Die hebben ook een hele reeks met produkten met extra calorieen erin.
De tips die ik kreeg:roomboter, 48+kaas, geen magere vleeswaren, volle melk, optimel ipv aanmaak mee naar school, kwark als toetje en 3x per dag een extraatje naast hun porties fruit en groenten
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 10:30
Daar doe ik niet aan.
Er gaan gewoon 2 boterhammen in de trommel, 1x doorgesneden.
En de extra's hoeven geen culinaire hoogstandjes in 3dimensionale vormen te zijn.
Maar wel iets wat ze lekker vinden, en goed is voor hun gewicht en gezondheid.
Dat bedoelde ik ook niet hoor, was meer benoemen van een fenomeen van de laatste jaren ;-)

Overigens zag ik iemand een hardgekookt ei noemen als optie, ik zou dat zeker niet doen. De meeste kinderen willen niet teveel op vallen en zo'n ei stinkt wel heel erg.
Mijn zoon is een hele makkelijke eter behalve tav gezond broodbeleg.
Hij krijgt nu voor de middag pauze meestal yoghurt met muesli mee, aangevuld met een droog bruin broodje of een zelf gemaakte gezonde muffin. Verder nog wat paprika en komkommer.
Soms krijgt hij een wrap mee of een groenteomelet.
Hier ook 3 lichtgewichten. Ik geef ze gewoon (volkoren)boterhammen mee maar doe er wel roomboter op en gewoon volvette kaas, eitje etc. Geen speciale dingen op school, willen ze ook niet. Thuis geef ik uit school vaak een bakje noten of iets anders calorie-rijk.
Venusss schreef:
20-08-2019 10:33
Overigens zag ik iemand een hardgekookt ei noemen als optie, ik zou dat zeker niet doen. De meeste kinderen willen niet teveel op vallen en zo'n ei stinkt wel heel erg.
Mijn dunne kind vindt een gekookt ei heerlijk. En niemand die erover zeurt.
Ik gaf overigens ook nog andere tips. Maar TO gaat alleen in op de discussie over of haar kinderen daadwerkelijk te dun zijn.
Venusss schreef:
20-08-2019 10:33
Dat bedoelde ik ook niet hoor, was meer benoemen van een fenomeen van de laatste jaren ;-)

Wat een onzin.
Als je je daar al druk om maakt dan doet je kind dat zeker ook.
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:48
Mijn dunne kind vindt een gekookt ei heerlijk. En niemand die erover zeurt.
Ik gaf overigens ook nog andere tips. Maar TO gaat alleen in op de discussie over of haar kinderen daadwerkelijk te dun zijn.
Misschien verschilt dat per school. Ik werk zelf op een tussenschoolse opvang en heb meerdere keren mee gemaakt dat kinderen geplaagd werden omdat het hele lokaal vreselijk naar ei stonk. Uiteraard de kop ingedrukt, maar het "leed" was dan al geschiet.
Venusss schreef:
20-08-2019 10:53
Misschien verschilt dat per school. Ik werk zelf op een tussenschoolse opvang en heb meerdere keren mee gemaakt dat kinderen geplaagd werden omdat het hele lokaal vreselijk naar ei stonk. Uiteraard de kop ingedrukt, maar het "leed" was dan al geschiet.
Tja, zo is er altijd wat. Rijstwafels bv stinken ook. En mijn kind heeft een hekel aan kaas, en vindt het ook vreselijk als een klasgenootje naast haar een boterham met kaas eet. Jammer voor haar.
Onze kinderen krijg volkorenbrood mee met roomboter. Dikke laag calve en ander vlees. Snoeptomaatjes en snackkomkommertjes mee. Soms een klein bakje volle kwark, om eens lekker te varieren. Optimel in de drinkbeker en aanmaaklimonade in de andere drinkbeker. Volkoren ontbijtkoek mee...

Rijstwafels met smeerkaas (smeren ze dan zelf op school), babybell, muffin van ei, kaas en spek (uit airfryer). Krentenbol met dikke laag boter en volle kaas erop. Banaan aoma nog extra.

Dit zijn dingen waar ik mee varieer. Ik maak er geen kunstwerken van maar wel een lekkere smulhap met variatie dus.

En eens per week is het tostidag op school. Dan maak ik thuis brood met ham en kaas klaar wat op school in tosti ijzer gaat. Klein bakje curry/ ketchup mee.

Oudste neemt weleens zakje cupasoup mee nog
Boterham met zalmfilet en roomkaas, bifiworstje mee, blokjes kaas, babybell, volle melk, bakje volle kwark met ev muesli of havermout...
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:48
Maar TO gaat alleen in op de discussie over of haar kinderen daadwerkelijk te dun zijn.
Nee hoor, ik reageer ook op andere reacties.
Zoals dat ze wat ze al wel mee krijgen,
En dat ik de fristi voor thuis bewaar en de jongste geen noten lust.
En ja, ik voelde me aangevallen.

Ondertussen heb ik al een leuk lijstje kunnen maken met babybell, crackers, houmous, rozijnen, rijstewafels, salade, soepstengels met dip
nadine1988 schreef:
20-08-2019 11:09
Boterham met zalmfilet en roomkaas, bifiworstje mee, blokjes kaas, babybell, volle melk, bakje volle kwark met ev muesli of havermout...
Zalm mee naar school vind ik zelf wel een dingetje.
Maar de kwark is wel iets om mee te gaan geven. Blokjes kaas en worst had ik op mij lijstje staan ondertussen 😄
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 11:09
Nee hoor, ik reageer ook op andere reacties.
Zoals dat ze wat ze al wel mee krijgen,
En dat ik de fristi voor thuis bewaar en de jongste geen noten lust.
En ja, ik voelde me aangevallen.

Ondertussen heb ik al een leuk lijstje kunnen maken met babybell, crackers, houmous, rozijnen, rijstewafels, salade, soepstengels met dip
en toch is het advies van de dietiste het beste:
Dikke boterhammen, met boter en flinke plakken kaas

Houmous, rozjinen, saldes etc, is erg leuk maar voor een te mager kind is het nutteloze maagvulling
Wraps, komkommer, paprika, appel, cashew nootjes, druiven, babybell, mini worstjes, wortel, crackertjes met kruiden, hardgekookt ei, blokjes kaas, rijstwafels, pastasalade, kwark of yoghurt. Dochter heeft een Bento box, dus ik doe in elk vakje iets anders :)

Afbeelding
lilalinda schreef:
20-08-2019 11:13
en toch is het advies van de dietiste het beste:
Dikke boterhammen, met boter en flinke plakken kaas

Houmous, rozjinen, saldes etc, is erg leuk maar voor een te mager kind is het nutteloze maagvulling
Klopt, ben ik helemaal met je eens.
Maar 2 boterhammen is echt de max wat er gegeten wordt, want anders is er geen tijd meer om buiten te spelen..
Dus ik zoek kleine dingen die er na de boterhammen nog even gegeten kan worden.
Zoals de kleine krentenbol, mini muffin, babybell en doosje rozijntjes.
Zeg maar eenhaps dingetjes. Als extraatje.
Venusss schreef:
20-08-2019 10:27
dat is toch van oorsprong Japans? Nou als je zo een lunch klaar moet maken, berg je maar, ik heb lunchboxen in Japanse warenhuizen gezien, die niet misstaan op een lunch in een 5-sterrenrestaurant
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 11:19
Klopt, ben ik helemaal met je eens.
Maar 2 boterhammen is echt de max wat er gegeten wordt, want anders is er geen tijd meer om buiten te spelen..
Dus ik zoek kleine dingen die er na de boterhammen nog even gegeten kan worden.
Zoals de kleine krentenbol, mini muffin, babybell en doosje rozijntjes.
Zeg maar eenhaps dingetjes. Als extraatje.
dan zijn de blokjes 'vet' het beste:
Kaas, worst, paar tucjes
[quote=Whomi post_id=30291836 time=1566292545 user_id=329467]
Wraps, komkommer, paprika, appel, cashew nootjes, druiven, babybell, mini worstjes, wortel, crackertjes met kruiden, hardgekookt ei, blokjes kaas, rijstwafels, pastasalade, kwark of yoghurt. Dochter heeft een Bento box, dus ik doe in elk vakje iets anders :)

lilalinda schreef:
20-08-2019 11:21
dan zijn de blokjes 'vet' het beste:
Kaas, worst, paar tucjes
Tuc, die had ik nog niet op het lijstje 👍
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 10:25
Om 10.00uur hebben ze een beker optimel, en tussen de middag een beker volle melk.
Ik zoek dingen die ook nog redelijk gezond zijn. Ik wil ze niet helemaal vol stoppen met suikers.😁
Maar fristi krijgen ze thuis wel met enige regelmaat.
optimal is light rommel al dan niet met zoetstoffen.

Ik zou eerder een beker yoghurt met bijv, gepureerde aardbeien meegeven dan. Dat is een stuk gezonder dan die optimel rommel.

Blokjes kaas, worst, hand noten.. Genoeg gezond spul wat niet raar is en ook lekker.. Ik snap sowieso niet dat hele geneuzel van de overblijfmaffia.. Je mag tegenwoordig niets meer meegeven. Dat je geen chips en fris mee mag geven snap ik nog, maar een Sultana of liga ?? Echt..
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 11:23
Tuc, die had ik nog niet op het lijstje 👍
tuc viel hier bij de overblijf onder de noemer chips ...
Als wij thuis penne (of fussili oid) eten doe ik mijn oudste er een groot plezier mee om een handje extra te koken en die de volgende dag in een bakje mee te geven voor naast zijn boterhammen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven