Inhoud van de broodtrommel
dinsdag 20 augustus 2019 om 09:57
Nu bij ons de scholen weer bijna gaan beginnen ben ik op zoek naar nieuwe dingen om de broodtrommel mee te vullen.
Van de week las ik het artikel van de voedingscentrum, en dat zette mij aan het denken.
Afgelopen jaar gingen er vaak, naast brood en fruit, dingen als een mini krentenbol of mini muffins zonder suiker mee.
Met 2 kinderen die ruim onder de curve zitten qua gewicht maar niet qua lengte, hoef ik me niet heel druk te maken dat er geen suiker in mag zitten.
Maar ik wil het wel redelijk gezond houden.
Wat geven jullie mee in de broodtrommel van je kind, behalve brood?
Van de week las ik het artikel van de voedingscentrum, en dat zette mij aan het denken.
Afgelopen jaar gingen er vaak, naast brood en fruit, dingen als een mini krentenbol of mini muffins zonder suiker mee.
Met 2 kinderen die ruim onder de curve zitten qua gewicht maar niet qua lengte, hoef ik me niet heel druk te maken dat er geen suiker in mag zitten.
Maar ik wil het wel redelijk gezond houden.
Wat geven jullie mee in de broodtrommel van je kind, behalve brood?
dinsdag 20 augustus 2019 om 11:50
Jaja. En deze profs hebbenzelf geen advies en geen ideetjes over wat je ze kan geven?Cynthiaxxx schreef: ↑20-08-2019 10:10Omdat ze allebei te licht zijn (volgens kinderarts en diëtist ) en ze 3x per dag wat extra's kunnen gebruiken.
Sure.
dinsdag 20 augustus 2019 om 11:53
Nooit geweten dat in vifit meer calorieën zitten dan in optimel, dank voor de tip.
Fristi geef ik niet mee omdat school dat liever niet heeft. Maar thuis krijgen ze dat wel regelmatig.
dinsdag 20 augustus 2019 om 11:53
Een doosje rozijntjes is natuurlijk geen eenhapsdingetje. En geeft verder niks behalve suiker.Cynthiaxxx schreef: ↑20-08-2019 11:19Dus ik zoek kleine dingen die er na de boterhammen nog even gegeten kan worden.
Zoals de kleine krentenbol, mini muffin, babybell en doosje rozijntjes.
Zeg maar eenhaps dingetjes. Als extraatje.
dinsdag 20 augustus 2019 om 13:07
Kind is lang en sportief.
Stuk fruit (afwisselend appel, peer, banaan, druiven) en beker water als 10.00 uurtje.
Lunchtrommel 2 sneeën volkorenbrood met zoet beleg, extra snack (afwisselend Bifi-worst, meergranenkoekje, blokjes oude kaas, olijfjes, cheese-dippers, mueslireep, handje ongezouten nootjes) met een pakje sap.
Water in beker welke onbeperkt kan worden bijgevuld met kraanwater.
Hier eet kind enkel zoet broodbeleg. De schaarse keren dat er een plakje boterhamworst in ging heb ik daarvan gebruik gemaakt, echter die tijd is voorbij.
En aangezien ik geen herrie ga maken over al dan niet wat pindakaas, Nutella of Duo-Penotti op brood smeer ik zonder bedenkingen met zoet beleg.
Stuk fruit (afwisselend appel, peer, banaan, druiven) en beker water als 10.00 uurtje.
Lunchtrommel 2 sneeën volkorenbrood met zoet beleg, extra snack (afwisselend Bifi-worst, meergranenkoekje, blokjes oude kaas, olijfjes, cheese-dippers, mueslireep, handje ongezouten nootjes) met een pakje sap.
Water in beker welke onbeperkt kan worden bijgevuld met kraanwater.
Hier eet kind enkel zoet broodbeleg. De schaarse keren dat er een plakje boterhamworst in ging heb ik daarvan gebruik gemaakt, echter die tijd is voorbij.
En aangezien ik geen herrie ga maken over al dan niet wat pindakaas, Nutella of Duo-Penotti op brood smeer ik zonder bedenkingen met zoet beleg.
woensdag 21 augustus 2019 om 09:57
+1
Hier (inmiddels groep 4 en 5) gaan 2 boterhammen in de broodtrommel. En meer willen ze niet, want dan zijn ze niet op tijd klaar voor het buitenspelen en moeten ze bij een andere klas verder gaan zitten eten. Dat voelt als straf
woensdag 21 augustus 2019 om 10:11
ik ben toch al heul volwassen en ontbijt nog altijd met zoetigheid. Enige wat ik lust op de vroege morgenTtroeteltje schreef: ↑20-08-2019 13:07
(als we richting brunch gaan, lust ik alles).
woensdag 21 augustus 2019 om 10:19
Ik denk omdat het interessant staat. Want laten we wel zijn: al die zogenaamde originaliteit was er tot voor kort ook niet en al die kinderen zijn prima gezonde volwassenen geworden. Tegenwoordig moet alles maar gekker en groter. Ik word daar zelf heel recalcitrant van. Hier alleen pubers ( en ouder) en die vreten de schoolkantine leeg en verbrassen daar al hun zakgeld aan en 'vergeten' vooral elke ochtend hun brood. Prima: waar jij blij van wordt.
Er is genoeg in huis (lees: fruit, brood, beleg - basis dingen dus) als je kiest om frikandelbroodjes te kopen in de pauze moet je dat vooral niet laten. Na een week is je zakgeld op en dan heb je pech en ga je weer gewoon brood met kaas meenemen. Of niet. En dan heb je honger.
Jammer joh.
woensdag 21 augustus 2019 om 10:20
Hoe ging dat 'vroeger' dan? Maakte jouw moeder of oma ook bakjes houmous klaar voor haar bloedjes? Tuurlijk niet. Die smeerde een extra boterham met pindakaas (ook bomvol vetten en eiwitten).
Dit is toch allemaal weer nieuwetijds geneuzel?
woensdag 21 augustus 2019 om 10:27
Waarom een dieetdrank als ze te dun zijn? Ik zou de optimel skippen (kon je dat echt niet zelf verzinnen?) en er volle chocomel voor in de plaats gaan geven. Of inderdaad: gewone volle melk.Cynthiaxxx schreef: ↑20-08-2019 10:25Om 10.00uur hebben ze een beker optimel, en tussen de middag een beker volle melk.
Ik zoek dingen die ook nog redelijk gezond zijn. Ik wil ze niet helemaal vol stoppen met suikers.
Maar fristi krijgen ze thuis wel met enige regelmaat.
Optimel is echt niet gezond mocht je dat denken. En suikers hebben kinderen (en volwassen) gewoon nodig.
Flauwekul altijd.
woensdag 21 augustus 2019 om 10:50
Eet jij ook nog steeds elke dag bloemkool met een papje, met aardappels en een gehaktbal, op dinsdag een gekookt ei en op vrijdag vis?darksideofthemoon- schreef: ↑21-08-2019 10:20Hoe ging dat 'vroeger' dan? Maakte jouw moeder of oma ook bakjes houmous klaar voor haar bloedjes? Tuurlijk niet. Die smeerde een extra boterham met pindakaas (ook bomvol vetten en eiwitten).
Ik denk het niet. Of misschien wel.
Ik ga daarentegen met de tijd mee. Ik hou van eten, en nieuwe, lekkere en gezonde dingen ontdekken. Er is helemaal niks mis met meer variatie aanbrengen en dus eens een gekookt ei eten ipv de standaard boterham met kaas.
woensdag 21 augustus 2019 om 10:55
woensdag 21 augustus 2019 om 11:03
Ja snap jij het snap ik het?fashionvictim schreef: ↑21-08-2019 10:55Hoezo Optimel als je kinderen moeten aankomen? Optimel bevat 0% vet en nauwelijks calorieën, dat is juist bedoeld om af te vallen. Je kan nog beter cola geven bij wijze van spreken dan Optimel.
Waarom niet gewoon karnemelk of yoghurt met een scheutje limonade of chocomel of Fristi?
woensdag 21 augustus 2019 om 11:05
Gaat een juf trouwens in alle bekers en bakjes koekeloeren elke pauze om te ruiken of er fristi no sugar of optimel of vifit in die bekers zit? Of gaat ze alles voorproeven? Of een muffin met palmsuiker of rijst is gezoet of met geraffineerde suikers?
Wat een geouwehoer zeg. Ik word al moe bij het idee.
Toen mijn bloedjes nog op de basisschool zaten kregen ze een beker ranja mee, een liga, een appel en een dubbele boterham chocopasta ofzoiets.
'Smorgens in 3 tellen in de bakjes gemikt en al heel vroeg regelden ze de inhoud zelf. Nog nooit iets over gehoord.
Tegenwoordig vreten ze de ap leeg in de pauze of halen ze pizza's bij domino's voor 3 euro.
Wat een geouwehoer zeg. Ik word al moe bij het idee.
Toen mijn bloedjes nog op de basisschool zaten kregen ze een beker ranja mee, een liga, een appel en een dubbele boterham chocopasta ofzoiets.
'Smorgens in 3 tellen in de bakjes gemikt en al heel vroeg regelden ze de inhoud zelf. Nog nooit iets over gehoord.
Tegenwoordig vreten ze de ap leeg in de pauze of halen ze pizza's bij domino's voor 3 euro.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:06
Alsof kinderen die tenger zijn vetgemest moeten worden?lilalinda schreef: ↑20-08-2019 10:07Check ook even wat 'mag' op school, mini-muffins mochten bij ons niet.
Kind met ondergewicht vooral lekker brood meegeven, met beleg dat ze graag eten
(als ze het lusten:) dubbele boterham met roomboter en kaas, daar zitten flink veel calorien in.
Of brood met ham en kaas
Of lekker dik Nutella
Mijn kinderen snoepen thuis al meer dan genoeg. Dus op school gewoon de standaard dingen mee. 2 Volkoren boterhammen met Nutella of ander beleg (boterhamworst of smeerkaas etc) en fruit/snoeptomaatjes/komkommer/paprika voor 's ochtends, beker ranja en een pakje drinkyoghurt.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:07
Ik at tussen de middag thuis, en ik neem aan meestal boterhammen. Soms wel eens pannenkoekendarksideofthemoon- schreef: ↑21-08-2019 10:20Hoe ging dat 'vroeger' dan? Maakte jouw moeder of oma ook bakjes houmous klaar voor haar bloedjes? Tuurlijk niet. Die smeerde een extra boterham met pindakaas (ook bomvol vetten en eiwitten).
Ben van de schoolmelkgeneratie, brrr, van sommige dingen is het maar goed, dat de wereld verandert.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:08
het is op aanraden van een arts he?
TO is ook nogal angstig over suiker, misschien is dat de verklaring waarom die kinderen te dun zijn?
Vrouw, dit gaat om een boterhamtrommeltje van kleuters. Wat eet jij tussen de middag? Heb jij ook salades, pannenkoeken, wraps, gemixte noten, gesneden fruitsalade, quinoaburgertjes en groenteomeletten bij je? Als het antwoord ja is dan rest ik mijn case. Maar goed ik neem dan ook gewoon elke dag een kudde broodjes met random beleg mee, een flesje water en wat muesli repen of ontbijtkoeken voor de momenten waarop ik een flauwte krijg en ik heb altijd wel een verloren banaan of appel onderin mijn tas. En ohja: ik heb altijd zakken snoep in mijn auto, dat dan weer welRosalind schreef: ↑21-08-2019 10:50Eet jij ook nog steeds elke dag bloemkool met een papje, met aardappels en een gehaktbal, op dinsdag een gekookt ei en op vrijdag vis?
Ik denk het niet. Of misschien wel.
Ik ga daarentegen met de tijd mee. Ik hou van eten, en nieuwe, lekkere en gezonde dingen ontdekken. Er is helemaal niks mis met meer variatie aanbrengen en dus eens een gekookt ei eten ipv de standaard boterham met kaas.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:10
Ik lees gaandeweg nu dat de kinderen van TO te licht zijn. Toch vind ik dat je ze dan niet maar extra snoeperij moet geven of al dat vette spul. Ik geloof er gewoon niet zo in. Ik zou dan de volle variant van alles kiezen. Volle melk etc.
Als een kind altijd moe is of andere gezondheidsklachten, pas dan zou ik naar het gewicht gaan kijken. Maar ik moet zeggen, ik zal wel weer makkelijk praten hebben want mijn kinderen zijn tenger en eten veel; ze zijn dol op lekkernijen maar ook op gezonde dingen. Hoewel avondeten niet favoriet is hoor. Dat is wel elke avond een dingetje.
Als een kind altijd moe is of andere gezondheidsklachten, pas dan zou ik naar het gewicht gaan kijken. Maar ik moet zeggen, ik zal wel weer makkelijk praten hebben want mijn kinderen zijn tenger en eten veel; ze zijn dol op lekkernijen maar ook op gezonde dingen. Hoewel avondeten niet favoriet is hoor. Dat is wel elke avond een dingetje.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:11
volle melk is ook vetBackpack10 schreef: ↑21-08-2019 11:10Ik lees gaandeweg nu dat de kinderen van TO te licht zijn. Toch vind ik dat je ze dan niet maar extra snoeperij moet geven of al dat vette spul. Ik geloof er gewoon niet zo in. Ik zou dan de volle variant van alles kiezen. Volle melk etc.