Kinderen
alle pijlers
Is komkommer ook groente?
dinsdag 19 april 2011 om 09:22
Beetje suffe titel, maar mijn vraag is: Tellen jullie 'komkommer' voor jullie kleuter ook mee als " groente" ?
Ik geef mij zoon wel eens een stuk komkommer (met schil) bij een rijst- of fritesmaaltijd. Maar het geeft me niet hetzelfde gevoel als wanner hij bv spinazie, andijvie of broccoli eet.
Wat vinden jullie?
Ik geef mij zoon wel eens een stuk komkommer (met schil) bij een rijst- of fritesmaaltijd. Maar het geeft me niet hetzelfde gevoel als wanner hij bv spinazie, andijvie of broccoli eet.
Wat vinden jullie?
dinsdag 19 april 2011 om 11:09
quote:snowy2 schreef op 19 april 2011 @ 10:53:
En tellen jullie ui en paprika en tomaat enzo in de pastasaus mee als groente?ja, er gaat dan wel vrij weinig van in de saus, maar het blijft groente. Ik doe ook altijd extra spinazie in de pastasaus bijvoorbeeld en soms een restje groente van de vorige dag (wat sperziebonen of doperwtsen)
En tellen jullie ui en paprika en tomaat enzo in de pastasaus mee als groente?ja, er gaat dan wel vrij weinig van in de saus, maar het blijft groente. Ik doe ook altijd extra spinazie in de pastasaus bijvoorbeeld en soms een restje groente van de vorige dag (wat sperziebonen of doperwtsen)
dinsdag 19 april 2011 om 11:15
En Ja, ik reken alles mee tot de groente, maar eigenlijk 'reken' ik nooit. het zal wel loslopen, kinderen in NL krijgen niet snel scheurbuik
Broodje hamburger? met slechts een blaadje sla?
Dan zet ik om 4 uur een schaal worteltjes op tafel als snack en ga er vanuit dat de kinderen voldoende binnen krijgen.
De ene dag is de groente een stuk komkommer, de volgende dag broccoli en de derde dag tomatensaus. Zelf wel goed komen
Broodje hamburger? met slechts een blaadje sla?
Dan zet ik om 4 uur een schaal worteltjes op tafel als snack en ga er vanuit dat de kinderen voldoende binnen krijgen.
De ene dag is de groente een stuk komkommer, de volgende dag broccoli en de derde dag tomatensaus. Zelf wel goed komen
dinsdag 19 april 2011 om 11:17
dinsdag 19 april 2011 om 11:22
Komkommers hebben veel water en niet zoveel voedingsstoffen. Tja. Het is net zoiets als bananen die veel suiker bevatten en noten die vol vetten zitten.
Komkommer, noten en bananen zijn hartstikke gezond, maar je moet niet hele dagen alléén komkommers en bananen gaan zitten knabbelen. In een afwisselend eetpatroon past komkommer uitstekend (en ik zou zelf ook geen extra vitamines gaan slikken als ik een dagje kokommer heb gegeten, de andere voedingsstoffen komen morgen wel weer).
Komkommer, noten en bananen zijn hartstikke gezond, maar je moet niet hele dagen alléén komkommers en bananen gaan zitten knabbelen. In een afwisselend eetpatroon past komkommer uitstekend (en ik zou zelf ook geen extra vitamines gaan slikken als ik een dagje kokommer heb gegeten, de andere voedingsstoffen komen morgen wel weer).
dinsdag 19 april 2011 om 11:26
Komkommer is zo'n beetje de enige groente die mijn dochter van 1,5 lust.... Voor het eten snoept ze graag schijfjes komkommer en ook wel tomaat of zwarte olijven, maar daar blijft het wel bij... Dat ze gisteravond stukjes van sperziebonen afhapte en bijna meteen weer uitspuugde was zo'n beetje een doorbraak (gelukkig eet ze wel vlees, aardappelpuree, pasta en mie en toetjes en drinkt ze vitaminedrank als aanvulling)
dinsdag 19 april 2011 om 13:30
quote:mali30 schreef op 19 april 2011 @ 13:14:
Voedingswaarden komkommer (per 100 gram rauwe komkommer)
Kcal: 13
Eiwit 0,7 g
Koolhydraten 1,3 g
IJzer 1,1 mg
Natrium 2 mg
Calcium 20 mg
Vezels 0,6 g
Vitamine C: 4 mg
Water 94 g
Energetische waarde 33 Kj / 8kcal
Koolhydraten 2 gram
Eiwit 0,6 gram
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,01 mg
Vitamine C 10 mg
Kalium 124 mg
Calcium 14 mg
Fosfor 34 mg
IJzer 0,2 mg
Vezels 0,3 g
of
Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 65 kJ (16 kcal)
Carbohydrates 3.63 g
- Sugars 1.67 g
- Dietary fiber 0.5 g
Fat 0.11 g
Protein 0.65 g
Thiamine (Vit. B1) 0.027 mg (2%)
Riboflavin (Vit. B2) 0.033 mg (2%)
Niacin (Vit. B3) 0.098 mg (1%)
Pantothenic acid (B5) 0.259 mg (5%)
Vitamin B6 0.040 mg (3%)
Folate (Vit. B9) 7 μg (2%)
Vitamin C 2.8 mg (5%)
Calcium 16 mg (2%)
Iron 0,28 mg (2%)
Magnesium 13 mg (4%)
Phosphorus 24 mg (3%)
Potassium 147 mg (3%)
Zinc 0.20 mg (2%)
of
http://nutritiondata.self ... vegetable-products/2439/2
echt, komkommer zit niet veel ijzer in. Als het je daar om te doen is, zijn er producten die beter werken.
Voedingswaarden komkommer (per 100 gram rauwe komkommer)
Kcal: 13
Eiwit 0,7 g
Koolhydraten 1,3 g
IJzer 1,1 mg
Natrium 2 mg
Calcium 20 mg
Vezels 0,6 g
Vitamine C: 4 mg
Water 94 g
Energetische waarde 33 Kj / 8kcal
Koolhydraten 2 gram
Eiwit 0,6 gram
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,01 mg
Vitamine C 10 mg
Kalium 124 mg
Calcium 14 mg
Fosfor 34 mg
IJzer 0,2 mg
Vezels 0,3 g
of
Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 65 kJ (16 kcal)
Carbohydrates 3.63 g
- Sugars 1.67 g
- Dietary fiber 0.5 g
Fat 0.11 g
Protein 0.65 g
Thiamine (Vit. B1) 0.027 mg (2%)
Riboflavin (Vit. B2) 0.033 mg (2%)
Niacin (Vit. B3) 0.098 mg (1%)
Pantothenic acid (B5) 0.259 mg (5%)
Vitamin B6 0.040 mg (3%)
Folate (Vit. B9) 7 μg (2%)
Vitamin C 2.8 mg (5%)
Calcium 16 mg (2%)
Iron 0,28 mg (2%)
Magnesium 13 mg (4%)
Phosphorus 24 mg (3%)
Potassium 147 mg (3%)
Zinc 0.20 mg (2%)
of
http://nutritiondata.self ... vegetable-products/2439/2
echt, komkommer zit niet veel ijzer in. Als het je daar om te doen is, zijn er producten die beter werken.
dinsdag 19 april 2011 om 14:03
quote:snowy2 schreef op 19 april 2011 @ 10:53:
En tellen jullie ui en paprika en tomaat enzo in de pastasaus mee als groente?
Ja natuurlijk
Omdat sommige groenten voor ons tot de standaard uitrusting hoort (waar gaat immers nu niet een uitje of wat paprika in) wil toch niet zeggen dat het geen groenten meer zijn...
Komkommer schaar ik ook onder groente. Als wij patat eten en mijn zoon eet daar bij een halve komkommer, dan is het toch een halve komkommer minder ruimte voor patat. Dus twee keer gezonder. 1. Omdat er wellicht minder voedingsstoffen in zitten, maar toch iets en 2. Omdat hij minder patat om kan. (Nu krijgt hij toch niet onbeperkt patat, maar is toch fijn dat hij met een beetje patat én die komkommer een vol gevoel heeft).
En tellen jullie ui en paprika en tomaat enzo in de pastasaus mee als groente?
Ja natuurlijk
Omdat sommige groenten voor ons tot de standaard uitrusting hoort (waar gaat immers nu niet een uitje of wat paprika in) wil toch niet zeggen dat het geen groenten meer zijn...
Komkommer schaar ik ook onder groente. Als wij patat eten en mijn zoon eet daar bij een halve komkommer, dan is het toch een halve komkommer minder ruimte voor patat. Dus twee keer gezonder. 1. Omdat er wellicht minder voedingsstoffen in zitten, maar toch iets en 2. Omdat hij minder patat om kan. (Nu krijgt hij toch niet onbeperkt patat, maar is toch fijn dat hij met een beetje patat én die komkommer een vol gevoel heeft).
dinsdag 19 april 2011 om 14:48
Ok, dat van de ijzer in komkommer zei ik. Omdat het uit een betrouwbaar artikel kwam toen ik zwanger was.En ik het dus gewoon aangenomen heb (hoewel het mij toen ook wel verbaasde).
Maar goed, als het dan tegen blijkt te vallen met de hoeveelheid ijzer in de komkommer, dan wil ik wel een andere tip geven van gezonde "rauwkost". Dat is namelijk paprika. Ik heb in een krant eens 100 voedingsmiddelen gelezen die erg gezond zijn en er stond ook bij waar het tegen beschermd. En paprika kwam als zo gezond naar voren, dat je het eigenlijk elke dag zou moeten eten. Het is om heel veel redenen goed. Nou is parika voor een kind waarschijnlijk wel wat minder toegankelijk dan komkommer, maar het valt wel in de categorie makkelijk te pakken/ te geven bij bv. een snack.
Maar goed, als het dan tegen blijkt te vallen met de hoeveelheid ijzer in de komkommer, dan wil ik wel een andere tip geven van gezonde "rauwkost". Dat is namelijk paprika. Ik heb in een krant eens 100 voedingsmiddelen gelezen die erg gezond zijn en er stond ook bij waar het tegen beschermd. En paprika kwam als zo gezond naar voren, dat je het eigenlijk elke dag zou moeten eten. Het is om heel veel redenen goed. Nou is parika voor een kind waarschijnlijk wel wat minder toegankelijk dan komkommer, maar het valt wel in de categorie makkelijk te pakken/ te geven bij bv. een snack.
dinsdag 19 april 2011 om 17:38
quote:Kalliope schreef op 19 april 2011 @ 10:38:
En hoe zit het met ui? Tellen jullie dat mee als groente?
Ja, da's voor mij ook groente, net als tomaat. Alles wat hartig smaakt en weinig kcal bevat is voor mij groente.
Fruit is zoet en barst van de kcal. Ui, komkommer en tomaat zijn enorm kcal-arm.
En hoe zit het met ui? Tellen jullie dat mee als groente?
Ja, da's voor mij ook groente, net als tomaat. Alles wat hartig smaakt en weinig kcal bevat is voor mij groente.
Fruit is zoet en barst van de kcal. Ui, komkommer en tomaat zijn enorm kcal-arm.
dinsdag 19 april 2011 om 17:40
quote:ednaloy schreef op 19 april 2011 @ 13:35:
Hoezo zouden er geen vezels in een komkommer zitten..alles wat je met de schil eet heeft toch vezels???Je eet toch geen schil op van 'n komkommer? Ik schil zo'n ding eerst, dan rasp ik 'm en dan gaat er 'n flinke scheut dressing over om 'm smakelijk te maken.
Hoezo zouden er geen vezels in een komkommer zitten..alles wat je met de schil eet heeft toch vezels???Je eet toch geen schil op van 'n komkommer? Ik schil zo'n ding eerst, dan rasp ik 'm en dan gaat er 'n flinke scheut dressing over om 'm smakelijk te maken.
woensdag 20 april 2011 om 20:50
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 17:40:
[...]
Je eet toch geen schil op van 'n komkommer? Ik schil zo'n ding eerst, dan rasp ik 'm en dan gaat er 'n flinke scheut dressing over om 'm smakelijk te maken.Waarom zou je de schil niet op eten? Niet iedereen doet hetzelfde als jij hoor!!! En het is bijzonder smakelijk zonder dressing ook hoor, gewoon in stukken.
[...]
Je eet toch geen schil op van 'n komkommer? Ik schil zo'n ding eerst, dan rasp ik 'm en dan gaat er 'n flinke scheut dressing over om 'm smakelijk te maken.Waarom zou je de schil niet op eten? Niet iedereen doet hetzelfde als jij hoor!!! En het is bijzonder smakelijk zonder dressing ook hoor, gewoon in stukken.