Jongensnamen topic

08-02-2014 08:34 3072 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een nieuw topic.

Het vorige topic vind je hier: Jongensnamen topic

en hier
Goed dat ik het wel even check dus. Kimi is in land van vriend en echt mannen naam, Kim ook. Onderhand klinkt het voor mij ook mannelijk.
quote:EvenWatAnders schreef op 05 oktober 2014 @ 09:38:

dank u zover al: even als notitie: Kimi zal uitgesproken worden als kimmi, het is een Finse naam die daar heel gangbaar is.Bij de naam Kimi heb ik de associatie met de formule 1. Van kimi raikkonen. Dus ik vind het wel een jongensnaam.
quote:-tinkerbell- schreef op 05 oktober 2014 @ 09:36:

[...]

Hmm best diverse namen vind ik. Ik doe maar een wilde gok:

Mart

Dennis

Daniël

Levi

Xavi

Xander

Jesse

Menno

Manuel

Axel

Arnoud

Ralph

Vic

Joas

Arno

Van deze namen vind ik Xavi en Daniël leuk.

Maar het is nog geen naam waar ik/we helemaal verliefd op zijn.

Toch bedankt voor het meedenken
@ limburgsmeadje:

Jaron

Ravi

Revi

Luca

Lukan

Levi

Levin

Finn

Mik

Sep

Max

Maxim

Hugo

Henri

Noah

David
@ evenwatanders, als je in land van vriend woont, dan zou t geen probleem zijn. In NL is Kimi zo op het eerste oor best kinderachtig, vooral voor een man. Maarja dat heb ik ook met bijv Jip. Dus als het DE naam is, dan zou ik me er verder niks van aantrekken. Ik ken ook een mannelijke Indi en ook dat went na een tijdje en past nu ook bij het jongetjez
quote:-tinkerbell- schreef op 05 oktober 2014 @ 09:02:

[...]

Modenamen ja? Maar het zijn toch juist namen die helemaal niet veel voorkomen?

Fedde: 206

Ferre: 37

Simme: 4

Gebaseerd op het jaar 2013.

Het zijn het soort namen waar nu op namenfora ineens heel veel mensen over posten. Een tijdje terug hoorde je er niemand over.

Dat zijn dus namen waarvan ik vermoed dat je over 10/20 jaar iemand tegen komt die Fedde heet en dan denkt ''Oh ja, die is vast uit 2015''.

Bij meisjes is dat bijvoorbeeld de naam Saar en ook Vajen. Wat mij betreft echt modenamen. Voor jongens ook nog Mees, Dex, en natuurlijk al een aantal jaar Sem. En je had ineens de opkomst van Bloeme/Lieve/Sterre/Zonne/Vlinder/etc.

Vergelijk het met zoals je nu bijvoorbeeld Marjan, Karin, Linda, Jeroen en Martin zo in de jaren 70 kan plaatsen.

Of je dat erg vindt is een tweede. Dus als het verder DE naam is, prima. Of misschien maakt het je niets uit, ook prima. Maar ik zou dat effect zelf absoluut willen voorkomen dus daarom meld ik het even dat het bij mij wel meteen die associatie heeft. Zou ik zelf namelijk ook graag willen horen als iemand dat bij mijn uitgekozen naam heeft .

Daarom vind ik Emma en Sophie overigens ook anders. Die zijn nu wel erg populair, maar het zijn klassieke namen en van alle tijden. Emma is geloof ik al 50 jaar populair, dus zal later minder de associatie hebben met '2014'.
Evenwatanders; ik denk bij kimi ook meteen aan kimi raikonen, omdat dat simpelweg de enige waarvan ik die naam ken. Ondanks dat dat een man is vind ik de naam toch een meer vroiwelijke klank hebben door de dubbel -i klank, zoals ook in didi of kiki, klinkt meteen heel meisjesachtig.
Limburgsmaedje;

Riff

Sep

Ruben

Victor

Vince

Lennard

Mats

Lars

Bram

Jules

Remco

Kasper

Koen

Gijs

Huub

Hugo

Mitch

Michel

Mas

Faas

Fasco

Roald
Bedankt voor de reacties! We wonen in Nederland, we zoeken dus namen die in het Fins en in het Nederlands goed uit te spreken zijn, en ook qua schrijfwijze niet te veel problemen op levert.

Zelf vind ik Kimi echt helemaal te gek, ook omdat het goed past bij de tweede naam die al vast staat (vanwege vernoeming die zeer gewenst is). Maar het moet natuurlijk geen 'pestnaam' zijn hier in NL.

We twijfelen nog even verder, fantastische suggesties zijn welkom wat dat betreft.
@ evenwatanders: wat vind je nog van:

Niilo / Nilo

Love / Loove

Lovis
Polala, ik vind de associatie aangeven juist fijn! Daarvoor vraag ik advies, wordt absoluut gewaardeerd dus. Zie je Faber ook als zo'n modenaam?

Van de suggesties staan er meerdere ook op onze lijst en Gijs, Sven en Luuk komt in onze nabije omgeving voor.
Bij Fedde denk ik absoluut niet aan een modenaam. Mijn associatie is Friesland. Ik ben de naam wel eens tegengekomen, toen ging het om een oudere, Friese man.
Evenwatanders, ik heb even op inyernet een lijstje met finse jongensnamen bekeken om te zien welke ik ook in Nederland leuk zou vinden, ik vond daarbij deze;

Arvo

Timo

Jari

Joonas (waar ik dan Jonas van zou maken, met nl spelling)

Pekka

Matias

Ruuben (waar ik dan ook zou kiezen voor spelling Ruben)

Marko

Taavi (ook weer spelling; Tavi)
quote:Badeend84 schreef op 05 oktober 2014 @ 20:38:

Polala, ik vind de associatie aangeven juist fijn! Daarvoor vraag ik advies, wordt absoluut gewaardeerd dus. Zie je Faber ook als zo'n modenaam?

Fijn dat je het goed opvat, ik bedoel het nl. absoluut niet vervelend . En realiseerde me later dat ik misschien wat hard had opgeschreven.

Faber vind ik minder een modenaam. Hij past wel in het rijtje jongensnamen met een F-klank (Fender, Finn, Viggo, etc etc) die vrij populair zijn. Maar wat ik vooral erg 'van nu' vind zijn namen die medeklinker-klinker-dubbele medeklinker-klinker zijn. Dus Jesse, Melle, Simme, etc. En Faber heeft dat weer niet.

Moeilijk om het goed onder woorden te brengen maar ik hoop dat je me snapt .
Gisteren bij Taarten van Abel op tv. Een jongen van 9 met de naam

Ziggy Heaven. Echt sneu, wie noemt zijn kind nu zo? De naam paste ook totaal niet bij het kind.
Wat vinden jullie van de naam Dex?
Ik snap 'm hoor Polala! We hebben gisteren samen alles weer eens doorgenomen en we hebben nu in ieder geval een shortlist met drie namen; Fedde, Faber en Viggo.

Mijn voorkeur is Faber, de voorkeur van mijn man is Viggo en Fedde zit er tussenin. Ik vind het jammer om voor de "ok, leuk" optie te gaan, maar hopelijk gaan we er samen uitkomen.

Welke van deze drie vinden jullie het best bij Ties passen en/of de leukste naam?

Polala, jij vond iig Faber volgens mij :-)

Ziggy Heaven kan ik ook totaal niet plaatsen, gewoonweg sneu voor het kind...

Ik vind Dex zelf niet zo, maar het is mijn smaak niet. Je hoort de naam wel heel veel op het moment, staat de naam ook hoog in de lijsten of niet?
Badeend, ik vind Faber en Fedde allebei leuk bij Ties, Faber het leukst. Viggo vind ik minder.

Bij onze jongste kwamen mijn toenmalige man en ik er ook niet uit. Dus werd het een naam die we allebei wel oké vonden. Nu ben ik heel blij met de naam, geen spijt.
Ties en Fedde vind ik de beste combi.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Klopt, wat mij betreft Faber het leukst en ook duidelijk de mooiste combi . Viggo zou mijn 2e keus zijn.
Ik ga ook voor Ties en Faber.

Misschien ook nog leuk: Ties en Flint of ties en faas.

Welke naam vinden jullie leuker (of wat is de associatie): Hugo of Samuel
Ties en Fedde zou mijn voorkeur hebben.

Ik kan Faber niet los zien van een achternaam.

Viggo vind ik een leuke naam maar de combi met Ties niet geweldig.

Catooo ik vind Samuel een prachtige naam maar wel een beetje "zwaar". Hugo begin ik steeds leuker te vinden maar Samuel heeft mijn voorkeur.
Dankjewel allen voor de input! Ik ga samen met m'n man de reacties nog een keer doornemen en dan vind ik het tijd worden om de knoop door te hakken. Als we eruit zijn, horen jullie het uiteraard!

Catooo, Flint vind ik niks, Faas heel leuk, maar jammer dat het ook op een s eindigt. Ik vind Hugo heel mooi, een tijdloze naam, maar ook hip. Kort, maar krachtig. Samuel heb ik een "te zachte" associatie mee, ik leg het waarschijnlijk raar uit, maar hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.
@cejo dank voor je reactie. ik begrijp dat je samuel een beetje zwaar vindt. Dat is misschien ook wel mijn twijfel. Al kun je er ook Sam van maken voor de momenten dat je Samuel volledig te zwaar vindt....

@badeend mijn vraag/twijfel bij hugo is inderdaad of de naam niet te hip wordt. bedoel jij met 'zacht' te soft? te weinig stoer?

Ik vind trouwens Ties en Faas wel heel cool samen. Wat vind je nog van Ties en Krijn of Ties en Rein? Overigens vind ik Ties en Faber ook heel leuk. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Nog meer mensen een reactie op Hugo en Samuel?

Of nog andere namen die in dit rijtje zouden passen als ze het allebei niet worden?
Ik heb 4 kids. 2 pubers uit een vorige relatie.

J.oey (j)

J.oomay (m)

Met mn nieuwe vriend heb ik 2 zoontjes.

S.kye

D.ex

Nu proberen we zwanger te worden van ons 5e kindje. Wie weet er leuke namen voor zowel jongens als meisjes?

Ik hou van korte, stoere namen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven