***** Juli 2009 *****

09-09-2009 19:51 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer ons derde topic. Intussen zijn we supertrotse moeders van de mooiste kindjes van de hele wereld! Om precies te zijn: 10 babyboys en 16 babygirls.

Hieronder de links naar onze eerdere topics:

Juli 2009, deel 1

Juli 2009, deel 2
Ja, ik ga mee. In het badje vind ik zelf namelijk zo'n gedoe! Ten eerste: het badje moet gevuld worden. Een vol bad of Tummy Tub tillen naar de standaard is hartstikke zwaar. Ik kan het bad ook in ons grote bad zetten, maar dan moet ik weer heel erg bukken als ik haar erin doe.

Douchen vind ik voor mezelf nog het makkelijkst. En het is snel. Maar jij mag dat natuurlijk anders ervaren! Ieder z'n ding.

Overigens is het gelukkig meestal op te lossen met een washandje. Maar nu was er geen redden meer aan, het zat zelfs in haar haar (waarom kun je rompers ook niet boven open knopen, zou soms wat schelen!
Lisa, misschien is mijn reactie te kort door de bocht maar aangezien iedereen al vol begrip voor je ex is kan ie vast wel. Ik vind hem een ruggengraatloze visstick, sorry. Relatie beëindigen terwijl jij zwanger bent, vervolgens zoon niet erkennen, niet naar de doop terwijl hij uitdrukkelijk met zijn familie wordt uitgenodigd, en dan wél een grote bek over de omgangsregeling, en niet begrijpen dat jij dat rustig wil opbouwen? Als ik een van je posts goed begrijp heeft hij dus ook nog geen alimentatie betaald? Zoon is toch al 2 maanden? Moet jij dan alles in je eentje betalen? Van mij kon ie echt de boom in, en dan hou ik het nog netjes. Een kind heeft een vader nodig maar deze meneer lijkt me niet het juiste materiaal!

(sorry, ik wil je niet kwetsen maar ik zit me iedere keer op te vreten als ik lees wat ie nu weer geflikt heeft)

Kleren: junior heeft rompers met lange mouwen aan als longsleeve onder shirts met korte mouwen. Onder shirts met lange mouwen heeft hij mouwloze rompers of rompers met korte mouwen aan. Dan een broekje, meestal van die zachte soort joggingbroekjes. Vorige week heb ik hem voor het eerst een stugger broekje (soort spijkerbroekje maar dan wit) aangetrokken. Met sokken is het plaatje dan compleet. 's Nachts draagt hij gewoon wat hij overdag ook aan had tenzij dat zo'n stugger broekje was, dan trek ik hem een pyjama aan. Hij slaapt in een combisleeper zonder de wintervoering maar met de mouwen. Die zijn veel te lang dus ik dacht dat het gunstig zou zijn omdat zijn handen altijd zo koud zijn... nou, dat helpt niet. Handen blijven koud. Overdag slaapt hij wel eens in een Hema slaapzak maat 68-80 die dus eigenlijk te groot is maar hij functioneert prima. Heb niet geprobeerd of zijn hoofd met de rits dicht door het gat kan maar ik denk van wel. Is nog nooit gebeurd hoor. Waarom denk je dat dat bij Miep wel gebeurt, Ring? Ik moet zeggen dat een slaapzak me beter bevalt dan laken + dekentje, ivm woelen. Nu blijft hij tenminste warm.
Ehhh, dat heb ik ergens gehoord maar waar weet ik niet meer. Dat een slaapzak niet te groot moet zijn bij het hoofd en de armgaten om verstikkingsgevaar te voorkomen (doordat je kindje bij een te grote slaapzak dus in de zak terecht kan komen).

De kans zal klein zijn dat het echt gebeurt. Maar het voelt prettiger om te wachten tot ze beter in de slaapzak past. Vind ik.

Hoe zit het bij anderen dan?
Ring, je kunt rompers ook gewoon naar beneden uittrekken! Dat zei de kraamphulp en ik heb het al een aantal keer gedaan. Die wijde halsjes maken dat mogelijk, echt fijn. Dat scheelt poep in het haar!

Ik snap wat je zegt over dat een badje een gedoe is. Junior gaat doorgaans met vriend onder de douche en ik doe dan het afdrogen en aankleden. Gisteren hebben we het andersom gedaan en toen bleek dat ieder toch wel gewend is aan de eigen 'vaste' rol want we waren allebei een beetje aan het zoeken. Ik denk dat junior 3 keer in de tummy tub is geweest. De laatste keer dat ik het deed heb ik 'm in de douchecabine gezet en gevuld. Was wel zo makkelijk met vullen want ik mocht niet tillen ivm ks, maar leeg kreeg ik m niet. Dat heeft vriend later gedaan, veel te zwaar. Sjouwen met die emmer vind ik ook niks. Waarom zit er niet gewoon een stopje in net als in een badje, dat leegt een stuk makkelijker.
Hm, klinkt plausibel. Misschien heb ik dat heel lang geleden ook wel eens gehoord maar ik heb er nu niet echt meer bij nagedacht. En de slaapzakken bevallen prima dus ik hou het zo. Maf trouwens, volgens mij staat op die combisleeper dat ie voor 0-12 maanden is. Hij is nu al best groot voor junior, laat staan als je er een pasgeboren baby in legt. En dan is het risico dat ie in de zak verdwijnt groter omdat het kindje zo klein is, lijkt me.
Hee, ga ik eens uitproberen. Thanks. Nooit aan gedacht, haha.

Wat jij beschrijft heb ik ook wel: het is gewoon een 'bekender' ritueel, douchen als ik alleen met Miep ben. En dus makkelijker. Als we met z'n tweeën zijn maakt het niet uit. Maar mijn ervaring is toch wel dat we negen van de tien keer gaan douchen met haar. En die ene keer gaat ze mee in het grote bad, kan ze lekker zwemmen (wij hebben een extra groot bad waar m'n vriend en ik met z'n tweeën in kunnen!).

Gelukkig dat we de Tummy Tub en het badje van vrienden hebben gekregen, want anders was het echt zonde van de aanschaf. We hebben haar alleen in de kraamweek in de Tub gedaan, verder niet. En nog nooit in het badje.
Pippa, heerlijk je reactie. Ik moet bekennen dat het bij mij schommelt tussen zo'n reactie als die van jou waarnaar ik later toch maar weer begripvol probeer te zijn, omdat ik met de eerdere reactie niets opschiet. Maar het blijft een heel geworstel voor me: het beste voor zoon willen, maar iemand ondertussen af en toe wel kunnen schieten.

O ja, ik krijg wel al alimentatie. Alleen gaat dat bedrag veranderen per januari, omdat ex dan 1 dag minder gaat werken om een dag voor zoon te zorgen. Wat het precieze bedrag dan gaat worden, moeten we nog over hebben, maar in ieder geval minder dan nu. Vind het belangrijker voor zoon om een dag in de week bij zijn vader te zijn dan dat hij in dure outfits rond kan kruipen, vandaar. En eerlijk gezegd doe ik nu ook nog niet zoveel mee met die alimentatie. Ik zet het op mijn spaarrekening en ik gebruik het als ik het straks echt nodig ga hebben.

Badderen: ik heb zo'n inklapbare standaard. die verhuis ik naar de badkamer, vervolgens badje erin en vullen met de douchekop / slang. Gaat prima. Douchen doe ik eigenlijk nooit meer en in het begin juist wel.

Kleding: blijf het moeilijk vinden. Ben bang dat als ik zoon nu al dat winterslaapzakje van de hema aan doe, hij het straks te koud heeft, als het echt winter wordt. En rompertjes met lange mouwen: ik heb van die 'ondergoedrompertjes' zeg maar met lange mouwen. Daar trek ik dan een longsleeve romper over aan. Ik vind vandaag ook echt van dat rotweer, beetje waterkoud zeg maar. Of ik heb het in ieder geval koud, heb net de verwarming aangezet.

Net liggen tukken met zoontje op mijn buik, heerlijk!
Onze uk slaapt in een rompertje met korte mouwen, pyama, zomerslaapzakje van de Hema (Ring, haar hoofdje kan er echt niet in verdwijnen of heeft onze uk een mega-hoofd wij hebben maat 68-80), onder een lakentje en dekentje. Dan voelt ze prima aan qua temperatuur, behalve dan dat huis vuistjes ook koud zijn. (dat was dan weer een voordeel van inbakeren). Ik doe het slaapzakje eigenlijk puur aan, omdat ze zichzelf anders helemaal naar boven in haar bedje trapt, niet vanwege de warmte.

Overdag draagt ze rompertje met korte mouwen en broekje en shirtje met lang mouwen. In haar box leg ik wel vaak zo'n badlakentje over haar heen.

Ik heb ook een hele tijd gedacht dat uk zou gaan duimen, want ze deed een aantal weken geleden al steeds afwisselend haar vuistje en duimpje in haar mond. Nu lijkt zij het juist weer steeds minder te doen. Op de een of andere manier leek alleen een duimpje haar ook te frustreren, misschien voelt het te klein in haar mond. Maar goed, zij is dan ook gek op haar speen.

Ring, wij hadden dat gisteren. Uk zat echt helemaal onder de poep en man ook, want ze zat op dat moment bij hem op schoot :-) Inderdaad, de enige remedie is dan in bad (of onder de douche). Nu we overgaan op flesvoeding heeft ze veel minder poepluiers, maar als ze er dan een heeft.......Wij doen in zo'n geval trouwens ook het rompertje van boven naar beneden uit. Kwam die handige vent van mij mee :-)
Uk slaapt trouwens sinds ongeveer 5 dagen weer door. Ze heeft dat eerder een paar dagen gedaan, toen weer een hele tijd niet, maar ik hoop dat ze het nu blijvend wel doet. Sindsdien zitten we ook op 5 voedingen per dag. Ik geef nu de 1e en laatste voeding nog borstvoeding en de rest de fles. Ik ben er nog niet over uit of ik dat zo wil blijven doen. Ik wil nog even aankijken of ze nog wel genoeg voeding krijgt uit de borst.

Ik heb trouwens even een vraag. Sinds we ook flesjes geven, gebruiken we de stoomsterilisator daar ook voor. Maar het valt me op dat er zo lang condens in de flesjes blijven zitten. Zo kan ik ze niet in de kast zetten, lijkt me. Maar afdrogen lijkt me ook geen optie, want dan is het nut van het steraliseren weg lijkt me. Hoe doen jullie dat?
Gewoon wel afdrogen na het uitlekken, CD. Ik neem daar gewoon een schone theedoek voor of keukenrol. Echt steriel hou je het toch niet. Maar dat hoeft toch ook helemaal niet?

O ja, Miep haar hoofdje kan echt nog met gemak door het gat in de bovenkant. Misschien heeft Miep wel een klein hoofd?
CD: ik zet de flesjes nat omgekeerd op een theedoek. dat droogt prima, en uit de vaatwasser komen ze al droog.

wb badje: wij doen 'savonds altijd de jongens ook in bad (of meestal gaat middelste onder de douche en de rest in bad). dan staat er dus toch water in bad en ga ik even op mijn knieen met hummel in het grote bad. gaat prima en is helemaal geen gedoe. in het begin liet ik babybadje vollopen onder de douche en deed ik haar daarin. ging ook prima. NU alleen een beetje oppassen dat broers geen liters water over haar heengieten

ok, ga even de grote jongens in bed stoppen!
Hmm, vandaag mijn eerste werkdag gehad.

Leuk om weer bij te kletsen met collega's, wel gelijk megadruk. Zo van, Loeki is met de opleiding bezig, dus die moet alles kennen en kunnen, er zijn giga-achterstanden, dus wil je dit/dat/zus/zo doen?

Morgen gelijk met directeur mee naar zitting bij de rechtbank. Hij belde toen ik in de auto zat, onderweg naar huis: 'als je je er een beetje op kleedt, kun je morgen gelijk mee naar de rechtbank'. Ok, ik vind het wel interessant; ik zal in de toekomst alleen moeten, dus wel handig om te weten hoe al die zittingen er aan toe gaan.

Ging net een nette zwarte broek passen van vorig jaar; ik paste 'm nog toen ik 14 weken zwanger was en net zo zwaar als nu, maar die buik van nu is echt véél erger Even iets anders bedenken.

Over kleertjes: hier vaak romper zonder of met korte mouwen. Dan shirtje met lange mouwen en jurkje/vestje (i love vestjes) en broekje of rokje met maillot of legging. Meestal sokjes óf slofjes.

Ook alleen lange mouwen onder shirtje met korte mouwen.

Slapen doet ze in mouwloze slaapzak, wel gewatteerd maar niet zo megadik als de Hema-slaapzak. Die bewaar ik nog voor de echt koude nachten.

De meiden die 2 dekentjes gebruiken: heb je dan 2 lagen over elkaar of 4? Ik heb nl. een lakentje en dan 1 dekentje dubbelgevouwen eroverheen.

Ik weet niet precies wat het is hier, zal wel weer even een ontwikkelingssprongetje zijn ofzo: ze slaapt eigenlijk al 10 weken door (zodra het mocht, na de kraamweek, hoezee!) en nu de afgelopen dagen wordt ze 's nachts wakker, gaat dan uren liggen brabbelen, af en toe jammeren en dan moeten wij er dus uit voor de speen... Jammer dat ze d'r vuistje nog niet 100% ontdekt heeft. Komt vanzelf denk ik. Als het erfelijk is, gaan de 3 middelste vingers tot achterin haar keelgat - deed ik tot ik een beugel kreeg op m'n 12e... Erg he?

Liever duimen, dat ziet er nog wat normaler uit. Mensen die mij zagen kregen kokhalsneigingen, hihi.

Ook kreeg ze vorige week 4 voedingen per dag, dus ik hoop dat het daardoor komt, want we hebben vandaag 5 keer op de planning staan. Ze haalde het ook niet altijd hoor, om de 5 uur. Ik denk dat ze neigt naar om de 4,5 uur.

Vandaag was de eerste oppasdag van manlief. Ze had 2,5 uur in de wipstoel gezeten vanmiddag. Da's toch kneiterslang?

Ze is bij mij hooguit 1,5 uur uit bed met de fles en het spelen.

Ik ben moe, moet nu nog een financieel eindverslag maken, als huiswerk. Wil het graag vanavond af hebben, dan kan ik 't morgen bespreken met werkgever. Dan nog 1 opdracht maken, een dagje vrij (woe) en dan donderdag weer naar school.

Best een beetje vermoeiend zo...
Ik vind het badje ook vaak een stuk meer moeite dan de douche. En een keer extra douchen voor mij kan nooit kwaad

Slaapzakje: Ik heb ook een combisleeper nog van Anniek. Maar ik vond dat ding in het begin ook vele malen te groot. Kan er ook een beetje boos om worden dat er 0-12 mnd op staat. O mnd kan echt niet hoor. Ik moet hem eens zoeken want ik weet niet eens waar hij is haha.

Hier is het huiluurtje er ook weer ingeslopen helaas. Ze komt toch weer moeilijk in slaap savonds. Overdag hebben we geen enkel probleem maar savonds weer wel. Zal dat komen door het KDV? Dat er toch teveel prikkels zijn ofzo? Dat ze toch wel erg moet wennen?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Loeki, meteen druk op werk en met school dus.

Had ze in wipstoel niet geslapen dan? Twee en half uur is inderdaad lang, bij mij ligt zoon meestal ook anderhalf uur nadat hij wakker was weer te slapen. Dat is erg gemiddeld las ik ergens... Ik heb twee dekentjes enkel over elkaar. Ik heb het bed als matrozenbedje opgemaakt, dat betekent laken dubbelgevouwen bovenin bedje en deken over hele lengte eroverheen (snap je hem, moeilijk uit te leggen...). Overdag ligt zoon niet in slaapzakje en sla ik meestal ook een dekentje terug.
Chica, zou denk ik best kunnen dat kdv erg druk is en wennen. Hopelijk gebeurt dit niet ook bij mij zoon, maar dan ben ik vast voorbereid...
Maria, ik weet wat een matrozenbedje is en als ik het niet had geweten: je uitleg is duidelijk!

Evi slaapt ook alleen na 19u in d'r slaapzak, de rest van de dag niet.

Blijkbaar kon ze het wel aan, zo lang in de wipstoel, maar mijn reactie toen man het zei was ook: dat mag/kan helemaal niet!!!

't Is bij Evi wel makkelijk te merken als ze moe is en wil slapen; dat laat ze duidelijk merken.

We leggen haar altijd in bed, zodra ze moe begint te worden en hij vond dat ze erg wakker was. Ze lag alleen maar te krijsen in bed en was pas tevreden als ze gewoon beneden bij hem was. (Niet alleen in de wipstoel, ook bij hem op de arm, even in de box e.d.)

Nu ligt ze heerlijk te slapen, dus gelukkig is ze niet doodmoe van de prikkels. Of juist wel, maar in elk geval is ze niet overstuur, thank God, want daar was ik dus even bang voor.

Chica: ik dacht ook dat Evi veel last had van huiluurtjes 's avonds. Ze huilt eigenlijk altijd wel, maar nooit langer dan 15 á 20 minuten. Gisteravond dus wel 3 kwartier. Kreeg ik ineens de ingeving dat ze wel eens honger zou kunnen hebben, ook al zei de klok wat anders. Ze klokte in no time de hele fles naar binnen. Oeps... wat voelde ik me rot!

Hoe lang huilt Sara? Valt ze uiteindelijk wel in slaap? Wordt ze daarna snel wakker of slaapt ze wel lekker door (tot de volgende voeding en daarna)? Ik hoop voor jullie allemaal dat het snel voorbij is. Ik word er altijd behoorlijk onrustig van.

Mijn verslag/huiswerk is grotendeels af. Toch nog bijna 2 uur op zitten zwoegen. Morgen bespreken en dan 't laatste stukje.

Nu lekker Project Runway kijken en dan naar bed!

Slaap lekker allemaal.
Chica, misschien komt het idd door kdv dat het huiluurtje er weer in geslopen is. Of een regeldagje(s)? Vandaag was het hier ook prijs, maar juist overdag en 's avonds niet. Zoon had eerder honger steeds dan normaal en dan brabbelen, spelen en lachen en zo, maar daarna huilen en vervolgens niet slapen of maar heel eventjes. 's Avonds gaat hij meestal vrijwel direct slapen na laatste fles die ik om 6 uur geef en dan maak ik hem om half 11 wakker voor nog een flesje. Vervolgens slaapt hij nu al geruime tijd door tot uur of 8, half 9. Toch wil ik de laatste fles van half 11, kwart voor 11 nog wat gaan vervroegen. Want uiteindelijk ga ik zelf slapen om kwart voor 12 en als zoon 's ochtends wakker wordt, ben ik nog steeds moe. Hoewel ik dan toch wel 8 uur slaap, bedenk ik nu.

Hoe bevalt het de (al) werkende moeder 's ochtends met klaarmaken en zo? Hoeveel tijd hebben jullie daarvoor nodig? En zit je niet continu aan je kind te denken op je werk (is mijn angst een beetje)? En hoe zit het met de vermoeidheid: wel goed te doen, werken en vervolgens je kindje weer verzorgen etc.?

Maria, ik begrijp niet helemaal hoe je dan precies het bedje opmaakt, maar ik vind het wel interessant.

O ja, las hier laatst iets over wipstoeltje en hoe lang ze daarin mogen. Zoontje zit er 's avonds best lang in, hij zit dan bij mijn voeten en valt dan ook in slaap in de wipstoel, zoals nu bijv. Ik heb hem in de laagste stand staan, de ligstand zeg maar, mag dat dan?
Lisa, gefeliciteerd met de doop van je zoon. Jammer van je ex......

Missy, fijn dat je zo´n lekker weekend hebt gehad! En goed te horen dat dochter lekker tevreden is.

Chica, fijn dat die voeding van 4 uur ee paar uurtjes is opgeschoven. 4 uur is idd een rot tijd. En hopelijk is Saartje snel aan het kdv gewend zodat het huilmomentje ook weer verdwijnt.

Net als Lisa zet ik ook het badje in de badkamer en vul zo het bad. Nica vind de douche lekker, maar het badje nog lekkerder.

Evi, die dochter van jou wilde gewoon wat quality-time met haar vader Ze had hem eindelijk voor haar alleen en dacht er dus niet over om te gaan slapen. Kut he, als die broeken niet passen. Weet er helaas alles van....

Hier heeft Nica ook nog rompers aan met korte of geen mouw. Behalve als ze iets aan krijgt met korte mouw. ´s Nachts ligt ze ingebakerd in een doek met haar kleertjes van overdag aan. Daarover nog een lakentje. Vandaag heb ik wel even een doek over haar heen gelegd in de box, maar ws kwam dat omdat ik het zelf zo koud had.

MissBR, de kids hebben het helemaal super gehad op de logeer adressen. Voor herhaling vatbaar dus ;)

Thijs was wel super moe maar heeft zich uitstekend gehouden. Vandaag was hij vrij ivm een studiedag. Vanmorgen moest hij voor het eerst naar de tandarts. Dat is hartstikke goed gegaan. Alleen bij mij moet er wel wat gebeuren helaas..... Ben ook al 3 jaar niet bij de tandarts geweest en heb nu een nieuwe, was dus wel te verwachten.

Maria, ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt met dat matrozenbedje, maar dat zal vast aan mij liggen
Chica: het kan best zijn dat ze gewoon even alle prikkels van zich af moet huilen. Er zijn kindjes die dingen op die manier verwerken en op zich is dat niet zo erg, alleen vervelend als papa of mama.

Lisa: als je het wipstoeltje op de ligstand hebt kan het volgens mij niet zoveel kwaad hoor.

Ik heb hier bewust alleen nog maar een slaapzak met mouwtjes waar ze niet in kan schuiven. Vind zo'n slaapzak zoals Pipa omschrijft echt doodeng.

Hier is bad of tummy favoriet boven douche. Badje gaat op de standaard naast de douchecabine en dan kan je hem zo vullen met de douche. Daarna kieper ik hem leeg in de douchebak en dan hoef ik dus iets te tillen met water er in. Gaat stukken sneller als dat ik zelf mee moet onder de douche en mezelf ook moet afdrogen enz.
Goeiemorgen!

Hier zit hummel ook regelmatig in het wipstoeltje hoor. volgens mij kan dat best, als je het maar op de ligstand hebt staan. ik zet m dan op de keukentafel (jaja, doodzonde maar dan loopt niemand haar omver) en dan kan ze alles bekijken. gaat prima!

precies pada: als je gaat douchen moet je zelf ook aan en uitkleden en afdrogen enzo. vind ik dan weer veel meer gedoe. Ik doe hummel trouwens 'snachts altijd een pyjama aan. is vst ritueel he: 'savonds lekker in bad en dan een lekkere schone pyjama aan. net als haar grote broers

lisa: ben alweer ruim twee weken begonnen (lijkt al veeeel langer) en het is alsof ik nooit anders gedaan heb. het ritme zit er al weer helemaal in. nou scheelt het natuurlijk dat we het voorheen ook al deden met 3 (en nummer 4 is zoo makkelijk!) en dat we ook al steeds de jongens op tijd op school moesten hebben en dus ook al een schema hadden. Ik sta iets eerder op dan voorheen (nu half zeven, hoe wel dat ook wel eens tien minuten later wordt) en dan ben ik iets over half acht de deur uit meestal. dan zijn de jongens in de kleren en is hummel aangekleed en heeft ze de fles gehad. Vriendlief zorgt dan voor ontbijt van de grote mannen en doet de broodtrommels enzo. loopt prima zo.

en op mijn werk ben ik gewoon aan het werk. ik denk wel aan ze, maar niet zo dat het in de weg zit. misschien ben ik ontaarde moeder, maar ik vind het wel even lekker dat er niet de hele tijd iemand iets van me wil..

ok, ga nu maar even iets doen (werkgever wil natuurlijk ook iets van me). tot later!
Haha, toen ik typte over matrozenbedje dacht ik al: lekker oninteressant en onduidelijk! Ik kreeg die tip omdat zoon altijd in zijn bedje omhoog schuift en dan dus boven de dekens uitligt. En aangezien je de bedjes niet lang mag opmaken omdat je dan risico hebt dat ze omlaag schuiven, zit hij met zijn voetjes in een dubbelgevouwen laken tegen het omlaag schuiven.

Lisa, volgens mij kan wipstoeltjes best wel hoor. Alleen wel uitkijken dat zoon er niet uitkruipt he, ondanks de gesp! Bij mij al een keertje gebeurd aan de bovenkant. Maar mijn zoon is ook erg beweeglijk.

Ik vind tot nu toe het klaarmaken voor en brengen naar kdv niet heel veel tijd kosten, maar ik ben nog niet aan werk natuurlijk. Wat straks ook wel scheelt is dat ik niet hele vaste werktijden heb. Halfuurtje eerder of later maakt niet uit, als ik mijn uren maar maak en het werk goed gedaan wordt.
He meiden!

Even een vraagje. Zo langzaamaan komt het er af en toe weer van om wat tussen de lakens te ondernemen. De periode tussen de twee kids hebben we een beetje onveilig gedaan, soms condooms rond de vruchtbare dagen maar dus een beetje op de gok. En daarvoor heb ik 5 jaar zo'n inplanonstaafje in m'n arm gehad (dus twee staafjes gehad in totaal). Maar nu twijfel ik tussen weer zo'n staafje of gewoon aan de pil. 't Moet in ieder geval veilig zijn, een derde in de toekomst sluit ik niet honderd procent uit, maar nu niet in ieder geval! Spiraaltje zie ik niet zitten, het idee dat er dan al wel een bevruchting plaats heeft gevonden vind ik niet prettig.

Zit nog wel met de borstvoeding en dat beperkt de mogelijkheden nogal volgens mij. Net even zitten googelen en dan kom ik toch uit op de minipil (cerazette) of dat Implanon staafje.

Ervaringen, tips???
He Jojon, ben ik nu ook over na het denken. Ik wilde wel hormoonspiraal, maar wisselende berichten over of dat nu wel kon met BV. Voor de zekerheid besloten om dit niet te doen.

Nu heb ik een strip van de minipil liggen sinds vorige week en daar wil ik nu mee gaan beginnen. Kan je dus nog geen ervaringen mee delen, maar lijkt mij wel (zeker als je geen spiraal wil) de beste optie tijdens de BV.
hallo!

die minipil heb ik zelf niet gebruikt, maar een vriendin van mij wel. die vond het geen succes, ze bleef maar vloeien, ook als ze niet ongesteld was. drama dus. die is er snel weer mee gestopt. Geen idee of dat voor iedereen zo is (vast niet), dus dat moet je toch zelf ervaren.

Hier ben ik vriendlief aan het pushen om toch vooral een afspraak te maken.. tot die tijd maar gewoon condooms (vind ik prima, hij niet dus ik hoop dat dat helpt )
Jojon: dat er een bevruchting plaats vindt bij een spiraal is niet meer zo. In eerste instantie heb je amper nog een eisprong en als die dan bevrucht wordt dan kan het niet innestelen. Maar de kans dat het bevrucht wordt is zeer klein.

Hieronder even wat info

Hormoonspiraal (Mirena)

Een spiraaltje kan een goede vorm van anticonceptie zijn als je bijvoorbeeld geen pil (meer) wilt slikken, maar een sterilisatie te rigoureus voor je is. Je bent met een spiraaltje altijd beschermd tegen zwangerschap (niet tegen soa's natuurlijk!) en je hoeft er nooit over na te denken, zoals bijvoorbeeld bij de pil. Er zijn twee soorten spiraaltjes: het gewone spiraaltje (koperspiraal) en het hormoonspiraaltje (Mirena). We gaan hier verder in op het hormoonspiraal.

Mirena bestaat sinds 1996. Het is een klein T-vormig voorwerp dat in de baarmoeder wordt geplaatst. Daar geeft het een hormoon af: levonorgestrel. Door deze lokale afgifte is er zeer weinig hormoon nodig in vergelijking met de pil en zijn de bijwerkingen gering. De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus in de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 60 tot 100 maal minder dan bij de pil. Daarom wordt de normale cyclus bij gebruik van Mirena niet verstoord.

Omdat de hoeveelheid hormoon zo weinig is, kan er af en toe een eisprong plaatsvinden, maar tot bevruchting zal dit niet leiden. Mirena zorgt er namelijk voor dat het baarmoederslijmvlies taaier wordt waardoor een eventueel bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Bovendien wordt de beweeglijkheid en functie van de zaadcellen minder, zodat de zaadcellen de eicel niet kunnen bereiken.

De hoeveelheid bloedverlies verschilt van vrouw tot vrouw maar vermindert bij het gebruik van Mirena meestal geleidelijk. Een jaar na plaatsen heeft ongeveer 75% van de vrouwen licht bloedverlies gedurende 2 dagen per maand, terwijl 20% van de vrouwen helemaal geen bloedverlies meer heeft. Dit is een verschil met het koperspiraal, waarbij je meestal juist iets meer last krijgt van je menstruatie.

Een ander verschil is het materiaal waarvan het spiraal gemaakt is. Mirena is van kunststof en bevat dus geen metaal, zoals het koperspiraal. Het koper in het koperspiraal zorgt voor een permanente lichte ontstekingsreactie, waardoor het baarmoederslijmvlies niet ontvankelijk is voor een bevrucht eitje.

Mirena is even betrouwbaar als de pil (zo'n 99%), een koperspiraal íetsje minder: 98%. Het hormoonspiraal heeft een werking voor 5 jaar en moet daarna vervangen worden. Bij een koperspiraal is dat tot 10 jaar. Gedurende die periode hoef je dus niet stil te staan bij anticonceptie.

Nou ja, hij bevalt hier in ieder geval tot nu toe goed. En hét grote voordeel vind ik dat je de hormonen niet door je hele lichaam hebt zitten en dat je menstruatie veel minder wordt. Over een staafje weet ik niet zoveel
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven