Kansenongelijkheid in het onderwijs

26-10-2021 15:12 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom de term steeds vaker tegen: kansenongelijkheid in het onderwijs. Gelinkt aan o.a. later selecteren van niveau voortgezet onderwijs, maar ook aan (eind)toetsen en leerlingvolgsystemen, waar veel taal in gebruikt wordt.

Ik was benieuwd hoe jullie er in staan. Want ik geloof dat ik zelf nogal een afwijkende mening heb, die ik niet goed durf te verkondingen.
Alle reacties Link kopieren
Kansenongelijkheid ontstaat niet op school, maar bij de kinderen thuis. De verschillen in thuissituatie zijn toegenomen waardoor het voor scholen lastiger is geworden om dit gelijk te trekken. Als je kinderen een gelijkere uitgangspositie wilt geven, zul je je dus ook moeten richten op de plek waar de verschillen ontstaan. Bijvoorbeeld meer aandacht voor Nederlandse taallessen aan ouders en armoedebestrijding.

Of we moeten naar een systeem waarin de staat (een groot deel van) de opvoeding overneemt en de invloed van ouders wordt geminimaliseerd. Dus alle kinderen onder de 4 verplicht naar kdv/peuterspeelzaal om zo voldoende blootgesteld te worden aan de Nederlandse taal. En vervolgens elke dag van 8:00 tot minstens 17:00 naar school waarbij maaltijden, huiswerkbegeleiding, sport- en muzieklessen ook daar geregeld worden. Dus niet alleen voor kinderen van wie de ouders weinig geld hebben, maar voor iedereen.

In Klassen werd het voorbeeld gegeven van een school in een achterstandswijk in Londen. Daar hadden ze de schoolresultaten flink op weten te schroeven door in te zetten op regels en discipline en door de kinderen elke dag zo lang mogelijk binnen de poorten van de school te houden.
Alle reacties Link kopieren
elinecharlotte schreef:
26-10-2021 19:57
Ik wil graag reageren op ons talige onderwijs. Niet alle leerlingen spreken even goed Nederlands, wat daar de oorzaak en oplossing voor is loopt erg uiteen en weet ik eerlijk gezegd ook niet zo goed. Maar ik ben wel tegen de soms te talige toetsen. Dan denk ik vooral aan de Cito-toets rekenen die in groep 3 t/m 8 afgenomen wordt. Dat is soms meer een toets begrijpend lezen dan echt rekenen. Een leerling die goed kan rekenen, maar moeite heeft met taal valt hierop uit. Terwijl hij/zij prima kan rekenen, maar de talige vragen (vaak verhaaltjessommen) die nekken deze leerling en dat is heel erg zonde. Het geeft een vertekend beeld van de leerling en kan de leerling erg demotiveren, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Mee eens.
Het rekenen bestaat grotendeels uit taal.
Ik merk het bij mijn neefje van 10
Hij blinkt uit met rekenen en werkt zelfs een jaar in het voren, maar zodra er hele verhalen omheen komen te staan dan is hij het kwijt.
In taal is hij namelijk niet zo goed.
Hij is daardoor inderdaad niet meer zo gemotiveerd.
Andersom schreef:
27-10-2021 07:18
Enige waar we voor moeten waken is dat ouders het niet 'lekker makkelijk' gaan vinden en de groep die hulp krijgt groter wordt dan we aan zouden kunnen.
Of je regelt dat het er voor alle kinderen is, ook voor de ouders die het wel lekker makkelijk vinden. Want hoeveel begeleiding zullen die thuis krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
27-10-2021 00:30
Gewoon alle kinderen gelijk onderwijs bieden en uit ieder kind het maximale halen, zónder in te zetten op gelijke resultaten/uitkomsten (dat werkt slechts verlammend -en frustrerend- op/voor alle betrokkenen).
Zeg maar, waar iedereen gewoon écht kan en mag zijn wie hij/zij is - dus niet politiek correct geneuzel daarover, maar verschillen écht accepteren.
Dat zou een heleboel ellende schelen, o.a. qua pest-gedrag.

Maar het probleem is juist dat er aan alle kinderen min of meer gelijk onderwijs wordt geboden, terwijl sommige kinderen iets anders nodig hebben om tot leren te komen. Ieder kind heeft verschillende kennis en verschillende vaardigheden bij aanvang van het onderwijs. Bij de meeste kinderen zijn die onderlinge verschillen niet zo groot; dat betekent dat een leerkracht met minimale differentiatie een grote groep kinderen van passend onderwijs kan voorzien. Maar de uitersten aan beide kanten, die vallen met dergelijk uniform onderwijs buiten de boot. Kinderen met een taalachterstand begrijpen niet genoeg van het geboden onderwijs om te leren, voor kinderen met een lagere intelligentie gaat het te snel en voor kinderen met een hoge intelligentie zijn het tempo en het aanbod geestdodend. Voor die kinderen aan de uitersten is het gelijke onderwijs funest, want die leren nagenoeg niets op school.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is dat het niet 'gelijker' moet worden gemaakt door de criteria naar beneden bij te stellen. Ja, sommige kinderen zijn slechter in taal maar dan moeten zij daar meer oefening in krijgen. Het is niet 'opgelost' als de criteria voor welke taalvaardigheden ze moeten hebben als ze van school afkomen verlaagd worden. Dat rekentoetsen enkel om rekenen gaan en niet om alle verhaaltjes eromheen ben ik ook voor, maar ook dat lost een achterstand in taalvaardigheid natuurlijk niet op. Taalvaardigheid is nu eenmaal een belangrijke vaardigheid in onze maatschappij, dus zorg ervoor dat iedereen de kans krijgt deze goed te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
27-10-2021 08:42
Of je regelt dat het er voor alle kinderen is, ook voor de ouders die het wel lekker makkelijk vinden. Want hoeveel begeleiding zullen die thuis krijgen?
Precies. Als je wilt dat onderwijs ‘de grote gelijkmaker’ is, maak het dan ook gelijk voor iedereen. Het is niet te doen om voor ieder kind individueel in te schatten hoeveel en welke kwaliteit ondersteuning ze thuis wel of niet krijgen. Door iedereen hulp aan te bieden haal je ook het stigma eraf.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
27-10-2021 09:16
Precies. Als je wilt dat onderwijs ‘de grote gelijkmaker’ is, maak het dan ook gelijk voor iedereen. Het is niet te doen om voor ieder kind individueel in te schatten hoeveel en welke kwaliteit ondersteuning ze thuis wel of niet krijgen. Door iedereen hulp aan te bieden haal je ook het stigma eraf.
Het probleem daarvan is dat juist de ouders die al oog hebben voor ontwikkeling hun kind nog meer kansen zullen gaan bieden. Dus de kansen zouden vanuit school moeten komen/georganiseerd moeten worden. Anders hou je de ongelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
27-10-2021 11:04
Het probleem daarvan is dat juist de ouders die al oog hebben voor ontwikkeling hun kind nog meer kansen zullen gaan bieden. Dus de kansen zouden vanuit school moeten komen/georganiseerd moeten worden. Anders hou je de ongelijkheid.

Weet jij (of iemand anders) of er ooit onderzoek is gedaan naar de gelijkheid/ongelijkheid m.b.t. het "verschil in kansen in het onderwijs" in de jaren '60 en '70 ten opzichte van nu?
Bijvoorbeeld onderzoek onder de huidige zestigers (geboren 1960-1965, nu 55-60 jaar oud): destijds allemaal gelijk lager onderwijs genoten, en aansluitend (bijv. op grond van het beroep en/of de sociale status van hun ouders) voor het vervolgonderwijs advies X of Y kregen - en dan nu terugblikken op hoe het deze mensen in de maatschappij is vergaan?
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
27-10-2021 11:04
Het probleem daarvan is dat juist de ouders die al oog hebben voor ontwikkeling hun kind nog meer kansen zullen gaan bieden. Dus de kansen zouden vanuit school moeten komen/georganiseerd moeten worden. Anders hou je de ongelijkheid.
Dat is precies mijn punt. Organiseer het vanuit school voor iedereen, ongeacht achtergrond en financiële situatie.

Maar daarvoor moet wel het hele systeem op de schop.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
27-10-2021 11:35
Dat is precies mijn punt. Organiseer het vanuit school voor iedereen, ongeacht achtergrond en financiële situatie.

Maar daarvoor moet wel het hele systeem op de schop.
En dit is er mis gegaan. Alles wat vanuit school komt, is in principe voor iedereen gelijk. Er komt steeds minder vanuit school (Remedial teachers wegbezuinigd, minder (en daardoor vaak slechtere, want minder keus) leerkrachten, veel grote besturen en weinig eigen invulling door de school, etc), dus daarmee wordt de kloof groter. Overigens doet Nederland het in internationale vergelijkingen ook steeds slechter qua schoolprestaties, dus kansengelijkheid zou niet het thema moeten zijn, maar algehele onderwijskwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
27-10-2021 11:25
Weet jij (of iemand anders) of er ooit onderzoek is gedaan naar de gelijkheid/ongelijkheid m.b.t. het "verschil in kansen in het onderwijs" in de jaren '60 en '70 ten opzichte van nu?
Bijvoorbeeld onderzoek onder de huidige zestigers (geboren 1960-1965, nu 55-60 jaar oud): destijds allemaal gelijk lager onderwijs genoten, en aansluitend (bijv. op grond van het beroep en/of de sociale status van hun ouders) voor het vervolgonderwijs advies X of Y kregen - en dan nu terugblikken op hoe het deze mensen in de maatschappij is vergaan?
Er is -maar ik heb geen linkjes of andere bronnen, ik heb het ooit ergens in de krant gelezen- wel een grote groep kinderen geweest die, geboren na WO2, voor het eerst meer onderwijs genoten dan hun ouders. Die ouders werden door bijv. geldgebrek rond hun 13e/14e nog van school afgehaald om te gaan werken voor het gezinsinkomen. Met het opkomen van de verzorgingsstaat is er toen echt een omslag geweest: ouders met alleen lagere school, hun kinderen met middelbare school en afgeronde vervolgopleiding. De babyboomers van nu, dus iets ouder dan wat jij noemt. Een groot percentage babyboomers is o.a. daardoor in een betere sociaal-economische bevolkingsgroep beland dan hun ouders.

En het schijnt dat als je dat met nu vergelijkt, dat die groep kinderen-ouders laag opgeleid en laag gezinsinkomen- het nu veel slechter doet, een heel klein percentage belandt maar op havo en vwo, en een nog kleiner percentage rondt daarna een vervolgopleiding af.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
27-10-2021 08:41
Kansenongelijkheid ontstaat niet op school, maar bij de kinderen thuis. De verschillen in thuissituatie zijn toegenomen waardoor het voor scholen lastiger is geworden om dit gelijk te trekken. Als je kinderen een gelijkere uitgangspositie wilt geven, zul je je dus ook moeten richten op de plek waar de verschillen ontstaan. Bijvoorbeeld meer aandacht voor Nederlandse taallessen aan ouders en armoedebestrijding.

Of we moeten naar een systeem waarin de staat (een groot deel van) de opvoeding overneemt en de invloed van ouders wordt geminimaliseerd. Dus alle kinderen onder de 4 verplicht naar kdv/peuterspeelzaal om zo voldoende blootgesteld te worden aan de Nederlandse taal. En vervolgens elke dag van 8:00 tot minstens 17:00 naar school waarbij maaltijden, huiswerkbegeleiding, sport- en muzieklessen ook daar geregeld worden. Dus niet alleen voor kinderen van wie de ouders weinig geld hebben, maar voor iedereen.

In Klassen werd het voorbeeld gegeven van een school in een achterstandswijk in Londen. Daar hadden ze de schoolresultaten flink op weten te schroeven door in te zetten op regels en discipline en door de kinderen elke dag zo lang mogelijk binnen de poorten van de school te houden.
Bij al deze plannen denk ik: maar dan moet de kwaliteit van het Nederlands van de mensen die het gaan doen, ook beter. Als ik de spelfouten in de communicatie van de basisschool van mijn kind lees, dan denk ik: fantastische school, fantastische leerkrachten maar ik moet wel wat gaan bijvijlen, want dit moet hjj beter gaan kunnen.
Het fijne kinderdagverblijf was heel erg bezig om zijn taalontwikkeling op gang te helpen... en toen hij lekker zinnen ging maken, begon hij die heel vaak met "hun hebben.. / hun zeggen..." en dat had hij niet van mij.
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
27-10-2021 13:53

En het schijnt dat als je dat met nu vergelijkt, dat die groep kinderen-ouders laag opgeleid en laag gezinsinkomen- het nu veel slechter doet, een heel klein percentage belandt maar op havo en vwo, en een nog kleiner percentage rondt daarna een vervolgopleiding af.
Dat lijkt me wel logisch. Alles wat eruit gehaald kon worden is eruit gehaald, en dan blijft een deel mensen over waar niet zoveel uit te halen is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten we vooral af van het idee dat havo/vwo beter is en de norm voor iedereen. Dat is niet zo, de meeste mensen halen dat niet. Ik denk dat er meer waardering moet komen voor vaklui, mensen met een beroep ipv een studie. We komen ze aan alle kanten tekort. Wat is laagopgeleid? Een mbo?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-10-2021 17:02
Inderdaad. De relatie tussen IQ en academisch succes is parabolisch. Boven de 130 stijgt met ieder iq punt de kans dat het kind voortijdig uitvalt.
Dit wist ik niet. Ik heb me zo vaak schuldig gevoeld over mijn raar verlopen schoolloopbaan - want 'jij was toch zo slim'- en daarom vind ik het heel fijn om te lezen. Dat hadden ze er 30 jaar geleden na de IQ-test wel bij mogen zeggen - je scoort heel goed en daardoor val je hoogstwaarschijnlijk uit. Het dempt het schuldgevoel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
27-10-2021 14:13
Dat lijkt me wel logisch. Alles wat eruit gehaald kon worden is eruit gehaald, en dan blijft een deel mensen over waar niet zoveel uit te halen is.
Ik wil niet het hele nature of nurture debat aanzwengelen, maar intelligentie en andere talenten zijn maar ten dele erfelijk. Mensen 'waar niet zoveel uit te halen is' kunnen hele getalenteerde kinderen krijgen. En de kansenongelijkheid voor die kimderen zou ik graag in onze maatschappij opheffen.
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
27-10-2021 14:25
Dit wist ik niet. Ik heb me zo vaak schuldig gevoeld over mijn raar verlopen schoolloopbaan - want 'jij was toch zo slim'- en daarom vind ik het heel fijn om te lezen. Dat hadden ze er 30 jaar geleden na de IQ-test wel bij mogen zeggen - je scoort heel goed en daardoor val je hoogstwaarschijnlijk uit. Het dempt het schuldgevoel een beetje.

Ach, dat is zo verdrietig... Een schrale troost: 30 jaar geleden wisten ze dit nog niet. Veel mensen in het onderwijs weten dit nog steeds niet, juist daarom vallen zoveel hoogbegaafde kinderen uit.

Om te lezen: https://248media.nl/hoogbegaafde-uitval ... onderwijs/
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
27-10-2021 14:40
Ach, dat is zo verdrietig... Een schrale troost: 30 jaar geleden wisten ze dit nog niet. Veel mensen in het onderwijs weten dit nog steeds niet, juist daarom vallen zoveel hoogbegaafde kinderen uit.

Om te lezen: https://248media.nl/hoogbegaafde-uitval ... onderwijs/
Dank je wel. Hier een goede afloop hoor... lieve ouders (met een goede soc.ec. achtergrond), waardoor ik uiteindelijk wel vwo + uni heb gedaan.
Thalas schreef:
27-10-2021 14:40
Ach, dat is zo verdrietig... Een schrale troost: 30 jaar geleden wisten ze dit nog niet. Veel mensen in het onderwijs weten dit nog steeds niet, juist daarom vallen zoveel hoogbegaafde kinderen uit.

Om te lezen: https://248media.nl/hoogbegaafde-uitval ... onderwijs/
Herkenbaar. Op de basisschool veel ‘ziek’ thuis gehouden, op het VO afgestroomd van gym, naar vwo, naar havo, gedoubleerd en toen helemaal gestopt met school.
De basisschool was traumatisch. Nu particulier onderwijs dankzij een zeer rijke vader en gaat hij op zijn 18de voor het eerst in zijn leven met plezier naar school. Mogelijk dankzij het geld van zijn vader, want niet dankzij de scholen waar hij op zat, niet dankzij het falende samenwerkingsverband en leerplicht hebben we sowieso al nooit wat van gehoord. Ook wonderlijk trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is tragisch dat er kinderen met zoveel potentieel beschadigd raken door gebrek aan passend onderwijs. En de worsteling tegen de onwetendheid en onkunde van leerkrachten is zwaar en doorgaans vruchteloos. Heel ontmoedigend.
Moiren schreef:
27-10-2021 08:42
Of je regelt dat het er voor alle kinderen is, ook voor de ouders die het wel lekker makkelijk vinden. Want hoeveel begeleiding zullen die thuis krijgen?

Als het voor iedereen is, vallen de kinderen die het het hardste nodig hebben weer buiten de boot omdat de anderen dan ook aandacht moeten krijgen.

Sommige dingen kunnen prima voor iedereen, zoals een boek uit de schoolbieb mee naar huis. Hulp bij surprises kan niet klassikaal dus dan ontbreekt echt de tijd om iedereen te helpen.

En zodra hulp na schooltijd voor iedereen bereikbaar is, creëer je weer kansenongelijkheid natuurlijk.
Thalas schreef:
27-10-2021 15:04
Ja, het is tragisch dat er kinderen met zoveel potentieel beschadigd raken door gebrek aan passend onderwijs. En de worsteling tegen de onwetendheid en onkunde van leerkrachten is zwaar en doorgaans vruchteloos. Heel ontmoedigend.


Laten we niet vergeten dat het overgrote deel van de kinderen door de kundigheid van leerkrachten gelukkig wel goed terecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-10-2021 15:09
Laten we niet vergeten dat het overgrote deel van de kinderen door de kundigheid van leerkrachten gelukkig wel goed terecht komt.

Het overgrote deel van de kinderen die in de gemiddelde bandbreedte vallen komt goed terecht omdat de vaardigheden en de kunde van leerkrachten passen bij wat deze groep nodig heeft. Dat is geen prestatie, dat is het werk.
Thalas schreef:
27-10-2021 15:04
Ja, het is tragisch dat er kinderen met zoveel potentieel beschadigd raken door gebrek aan passend onderwijs. En de worsteling tegen de onwetendheid en onkunde van leerkrachten is zwaar en doorgaans vruchteloos. Heel ontmoedigend.
Ik vond het enorm frustrerend dat je als ouder vecht tegen het slagingspercentage. Als ze hem van 4 havo naar 4 vmbo hadden kunnen doen hadden ze dat zelfs gedaan ip doubleren.
Straf krijgen, omdat je iets beter begrijpt dan een docent, een laag cijfer krijgen voor een perfecte spreekbeurt omdat een leerkracht het onderwerp niet passend vind voor iemand in groep 6, op de gang moeten zitten omdat jij te goed bent in debatteren en het dan zo zielig is voor de rest. Blijf dan maar weer lekker een weekje thuis hoor kind.
Is hij een schatje? Zeker niet altijd, maar jeetje wat een verdriet om zoveel handelingsverlegenheid en het lag altijd aan het kind.
Gelukkig heeft ie tijdens een weer eens op de gang moeten zitten, want zo zielig voor de anderen dat jij het al zo goed kan, alle computers in de school op Koreaans gezet. Weken onbruikbaar tot de systeembeheerder langs kon komen. Wat heb ik gelachen :lol:
Thalas schreef:
27-10-2021 15:11
Het overgrote deel van de kinderen die in de gemiddelde bandbreedte vallen komt goed terecht omdat de vaardigheden en de kunde van leerkrachten passen bij wat deze groep nodig heeft. Dat is geen prestatie, dat is het werk.
Exact. Kunde zou zijn om voor elk kind passend onderwijs te vinden/maken/creëren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven