Kansenongelijkheid in het onderwijs

26-10-2021 15:12 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom de term steeds vaker tegen: kansenongelijkheid in het onderwijs. Gelinkt aan o.a. later selecteren van niveau voortgezet onderwijs, maar ook aan (eind)toetsen en leerlingvolgsystemen, waar veel taal in gebruikt wordt.

Ik was benieuwd hoe jullie er in staan. Want ik geloof dat ik zelf nogal een afwijkende mening heb, die ik niet goed durf te verkondingen.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
26-10-2021 16:51
Ik lees nu steeds vaker de discussie dat er te weinig voor die kinderen met een iq hoger dan 130 wordt gedaan. Zoveel potentie is er in Nederland waar uiteindelijk het er maar weinig van redden. En dat heeft alles te maken met hoe het schoolsysteem in Nederland is ingericht. Dat kan dat kind met 130 nog zoveel potentie hebben, dat kind van 100 zou zomaar eens veel verder in het leven kunnen komen.

Inderdaad. De relatie tussen IQ en academisch succes is parabolisch. Boven de 130 stijgt met ieder iq punt de kans dat het kind voortijdig uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens dat we aan de vooravond staan van een explosief groeiende kansenongelijkheid. Corona en het lerarentekort treffen vooral achterstandskinderen; kinderen die toch al minder kans maakten om hun potentieel te verwezenlijken. Op termijn is een dergelijke ongelijkheid zichzelf versterkend: lager opgeleide ouders zorgen voor een minder rijke taalontwikkeling die weer voor een achterstand op school zorgt, en zo zal het effect van de problemen die we nu zien nog decennialang doorwerken. Heel triest.
Thalas schreef:
26-10-2021 17:02
Inderdaad. De relatie tussen IQ en academisch succes is parabolisch. Boven de 130 stijgt met ieder iq punt de kans dat het kind voortijdig uitvalt.
Doordat ons onderwijs voor dat soort kinderen gewoon niet geschikt is.
Star⁴ schreef:
26-10-2021 16:59
Ook niet talig zeker die kinderen? :hihi:
Té talig en dus té ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
26-10-2021 17:09
Doordat ons onderwijs voor dat soort kinderen gewoon niet geschikt is.

Dat. En ook omdat leerkrachten niet de tijd, energie en cognitieve capaciteiten hebben om de aanpassingen te doen die nodig zijn.
Thalas schreef:
26-10-2021 17:12
Dat. En ook omdat leerkrachten niet de tijd, energie en cognitieve capaciteiten hebben om de aanpassingen te doen die nodig zijn.
Vooral dat laatste. Geeft verder ook niet, maar richt het onderwijs dan ook anders in.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-10-2021 17:12
Dat. En ook omdat leerkrachten niet de tijd, energie en cognitieve capaciteiten hebben om de aanpassingen te doen die nodig zijn.
Dat is als ze het kind al opmerken. Een hoogbegaafd kind hoeft echt niet de beste in de klas te zijn. De aandacht van de leerkracht gaat vaak uit naar die kinderen die gewoon intelligent zijn. Die scoren hoog. Een hoogbegaafd kind glipt er heel makkelijk tussendoor. Met alle gevolgen van dien, waaronder een schooltrauma en dus uitval.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-10-2021 17:07
Ik denk trouwens dat we aan de vooravond staan van een explosief groeiende kansenongelijkheid. Corona en het lerarentekort treffen vooral achterstandskinderen; kinderen die toch al minder kans maakten om hun potentieel te verwezenlijken. Op termijn is een dergelijke ongelijkheid zichzelf versterkend: lager opgeleide ouders zorgen voor een minder rijke taalontwikkeling die weer voor een achterstand op school zorgt, en zo zal het effect van de problemen die we nu zien nog decennialang doorwerken. Heel triest.
Dit!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-10-2021 17:07
Ik denk trouwens dat we aan de vooravond staan van een explosief groeiende kansenongelijkheid. Corona en het lerarentekort treffen vooral achterstandskinderen; kinderen die toch al minder kans maakten om hun potentieel te verwezenlijken. Op termijn is een dergelijke ongelijkheid zichzelf versterkend: lager opgeleide ouders zorgen voor een minder rijke taalontwikkeling die weer voor een achterstand op school zorgt, en zo zal het effect van de problemen die we nu zien nog decennialang doorwerken. Heel triest.
Absoluut… En ik denk de middenklasse steeds meer verdwijnt (helaas), net zoals dat in de UK het geval is. En dit "systeem" houdt zichzelf in stand. Kinderen uit welvarende gezinnen genieten de privileges van beter onderwijs en daarmee kansen op een financieel betere toekomst. Kinderen uit achterstandswijken daarentegen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stelling is dat het onderwijs zelf beter moet worden. Hoe meer extra bijles nodig is en hoe meer ouders in hun kind moeten investeren, hoe meer je hard moet nadenken dat er iets niet klopt.

Ik heb in die jaren op school bar weinig thuis eraan gedaan en met name tijdens de lesuren gewerkt. Ik kon ook niemand vragen thuis, want mijn ouders en zus konden niks met wiskunde, natuurkunde en scheikunde (waren alfa's of niet opgeleid). Ik heb het met wat extra inschrijven op wiskundeuren (dat heette keuze uren, had je elke week een paar van) goed gered. Geen bijles, nee, maar goede docenten die hun vak verstonden en je enthousiast maakten.
Maar thuis iets doen? Een dag, hoogstens een paar, tevoren bij een proefwerk of SO.
En ik was wel één van de 'lieve hardwerkende kindjes' op school. Op een vwo school nog wel. Ik krijg het spaans benauwd als ik hoor dat kinderen na school nog allemaal bijles zouden moeten. Dan wil je toch gewoon met vrienden afspreken, je sociale ontwikkeling?

De verwachtingen van kinderen moeten aangepast worden en de verbetering in onderwijs in goede docenten en leren OP school, niet per se groot gedeelte thuis. Want als het thuis moet, krijg je ook ongelijkheid.
DS1971 schreef:
26-10-2021 15:41
Ik vind het primair de taak van de ouders om hun kinderen de beste kansen te geven. Ik geloof ook niet zo in volledige kansengelijkheid, omdat ik denk dat het in de praktijk vaker neer komt op het afremmen van degenen die het verst reiken.

Als er belemmeringen in het systeem zijn, dan moet je ze oplossen natuurlijk. Maar extra geld steken in leerlingen om het falen van de ouders op te lossen lijkt mij geen doen. Volgens mij gooien we al veel te veel over de heg bij het onderwijs.

Bijzondere denkwijze. Falen van ouders? Wanneer noem je het falen en wanneer onvermogen?

Wij vragen, als school, ouders of ze kinderen thuis ook willen laten lezen. Zeker heel goed voor anderstalige kinderen. Maar wat is nou een goed en geschikt kinderboek?

Hoe kunnen ouders die zelf de taal niet spreken dat nou uitvogelen? Met goede bedoelingen een hele serie Disneyboeken gekocht via Marktplaats, dat is geen falen maar gebrek aan kennis. De bieb is ook een mogelijkheid maar wel iets dat je met je kinderen moet gaan doen. Te vaak ontbreekt de tijd en/of de zin.

Als school boeken uitlenen aan die kinderen die dat nodig hebben zou die kinderen meer kansen kunnen geven zonder andere kinderen tekort te doen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-10-2021 17:07
Ik denk trouwens dat we aan de vooravond staan van een explosief groeiende kansenongelijkheid. Corona en het lerarentekort treffen vooral achterstandskinderen; kinderen die toch al minder kans maakten om hun potentieel te verwezenlijken. Op termijn is een dergelijke ongelijkheid zichzelf versterkend: lager opgeleide ouders zorgen voor een minder rijke taalontwikkeling die weer voor een achterstand op school zorgt, en zo zal het effect van de problemen die we nu zien nog decennialang doorwerken. Heel triest.
Ik weet het niet, hoop het niet. Lichtpuntje: We gaan nu ook naar een werknemers tijdperk, omdat goed emensen schaars goed zijn. Ik heb zelf in zo'n klimaat mijn kansen gepakt, en heb me zo kunnen ontwikkelen.
School is niet de enige plek of manier hoe te leren, en juist nu gaat het om hoe snel je je nieuwe kennis eigen kunt maken bijv.
Ik zie studenten niv 2 bijvoorbeeld zich op het moment op werk heel goed ontwikkelen, inclusief leuke posities en salaris. Daarvoor werden ze meer 'gebruikt', nu wordt er veel meer gekeken naar gebruik maken van potentie.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
26-10-2021 16:30
Inderdaad - ver voor groep 1. Onze dochter zit op een private nursery en dat kost £69 per dag. Wij krijgen vanaf haar 3e verjaardag een heel klein beetje hulp (15 hours child free services) maar het blijft een kostenpost die natuurlijk niet iedere ouder zich kan veroorloven. Omdat wij beiden werken hebben wij die ruimte, maar ik zie echt het verschil tussen kinderen die wel of niet naar de nursery gaan.
Lukte dat bij alle kinderen die naar die nursery gingen?

Ik heb het hier thuis gedaan, maar ze hadden er aanleg voor. Ik heb hier geen kinderen gehad die die aanleg niet hadden, dus zou niet kunnen zeggen of het door mijn aanbod of door hun aanleg kwam dat ze veel verder waren dan andere peuters. Op de psz waar ze later heengingen was het aanbod gericht op het gemiddelde tot ondergemiddelde kind. Daar hebben ze cognitief niets aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben beiden op het speciaal onderwijs gezeten, REC 3 en REC 4 onderwijs. Hier waren al grote verschillen te zien, ook later op het voortgezet onderwijs zette zich dat door.

Ik vindt het persoonlijk not done te praten over kansenongelijkheid als je kind normaal mee kan op school. Onderwijs is meer dan leerstof doorspitten of je huiswerk maken.

Het gaat erom wat een school aanbied náást de leerstof. Wordt de leerling gemotiveerd om mee te doen met o.a. toneel, leerlingenraad, tutor zijn. Veelal zaken die op het gewone reguliere onderwijs wel (of zeer vaak) voorkomen en een grote meerwaarde hebben in de ontwikkeling van de leerling.

Mijn kinderen hebben beiden speciaal onderwijs genoten maar hun school bood niks extra's. Wat dat betreft waren zij al op zeer jonge leeftijd afgeschreven zoniet kansloos.

Wat dat betreft zou ik willen zeggen, tel je zegeningen en wees tevreden. Als jouw kind het een en ander in zijn mars heeft, dan komt dat er wel uit als is het op latere leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik geen leerkracht ben zeg. Je zou maar 30 koters verschillend onderwijs moeten bieden en ook nog een knutselwerkjes met de feestdagen moeten doen en aandacht moeten besteden aan diversiteit en pluriformiteit.

Door middel van onderwijs pakken we kansenongelijkheid al aan. Er zullen altijd verschillen blijven tussen individuen en zo kun je wel tot in den treuren door gaan. Ook vraag ik me af wie profiteert an latere selectie. Dat zal alleen de middengroep zijn en daarop is het beleid juist niet gericht.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
26-10-2021 16:10
Sommige ouders kunnen hun kinderen meer kansen geven dan andere ouders. En dat begint al in groep 1. Kleuters met hoogopgeleide ouders hebben een veel grotere woordenschat dan die van laagopgeleide ouders. Dat is geen falen van die laagopgeleide ouders.
Wiens falen is het dan wel? Is het dan een falen van de hoogopgeleide ouders die zich maar moeten onthouden van hun kinderen kansen te geven?

Mensen zijn niet gelijk, de uitkomst moet dan ook niet gelijk zijn.
Anahera schreef:
26-10-2021 18:57


Mensen zijn niet gelijk, de uitkomst moet dan ook niet gelijk zijn.
Maar de kansen wel ...in ons rijke land.
Alle reacties Link kopieren
It-is-joysjuhhh schreef:
26-10-2021 17:42
Mijn stelling is dat het onderwijs zelf beter moet worden. Hoe meer extra bijles nodig is en hoe meer ouders in hun kind moeten investeren, hoe meer je hard moet nadenken dat er iets niet klopt.

Ik heb in die jaren op school bar weinig thuis eraan gedaan en met name tijdens de lesuren gewerkt. Ik kon ook niemand vragen thuis, want mijn ouders en zus konden niks met wiskunde, natuurkunde en scheikunde (waren alfa's of niet opgeleid). Ik heb het met wat extra inschrijven op wiskundeuren (dat heette keuze uren, had je elke week een paar van) goed gered. Geen bijles, nee, maar goede docenten die hun vak verstonden en je enthousiast maakten.
Maar thuis iets doen? Een dag, hoogstens een paar, tevoren bij een proefwerk of SO.
En ik was wel één van de 'lieve hardwerkende kindjes' op school. Op een vwo school nog wel. Ik krijg het spaans benauwd als ik hoor dat kinderen na school nog allemaal bijles zouden moeten. Dan wil je toch gewoon met vrienden afspreken, je sociale ontwikkeling?

De verwachtingen van kinderen moeten aangepast worden en de verbetering in onderwijs in goede docenten en leren OP school, niet per se groot gedeelte thuis. Want als het thuis moet, krijg je ook ongelijkheid.
En zoals altijd draait het om geld. Minder lesuren terwijl de stof niet verminderd is, integendeel zelfs. 101 projectjes waar scholen zich bezig mee moeten houden op last van Den Haag en samenleving. Een docent daarvoor inzetten is duur. Dus moet die docent maar in zijn vrije tijd een of andere trieste ‘module’ ineen beuken over gevaren van sociale media/duurzaamheid/omgevingsonderwijs/lgbtiq+/world clean up day/reflecteren kun je leren/go vegan/shop local/de gezonde school/de veilige school/school tegen pesten/de regenboogschool (liefst digitaal want dan gratis voor de school) die iedere jandoedel in principe zou kunnen geven. Effectief komt dat neer op: vijf lesuren een docent, vijf lesuren uitwerken/bijles/zoveelste zeikproject gerund door een assistent. Want dat is goedkoper. En die assistent pleur je voor zowel brugklassers met ‘veilig op social media’ als voor een of ander projectgroepje O&O, zet je in als toezichthouder bij vwo 5 wiskunde, enz.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Florientjes schreef:
26-10-2021 18:43
Ik ben blij dat ik geen leerkracht ben zeg. Je zou maar 30 koters verschillend onderwijs moeten bieden en ook nog een knutselwerkjes met de feestdagen moeten doen en aandacht moeten besteden aan diversiteit en pluriformiteit.

Door middel van onderwijs pakken we kansenongelijkheid al aan. Er zullen altijd verschillen blijven tussen individuen en zo kun je wel tot in den treuren door gaan. Ook vraag ik me af wie profiteert an latere selectie. Dat zal alleen de middengroep zijn en daarop is het beleid juist niet gericht.

Absoluut niet genoeg.
Kansenongelijkheid ontstaat vanuit thuis én in het onderwijs.

Kinderen uit gezinnen die kansarm lijken worden vaak te laag ingeschat. Worden soms ook te lagen eisen aan gesteld of te hoge.

Werk van kinderen wordt nooit geheel anoniem beoordeeld.
Het begint al bij het formulier wat je invult bij de inschrijving.

Beroep ouder en hoogste schoolniveau.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 26-10-2021 19:21
Reden: Vreselijk moe...;-)
3.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
26-10-2021 17:46
Bijzondere denkwijze. Falen van ouders? Wanneer noem je het falen en wanneer onvermogen?

Wij vragen, als school, ouders of ze kinderen thuis ook willen laten lezen. Zeker heel goed voor anderstalige kinderen. Maar wat is nou een goed en geschikt kinderboek?

Hoe kunnen ouders die zelf de taal niet spreken dat nou uitvogelen? Met goede bedoelingen een hele serie Disneyboeken gekocht via Marktplaats, dat is geen falen maar gebrek aan kennis. De bieb is ook een mogelijkheid maar wel iets dat je met je kinderen moet gaan doen. Te vaak ontbreekt de tijd en/of de zin.

Als school boeken uitlenen aan die kinderen die dat nodig hebben zou die kinderen meer kansen kunnen geven zonder andere kinderen tekort te doen.
Wat is er mis met Disneyboeken? Volgens mij zijn ouders die zo betrokken zijn dat ze dit op marktplaats voor hun kinderen regelen goed bezig en zit het probleem in ouders die het niet interesseert.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
26-10-2021 19:17
Het begint al bij het forumilier wat je invult bij onschrijving.

Beroep ouder en hoogste schoolniveau.
Precies daarna welke postcode gebied of wijk je woont.
Anahera schreef:
26-10-2021 18:57
Wiens falen is het dan wel? Is het dan een falen van de hoogopgeleide ouders die zich maar moeten onthouden van hun kinderen kansen te geven?

Mensen zijn niet gelijk, de uitkomst moet dan ook niet gelijk zijn.

Het hele woord falen dekt de lading niet echt natuurlijk.

Je groeit op in Nederland, maar je ouders spreken nauwelijks Nederlands. Je staat al 1-0 achter nog voordat je een stap in school gezet hebt.

Een Nederlandstalig kind kent vijf woorden voor een ding om uit te drinken. (Beker, mok, kopje, theeglas, glas.) Een anderstalig kind kent er vaak maar één. (Beker)

En dat dan voor weet ik hoeveel begrippen. En dat werkt meerdere generaties door.

Dat is niemands schuld, niemands falen, maar wel iets dat opgelost moet worden.
Tullia schreef:
26-10-2021 19:19
Wat is er mis met Disneyboeken? Volgens mij zijn ouders die zo betrokken zijn dat ze dit op marktplaats voor hun kinderen regelen goed bezig en zit het probleem in ouders die het niet interesseert.

Te veel boeken in hetzelfde genre (sprookjes)
van het zelfde niveau. Te moeilijke taal om zelf te lezen in groep drie/vier/vijf, maar geen passend verhaal voor kinderen in groep zes en hoger.

Dus een doos vol voor een prikkie, lost het probleem niet op als het kind de boeken niet leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
26-10-2021 19:29
Het hele woord falen dekt de lading niet echt natuurlijk.

Je groeit op in Nederland, maar je ouders spreken nauwelijks Nederlands. Je staat al 1-0 achter nog voordat je een stap in school gezet hebt.

Een Nederlandstalig kind kent vijf woorden voor een ding om uit te drinken. (Beker, mok, kopje, theeglas, glas.) Een anderstalig kind kent er vaak maar één. (Beker)

En dat dan voor weet ik hoeveel begrippen. En dat werkt meerdere generaties door.

Dat is niemands schuld, niemands falen, maar wel iets dat opgelost moet worden.
Goh, je groeit op in Nederland, dat houdt in dat jij en dus ook je ouders er al meerdere jaren wonen. Dan nog steeds nauwelijks Nederlands praten, is een keuze van die ouders lijkt me, geen gegeven. Dat meegeven aan je kinderen, is in mijn ogen dan wel degelijk een falen van die ouders. Die oplossing komt niet vanuit de maatschappij, maar wel vanuit de wil om te integreren vanuit wie dan ook die naar Nederland komt (of naar welk land dan ook).
En uiteraard, dat die ouders op enkele jaren en misschien zelfs overheen de rest van hun leven geen Nederlandse woordkunstenaars zullen worden, dat is evident, maar het vertikken om de basis te leren en die mee te geven, dat is wel degelijk een falen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven