Kansenongelijkheid in het onderwijs

26-10-2021 15:12 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom de term steeds vaker tegen: kansenongelijkheid in het onderwijs. Gelinkt aan o.a. later selecteren van niveau voortgezet onderwijs, maar ook aan (eind)toetsen en leerlingvolgsystemen, waar veel taal in gebruikt wordt.

Ik was benieuwd hoe jullie er in staan. Want ik geloof dat ik zelf nogal een afwijkende mening heb, die ik niet goed durf te verkondingen.
Andersom schreef:
26-10-2021 19:35
Te veel boeken in hetzelfde genre (sprookjes)
van het zelfde niveau. Te moeilijke taal om zelf te lezen in groep drie/vier/vijf, maar geen passend verhaal voor kinderen in groep zes en hoger.

Dus een doos vol voor een prikkie, lost het probleem niet op als het kind de boeken niet leuk vindt.
Bieden jullie als school niets aan dan?
Ik wil graag reageren op ons talige onderwijs. Niet alle leerlingen spreken even goed Nederlands, wat daar de oorzaak en oplossing voor is loopt erg uiteen en weet ik eerlijk gezegd ook niet zo goed. Maar ik ben wel tegen de soms te talige toetsen. Dan denk ik vooral aan de Cito-toets rekenen die in groep 3 t/m 8 afgenomen wordt. Dat is soms meer een toets begrijpend lezen dan echt rekenen. Een leerling die goed kan rekenen, maar moeite heeft met taal valt hierop uit. Terwijl hij/zij prima kan rekenen, maar de talige vragen (vaak verhaaltjessommen) die nekken deze leerling en dat is heel erg zonde. Het geeft een vertekend beeld van de leerling en kan de leerling erg demotiveren, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik vind het ingewikkeld en dit onderwerp maakt me altijd een beetje droevig.
Kansenongelijkheid bestaat. Onderwijs daagt hoogbegaafde kinderen niet uit. Sommige leraren kunnen er geen biet van. Ondanks roepen voor de bühne heeft onderwijs zelden de prioriteit van de regering. Van alle landen in Europa horen Nederlandse leraren bij de groep met de meeste lesuren, maar toch denkt iedereen dat ze altijd vakantie hebben. Sociale mobiliteit is wel zo'n beetje klaar. Scholen zijn enorm gevoelig voor concurrentie en verzinnen debiele plannen om kinderen (en vooral ouders) te lokken. Alles lijdt aan "de ziekte van leuk," maar sommige dingen zijn niet leuk. In alle vakken VWO-niveau, maar die tweede vreemde taal is een drama? Dan maar naar de havo.

Pff. Maak er maar eens iets moois van. Dat kan alleen met visie en herwaardering van het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
26-10-2021 20:29
Ik vind het ingewikkeld en dit onderwerp maakt me altijd een beetje droevig.
Kansenongelijkheid bestaat. Onderwijs daagt hoogbegaafde kinderen niet uit. Sommige leraren kunnen er geen biet van. Ondanks roepen voor de bühne heeft onderwijs zelden de prioriteit van de regering. Van alle landen in Europa horen Nederlandse leraren bij de groep met de meeste lesuren, maar toch denkt iedereen dat ze altijd vakantie hebben. Sociale mobiliteit is wel zo'n beetje klaar. Scholen zijn enorm gevoelig voor concurrentie en verzinnen debiele plannen om kinderen (en vooral ouders) te lokken. Alles lijdt aan "de ziekte van leuk," maar sommige dingen zijn niet leuk. In alle vakken VWO-niveau, maar die tweede vreemde taal is een drama? Dan maar naar de havo.

Pff. Maak er maar eens iets moois van. Dat kan alleen met visie en herwaardering van het onderwijs.
*Plechtig boog zij haar hoofd en prevelde ‘Amen!’*
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
26-10-2021 20:29
In alle vakken VWO-niveau, maar die tweede vreemde taal is een drama? Dan maar naar de havo.
Zoveel scholen die dat inderdaad doen. Een kind laten afstromen omdat de tweede vreemde taal niet lukt, terwijl het gewoon toegestaan is om die tweede vreemde taal te laten vervangen door een andere vak als die tweede taal het halen van het diploma belemmerd. De enige voorwaarde daarvoor is dat je dan een NT of NG pakket moet kiezen. Is er sprake van een stoornis op gebied van taal O(bijvoorbeeld dyslexie) dan mag die vrijstelling ook worden gegeven bij een EM of CM pakket
nimbus schreef:
26-10-2021 20:49
Zoveel scholen die dat inderdaad doen. Een kind laten afstromen omdat de tweede vreemde taal niet lukt, terwijl het gewoon toegestaan is om die tweede vreemde taal te laten vervangen door een andere vak als die tweede taal het halen van het diploma belemmerd. De enige voorwaarde daarvoor is dat je dan een NT of NG pakket moet kiezen. Is er sprake van een stoornis op gebied van taal O(bijvoorbeeld dyslexie) dan mag die vrijstelling ook worden gegeven bij een EM of CM pakket
Klopt.
Moiren schreef:
26-10-2021 19:42
Bieden jullie als school niets aan dan?

Jawel, juist aan deze kinderen. Bieb boeken worden op naam uitgeleend en mogen dus mee naar huis, maar sommige ouders hebben een soort 'trots' en willen daar zelf voor zorgen. Anderen willen het niet omdat ze geen boeken willen kwijtraken anders dan hun eigen, dus die kopen liever, al weten ze niet zo goed wat.

Het probleem lost zich niet direct op met één oplossing.
Anahera schreef:
26-10-2021 19:36
Goh, je groeit op in Nederland, dat houdt in dat jij en dus ook je ouders er al meerdere jaren wonen. Dan nog steeds nauwelijks Nederlands praten, is een keuze van die ouders lijkt me, geen gegeven. Dat meegeven aan je kinderen, is in mijn ogen dan wel degelijk een falen van die ouders. Die oplossing komt niet vanuit de maatschappij, maar wel vanuit de wil om te integreren vanuit wie dan ook die naar Nederland komt (of naar welk land dan ook).
En uiteraard, dat die ouders op enkele jaren en misschien zelfs overheen de rest van hun leven geen Nederlandse woordkunstenaars zullen worden, dat is evident, maar het vertikken om de basis te leren en die mee te geven, dat is wel degelijk een falen.

Joh, als het zo simpel was, hadden we geen eens een probleem natuurlijk.

Kinderen leren juist makkelijker en tweede taal als ze één moedertaal goed beheersen. De ouders kunnen beter hun eigen taal met de kinderen spreken dan een voor hen vreemde taal.

Soms spreken die ouders zelf hun eigen taal al niet naar behoren, maar dat weten ze zelf niet omdat ze jong hier gekomen zijn en destijds de ideeën over taalverwerving anders waren.

Het is veel complexer dan dit.
Alle reacties Link kopieren
En dat is waarom ik onderwijs op niveau per vak toe zou juichen voor vmbot/havo/vwo Je rekent een kind af op de zwakheden ipv te stimuleren waar hij goed in is. Laat hem alleen die 2e taal op Havo doen, dat examen halen en de rest op VWO halen. Genoeg opleidingen en studies waar de tweede vreemde taal geen grote rol speelt. Opleidingen/studies kunnen prima aangeven op welke niveau een vak afgerond moet zijn voor toelating. Het voortgezet onderwijs is een toegang naar een opleiding of studie en zelden eindstation. Niet meer, niet minder.

Daarnaast een school waar kinderen praktisch en afwisselend leren en een brede beroepsoriëntatie krijgen, maar leer jongens ook kennismaken met de zorg en meisjes met techniek. Voor deze groep is 10-14 scholing echt ideaal. En daarna voorbereiding op het vmbo examen voor de noodzakelijke theorie- en praktijkdiploma's die in de branche van keuze gebruikelijk zijn en aansluiting vinden in het vmbo.

Voor de uitschieters naar boven een school voor de andere uitersten. Met gymnasium, tto, extra begeleiding in leren leren etc.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Onderwijs hier :)

Gelijke kansen is natuurlijk veel meer dan talen onderwijs.

even ter aanvulling :

Een aantal hoofdpunten :

Geografische ligging
Afkomst
Cito
Doorstroom
Vakkenpakket
Segregatie
School keuze


In praktijk blijkt dat :

in sommige postcodes resoluut ll met een gemiddelde score toch lager worden ingeschat
in sommige regios afkomst een factor is die vrijwel negatief uitpakt
Wiskunde altijd een kernvak was in het VO en Profiel. Daardoor minder kansen
voor ll die dat niet kunnen
ll met mentale problemen bij voorbaat een lagere code geven

Gelijke kansen in de praktijk


Ll ook laten overgaan als ze wel de vakken halen die ze in hun profiel kiezen.
Was eerst niet mogelijk
Extra uren die worden gegeven voor vakken
Gesprekken met leerling verzorger- mentor- en afdelingsleider. Was vroeger alleen voor speciale gevallen.


Meer geld voor scholen om ( gediplomeerde )docenten te vinden. Want daar is structureel een probleem in de grote steden.
Alle reacties Link kopieren
En wat te denken van een plusklas waarvoor de school wel de uitkomst van een intelligentieonderzoek wil hebben, want stel je voor dat anders ouders hun kind ook in de plusklas willen hebben die volgens school daar toch niet slim genoeg voor zijn.

In de plusklas komen dus alleen de kinderen waarvan de ouders een intelligentieonderzoek kunnen betalen
Alle reacties Link kopieren
Mikka schreef:
26-10-2021 22:06


In de plusklas komen dus alleen de kinderen waarvan de ouders een intelligentieonderzoek kunnen betalen
De school van mijn kind biedt zo'n onderzoek gratis aan als ze denken dat een kind overvraagt wordt of onder presteert.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel waarom kinderen in plattelandsgebieden een lager advies krijgen.

In het dorp waar ik opgroeide woonden geen of erg weinig mensen die gestudeerd hadden.

Dus beroepen als advocaat of arts waren een ver van je bed show.

Als je geen voorbeelden hebt in je omgeving van mensen die gestudeerd hebben denk je daar zelf ook niet aan. En de leerkracht blijkbaar ook niet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-10-2021 22:15
De school van mijn kind biedt zo'n onderzoek gratis aan als ze denken dat een kind overvraagt wordt of onder presteert.
Dat is fijn, in mijn regio gebeurd dat niet omdat de scholen aangeven, daar geen geld voor te hebben
sugarmiss schreef:
26-10-2021 22:15
De school van mijn kind biedt zo'n onderzoek gratis aan als ze denken dat een kind overvraagt wordt of onder presteert.
Als er problemen zijn dus. Als het kind gewoon goed scoort komt er geen indicatie en dus geen door school/samenwerkingsverband gefinancierd onderzoek.
Zelfde geldt ook voor kinderen die bijvoorbeeld dyslectisch zijn, maar "te goed" scoren. Dan moeten ouders het dyslexieonderzoek zelf bekostigen. Kun je dat niet, dan krijgt je kind niet de faciliteiten die hem/haar wel enorm zouden helpen en wellicht van de mavo-uitstroom een havo-uitstroom zouden maken.
We slaan in Nederland altijd zo lekker door... Of naja een bepaalde groep in ieder geval.

Ik snap dat door gedreven gelijkheidheidsdenken niet zo.

De een is lang de ander is kort, de een is lelijk de ander is mooi, de een heeft lange benen de ander heeft lange benen. Ja welkom in de natuur en welkom in het leven.

Wat betreft de ongelijkheid in het onderwijs is het net zo. Waarom gaan we ervan uit dat als de een lang of kort is of mooi of lelijk de een niet slimmer kan zijn dan de ander? Dat is voor sommige een totaal vreemd concept...

Daarnaast komt ongelijkheid niet enkel door de 'talig onderwijs' of 'schaduw onderwijs' die een persoon krijgt (wat gewoon gelijk is in Nederland) maar ook door de interesse die je hebt. Vind je het leuk om shooters te spelen of om met barbies te spelen of vind je het interessant om belastingconstructies of webpagina's te ontwikkelen. We vragen ons nooit af waarom de ene sporter wel iets bereikt in het leven en de andere sporter niet? Ongelijkheidheid? Ja, iedereen komt in zijn en of haar leven andere mensen tegen en maakt ook andere keuzes. Waarbij de een besluit 24/7 met een sport bbezig te zijn is de ander 24/7 bezig met computers en weer een ander 24/7 met het spelen met barbies. Is het slecht? Nee... Maaar wees dan ook niet verbaasd dat de persoon die 24/7 met computers is bezig geweest ook beter is met computers dan de rest.

Daarnaast snap ik het probleem met schaduw onderwijs ook niet zo, waarom zou dat niet naast het onderwijs mogen bestaan? Als een individu zelf het idee heeft voor zijn of haar kind dat bijles een slimme aanpak is voor zijn of haar kind waarom mag dat dan niet? Sommige mensen praten hier erover alsof het een misdaad is... Valsspelen... Ze scharen het onder de noemer 'ongelijke kansen'... Nee Ingrid, het zijn geen ongelijke kansen in het onderwijs... Het is anders gebruikmaken van de centen die je verdiend... De een vergokt zijn inkomen de ander leert Spaans. De een koopt een volkswagen van 15k de ander koopt een een masteropleiding... Het een een kwestie van keuzes maken in het leven...

En wees niet zo zuur dat als een ander al dan niet sneller is met iets oppikken (wat intelligentie eigenlijk gewoon is, hoe snel pik je iets op) dan de ander en ook effectievere keuzes maakt.... Dat leraren ook de omgeving meenemen in een studieadvies is ook niet verwonderlijk. Je moet iets doen wat niet alleen de interesse wekt maar ook wat tot de mogelijkheden past. Als je een pilotenopleiding wil doen zonder te lenen kom je niet zo als je niet zoveel geld hebt, echter bestaat de kans wel gezien er gewoon leningen beschikbaar zijn...

Dus ja. Is er kansenongelijkheid in het onderwijs? Nee. Zijn mensen bijzonder zuur dat ze zelf of het voor hun kind minder effectieve keuzes maken. Ja.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-10-2021 22:15
De school van mijn kind biedt zo'n onderzoek gratis aan als ze denken dat een kind overvraagt wordt of onder presteert.
Dan heb je geluk dat die school behoort tot een stichting die èn ruim in de centen zit èn die centen daarvoor wenst in te zetten. Wij waren 2500,- kwijt voor een intelligentieonderzoek toen zoon binnen 6 maanden van A scores naar E scores kachelde. En een aanvullende 3000,- voor een uitgebreid dyslexie-onderzoek. En dat was zo duur omdat hij getest moest worden in twee talen en daar kan ook niet ieder testbureautje mee uit de voeten. En dat is dan zo’n geluksvogel wiens ouders dat kunnen betalen en zeggen ‘Nou ja, dit jaar dan maar geen vakantie’. Ga dat eens doen voor twee kinderen met een gemiddeld salaris in één schooljaar. Die mensen lopen leeg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
26-10-2021 19:17
Het begint al bij het formulier wat je invult bij de inschrijving.

Beroep ouder en hoogste schoolniveau.
Dat weet het cbs allang en van daaruit wordt de schoolweging bepaalt. Dat is de norm waarop de school de te behalen opbrengsten op moet baseren. Hierop stuurt de inspectie. Hoe lager de schoolweging, hoe hoger de te verwachten resultaten en vice versa. Van de school wordt verwacht dat ze op deze resultaten sturen en de methodes etc. moeten met die gegevens dan ook worden gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Mikka schreef:
26-10-2021 22:06
En wat te denken van een plusklas waarvoor de school wel de uitkomst van een intelligentieonderzoek wil hebben, want stel je voor dat anders ouders hun kind ook in de plusklas willen hebben die volgens school daar toch niet slim genoeg voor zijn.

In de plusklas komen dus alleen de kinderen waarvan de ouders een intelligentieonderzoek kunnen betalen
Huh? Dat moet de school toch gewoon betalen?
Overigens kunnen ze hier ook naar de bovenschoolse plusklas als ze bij het doortoetsen een jaar hoger nog steeds minimaal een I scoren op de cito. Zo kon mijn dochter er ook heen. Als ze het niet had gehaald, dan zou ze een iq onderzoek die door school werd betaald gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Is het (zogenaamde?) probleem van 'ongelijkheid van kansen' niet juist ontstaan op het moment dat we kennelijk geen genoegen meer willen nemen met 'ongelijkheid van de uitkomsten'?

En dat terwijl de maatschappij m.i. juist grote behoefte heeft aan mensen van allerlei niveaus, vaardigheden etc.

Ik ben volledig bevoegd (inclusief hoofdakte) en telkens wanneer er in de loop der jaren een tekort aan onderwijspersoneel was/dreigde, werd ik aangeschreven door het ministerie.
Omdat ik het in de basis nog steeds één van de mooiste beroepen vind, heb ik in 2006, naast mijn werk, eens deelgenomen aan een speciaal voor deze groep georganiseerde bijscholing + stage. Mijn conclusie was dat ik het beroep graag weer zou willen uitoefenen, maar dan bijvoorbeeld op een particuliere school:

Gewoon alle kinderen gelijk onderwijs bieden en uit ieder kind het maximale halen, zónder in te zetten op gelijke resultaten/uitkomsten (dat werkt slechts verlammend -en frustrerend- op/voor alle betrokkenen).
Zeg maar, waar iedereen gewoon écht kan en mag zijn wie hij/zij is - dus niet politiek correct geneuzel daarover, maar verschillen écht accepteren.
Dat zou een heleboel ellende schelen, o.a. qua pest-gedrag.
Daarnaast ook het commentaar dat je diploma's op verschillende niveaus moet halen. Beseffen die mensen dat er ook mensen beschikbaar moeten zijn die dat kunnen geven? Er is een reden dat er een bepaald niveau ergens gegeven wordt. Niet alleen vanuit praktisch oogpunt echter ook vanuit een mate van waarde van een diploma. Als iemand amper kan rekenen maar wel een vwo diploma ontvangt wat is het VWO diploma dan nog waard? Je zag deze discussie al toen mensen die geen eindexamen hoefde te doen. Ik heb zelf als studententutor dingen van deze studenten nagekeken en het niveau ligt zo veel lager dan voorgaande jaren... Simpelweg omdat het niveau er niet uitgefilterd wordt...

Nogmaals leuk dat je niet wil dat je gevoelens gekwetst worden echter is dat geen goed argument om een diploma te devalueren in waarde noch om een vanuit praktijk onmogelijk systeem te hanteren...
ludwina schreef:
26-10-2021 15:28
Ik ben voor niveaubepaling per onderwerp en per moment.
Dus op je 11e kun je VWO 2 niveau hebben voor Nederlands en Havo 1 niveau voor wiskunde, bij wijze van.
En dan kom je met niveaugenoten in een klas, niet met leeftijdsgenoten. En elk jaar kun je weer opnieuw je niveau laten vaststellen. Je kunt punten per vak per niveau toekennen en toegang tot het vervolgonderwijs daarop laten baseren.

En onderwerp zou altijd gratis moeten zijn, ook als er pas na je 28e kwartjes vallen. We zijn een kenniseconomie, dus hoe minder blokkades voor leren, hoe beter.
Daarnaast ook het commentaar dat je diploma's op verschillende niveaus moet halen. Beseffen die mensen dat er ook mensen beschikbaar moeten zijn die dat kunnen geven? Er is een reden dat er een bepaald niveau ergens gegeven wordt. Niet alleen vanuit praktisch oogpunt echter ook vanuit een mate van waarde van een diploma. Als iemand amper kan rekenen maar wel een vwo diploma ontvangt wat is het VWO diploma dan nog waard? Je zag deze discussie al toen mensen die geen eindexamen hoefde te doen. Ik heb zelf als studententutor dingen van deze studenten nagekeken en het niveau ligt zo veel lager dan voorgaande jaren... Simpelweg omdat het niveau er niet uitgefilterd wordt...

Nogmaals leuk dat je niet wil dat je gevoelens gekwetst worden echter is dat geen goed argument om een diploma te devalueren in waarde noch om een vanuit praktijk onmogelijk systeem te hanteren...

EDIT: Daarnaast moet je ook nog bedenken dat lessen extreem gedifferentieerd moeten worden op niveau. En ik geef enkel nog les aan eerste jaar universitaire studenten... Bedenk alleen al even hoe erg het zal zijn op de VO.... 1 ding is wel zeker en dat is als ik mijn diploma's heb ik weg ben uit het onderwijs...
anoniem_653c01aa55afb wijzigde dit bericht op 27-10-2021 01:20
9.46% gewijzigd
Gebruna schreef:
27-10-2021 00:30
Is het (zogenaamde?) probleem van 'ongelijkheid van kansen' niet juist ontstaan op het moment dat we kennelijk geen genoegen meer willen nemen met 'ongelijkheid van de uitkomsten'?

En dat terwijl de maatschappij m.i. juist grote behoefte heeft aan mensen van allerlei niveaus, vaardigheden etc.

Ik ben volledig bevoegd (inclusief hoofdakte) en telkens wanneer er in de loop der jaren een tekort aan onderwijspersoneel was/dreigde, werd ik aangeschreven door het ministerie.
Omdat ik het in de basis nog steeds één van de mooiste beroepen vind, heb ik in 2006, naast mijn werk, eens deelgenomen aan een speciaal voor deze groep georganiseerde bijscholing + stage. Mijn conclusie was dat ik het beroep graag weer zou willen uitoefenen, maar dan bijvoorbeeld op een particuliere school:

Gewoon alle kinderen gelijk onderwijs bieden en uit ieder kind het maximale halen, zónder in te zetten op gelijke resultaten/uitkomsten (dat werkt slechts verlammend -en frustrerend- op/voor alle betrokkenen).
Zeg maar, waar iedereen gewoon écht kan en mag zijn wie hij/zij is - dus niet politiek correct geneuzel daarover, maar verschillen écht accepteren.
Dat zou een heleboel ellende schelen, o.a. qua pest-gedrag.
Ja dat is een grote, het is of je denkt collectivistisch en je wil gelijkheid van uitkomst. Of je denkt individualistisch en je wil gelijkheid van kans. Echter zal je nooit 100% gelijke kansen hebben omdat iedereen in het leven andere kaarten krijgt en je ook andere beslissingen en karakters hebt ;-) Ander vluchtgedrag, andere motivaties, etc.
Gebruna schreef:
27-10-2021 00:30
Is het (zogenaamde?) probleem van 'ongelijkheid van kansen' niet juist ontstaan op het moment dat we kennelijk geen genoegen meer willen nemen met 'ongelijkheid van de uitkomsten'?

En dat terwijl de maatschappij m.i. juist grote behoefte heeft aan mensen van allerlei niveaus, vaardigheden etc.

Ik ben volledig bevoegd (inclusief hoofdakte) en telkens wanneer er in de loop der jaren een tekort aan onderwijspersoneel was/dreigde, werd ik aangeschreven door het ministerie.
Omdat ik het in de basis nog steeds één van de mooiste beroepen vind, heb ik in 2006, naast mijn werk, eens deelgenomen aan een speciaal voor deze groep georganiseerde bijscholing + stage. Mijn conclusie was dat ik het beroep graag weer zou willen uitoefenen, maar dan bijvoorbeeld op een particuliere school:

Gewoon alle kinderen gelijk onderwijs bieden en uit ieder kind het maximale halen, zónder in te zetten op gelijke resultaten/uitkomsten (dat werkt slechts verlammend -en frustrerend- op/voor alle betrokkenen).
Zeg maar, waar iedereen gewoon écht kan en mag zijn wie hij/zij is - dus niet politiek correct geneuzel daarover, maar verschillen écht accepteren.
Dat zou een heleboel ellende schelen, o.a. qua pest-gedrag.

Hoe kun je met gelijk onderwijs uit elk kind het maximale halen? Dan vind je dus bij kinderen die het lastig vinden dat hun maximale is wat jij er minimaal insteekt. Terwijl met wat extra inzet er een ander maximum te behalen is.

Verder gaat kansen ongelijkheid niet over allemaal het zelfde niveau halen maar over allemaal hetzelfde tot je beschikking hebben ongeacht het opleidingsniveau, afkomst of financiële status van je ouders.

Dat verschil zagen we heel mooi in de lockdown. Waar sommige gezinnen één goedwerkende laptop per kind tot hun beschikking hadden een andere kinderen met zijn vieren één gammel device moesten delen. Of nog erger, gezinnen waar kinderen helemaal niet meededen omdat er thuis geen wifi was of ouders niet wisten hoe ze moesten inloggen.

Als maatschappij kunnen we niet langer toestaan dat kinderen kansen missen op basis van hun afkomst, het opleidingsniveau van hun ouders of de financiële vermogens van hun ouders.

Sinds de lockdown hebben wij als school meer inzicht gekregen hoe dingen thuis van invloed zijn op die kansenongelijkheid.

Wij hebben als school Chromebooks beschikbaar gesteld aan die gezinnen die dat nodig hadden. Bibliotheekboeken uitgeleend aan kinderen die thuis geen (Nederlandse) boeken hebben.

Kinderen mogen nu hun digitale huiswerk op school maken als daar thuis geen gelegenheid voor is. Kinderen die thuis geen hulp hebben bij het maken van een werkstuk krijgen die hulp op school. Zo ook bij surprises etc. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt waarom die hulp thuis structureel ontbreekt. Enige waar we voor moeten waken is dat ouders het niet 'lekker makkelijk' gaan vinden en de groep die hulp krijgt groter wordt dan we aan zouden kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven