Kind 4 snapt cijfers niet?
zondag 1 maart 2020 om 17:49
Hallo
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?

zondag 1 maart 2020 om 18:29
Kleuren zijn een veel natuurlijker verschijnsel dan cijfers. Getallen zijn abstract, en de symbolen die we er voor gebruiken nog abstracter. Het kunnen herkennen daarvan is een hersenfunctie die bij kleine kinderen nog in ontwikkeling is. Dagelijks oefenen heeft pas nut als de hersenen zo ver zijn. Voor die tijd wil het er gewoon nog niet in. En dat is maar goed ook, kinderen hebben wel iets beters te doen dan tellen en sommen maken 
Zet er niet te veel druk op, dit gaat vanzelf goed komen.

Zet er niet te veel druk op, dit gaat vanzelf goed komen.
zondag 1 maart 2020 om 18:54
zondag 1 maart 2020 om 18:55
Mensen die zo reageren willen volgens mij vooral even zeggen dat hun kind dat wel kan - en gaan dan zogenaamd verbaasd doen over het feit dat er ook kinderen zijn die dat nog niet kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 1 maart 2020 om 18:57

zondag 1 maart 2020 om 19:20
Nou precies dat. Mijn zoon in groep 2 kreeg onlangs nog een werkje mee naar huis waarbij getallen onder de tien verbonden moesten worden met plaatjes die ze moesten tellen. Hij is vrij vlot met rekenen en loopt daarom al maanden te klagen dat ze amper verder komen dan tellen tot 12, soms tot 20.
Staat weer tegenover dat hij klanken ingewikkeld vindt en nu pas een beetje letters begint te leren. Met 4 herkende hij nog geen enkele letter, hooguit de eerste letter van zijn eigen naam. Dus volgens mij loopt jouw 4-jarige keurig in de pas qua ontwikkeling.
Als je je al zorgen maakt zou ik dat op school eens met de juf bespreken, die kan je beter vertellen hoe je kleuter zich ontwikkeld dan wij.
zondag 1 maart 2020 om 19:22
De mijne van 21 weet het verschil tussen rood en groen nog steeds niet, gelukkig weet hij wel dat rood boven aan zit in het stoplicht. Probleem opgelost
Such a beautiful place to be with Friends.

zondag 1 maart 2020 om 19:23
nou als dat geen cum laude wordt...attribuutje schreef: ↑01-03-2020 17:58Ik als trotse oma kan vertellen dat die van mij tot 10 kan tellen, ze is net 2 en een kwart, of ze ook een 2 of 3 herkent, geen idee...
zondag 1 maart 2020 om 19:25

zondag 1 maart 2020 om 19:29
Is dit serieus? Lekker belangrijk zeg, een kind van 4 dat de cijfers niet herkent. En misschien herkent hij het op zijn 6e nog niet en blijkt het geen Gymnasium te kunnen doen. En dan? Is dat een ramp? Niet alle kinderen kunnen chirurg of rechter worden. Kappers en loodgieters moeten er ook zijn hè.

zondag 1 maart 2020 om 19:31
Mijn jongste kon met 3,5 vertellen dat na huisnummers 23, 25 en 27, nummer 29 zou komen, tellen tot 100, en sommetjes tot 10. Ze blinkt nu uit op de mavo, dus als een vierjarige nog niet eens cijfers herkent zou ik me wel zorgen maken. Aan de andere kant, het is wat het is, en we kunnen niet allemaal hoogbegaafd zijn.

zondag 1 maart 2020 om 19:33
Toen ik 4 was was ik ook voornamelijk aan 't tekenen, schilderen, af en toe bekeek ik eens een pop of ik zat wat door een boek te bladeren.bethweeter schreef: ↑01-03-2020 19:25Toen ik 4 was waren de waterbak en de poppenhoek mijn favoriet. Ik heb nooit de hoeveelheid poppen geteld of de hoeveelheid water in de bak berekend.
Maar tegenwoordig hebben al die kinderen hun eigen tafeltje met een smak werk op.
Dat eerst af moet voor ze eventueel misschien naar de poppenhoek mogen.
(En als dat werk te simpel is krijgen ze extra werk er bovenop.)
zondag 1 maart 2020 om 19:39
Bij mijn dochter zitten ook kinderen in de klas die ontzettend snel konden lezen en rekenen allemaal onder 5.
Binnen die gezinnen lag daar ook heel erg de focus op. Wat mij op valt is bij bijv. met school uitstapjes dat juist deze kindjes enorm verlegen zijn en bijna geen vriendjes hebben.
Hun ouders zijn enorm betrokken merk ik in de ouder - app wat betreft stof die de kinderen "moeten" leren. Maar op andere vlakken weinig belangstelling hebben. Mijn kind nu ruim 5 kan cijfers herkennen kleine reken sommetjes maken en wat stukjes lezen maar heeft vooral een aantal leuke vriendjes en vriendinnetjes en durft mensen aan te spreken en antwoord terug te geven wanneer haar iets gevraagd wordt.
Mijn advies leg wat meer focus op het plezier maken en zich prettig voelen ipv zo snel mogelijk van alles aan te leren. Want dat komt echt wel!
Binnen die gezinnen lag daar ook heel erg de focus op. Wat mij op valt is bij bijv. met school uitstapjes dat juist deze kindjes enorm verlegen zijn en bijna geen vriendjes hebben.
Hun ouders zijn enorm betrokken merk ik in de ouder - app wat betreft stof die de kinderen "moeten" leren. Maar op andere vlakken weinig belangstelling hebben. Mijn kind nu ruim 5 kan cijfers herkennen kleine reken sommetjes maken en wat stukjes lezen maar heeft vooral een aantal leuke vriendjes en vriendinnetjes en durft mensen aan te spreken en antwoord terug te geven wanneer haar iets gevraagd wordt.
Mijn advies leg wat meer focus op het plezier maken en zich prettig voelen ipv zo snel mogelijk van alles aan te leren. Want dat komt echt wel!
k79 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 19:41
0.41% gewijzigd
♡
zondag 1 maart 2020 om 19:41
Oke, nu gaat iedereen net doen of het gek is als je als vierjarige de cijfers wèl kent. Dat is natuurlijk ook niet zo. Mijn dochter van 4 kan de cijfers 1 tm 10 lezen, maar ze zit nu wel een ruim halfjaar in groep 1. Toen ze net 4 was kon ze het ook niet. Volgens mij is het iets wat ze nog maar net kan. En de enige reden dat ik weet dat ze het kan, is omdat ze vanmiddag het Woezel en Pip telkwartet met me wou spelen. Ik zou het een even loslaten to. En anders vraag je het even aan de juf, die kan je vast vertellen dat het allemaal zo ongewoon niet is.
honingdropje2 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 19:48
0.18% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 19:43
Dit herken ik helemaal niet. Mijn dochter loopt nu wat voor in groep 1, ze is ook dol op werkjes maken.
In het laatste 10 minuten gesprek gaf juf juist aan dat ze dochter stimuleert om achter haar tafeltje vandaan te komen om te gaan spelen in de diverse speelhoeken, maar dat dat nog wel wat moeite kost.