Kind 4 snapt cijfers niet?
zondag 1 maart 2020 om 17:49
Hallo
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?

zondag 1 maart 2020 om 19:43
Wat mijn kinderen wel of niet kunnen is voor een TO die zo in de war is niet echt handig, die moet gewoon een beetje gerustgesteld worden, want haar kind volgt gewoon een ontwikkeling binnen de mogelijkheden en er is op dit moment helemaal geen aanleiding tot zorg.Honingdropje2 schreef: ↑01-03-2020 19:41Oke, nu gaat iedereen net doen of het gek is als je als vierjarige de cijfers wèl kent. Dat is natuurlijk ook niet zo. Mijn dochter van 4 kan de cijfers 1 tm 10 lezen, maar ze zit nu wel een ruim halfjaar in groep 1. Toen ze net 4 was kon ze het ook niet. Volgens mij is het iets wat ze nog maar net kan. En de enige reden dat ik weet dat ze het kan, is omdat ze vanmiddag het Woezel en Pup telkwartet met me wou spelen. Ik zou het een even loslaten to. En anders vraag je het even aan de juf, die kan je vast vertellen dat het allemaal zo ongewoon niet is.
zondag 1 maart 2020 om 19:44
Het zou leuk zijn als je kind van 4 modder kan maken en voelen dat het zwaarder is dan zacht zand. Dat het ergens vanaf kan springen en de afstand kan schatten.
Beetje voetballen met vriendjes zodat hij zijn beide hersenhelften leert gebruiken.
Dat hij kan zien dat er in het ene bakje meer vla zit dan in het andere bakje.
Cijfers oplepelen zegt helemaal niets.
Beetje voetballen met vriendjes zodat hij zijn beide hersenhelften leert gebruiken.
zondag 1 maart 2020 om 19:45
Mavo?MinkeDeWit schreef: ↑01-03-2020 19:31Mijn jongste kon met 3,5 vertellen dat na huisnummers 23, 25 en 27, nummer 29 zou komen, tellen tot 100, en sommetjes tot 10. Ze blinkt nu uit op de mavo, dus als een vierjarige nog niet eens cijfers herkent zou ik me wel zorgen maken. Aan de andere kant, het is wat het is, en we kunnen niet allemaal hoogbegaafd zijn.
Ik dacht, nu komt het, gymnasium ofzo, maar nee, gewoon mavo. (Dikke prima overigens, begrijp me niet verkeerd)
Kortom, het zegt niks hoe vroeg of snel ze iets leren. Het komt wel goed.
justagirly wijzigde dit bericht op 01-03-2020 19:46
7.21% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 19:45
Precies.Betty_Slocombe schreef: ↑01-03-2020 19:43Wat mijn kinderen wel of niet kunnen is voor een TO die zo in de war is niet echt handig, die moet gewoon een beetje gerustgesteld worden, want haar kind volgt gewoon een ontwikkeling binnen de mogelijkheden en er is op dit moment helemaal geen aanleiding tot zorg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 1 maart 2020 om 19:46
Tja. Mijn kind leerde lezen met 2,5 jaar, en in groep 2 las ze Harry Potter voor het slapen gaan. Maar om nou te zeggen dat het zorgwekkend is als kinderen daar per ongeluk een jaartje of wat later mee zijn...Honingdropje2 schreef: ↑01-03-2020 19:41Oke, nu gaat iedereen net doen of het gek is als je als vierjarige de cijfers wèl kent. Dat is natuurlijk ook niet zo. Mijn dochter van 4 kan de cijfers 1 tm 10 lezen, maar ze zit nu wel een ruim halfjaar in groep 1. Toen ze net 4 was kon ze het ook niet. Volgens mij is het iets wat ze nog maar net kan. En de enige reden dat ik weet dat ze het kan, is omdat ze vanmiddag het Woezel en Pup telkwartet met me wou spelen. Ik zou het een even loslaten to. En anders vraag je het even aan de juf, die kan je vast vertellen dat het allemaal zo ongewoon niet is.

zondag 1 maart 2020 om 19:47
Nou, die dochter moet natuurlijk nu een grote en beroemde heks zijnLady*Voldemort schreef: ↑01-03-2020 19:46Tja. Mijn kind leerde lezen met 2,5 jaar, en in groep 2 las ze Harry Potter voor het slapen gaan. Maar om nou te zeggen dat het zorgwekkend is als kinderen daar per ongeluk een jaartje of wat later mee zijn...

Of wetenschapper.

zondag 1 maart 2020 om 19:49
En, hoe helpt jouw post TO?Lady*Voldemort schreef: ↑01-03-2020 19:46Tja. Mijn kind leerde lezen met 2,5 jaar, en in groep 2 las ze Harry Potter voor het slapen gaan. Maar om nou te zeggen dat het zorgwekkend is als kinderen daar per ongeluk een jaartje of wat later mee zijn...
Of wil je even laten lezen hoe slim je kind is?
Denk dat het niet gek is als een vierjarige de cijfers wel kent.Honingdropje2 schreef: ↑01-03-2020 19:41Oke, nu gaat iedereen net doen of het gek is als je als vierjarige de cijfers wèl kent. Dat is natuurlijk ook niet zo. Mijn dochter van 4 kan de cijfers 1 tm 10 lezen, maar ze zit nu wel een ruim halfjaar in groep 1. Toen ze net 4 was kon ze het ook niet. Volgens mij is het iets wat ze nog maar net kan. En de enige reden dat ik weet dat ze het kan, is omdat ze vanmiddag het Woezel en Pup telkwartet met me wou spelen.
Het verschil is toch dat in de openingspost het gaat om (nogal) gestimuleerd door ouders en niet kennen en in jouw situatie uit eigen initiatief geleerd?
Dat zeg ik dus ook niet.Lady*Voldemort schreef: ↑01-03-2020 19:46Tja. Mijn kind leerde lezen met 2,5 jaar, en in groep 2 las ze Harry Potter voor het slapen gaan. Maar om nou te zeggen dat het zorgwekkend is als kinderen daar per ongeluk een jaartje of wat later mee zijn...

zondag 1 maart 2020 om 19:50
Ja.watdachtjehiervan schreef: ↑01-03-2020 19:49En, hoe helpt jouw post TO?
Of wil je even laten lezen hoe slim je kind is?
Dat was het natuurlijk.

zondag 1 maart 2020 om 19:51
Niemand doet alsof dat gek is.Honingdropje2 schreef: ↑01-03-2020 19:41Oke, nu gaat iedereen net doen of het gek is als je als vierjarige de cijfers wèl kent.
Iedereen vindt het gek om je kind zo te pushen als hij het niet kan.
Het is niet raar namelijk als je kind het nog niet kan.

zondag 1 maart 2020 om 19:53
Dat het kind in kwestie goed is in rijmpjes opzeggen, en dat is ook een kwaliteit natuurlijk.Betty_Slocombe schreef: ↑01-03-2020 19:51En je hebt kennen en kennen. Het zegt me niet zoveel wanneer een kind tot 100 kan tellen, maar niet weet of 8 snoepjes meer of minder zijn dan 9.

zondag 1 maart 2020 om 19:55
Die tegenwoordig echt niet meer gewaardeerd wordt. Mijn kinderen moeten van mij gedichten declameren, want dat is goed voor mensen. Nou, niet echt, maar ik zou het ze wel graag laten doen. Ik neem het oprecht in overweging.Lady*Voldemort schreef: ↑01-03-2020 19:53Dat het kind in kwestie goed is in rijmpjes opzeggen, en dat is ook een kwaliteit natuurlijk.

zondag 1 maart 2020 om 20:01
Marnamai schreef: ↑01-03-2020 19:33Toen ik 4 was was ik ook voornamelijk aan 't tekenen, schilderen, af en toe bekeek ik eens een pop of ik zat wat door een boek te bladeren.
Maar tegenwoordig hebben al die kinderen hun eigen tafeltje met een smak werk op.
Dat eerst af moet voor ze eventueel misschien naar de poppenhoek mogen.
(En als dat werk te simpel is krijgen ze extra werk er bovenop.)
In België?
Hier in Nederland niet hoor! Best handig om er even bij te zetten vanuit welk land je mee praat, verschillen zijn nogal groot namelijk.

zondag 1 maart 2020 om 20:05
Reficul schreef: ↑01-03-2020 19:44Het zou leuk zijn als je kind van 4 modder kan maken en voelen dat het zwaarder is dan zacht zand. Dat het ergens vanaf kan springen en de afstand kan schatten.
Als het met vla niet lukt, dan misschien wel met ijs. Het is nooit leuk als je broertje meer ijs krijgt dan jij.

zondag 1 maart 2020 om 20:06
Betty_Slocombe schreef: ↑01-03-2020 19:51En je hebt kennen en kennen. Het zegt me niet zoveel wanneer een kind tot 100 kan tellen, maar niet weet of 8 snoepjes meer of minder zijn dan 9.
Meer toch?
zondag 1 maart 2020 om 20:14
Nee hoor, hier in België ook niet. De kleuters hebben hier echt geen tafeltjes. Wel een poppenhoek op de eerste verdieping waar ze met een glijbaan van af kunnen om weer op de begane grond van de klas te komen. En ook een leeshoek, die is 8 treden naar beneden vanaf de klas. Heel leuk, zo'n speelse klas met drie 'etages'

zondag 1 maart 2020 om 20:16

zondag 1 maart 2020 om 20:17
Digisuus schreef: ↑01-03-2020 20:14Nee hoor, hier in België ook niet. De kleuters hebben hier echt geen tafeltjes. Wel een poppenhoek op de eerste verdieping waar ze met een glijbaan van af kunnen om weer op de begane grond van de klas te komen. En ook een leeshoek, die is 8 treden naar beneden vanaf de klas. Heel leuk, zo'n speelse klas met drie 'etages'
Hier hebben ze wel tafels in de klas, maar geen eigen tafeltjes met werk erop. Tekenen, knutselen gebeurt wel aan tafel.
zondag 1 maart 2020 om 20:21
Hij kan tellen, hij herkent alleen de cijfers op schrift nog niet allemaal.