Kind 4 snapt cijfers niet?

01-03-2020 17:49 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.

Herkent iemand dit en miss tips?
MissMaran schreef:
01-03-2020 20:17
Je kunt het spelenderwijs aanleren, tel hardop de traptreden als je naar boven loopt en voor je het weet zit het riedeltje er in.
Net als het liedje van het alfabet, zo onthouden ze het makkelijker.

Staan er cijfers op de traptreden dan? Het kind kan wel tellen volgens de OP maar herkent de tekens van de cijfers niet.

Oefenen is niet nodig want kind is pas vier, en hoeft nog niet alle cijfers te kennen. Elk cijfer dat kind wel kent is mooi meegenomen.
Honingdropje2 schreef:
01-03-2020 20:21
Hij kan tellen, hij herkent alleen de cijfers op schrift nog niet allemaal.
Oh dat is niet zo gek nog, de een is sneller dan de ander en in de kleuterklas beginnen ze dit net te leren.
Als je er vaart achter wil zetten dan kun je een puzzel kopen met de cijfers, en is ook een duplo trein met grote blokjes met cijfers erop, op die manier is het wel leuk aanleren.
Wij hadden ook een puzzel waarbij je een hoeveelheid aan een cijfer moest puzzelen, die puzzel vonden ze leuk om te doen.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 01-03-2020 21:36
0.83% gewijzigd
Doe even normaal. Dit oefen je dagelijks??? Arm kind. Het is vier! Laat het kind lekker spelen, daar leren ze meer van dan verplicht cijfers oefenen. Nu lijkt het nog onschuldig over een paar jaar oefen je Cito’s die je voor veel geld op internet koopt omdat je kind op z’n minst een VWO-score moet halen. Ziekelijk.
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 21:40
0.47% gewijzigd
Ik hoop overigens dat je het kind intussen ook de Zevende Symphonie van Beethoven aan 't leren spelen bent op piano?

Want tegen zijn 6de moet ie die wel foutloos kunnen spelen.
Als je je kind alle plezier in keren wil ontnemen moet je er zo dwangmatig mee omgaan. Het is echt niet nodig om te oefenen. Als de hersenen er rijp voor zijn leren ze het vanzelf op school en in het dagelijks leven.
Is dit een cultuurverschil? Loepje leert me dat je deels uit een andere cultuur komt?
Komt vanzelf. Mijn dochter is 4 en kan lezen en rekenen. Maar bij sommige cijfers blijft ze vragen wat het is. Cijfers herkennen was ze, in vergelijking met de rest wat ze kon/kan altijd langzamer. Daarentegen weet ze heel goed wat de cijfers in houden en kan ze er dus mee rekenen. Ik ga ervan uit dat elk kind de cijfers herkent voordat ze naar groep 3 gaan. Zelfs zonder thuis te oefenen. Als kinderen er zelf om vragen, dan zeker in mee gaan met oefenen en leren. Zolang ze het zelf willen en leuk vinden. Dochter was 3 jaar 3 maanden toen ze haar eerste woordjes las. En daarna heeft ze een half jaar lang geen letter meer gezegd. 1,5 maand geleden las ze haar eerste echte boekje.. gevolgd door een maand lang geen woordje meer te willen lezen. En dat is prima. Daarna kwam ze zelf weer met een boekje aanzetten.

Kinderen hebben de natuurlijke drang om te leren. Ze zullen hier ook naar vragen indien nodig. Maar wel op eigen tijd en eigen manier. Forceren heeft weinig nut, want ze leren het pas als ze er open voor staan. En de ene is snel, de ander langzaam, maar de meeste zijn toch ongeveer gemiddeld. En voor een kind van 4 is het eigenlijk heel normaal om nog niet de cijfers te herkennen. Zeker niet als het al wel wat letters kent. Je kan niet alles tegelijk leren natuurlijk. En jonge kinderen ontwikkelen zich absoluut in sprongen. Dus wat ze met 4 kunnen zegt niet zoveel over wat ze met 6 kunnen.
LoveDobby schreef:
01-03-2020 19:22
De mijne van 21 weet het verschil tussen rood en groen nog steeds niet, gelukkig weet hij wel dat rood boven aan zit in het stoplicht. Probleem opgelost 😜 (zwaar kleurenblind)

Idem hier. Mijne ziet niet of het rode stoplicht brandt. Wel of die twee andere branden gelukkig, dus hij gokt meestal goed ;-D
Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten het gewoon los te laten. Komt vanzelf wel.

Met oefenen bedoelde ik spelletjes doen in dat thema. Al we buiten zijn cijfers zoeken en dat soort dingen. Vraagt kind zelf om. Mijn kind doet echt niet iets tegen kinds zin in dus ik push kind niet.
Dit is absoluut (nog) geen probleem!

Ik heb zelf (nog) nooit hoeven oefenen met mijn kinderen, ja een keer spelenderwijs tellen maar ben er nooit voor gaan zitten. Dat leren ze op school wel! Als ze het in groep 3 nog niet gaat kennen, is het een ander verhaal. Mijn oudste zit pas in groep 4, is een goede leerling maar had in groep 2 nog weinig interesse voor leren schrijven etc. In groep 2 wilde hij vooral nog spelen en dat mocht gelukkig ;)
Broertje en ik keken elke dag Sesamstrasse, Hallo Spencer of Die Sendung mit der Maus.
Daarvan leer je letters, cijfers én Duits.

Mijn neefjes in Amsterdam konden Duitsland 1, 2 en 3 niet ontvangen, die keken naar de BBC. Die hadden wij dus niet.

Broertje en ik hebben nu spijt dat we onze kinderen niet elke dag een half uur Duits voorschotelden. Engels kunnen onze nakomelingen wel prima.

Dus, TO, zorg dat ze elke dag ongedwongen een buitenlandse taal voorgeschoteld krijgt. Structureel een half uur is prima.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven