Kind 4 snapt cijfers niet?

01-03-2020 17:49 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.

Herkent iemand dit en miss tips?
Waarom oefen je al maanden dagelijks?
je kunt beter vast met Chinees en Latijn beginnen joh, het kind is al vier!
Oefen met snoepjes tellen. Dan leren ze snel hoor. Helemaal als ze die ook mogen opeten :)
-jolijn- schreef:
01-03-2020 17:51
Waarom oefen je al maanden dagelijks?
je kunt beter vast met Chinees en Latijn beginnen joh, het kind is al vier!
Ineens de stelling van Pytagoras erbij ook.

Opstartster ... Kind is net 4.

Tegen zijn 6de zal ie heus wel de cijfers herkennen.

Maar een zeker A. en E. hebben een leuk liedje "Laat het los, laat het gaan".
Jemig, wat maakt dat nu uit? Mijn zoon is ook (net) 4 en kan volgens mij ook nog geen enkel cijfer benoemen. Dat komt vast vanzelf.
Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.
Kind kind kind kind
vandaar dat zoveel kids een burnout krijgen...
huisvrouw86 schreef:
01-03-2020 17:52
Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.
:rofl: Je maakt een grapje, toch? Van wie moet dat?
Met 4 ga je net naar de kleuterklas toch? :facepalm:
huisvrouw86 schreef:
Zorgelijk ook weer niet! Kind kan wat later zijn dan het gemiddelde
met vier moet je vooral een potlood kunnen vasthouden
S-Meds schreef:
01-03-2020 17:54
met vier moet je vooral een potlood kunnen vasthouden
Met 4 moet je gewoon spelen.

En de boel onderkliederen met verf :-).
Ik als trotse oma kan vertellen dat die van mij tot 10 kan tellen, ze is net 2 en een kwart, of ze ook een 2 of 3 herkent, geen idee...
die ik wilde bestaat al...
huisvrouw86 schreef:
Ach welnee. Paniekzaaiert.
Dat is niet zo vreemd of zorgelijk. Ze gaan eerst de telrij opzeggen, dan leren ze antwoord te geven op de vraag: hoeveel zijn het? En pas dan begint het herkennen.van de cijfers en getallen.
Vooral met spelletjes oefenen en je niet zo druk maken.
attribuutje schreef:
01-03-2020 17:58
Ik als trotse oma kan vertellen dat die van mij tot 10 kan tellen, ze is net 2 en een kwart, of ze ook een 2 of 3 herkent, geen idee...
Een rijtje afdrammen kunnen veel kinderen.

Maar weet ze ook wat al die cijfertjes betekenen?

Want anders moet je / moet je kind wel héél dringend gaan oefenen, anders mag ze straks de school niet in :-D.
Het kind is 4. Dagelijks oefenen?? Ze zit ook op school neem ik aan? Zegt de juf dat je dagelijks moet oefenen met haar? Mijn zoon kon dat met 4 ook niet hoor. Is nu 6 en nu gaat het ineens een stuk sneller allemaal. Komt vanzelf wel.
Geen zorgen maken! Dat komt vanzelf.
Af en toe oefenen kan geen kwaad. Probeer dan vooral op een leuke speelse manier te oefenen. Verbaas je niet als het kind wel tot 10 kan tellen, maar niet een bepaald aantal op tafel kan leggen. 4 jaar is nog echt jong! In groep 2 zullen ze op school (meer) gaan oefenen en dan komt het vanzelf!

Groetjes (juf van groep 4)
huisvrouw86 schreef:
Dit meen je hopelijk niet. Eind groep 2 zouden kinderen tot 20 moeten tellen, maar dan zijn ze al 6 of bijna 6.
huisvrouw86 schreef:
? Tuurlijk niet.
Nou ja, dit is niet serieus toch??
Onze oudste kon dat met 4 ook niet, maar had rond deze tijd in groep 3 alles voor het jaar al op meesterwerk niveau klaar met rekenen hoor, helemaal goed gekomen. En nooit (laat staan dagelijks) op geoefend.
Een kind van 4 hoeft absoluut nog niet alle cijfers te herkennen. Zo te lezen herkent je kind al wel de 1, 2 en 3 en kan het al (resultatief?) tellen tot 10.

Er zijn echt een heleboel 4-jarigen die nog niet synchroon tot 10 kunnen tellen. Synchroon tellen betekent dat het kind telt en ondertussen dingen aanwijst en dat dit klopt met elkaar. Dus "één" bij item 1, "twee" bij item 2, en hierbij geen items overslaan of dubbel tellen.

Het herkennen van de cijfers is typisch iets dat in groep 1 geleerd wordt op school, geen zorgen dus!
Maak je geen zorgen, als ze 16 zijn kunnen ze meestal wel tot 20 tellen, zijn de meesten zindelijk, kunnen ze fietsen en zwemmen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Wedden dat ze het kan als ze 6 is en naar groep 3 gaat?

Alles wat ze eerder leren/kunnen is mooi meegenomen, geen absolute must. Al denken ze daar op veel scholen anders over.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven