Kind 5 alleen om boodschappen?
maandag 29 december 2025 om 19:40
Ik fietste om 18:00 (in het donker) uit mijn werk. Ik zag op de stoep een klein meisje fietsten zonder lichtjes en zonder ouder. Ik ging langzamer fietsen om te kijken of er toch niet een ouder achter aan kwam.
Maar dat was niet het geval. Ik keek naar haa, en zei haar gedag. Ik vroeg: moet je naar huis? Nee antwoordde ze, ik moet naar de supermarkt.
Ik vroeg haar of ze alleen moest gaan, en zij antwoordde ja. Ik vroeg haar of haar dat ging lukken en ook daar antwoordde ze ja op. Dus ik zei haar voorzichtig te zijn. Ze moest oversteken op een druk kruispunt waar de grens van 50 k/m naar 30 k/m veranderd, dus ik heb gewacht tot ze was overgestoken.
Daarna fietste ik verder met een vreemd en niet fijn gevoel. Had ik moeten aanbieden om mee te gaan? Had ik moeten wachten bij de supermarkt? Haar thuis moeten brengen? Ik weet het even niet. Maar hoe verder ik fietste hoe naarder ik me ging voelen eigenlijk.
Eigenlijk heb ik best spijt dat ik niet even mee ben gefietst. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik vond het ook erg aandoenlijk en zielig, en ook onveilig. Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen.
Ik voel me nu rot om dat ik niet meer hulp heb geboden en het zit me niet lekker. Ik weet ook niet zo goed waarom ik niet mee ben gefietst. Ik was vol verbazing en wist op dat moment even niet waar ik goed aan deed?
Even voor een duidelijk beeld het meisje fietste op een fiets in de zelfde maat als mijn dochter van 4. Ze leek in de eerste instantie 4 jaar. Maar toen ik haar aansprak veranderde mijn gedachte en gok ik dat ze ongeveer 5 was, ze was nog erg klein maar sprak goed.
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar mocht zoiets weer eens voorkomen wat kan ik dan het best doen? Ik weet ook dat ouders hier snel op hun teentjes zijn getrapt en snel iets als “bemoeien” zien. Alleen veiligheid gaat natuurlijk voorop, want ik vind dit toch echt niet kunnen, zo’n jong klein meisje alleen naar de winkel in het donker. Mijn dochter van 7,5 mag niet eens meer buiten spelen zodra het schemerig begint te worden…
Maar dat was niet het geval. Ik keek naar haa, en zei haar gedag. Ik vroeg: moet je naar huis? Nee antwoordde ze, ik moet naar de supermarkt.
Ik vroeg haar of ze alleen moest gaan, en zij antwoordde ja. Ik vroeg haar of haar dat ging lukken en ook daar antwoordde ze ja op. Dus ik zei haar voorzichtig te zijn. Ze moest oversteken op een druk kruispunt waar de grens van 50 k/m naar 30 k/m veranderd, dus ik heb gewacht tot ze was overgestoken.
Daarna fietste ik verder met een vreemd en niet fijn gevoel. Had ik moeten aanbieden om mee te gaan? Had ik moeten wachten bij de supermarkt? Haar thuis moeten brengen? Ik weet het even niet. Maar hoe verder ik fietste hoe naarder ik me ging voelen eigenlijk.
Eigenlijk heb ik best spijt dat ik niet even mee ben gefietst. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik vond het ook erg aandoenlijk en zielig, en ook onveilig. Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen.
Ik voel me nu rot om dat ik niet meer hulp heb geboden en het zit me niet lekker. Ik weet ook niet zo goed waarom ik niet mee ben gefietst. Ik was vol verbazing en wist op dat moment even niet waar ik goed aan deed?
Even voor een duidelijk beeld het meisje fietste op een fiets in de zelfde maat als mijn dochter van 4. Ze leek in de eerste instantie 4 jaar. Maar toen ik haar aansprak veranderde mijn gedachte en gok ik dat ze ongeveer 5 was, ze was nog erg klein maar sprak goed.
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar mocht zoiets weer eens voorkomen wat kan ik dan het best doen? Ik weet ook dat ouders hier snel op hun teentjes zijn getrapt en snel iets als “bemoeien” zien. Alleen veiligheid gaat natuurlijk voorop, want ik vind dit toch echt niet kunnen, zo’n jong klein meisje alleen naar de winkel in het donker. Mijn dochter van 7,5 mag niet eens meer buiten spelen zodra het schemerig begint te worden…
maandag 29 december 2025 om 19:46
Ik was zo'n kind dat 5 leek qua grootte maar eigenlijk 7 was en ook gewoon naar de supermarkt gestuurd werd. Omdat ik het gewend was.
Meestal wel te voet, want zo ver was de supermarkt niet.
Ik was net trots dat ik het mocht.
Meestal wel te voet, want zo ver was de supermarkt niet.
Ik was net trots dat ik het mocht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 29 december 2025 om 19:48
maandag 29 december 2025 om 20:05
Ja, dit.BrutaImmaculata schreef: ↑29-12-2025 19:47Eens. Compleet belachelijk, zeker zonder in het donker en met allerlei vuurwerktuig op straat.
Maar TO, ik snap dat je met een naar gevoel blijft zitten. Ik vind dit soort dingen ook ingewikkeld. Je hebt opgelet toen ze overstak, je hebt een gesprekje gevoerd.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 29 december 2025 om 20:09
Ik heb een keer een iets ouder kind naar huis gebracht (een situatie waarbij een training ineens niet doorging en kind anders of alleen over drukke wegen in het donker had moeten fietsen, of anderhalf uur had moeten wachten) en ik kreeg echt alleen een sneer waarom ik de fiets niet had meegenomen. Ik dacht dat ik aardig was, maar dat viel dus tegen.
maandag 29 december 2025 om 20:25
maandag 29 december 2025 om 20:42
Zelfs als zij 6 of 7 is, vind ik dit te gek voor woorden. Behalve het verkeer lopen er ook de nodige idioten rond. Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn kind op die leeftijd alleen, in het donker op pad met gevaarlijke oversteek, laat gaan.
Ik zou mee gegaan zijn met de smoes dat ik wel even op haar fiets pas en later stukje mee op fietsen omdat ik ook die kant op moet.
Je hoeft je iig helemaal niet schuldig te voelen, maar een volgende x mss toch anders oppakken?
Ik zou mee gegaan zijn met de smoes dat ik wel even op haar fiets pas en later stukje mee op fietsen omdat ik ook die kant op moet.
Je hoeft je iig helemaal niet schuldig te voelen, maar een volgende x mss toch anders oppakken?
maandag 29 december 2025 om 20:43
maandag 29 december 2025 om 20:47
Een paar weken geleden kwam ik op de fiets ook klein jongetje tegen. In de ochtend, nog niet echt licht, fietsend naar school. Hij kon prima fietsen maar het zwieberde wel alle kanten op, zoals kleine kinderen fietsen.
Ik haalde hem fietsend in, en een andere vrouw ook. Beiden stonden we bij een groot kruispunt te wachten voor het oversteken (zonder stoplichten). En allebei waren we bezorgd en hebben we op het jongetje gewacht, en hem begeleidt met oversteken. Ik kon mij namelijk echt niet voorstellen dat hij goed kon inschatten hoe (belachelijk) hard auto's rijden en wanneer het veilig was om over te steken.
Daarna fietste hij door naar school, het was nog maar 1 rechte weg.
Ik vond het ook zo raar dat zijn ouder hem zo alleen naar school laat fietsen. Echt zielig!
Ik haalde hem fietsend in, en een andere vrouw ook. Beiden stonden we bij een groot kruispunt te wachten voor het oversteken (zonder stoplichten). En allebei waren we bezorgd en hebben we op het jongetje gewacht, en hem begeleidt met oversteken. Ik kon mij namelijk echt niet voorstellen dat hij goed kon inschatten hoe (belachelijk) hard auto's rijden en wanneer het veilig was om over te steken.
Daarna fietste hij door naar school, het was nog maar 1 rechte weg.
Ik vond het ook zo raar dat zijn ouder hem zo alleen naar school laat fietsen. Echt zielig!
maandag 29 december 2025 om 20:52
maandag 29 december 2025 om 20:53
Denk je niet dat die ouders dat best weten?
En tegelijkertijd denk ik dat het zeker heeft geholpen voor het kind, dat er iemand meekijkt.
anoniem_69599f3732ed7 wijzigde dit bericht op 29-12-2025 20:54
0.32% gewijzigd
maandag 29 december 2025 om 20:53
Je was aardig voor het kind. Daar gaat het toch om.Rabarbara schreef: ↑29-12-2025 20:09Ik heb een keer een iets ouder kind naar huis gebracht (een situatie waarbij een training ineens niet doorging en kind anders of alleen over drukke wegen in het donker had moeten fietsen, of anderhalf uur had moeten wachten) en ik kreeg echt alleen een sneer waarom ik de fiets niet had meegenomen. Ik dacht dat ik aardig was, maar dat viel dus tegen.
Het is zoals het is
maandag 29 december 2025 om 20:59
Ik heb vrij autonome kinderen opgevoed, maar zij mochten niet toen ze vijf waren alleen op pad in het donker en zelfs nu ze heel wat ouder zijn, mogen ze nog steeds niet fietsen zonder licht. Want dat is gevaarlijk.
maandag 29 december 2025 om 21:02
Mijn kinderen van 12 en 17 jaar mogen ook niet in het donker fietsen zonder licht. Dat is gewoon nooit een goed idee. En op zo’n kleine fiets zijn ze nog slechter zichtbaar
Het is zoals het is
maandag 29 december 2025 om 21:11
Wat is daar nou zielig aan?
Dat jij het gevaarlijk of onverstandig vindt is natuurlijk heel iets anders.
Mijn kind heeft van jongsaf een grote vrijheidsdrang gehad en die was alles behalve zielig maar voelde zich vooral heel groot en stoer toen ze in groep 3 niet meer bij de juf hoefde te wachten tot ze opgehaald werd, maar zelfstandig weg mocht.
maandag 29 december 2025 om 21:16
Afhankelijk van de afstand tot de supermarkt en de wijk, had ik mijn zoon op 5-jarige leeftijd prima naar de supermarkt durven laten gaan. Helemaal als het een kleine, lokale supermarkt is waar ze hem kennen. Bij fietsen zou ik er wel voor gezorgd hebben dat hij verlichting heeft uiteraard (naast afspreken dat hij moet fietsen op de stoep). Hij is super autonoom en al heel jong zelfstandig / gedraagt zich verantwoordelijk.
Hij wilde/durfde alleen zelf niet (nog steeds niet), en in mijn wijk -in een grote stad- is momenteel veel gedoe.
Mijn neefje daarentegen was op 5-jarige leeftijd ineens kwijt. Had geld uit de portemonnee van moeders gepakt, 1,5 km gefietst naar de supermarkt en daar fanta en koeken gekocht met een vriendje, en was daarna terug naar huis gefietst. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl mijn zus in alle staten was.
Lang verhaal kort: ik snap je gevoel, maar de situatie an sich zegt mij nog niet zoveel. Het is van zoveel factoren afhankelijk of het een risicovolle situatie (en of dit een bewuste keuze van de ouder(s)) was. Een eventuele volgende keer zou je bij twijfel / een rotgevoel idd even met het kind mee kunnen gaan.
Hij wilde/durfde alleen zelf niet (nog steeds niet), en in mijn wijk -in een grote stad- is momenteel veel gedoe.
Mijn neefje daarentegen was op 5-jarige leeftijd ineens kwijt. Had geld uit de portemonnee van moeders gepakt, 1,5 km gefietst naar de supermarkt en daar fanta en koeken gekocht met een vriendje, en was daarna terug naar huis gefietst. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl mijn zus in alle staten was.
Lang verhaal kort: ik snap je gevoel, maar de situatie an sich zegt mij nog niet zoveel. Het is van zoveel factoren afhankelijk of het een risicovolle situatie (en of dit een bewuste keuze van de ouder(s)) was. Een eventuele volgende keer zou je bij twijfel / een rotgevoel idd even met het kind mee kunnen gaan.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 29-12-2025 23:51
14.56% gewijzigd
maandag 29 december 2025 om 21:35
Ik schaam me rot, maar ik, als 15-jarige heb mijn zusje van 5 er wel eens op uitgestuurd om een Mars te halen bij de snackbar om de hoek. (Ik had een eetstoornis) Ik hoopte dat ze zich dit nooit zou herinneren, maar wel dus.
We gaan goed samen, en het is geen ding verder.maar toch
Ik zit niet in de kinderen, maar vijf jaar is toch jong. Als ik een kind van die leeftijd op straat zie zou ik ook even contact maken.
We gaan goed samen, en het is geen ding verder.maar toch
Ik zit niet in de kinderen, maar vijf jaar is toch jong. Als ik een kind van die leeftijd op straat zie zou ik ook even contact maken.
maandag 29 december 2025 om 21:46
Je hebt geen leeftijd gevraagd dus misschien was het kind wel tien en erg klein van stuk. Komt ook voor.
Hier een meisje in de straat dat in groep zeven zit en dat net zo lang is als haar zusje in groep drie. En dan ook nog veel smaller. Buitenstaanders denken altijd dat zij de jongste is.
Hier een meisje in de straat dat in groep zeven zit en dat net zo lang is als haar zusje in groep drie. En dan ook nog veel smaller. Buitenstaanders denken altijd dat zij de jongste is.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 29 december 2025 om 22:03
Ik heb vrij autonome en zelfstandige kinderen, maar vanavond in het donker zonder fietsverlichting naar de supermarkt voor een kind van onder de 10: nee, dat gaat het hem niet worden.
Mijn kinderen fietsten wel vanaf 6 jaar naar school, maar dat was in een ander land, in een dorp met sociale controle en een route zonder gevaarlijke oversteek.
Mijn jongste wilde in NL ook graag, maar dat kon pas met 9 jaar vanwege een ellendige levensgevaarlijke oversteek, waar meer dan de helft van de automobilisten de voorrangsregels niet kent.
Mijn kinderen fietsten wel vanaf 6 jaar naar school, maar dat was in een ander land, in een dorp met sociale controle en een route zonder gevaarlijke oversteek.
Mijn jongste wilde in NL ook graag, maar dat kon pas met 9 jaar vanwege een ellendige levensgevaarlijke oversteek, waar meer dan de helft van de automobilisten de voorrangsregels niet kent.
maandag 29 december 2025 om 22:05
Een kind van 10 dat op een kleine kinderfiets rijdt? Ze zullen er zijn, maar ik kom ze eigenlijk nooit zo tegen.Verbena schreef: ↑29-12-2025 21:46Je hebt geen leeftijd gevraagd dus misschien was het kind wel tien en erg klein van stuk. Komt ook voor.
Als het kind echt 5/6 was lijkt mij de kans wel aanwezig dat het kind weggesneakt is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in