kind alleen thuis laten.

11-05-2009 20:49 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v.baby alleen thuis tijdens brand

Noem mij een truttige, overbezorgde moeder, maar ik snap gewoon niet dat je je kindje alleen thuis laat. Goddank lijkt het goed afgelopen te zijn, maar je moet er niet aan denken dat moeder onderweg even was opgehouden door een gesprekje met de juf op iets dergelijks.
gaan we weer, godskanonnen, worden jullie nooit moe van al dit oeverloze geklets over hetzelfde? en dan maar weer mijn vraagje, als jullie het jezelf nooit vergeven als je je kind alleen laat en er gebeurt wat, maar wel als je onder een auto komt met fiets en kind, jullie kind heeft altijd een helmpje op bij het fietsen? want als je valt en je kind valt zonder helmpje en heeft gebroken schedeltje, valt dat dan onder wel of niet jezelf vergeven?
Ik vind dat een kindje best even alleen thuis gelaten kan worden als de moeder bijv een kleine boodschap moet doen en het kindje slaapt net.
Ik zou zelf mijn kind nooit alleen thuis laten, puur omdat ik er zelf bloedje nerveus van zou worden.

Dat andere moeders wel even een boodschap doen of de hond uitlaten of naar school gaan is hun eigen keuze, ik kan me best voorstellen dat er momenten zijn dat dat net even handiger is.

Belangrijk vind ik dan wel dat deze moeders hun adres en de mededeling dat er nog een kind thuis is op hun jas spelden, voor het geval ze betrokken raken bij een ongeluk.
Ik vind het een beetje een rare vergelijking, Arwen, ongelukken in het verkeer kun je niet altijd voorkomen, maar een kind alleen thuis laten kun je heel gemakkelijk voorkomen. (neem je het gewoon mee )

Chica draagt altijd een helm. En dan vooral omdat ik niet de meest brokkevrije fietser op deze aardbol ben En ja, ze zit ook in een autostoel

Ik vind het niet hetzelfde, als je fiets ben je er zelf bij en kun je zelf reageren. Als je er niet eens bent, valt er weinig te redden. Natuurlijk laat je je kind wel eens op een klimmerek, zonder helm of van een hoge glijbaan of zo. Je hoeft niet volledig ingebakerd in een isoleercel te leven, maar er zijn risico's die je wat mij betreft heel gemakkelijk kunt voorkomen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Diem schreef op 11 mei 2009 @ 21:31:

Ouders die hun kinderen (die niet oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen) alleen laten in een ruimte en de voordeur achter hun dichttrekken, voor wat voor reden dan ook-voor hoe lang dan ook, zijn dom en arrogant. Punt, over en uit.

*Meldt*

Je zou het soms toch gewoon een eretitel gaan vinden, dom en arrogant.

*Mist de dikke sigaar smiley*
inad, natuurlijk is het niet hetzelfde, en je kan een ongeluk niet voorkomen, maar je kan wel ernstige schade voorkomen door een helm te dragen. En ik vind het gewoon raar dat alleen thuis laten als een onacceptabel dom risico gezien wordt, terwijl honderden kinderen zonder helm op de fiets meegenomen worden. Het risico op iets ergs is op de fiets, in het verkeer veel groter, dus juist daar moet je de risicoos zo veel mogelijk beperken. Je kan niet altijd een ongeluk voorkomen, en je moet met je kind naar buiten, maar je kan wel de risicoos beperken. En dat vind ik het verschil tussen zonder helm op de fiets zitten en zonder helm op het klimrek. Het laatste vind ik wel een normaal risico, het eerste vind ik zelf een te groot risico.
Ik vind het nog steeds een heel ander verhaal, al ben ik zelf dus wel pro-helm En trouwens ook pro voetensteuntjes en voeten daarin vastzetten (mijn jongere zusje heeft ooit voet tussen de spaken gehad en dat wil je echt niet) en kind vast in bakfiets/fietsstoel etc. Maar vind de vergelijking mank gaan. Je loopt ook met je kind door het verkeer, als het even wegrent ligt het zo onder een auto. Of je moet het aanlijnen, maar dat vind ik zelf geen optie.

Dus let je gewoon goed op in het verkeer. Net als op de fiets. Voor ik Chica had wilde ik nog wel eens door rood rijden, nu doe ik dat niet meer. Ook niet nog even voor een auto langsschieten o.i.d. Ik let veel beter op. En daar zit 'em wat mij betreft de crux. Je let op je kinderen. Altijd. Op de fiets, in het verkeer, thuis - waar overigens de allermeeste ongelukken gebeuren. Dat betekent voor mij dat ik een kind dus niet alleen thuis laat. Want dan let ik dus op dat moment niet op mijn kinderen en er is zelfs niemand anders die op hen let, zoals in geval oppas/ crèche etc.
inad, ik krijg het gewoon niet duidelijk geloof ik. Het gaat mij erom dat je doet wat je kan om ongelukken te voorkomen. En heel veel dingen kan je voorkomen, door je kind bijv niet thuis te laten, en door je kind een helm op te zetten. En wat er dna allemaal verder gebeurt heb je weinig invloed op. Maar wat ik raar vind is dat mensen een kind alleen thuis laten een te groot risico vinden, maar wel met datzelfde kind zonder helm gaan fietsen, want dat risico hoort er nou eenmaal bij. Dat snap ik niet. En het argument alleen thuis laten hoeft niet, meenemen in het verkeer moet wel klopt natuurlijk, maar helm opzetten is ook een keuze, net zo goed als alleen thuis laten.
Ik heb geen kinderen, maar tegen de tijd dat ik ze wel heb zou ik ze denk ik niet alleen laten.

Wordt idd al nerveus bij het idee alleen al en zul je net zien dat als ik even de deur uitga, er iets gebeurt.

Trouwens, ik laat mijn kat al met veel moeite alleen, laat staan mn toekomstige kinderen!;-)
Ik krijg het geloof ik ook niet duidelijk, Arwen Ik ben het met je eens hoor, dat zonder helm fietsen ook een onnodig risico is, maar dan ben je zelf als fietsende ouder in elk geval bij. Je let dus bijv. neem ik aan goed op in het verkeer etc. Als je je kind alleen thuis laat heb je geen toezicht. Dat betekent dus dat niet de ouder de "beslissingen" neemt (bijv. remmen, doorfietsen, stoppen etc.) maar het kind (bijv. oven eens uitproberen, vingers in stopcontact steken, onder een kussen/deken gaan liggen en er niet onder uit komen, zo hard huilen dat kind overgeeft en daar wellicht in stikt etc. Ik vind het gewoon je plicht als ouder om te zorgen dat je van jouw afhankelijke kind niet alleen gelaten wordt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Kind alleen thuislaten is dus eerder te vergelijken met kind alleen in het verkeer laten of achterop de fiets hebben en dan kind met fiets en al parkeren en weglopen, dan met fietsen zonder helm.
Wat ik écht, écht, écht, oprecht niet begrijp zijn onze buren die een zwaar gehandicapt kind hebben en ook weet ik hoe vaak weg gaan en de babyfoon bij de buren aan de andere kant van de straat brengen (de enige buurvrouw die geen nee kon zeggen denk ik). Dat kind is ook nog eens zwaar agressief dus zou er nood zijn dan krijgt een vreemde hem niet eens het huis uit. Huur dan een gekwalificeerde oppas.

Pff even mijn frustratie eruit, maar ik vind dat echt zo dom van die mensen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dom en arrogant zeker, Mal?

Maar inderdaad niet slim en vind het ook niet kunnen, naar kind toe niet en naar buurvrouw toe niet.
nee, ben het niet met je eens inad. Ik vind kind alleen thuis laten niet hetzelfde als kind alleen in het verkeer laten. Je moet als ouder zo goed mogelijk voor je kind zorgen en daarbij hoort alle risicoos uitsluiten. En een risico is daarbij helmpje laten dragen. Nogmaals, iedereen moet het zelf weten, wat die aanvaardbaar vindt. En kind achterop en dan je fiets parkeren en weglopen vind ik gewoon oerstom. Een klein kind alleen het verkeer in sturen vind ik ook onverantwoordelijk en stom.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 mei 2009 @ 22:53:

Moeders die heel erg tegen dat alleen laten zijn ; stel nou dat je een hond hebt en je wordt plots single mom , of je man moet - crisis he - verplicht wisseldiensten draaien ....hoe zou je dat doen met het laatste rondje met zo'n beest ? Drie kinderen uit bed halen want de hond moet nog sch**ten ?Ja. Of hond in de tuin laten schijten of ouders vragen even met de hond te lopen of buren vragen even op kind te passen. Genoeg oplossingen.
daarom heb ik alleen maar katten. Die schijten op de kattenbak
leuk woord eigenlijk; schijten
Nou ja, je moet als moeder wel van te voren snappen dat je leven nou eenmaal niet meer zo flexibel is als het daarvoor was. Dus nee, ik zou geen boodschapjes gaan doen, wat ik nodig heb kan wel even wachten tot de kleine wakker is en nee, ik zou de babyfoon niet bij een ander zetten om leuk uit te gaan.
Maar in hoeverre laat je je kinderen echt alleen, als je op dezelfde locatie (vakantie adres) een hapje gaat eten. Uitzicht op het appartement, je bent in hetzelfde complex, je bent wel eens vaker zover verwijderd van je kind. Daarnaast ga je af en toe naar binnen om te kijken, dat dit dan is gebeurd met Madeleine is overmacht.

Ander gelijksoortig voorbeeld: mijn ouders zaten vroeger op vakantie buiten op het terrasje van het appartement te lezen met glaasje en hapje. Wij lagen binnen op bed, er kan iemand via het raam de slaapkamer binnen komen en ons meenemen (als kind dan). Moeten ouders dan altijd in dezelfde ruimte zijn als hun kind? Er was laatst ook een gezin te gast bij Oprah, een kind was uit haar slaapkamer ontvoerd terwijl de ouders in hun eigen slaapkamer lagen te slapen. Is het nu hun schuld, omdat ze in een andere ruimte lagen te slapen en dus niet op hun kind hebben gelet?

Ik vrees dat je risico's zelfs als je bij je kind bent niet kind uitsluiten, maar je kunt ze wel tot een minimum reduceren. Voor de een betekent dit, dat je nooit van de zijde van je kind wijkt. De ander kan/durft daar iets vrijer in te zijn
quote:arwen173 schreef op 12 mei 2009 @ 07:34:

gaan we weer, godskanonnen, worden jullie nooit moe van al dit oeverloze geklets over hetzelfde? en dan maar weer mijn vraagje, als jullie het jezelf nooit vergeven als je je kind alleen laat en er gebeurt wat, maar wel als je onder een auto komt met fiets en kind, jullie kind heeft altijd een helmpje op bij het fietsen? want als je valt en je kind valt zonder helmpje en heeft gebroken schedeltje, valt dat dan onder wel of niet jezelf vergeven?En weer hetzelfde antwoord als vorige keer, ja mijn kind heeft een helm op
quote:arwen173 schreef op 12 mei 2009 @ 11:35:

En kind achterop en dan je fiets parkeren en weglopen vind ik gewoon oerstom. Een klein kind alleen het verkeer in sturen vind ik ook onverantwoordelijk en stom.En ik vind datzelfde over alleen thuis laten. En dan heb ik het niet over even rondje om het huis met de hond, maar over zo lang alleen laten (bijv. door boodschappen te gaan doen of ander kind van school te halen) dat er echt iets flink mis kan gaan.
Onze situatie is sowieso al niet normaal hoor, dus ik kan er eigenlijk niet echt over oordelen. Kind alleen laten terwijl hij slaapt is al ondenkbaar voor ons. Wij hebben hem altijd in beeld als hij slaapt, want babyfoon met camera. We gaan apart naar feestjes en soms hebben we thuiszorg en dan kunnen we wel samen gaan. Op vakantie gaan we naar een appartement en we koken zelf.

Je kunt jezelf alleen niet bewapenen tegen mensen die gestoord zijn. Daar is geen beginnen aan.
Rollergirl, ik vind in eigen slaapkamer slapen of op eigen terras/balkon aan huis vast zitten iets anders dan in restaurant zitten met appartementencomplex dan wel in het zicht maar buiten gehoorafstand, zonder babyfoon en dan af en toe (mee af dan toe was het in geval Maddie, als je de vrienden/kennissen van ouders mag geloven) kijken. Dat laatste vind ik voor mezelf onverantwoord, de eerste twee zaken niet. Wat erg trouwens, dat verhaal van ontvoering uit slaapkamer!
Als je nu zo'n enorme grote tuin hebt, dat je 's avonds lekker met manlief zit door te zakken onder de appelboom aan de rand van het weiland omdat je daar een heerlijk zuchtje wind hebt..wel 50 meter van je huis vandaan (een enorme grote tuin natuurlijk). is dat dan wel verantwoord?
DTEEZ!
En Arwen een essentieel onderdeel van voor je kind zorgen en risico's uitsluiten is wat mij betreft: het niet alleen laten.
Ik zou er niet voor kiezen, Djoels, dan maar wat dichterbij het huis en sowieso babyfoon mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven