Kind Hysterisch van vuurwerk

30-12-2011 20:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar is het de eerste keer dat onze dochter van 2,5 bewust vuurwerk en oud en nieuw meemaakt.

Nu was ik er wel op voorbereid dat ze er misschien bang voor zou zijn maar haar reactie overtreft alles.

Zodra ze wat ziet of hoort knallen begint ze echt ontzettend te huilen en bijna hysterisch te schreeuwen niet leuk niet leuk.

Nou was vandaag nog maar een begin van het vuurwerk hier en zit ik me af te vragen hoe we haar morgen de dag en avond goed door laten komen.

Het is al een heel gevoelig meisje met veel epilepsie aanvallen en meer afwijkingen dus ik hou m'n hart vast.

Iemand Tips?
Gewoon lekker binnen houden, als ze 's nachts wakker word ga je toch samen even een filmpje kijken ofzo? Rond half 1 is het ergste lawaai meestal al weer weg.
Of als ze wakker wordt, lekker samen onder de dekens kruipen en een boekje lezen?
Vervelend zeg.

Om 00.00 uur radio in de slaapkamer aanzetten en de gordijnen dichthouden?

En de rest van de dag ook, want morgen zal er echt veel geknald worden.

Sterkte!!!
Vroeg naar bed, goede donkere gordijnen, als ze voor middernacht gaat slapen. En een muziekje aan.

Maar vooral niet meegaan in haar hysterie, dus niet zeggen: ach meisje wat is dit eng he, maar juist het zelf prachtig vinden.

Misschien zelf wat mooi siervuurwerk afsteken, zonder knal vanachter het raam bekijken.
Dat was ik ook wel van plan het probleem is alleen dat we een heel erg gehorig huis hebben wat in houd dat elke knal hier binnen bijna net zo hard klinkt als buiten en daar reageert ze dus al ontzettend op.

Heb al bewust sinds vanmiddag toen ze hier begonnen met vuurpijlen de gordijnen dicht gehouden zodat ze in iedergeval zo min mogelijk ziet.
Koptelefoon opzetten met haar lievelingsmuziek?

Of muziek op de achtergrond?
[quote]Lee24 schreef op 30 december 2011 @ 20:16:

Dat was ik ook wel van plan het probleem is alleen dat we een heel erg gehorig huis hebben wat in houd dat elke knal hier binnen bijna net zo hard klinkt als buiten en daar reageert ze dus al ontzettend op.

Heb al bewust sinds vanmiddag toen ze hier begonnen met vuurpijlen de gordijnen dicht gehouden zodat ze in iedergeval zo min mogelijk ziet.[/quote]

Denk je niet dat je haar angst juist zo bevestigd? Misschien is ze juist nu op een leeftijd dat je haar duidelijk kan maken dat het binnen veilig is?
Muziek kan ik inderdaad nog wel proberen.. eens even kijken voor een radio morgen.

Van ons heeft ze het niet.. zowel mijn man en ik kijken graag naar wat mooi sier vuurwerk en steken ook elk jaar wat pijlen af.

Haar grotere zussen kijken ook graag mee dus ze heeft wat dat betreft genoeg positiviteit om zich heen als het om kijken naar vuurwerk gaat.
Het probleem zal niet het vuurwerk zijn, maar die rotknallen die onverwacht komen in de dagen voor en na Oud&Nieuw.

Oordopjes in. Hierheen komen (in ons dorpje wordt nagenoeg geen vuurwerk afgestoken), naar mensen waar het huis minder gehorig is, haar lekker in bed leggen met een paracetamol (slaapt ze beter) en een muziekje op........
Ik zou er niet voor kiezen om alles potdicht te maken, zo zie je niet wat er gebeurd. En hoor je alleen vanalles. Dat is ook eng.

Ik zou ook niet mee gaan in de "hysterie" maar uitleggen wat vuurwerk is. Lekkere harde knallen en mooie lichtjes is de lucht!

En dat iedereen dat doet omdat het feest is! En knallen zodat iedereen ook hoort dat het feest is... Net zoiets als zingen op een verjaardag, maar dan anders...

Ik zou haar ook niet in bed laten liggen... Schrikt ze zich helemaal wild... Uit bed halen vóór t begint.

Succes!
Ik heb weinig verstand van kinderen maar misschien is het naast de tips die hierboven gegeven worden een idee om er juist iets positiefs en moois van te maken.

Haar laten zien hoe mooi het kan zijn, op internet mooie filmpjes laten zien en dat het knallen er een beetje bijhoort. Omdat er dan heeeeel veel mooie glitterspetters uit elkaar knallen
Door te reageren op haar angst door de gordijnen dicht te doen etc. bevestig je voor haar dat het iets engs is, dat je je ervoor moet afsluiten etc.

Het verstandigste is om het er met haar over te hebben, haar angst te benoemen, maar verder ook deels te negeren. Moeilijk en komt cru over, maar je moet het niet bevestigen.

Misschien kan je haar zelf iets laten bedenken wat ze graag zou willen doen als ze het vuurwerk niet leuk vindt? Misschien wil ze zelf wel lekker met haar favoriete knufje in mama's bed liggen, en is het dan al minder 'eng' voor haar.
Houdt ze van K3? Dan zou je zoiets af en toe aan kunnen zetten op flink volume (wel even de buren uitleggen waarom je dat doet, denk ik). En dan met haar dansen en goed gek doen, leidt hier altijd heel goed af (vooral als papa mee danst, die heeft gek dansen uitgevonden). Zou ik alleen niet midden in de nacht doen, grote kans dat ze dan niet meer slapen wil.

Maak haar duidelijk dat jullie er een speciale, gezellige avond van gaan maken samen, dat ze daarom mag opblijven, chipjes, pakje drinken of zo. Een klein feestje ervan maken. Heb je zo'n portable dvd-speler? Doe je daar haar favoriete film in en leg je haar daarmee met een koptelefoon bij je op de bank met een dekentje en een lading knuffels. Mocht ze in slaap vallen en wakker schrikken dan ligt ze in ieder geval niet alleen in haar kamer/bedje maar tussen papa, mama en zussen in.

En middernacht zit er vrees ik niet veel anders op dan uitzitten. Eventueel met oordopjes in.
Een goed afsluitende koptelefoon vind ik ook wel een goed idee.
Onze oudste is ook erg bang voor vuurwerk. Wij maakten haar altijd wakker voor 0.00 uur. Beter samen het begin van de knallen meemaken dan alleen in bed. Ook mag ze dan in ons bed slapen totdat wij gaan slapen. Is voor haar ook minder eng. Licht aanlaten is ook wel fijn want dan zie je de lichtflitsen minder.

Oudste is nu 5 en stond met de grotere buurtkinderen en wat van haar eigen leeftijd knalerwten te gooien. Dat was vet cool . Ben benieuwd hoe ze het morgen gaat beleven.
Ach wat sneu voor haar. Heel iets anders maar de konijnen hier zijn ook van slag. En kan me voorstellen dat je extra alert bent ivm de epilepsie. Nou ja wat er al is gezegd, zelf niet "oehhhh dat was schrikken" doen maar "ohhh mooie boemm oohhh moooi". Ze heeft nog even om te wennen tot morgenavond.
Vanavond heeft ze bijna de hele avond bij mij gezeten hoopte dat haar dat wat gerust zou stellen maar helaas.

Morgen maar eens met de gordijnen open , had ze vandaag dichtgedaan omdat ik gewoon even niet meer wist wat ik moest doen na een lange tijd geschreeuw en gehuild.

Misschien morgenvroeg mijn man maar eens even een paar sterretjes aan laten steken en met haar en zussen kijken.

Misschien dat ze dan wat makkelijker ziet dat het gewoon mooi is aangezien sterretjes ook geen knallen hebben.

Wilde eigenlijk kijken of ze zou doorslapen morgen nacht en haar ophalen als ze echt wakker zou worden maar dat kan ik dus beter niet doen.

Heb haar zussen tot nu toe elk jaar rond half 12 uit bed gehaald zal dat dan met haar ook doen.

Met haar praten hebben we geprobeerd en haar zusjes zeggen ook geregeld "naam kind" vuurwerk is mooi he maar op de een of andere manier lijkt het nog niet helemaal door te komen.

Probleem bij mij is ook dat het een onzettend zorgenkindje is en ik gewoon vrij snel in de stress schiet als ze zo tekeer gaat omdat dat bij haar aanvallen op kan wekken
Oordopjes een idee? M'n moeder was laatst razend enthousiast over haar nieuwe oordopjes dat ze echt zo goed had geslapen dat ze zelfs de storm van vannacht niet gehoord had. Nou is vuurwerk harder, maar oordopjes dempen het geluid wel...
Dochter hier vond het ook altijd eng maar oudejaarsavond slaapt ze er gewoon doorheen dus ik zou haar niet wakker maken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En als je haar knalerwten geeft, die zezelf op de grond (buiten) kapot mag gooien, dan heeft zij zelf de controle erover.

En vind ze het misschien minder eng.
quote:nouschi schreef op 30 december 2011 @ 20:47:

Dochter hier vond het ook altijd eng maar oudejaarsavond slaapt ze er gewoon doorheen dus ik zou haar niet wakker maken.Mijn kinderen sliepen er ook doorheen op die leeftijd.
hm oordopjes.. zijn die wel te verkrijgen voor een kind van 2,5 met de groei van een baby van 1 jaar? ( ze is 80 cm en 9 kg)

Zat me net al te bedenken dat een koptelefoon ook al nog weleens moeilijk kan worden met haar formaat hoofdje...
dat is ook wel een goede galadriel.

Knalerwten heb ik hier ook wel liggen voor de oudste.

Eens kijken of ze dat wil morgen.
Hier zoon van anderhalf die al de hele avond op is omdat de buurtjongens nu al met strijkers bezig zijn. Heb de tv maar aangezet op een leuk rustig tekenfilmpje en ben zelf mn strijk aan het doen. Zo is hij rustig en ik zie vanzelf wel wanneer hij omkiept. Heb hem al tig keer naar bed gedaan, zelfs er zelf bij gaan liggen, maar zodra het gaat knallen is hij in alle staten, zo hard heb ik hem nog nooit horen gillen. (siervuurwerk vindt hij wel prachtig). Helaas hebben de buurjongens op de vraag of ze misschien een stukje verder wilde lopen niet gereageerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven