Kind in groep 8-schooljaar 2018-2019..wie ook?

14-08-2018 13:26 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Er was afgelopen schooljaar een groep 8 kletstopic en daar heb ik af en toe al meegelezen..maar nu zijn we zelf aan de beurt! Mijn oudste dochter gaat komende maandag naar groep 8! Wie kletst er mee over dit laatste basisschool jaar?
Alle reacties Link kopieren
Het puberen valt hier gelukkig heel erg mee. Al heb ik het idee dat meiden daarmee toch vaak wat sneller zijn of vergis ik me daarin?

Daarnaast vraag ik me eigenlijk wel gelijk af wat ik er zo spannend aan vind. Ze krijgen dezelfde leerkracht als in groep 7, waar we allemaal heel blij mee zijn want dat is een geweldige juf. We weten al naar welke middelbare school ze gaan volgend jaar, het voorlopig advies ligt er al en dat past precies bij ze dus ik verwacht niet dat dit heel erg gaat afwijken. Het kamp komt eraan, (dat doen ze hier aan het begin van het schooljaar), maar ze zijn allebei met hun sport al eens op kamp geweest dus dat is ook niet echt nieuw.

Dus het is denk ik meer het idee dat het volgend jaar echt klaar is met de basisschool en ze dan toch ineens wel heel erg groot zijn...
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
14-08-2018 15:33
Het irritante hier is dat als ik ze eens een keer echt wil bereiken, dan staat ie uit. Grrr.
:rofl:

Alsof ze het ruiken hè
Alle reacties Link kopieren
Haha ja echt jongens, het boeit ze namelijk niet zo... Dat zal met die groepsapps ook wel zo zijn, ze lezen het maar bemoeien zich er verder niet mee. Ook meer een meiden ding?

Ohnee ik lees nu dat je ook een zoon hebt, groepsapp dan toch maar af en toe in de gaten houden dan?
chrissiefur wijzigde dit bericht op 14-08-2018 15:45
Reden: Aanvulling
22.47% gewijzigd
Chrissiefur schreef:
14-08-2018 15:39
Het puberen valt hier gelukkig heel erg mee. Al heb ik het idee dat meiden daarmee toch vaak wat sneller zijn of vergis ik me daarin?
De meiden van de afgelopen groep 8 waren langer dan ik en een paar van de aankomende groep 8 gaan ook die kant op. Zoon moet nog zo'n 20cm voor hij me voorbij gaat. De meiden hebben ook al damesachtige tasjes en zo.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
14-08-2018 15:43
Haha ja echt jongens, het boeit ze namelijk niet zo... Dat zal met die groepsapps ook wel zo zijn, ze lezen het maar bemoeien zich er verder niet mee. Ook meer een meiden ding?

Ohnee ik lees nu dat je ook een zoon hebt, groepsapp dan toch maar af en toe in de gaten houden dan?
Er zitten bij hem in de klas een aantal meiden van bijna 13 die de boel behoorlijk kunnen verstieren. En dat ging in de groepsapp vrolijk door. Dus als hij een telefoon krijgt dan zal ik het toch af en toe in de gaten moeten houden. Maar misschien kijkt hij er ook niet zo naar om.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat vinden jullie en jullie kinderen nu allemaal zo spannend aan groep 8?
Naar de middelbare school lijkt mij spannender, hier zitten ze al jarenen ze kennen het klappen van de zweep, toch?
Ja, dochter gaat naar groep 8! Pubert totaal niet (in de zin van discussie aangaan of ogen rollen of lui zijn) maar heeft nog absoluut geen zin in haar laatste jaar op deze school. Wil geen mobiele telefoon terwijl we bij wijze van spreken haar met liefde een nieuwe iPhone geven. Ze weet namelijk van zichzelf dat ze gaat vergeten te antwoorden op appjes en ze heeft een bloedhekel aan groepsapps (lees groepsdruk). Doet wel veel op de computer en iPad maar dus niet aan appen. Wil niet met haar gezicht op internet, dus ook niet op Musically, Instagram of YouTube. Gebruikt schuilnamen. Hoewel alle ouders zeggen 'wees blij' maak ik me hier soms wel een beetje zorgen over, of ze zichzelf niet buiten de groep plaatst. Maar ze is wie ze is, ze heeft ook wel vriendinnen, dus ik laat haar maar haar gang gaan. Ze weet wat ze wil en wat ze niet wil. Ook veel waard (toch?)
Alle reacties Link kopieren
Swaaz schreef:
14-08-2018 17:09
Maar wat vinden jullie en jullie kinderen nu allemaal zo spannend aan groep 8?
Naar de middelbare school lijkt mij spannender, hier zitten ze al jarenen ze kennen het klappen van de zweep, toch?


Zo is het.

Mijn jongste (10) gaat naar groep 8.

Ik tel de dagen dat ik van die basisschool af ben :puh:
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al die reacties! Ik vind het ook spannend omdat we vorig schooljr verhuisd zijn. Dochter is dus na iets meer dan een half schooljaar van school gewisseld en heeft nog niet echt vriendinnen in de nieuwe klas..dus ben ook heel benieuwd hoe dat zich ontwikkeld. Wat betreft telefoon, ze heeft een oude van ons met alleen wifi..zit geen sim in dus ze kan niet bellen of appen..wel messenger gebruiken met haar oude vriendin ej spelletjes enz. Telefoon met nummer krijgt ze denk ik in de winter als ze 12 wordt.
Mijn dochter gaat volgende week maandag ook naar groep 8. Ze wordt met kerst 12 en het puberen is ook volop begonnen, vooral qua gedrag. Rollende ogen, ellenlange discussies... check. Ze heeft wel veel zin in groep 8, de musical, het kamp... daar kijkt ze echt naar uit. Maar eerst nog even lekker vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste (11,5) gaat ook dit jaar naar groep 8. Het wordt een spannend jaar voor hem, want hij heeft nog geen voorlopig advies en moet zich echt nog gaan laten zien tot de toets in mei.
Hij kreeg een mobiel voor zijn 10e verjaardag, maar gebruikt hem niet dagelijks.
Maar eerst gaan we nog op vakantie, hij begint pas over 2,5 weken.
Hier ook een tienjarige die naar groep 8 gaat, de derde in het gezin. En dat is al een behoorlijke puber, zowel qua gedrag als qua lichamelijke ontwikkeling. Laatst zelfs al wat bloedverlies gehad O_O. Maar het past dus prima bij haar ontwikkeling om naar groep 8 te gaan.

Ze heeft er ook wel zin in. Leuke meester komend jaar. Middelbare school weet ze al, zelfde als oudste. Moet ze wel het juiste advies gaan krijgen, we zullen zien.

Een eigen mobiel heeft ze nog niet. Dat komt ergens dit schooljaar.
Hier zoon van 11 die maandag start in groep 8. Geen zin om weer te beginnen maar kijkt wel uit naar groep 8 en zijn meester voor komend jaar.
Puberbuien en de lichamelijke veranderingen beginnen hier steeds meer te komen. Ik ben er nog niet klaar voor hoor :-? Waar is de tijd gebleven?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn afgelopen jaar al bij scholen gaan kijken en zoon heeft op verschillende scholen workshops gevolgd. Vond hij erg leuk. Dat mag hij dit jaar weer doen als hij wil.

Dit heeft ons ook geholpen met de keuze. Een school is daardoor afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hier start oudste 3 sept ook in groep 8. Ze heeft er echt ontzettend veel zin in. Begin puberteit is er al een beetje. Soms boze buien uit het niks, huilen, rollende ogen, en op de vraag wat er is dan weet ze het zelf ook niet. Verder is ze echt nog een kind, heel tenger en iel nog.
Telefoon heeft ze al wel, ze zit niet in de groepsapp van de klas. Paar kinderen maken daar nogal eens ruzie met elkaar en nu wil ze daar niet meer in.
We zijn vorig jaar al wel op een middelbare school gaan kijken maar dat was echt voor haar om een indruk te krijgen. Dit jaar gaan we serieus kijken naar welke school het gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we ook al in groep 7 naar middelbare scholen wezen kijken. Omdat ze in groep 8 meedoen aan een speciaal programma krijgen ze al 10 weken lang 1 dag in de week les op de middelbare. Dat doen ze hier in de buurt op 2 scholen en daarom wilde we graag alvast weten welke de voorkeur had. De keuze is dus nu gemaakt, maar blijkt straks na die lessen dat ze toch liever naar een andere school gaan kunnen we nog switchen. We laten ze trouwens zelf kiezen.

Zijn jullie er door die workshops stiekem ook al uit of heeft hij nog meer keuzes?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een achtste groeper van 11,5. Wat vind ik haar leuk hoe ze nu is :-D begin van de puberteit, emotioneel en niet weten waarom. Nog niet brutaal en boos, gewoon een heerlijke meid.
Vindt het zelf superstoer dat ze naar groep 8 gaat en kijkt er enorm naar uit, hier gaan ze ook aan het begin van het schooljaar al op kamp.
Moeders moet nog even wennen, het gaat nu wel snel allemaal :)
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
14-08-2018 23:05
Onze oudste (11,5) gaat ook dit jaar naar groep 8. Het wordt een spannend jaar voor hem, want hij heeft nog geen voorlopig advies en moet zich echt nog gaan laten zien tot de toets in mei.
Hij kreeg een mobiel voor zijn 10e verjaardag, maar gebruikt hem niet dagelijks.
Maar eerst gaan we nog op vakantie, hij begint pas over 2,5 weken.
In mei moet hij toch al lang aangemeld zijn op een middelbare school?
Alle reacties Link kopieren
Hier afgelopen jaar ook op 4 scholen gaan kijken. Een ervan valt al af voor zoon. Welke het wordt zal ook afhankelijk zijn van het uiteindelijke niveau advies. Aanmelden is meestal voor half maart meen ik. Tegenwoordig is het geloof ik zo dat het advies van school telt. De cito kan ook anders uitvallen, en evt passen ze dan het advies nog. Ken iemand die had mavo advies, met de cito kwam er havo uit. Toch naar Havo gegaan en nu in de 2e is het erg zwaar, hij heeft 2 keer per week bijles en net over......3e jaar zal heel zwaar worden. Ik zelf zou eerder dan voor een dakpanklas gekozen hebben. Hoe staan jullie hierin?
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt het precies zo. Er is pas een voorlopig advies gegeven eind groep 7 en straks begin februari krijgen ze een eindadvies van de leerkracht. De cito maken ze pas in april en alleen als het resultaat hoger is wordt het advies nog bijgesteld. Is dat trouwens niet overal zo?

De 2 middelbare scholen dichtbij (waar ze hier uit wilden kiezen, want anders moesten ze zo ver fietsen en daar hebben ze geen zin in...) hebben allebei dakpan brugklassen dus kunnen ze straks nog prima uitvinden of het advies echt bij ze past. Ik ben een groot voorstander van dakpanklassen.

Heb je daar keuze in op de 3 scholen die voor jullie overblijven?
Deden ze bij jullie trouwens ook zo mysterieus over het voorlopige advi3s tot aan het eindgesprek?
Voor ons was er geen twijfel, maar ouders van klasgenoten hadden geen idee waar ze moesten kijken bij de open dagen. Sommige scholen beginnen pas vanaf havo dus dat was mogelijk zonde van hun tijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat ook over 2 weken naar groep 8, ze is mijn 2e kindje dus ik heb het allemaal al een keer meegemaakt.
Haar leerniveau is hoger dan dat van mijn zoon dus we moeten weer een rondje scholen gaan kijken. Lastig en moeilijk want ik woon in Utrecht want de betere scholen zijn lotingsscholen en als je wordt uitgeloot komt je kind op een school waar je heel verdrietig van wordt. Mijn dochter gaat bij voorkeur buiten de stad op school net als mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
En vandaag was het zover......mijn oudste is gestart in groep 8. Hij had er heel veel zin in!
Alle reacties Link kopieren
De mijne is vandaag ook gestart in groep 8. Hij had er heel veel zin in. Zoon is toch iemand die het beste gaat bij structuur, dus die is blij dat hij weer naar school mocht.
Alle reacties Link kopieren
Zoon vond het super leuk vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven