Kind in groep 8-schooljaar 2018-2019..wie ook?

14-08-2018 13:26 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Er was afgelopen schooljaar een groep 8 kletstopic en daar heb ik af en toe al meegelezen..maar nu zijn we zelf aan de beurt! Mijn oudste dochter gaat komende maandag naar groep 8! Wie kletst er mee over dit laatste basisschool jaar?
Het is helemaal niet gezegd dat je kind op het vwo ineens wel moet werken hoor. Oudste hier doet pas nu hij in V4 zit af en toe eens wat. En zelf hoefde ik op de basisschool nooit iets te doen, maar op de middelbare deed ik dat zonder moeite gewoon wel.

De groep 8-er hier heeft nog geen advies gehad. Ook geen voorlopig advies in groep 7. Maar het beeld is wel duidelijk. Uitslag van de cito horen we binnenkort en ook het advies. Kamp was hier al in het begin van het jaar.
ereader schreef:
01-12-2018 16:24

De groep 8-er hier heeft nog geen advies gehad. Ook geen voorlopig advies in groep 7. Maar het beeld is wel duidelijk.
Het voorlopige advies in groep 7 hier kwam NA de open dagen. Voor ons maakte dat niet uit, maar ik kan me voorstellen dat als je geen idee hebt je wel wil weten bij welke scholen je wel en niet moet gaan kijken: kun je een havo/vwo-school overslaan, enz.

Veranderen sommige kinderen nou echt zoveel dat ze van de meesten in groep 7 niet al kunnen zien welke kant het opgaat?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat sommigen al mee mogen lopen op het VO. Volgens mij is dat hier in de stad ook. Ik heb er wel eens naar gevraagd, maar niet echt doorgezet. Zoon heeft een middag in de week plusklas. Zoon vindt dat leuk. Gedurende de week mag hij er in de klas mee verder (eigenlijk geen idee wat hij doet). En spaans wilde een poos niet (de techniek werkte niet mee), maar nu is een andere methode besteld en nu gaat zoon dat weet oppakken, maar moet dat alleen doen/zelfstandig werken. Dus op zich heeft hij gelukkig wel uitdaging.
Hij zit dit jaar in een hele kleine, enkelvoudige groep, met relatief veel kinderen die uitstromen naar het VWO (ik denk 30-50%, wat volgens mij puur toeval is), dus op zich mogen we zeker niet klagen. En zoon gaat met plezier naar school en zolang dat het geval is, vragen wij weinig van/aan school.
We vragen ons af of hoe de overgang is naar volgend jaar, maar dat is toch niet te voorspellen.

3Thee: Ik kan me dat ook niet voorstellen; als je al 7,5 jaar een prima leerling bent met hoge scores, dan is het beeld toch duidelijk. Ik ben zelf ook heel rustig voor de laatste Cito's. Al zou hij ze 'verknallen' (voor zijn doen), dan nog blijft hij een jongen die het best past op VWO (plus).
En andersom hetzelfde: als je altijd scoort op het niveau van KB en kind, ouders en leerkracht vinden dat passend, dan zou je toch niet op basis van de laatste ronde Cito's ineens hoger gaan uitstromen?
Ik lees dat laatste toch wel vask, mardejo.
Van een kind dat altijd iv heeft gehad en dan op de cito ii, wordt gezegd dat het een laatbloeier is die ineens zijn eigenlijke niveau heeft gehaald.
Andersom gebeurt het nooit.
Ik vind het zielig voor zo'n kind dat het door de ouders te hoog wordt ingeschat op basis van een toevalstreffer.
Vandaag zijn ze gestart met de Cito-toets.

Voor mijn kind maakt de uitslag niets uit. Voor mijn vorige kind in groep 8 was dat wel zo en werd het schooladvies aangepast. Overigens zit hij nu toch op het niveau van het oorspronkelijke advies.

Nog kinderen hier voor wie het wel verschil kan maken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier kan het nog wel uitmaken. Rekenen/spelling op VWO-niveau en Begrijpend lezen op basisniveau. Advies momenteel Mavo/Havo-klas, maar als Cito Havo uitwijst, dan Havo. Tja, leg er niet teveel druk op. Heb hem vanmorgen veel succes gewenst. Nogmaals op het hart gedrukt om goed te lezen en de tijd te nemen. Meer dan zijn best kan hij niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven