Kind in groep 8-schooljaar 2018-2019..wie ook?

14-08-2018 13:26 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Er was afgelopen schooljaar een groep 8 kletstopic en daar heb ik af en toe al meegelezen..maar nu zijn we zelf aan de beurt! Mijn oudste dochter gaat komende maandag naar groep 8! Wie kletst er mee over dit laatste basisschool jaar?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ga zeker meelezen. Dochter is gisteren gestart. Had een leuke dag gehad. Ze is onze oudste dus best spannend (voor ons dan) dit jaar.. Ze heeft er zelf heel veel zin in. Heeft ook een leuke groep en leuke meiden om haar heen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al een informatieavond gehad? Ik heb er zelf nog niks over gehoord maar ben wel benieuwd. Wil graag weten wat de kinderen allemaal gaan doet dit jaar, waneer gaan ze op kamp, welke toetsen gaan ze maken enz enz.

De leerkracht had het wel even over een drempeltoets? Kent iemand van jullie die toets? Is het een soort intelligentietoets of echt een toets zoals de citotoets. Ik hoor trouwens soms drempeltoets en soms drempelonderzoek, zijn dat verschillende toetsen?

Waar zijn de ervaren moeders :)
Alle reacties Link kopieren
Morgen info avond en volgende week al kamp. Zoon verheugd zich er erg op.
Alle reacties Link kopieren
Hvg2017 schreef:
04-09-2018 15:12
Morgen info avond en volgende week al kamp. Zoon verheugd zich er erg op.
Wat snel! Gaat hij voor het eerst op kamp?
Strawberry_shortcake schreef:
04-09-2018 15:08
Hebben jullie al een informatieavond gehad? Ik heb er zelf nog niks over gehoord maar ben wel benieuwd. Wil graag weten wat de kinderen allemaal gaan doet dit jaar, waneer gaan ze op kamp, welke toetsen gaan ze maken enz enz.
Ik ben niet geweest omdat het niet uitkwam, en omdat ik bovendien in voorgaande jaren niets nieuws hoorde. Het zou wel de eerste keer in groep 8 zijn, maar de eerste keren in de voorgaande groepen waren ook niet bijster interessant.
Kamp staat hier gewoon in de schoolkalender.
Toetsen vind ik niet zo interessant.

Binnenkort krijgen we ook nog een gesprek met de leerkracht, dus kan hij dan alles vertellen. Ik vond het dubbelop.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
04-09-2018 16:02
Wat snel! Gaat hij voor het eerst op kamp?
Ja voor het eerst. Maar alle juffen en meesters die meegaan heeft hij al meerdere jaren gehad dus is vertrouwf
Alle reacties Link kopieren
Hier nu net 2 weken op school en er heerst hoofdluis in de klas😲😲😲.
Onze dochter heeft een mega kop met krullen.

Vanavond infoavond, ben benieuwd!!!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ze ergens in juni pas op kamp, dus dat duurt nog even.
Over toetsen niets gehoord, enige wat er anders is dat de kinderen in groep 8 bij de 10-minutengesprekken zitten. In ieder geval wat we tot nu toe gehoord hebben. Ik vind het jammer dat ze dit pas vanaf groep 8 doen trouwens, had van mij wel eerder gemogen.
Dochter baalde vandaag. Er blijken dit jaar I-pads te zijn besteld maar komen pas halverwege dit jaar. Dus zij heeft hier maar kort wat aan. Lijkt haar geweldig dus hadden wat eerder mogen komen als het aan haar lag.
Alle reacties Link kopieren
Hier volgende week de informatieavond. Deze week waren al de kennismakingsgesprekken met de leerkracht, maar omdat ze dezelfde juf hebben als vorig jaar was het op eigen initiatief van de ouders. Wij hebben dat overgeslagen. Maandag gaan we wel. Het gaat dan over kamp (over 2 weken) en de planning van toetsen, advies enz.

Ik ben vooral benieuwd naar de kampregels mbt mobiele telefoons. Er staat in de brief 'NB: Neem je mobiel niet mee'. Op zich duidelijk. Alleen uit andere kampen van mijn kinderen (waar ze met sport heen zijn geweest) blijkt dat veel kinderen de mobiel ondanks een verbod alsnog meenemen. En dan zijn er nog de ouders die hun kind toch een mobiel meegeven omdat ze zelf geen weekend zonder contact met hun kind kunnen. Dus ik ben benieuwd naar de praktijk. Ik ben erg voor telefoon niet meenemen dus dat is hier thuis duidelijk, maar dan wel graag voor iedereen en niet de helft die 'm alsnog bij zich heeft.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is vorige week op kamp geweest en wij hadden vanavond informatieavond.
Het ging vooral over de adviezen (voorlopig en definitief) en hoe die tot stand komen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hebben wij oudergesprek met de uitslag van de cito's. Hoe gaat het bij jullie groep 8ers?
Alle reacties Link kopieren
Hier het voorlopig advies gehad en gisteren het dossier van school om te controleren op juistheid. Dit dossier gaat mee naar de middelbare school.

Kamp is hier in juni.

Voorlichtingsavond waar de verschillende middelbare scholen zich voorstellen ook weer gehad (het is onze 2e die naar de middelbare school gaat).
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
27-11-2018 12:25
Vandaag hebben wij oudergesprek met de uitslag van de cito's. Hoe gaat het bij jullie groep 8ers?
cito's? Die zijn toch pas in januari?
Alle reacties Link kopieren
De school kan er ook voor kiezen om in groep 8 de citos in oktober te doen, dus dat kan inderdaad.

Hier nog geen citos gehad, wel adviesgesprek. Uitslag was brugklas vmbo-t/havo.
Klopt naar ons idee wel..de leerkracht gaf aan dat ze qua intelligentie wel op havo/vwo niveau zit maar niet qua werkhouding. Ze werkt op zich wel goed maar toont weinig initiatief, vraagt bijna niets en is erg op de achtergrond en verlegen..daarmee ga je het op eej vwo niet redden. Hoop dat ze in de toekomst wel meer van haar kwaliteiten laat zien, maar voor nu vind ik het prima. Hoe was jullie advies?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen Cito’s. Alleen een (voorlopig) advies. Eigenlijk hadden we dat E7 al gehad. Zoon heeft nu dezelfde leerkracht aks vorig jaar. Hij heeft al ‘advies’ gekregen dat hij naar elk niveau van onderwijs kan, dus de school mag zoeken die het best bij hem past.
Zoon zelf wil geen gymnasium, maar liever een VWO (plus)/technasium.
Vorige week hadden we een algemene voorlichting van 3 VO scholen. Zoon denkt al een jaar dat het een grote, moderne Havo/Vwo school wordt, maar is nu ook heel enthousiast over een kleine(re) Montessori school.
In januari gaan we kijken.

Herkennen andere ouders van toekomstige VWO (plus) leerlingen dat ook? Zon hoeft echt zo weinig te doen; is grotendeels door de stof van de basisschool heen. Doet weinig mee met instructies en is zelfstandig bezig met plusopdrachten of mag vooruit werken. Mijn beeld is sterk dat het freewheelen is, terwijl hij volgend jaar stevig asn de bak moet... Hoewel dit heel relaxed is, weet/leert hij echt niet wat hard werken is...
Ben benieuwd hoe dat op andere scholen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goede middag,

Hier ook een groep 8er en onlangs advies gehad. Geen cito`s vooralsnog maar wel entree toets in groep 7 en dit jaar een drempelonderzoek. Ook vwo+/tto/gymnasium advies... Nog niet zeker welke middelbare school het wordt, Engels is aantrekkelijk, maar Latijn en Oud Grieks ook. Kind heeft een halve dag in de week een plusklas op een andere school en een dag cursussen op een gymnasium, waar heel enthousiast over vertelt. Op school is het inderdaad relaxed, de opdrachten voor de + klas en voor het gymnasium worden met plezier gemaakt. Op school is gewoon op maandag de taken voor de hele week uitvoeren en voor de rest mag kind rustig Engelse boeken of boeken in mijn moedertaal meenemen en lezen, of de opdrachten voor de + klas of gymnasium lessen voorbereiden. Wel relaxed dus, maar ook aan het werk. Gelukkig. Veel zin in de middelbare, maar ook veel plezier in dit laatste jaar.
Alle reacties Link kopieren
Herkennen andere ouders van toekomstige VWO (plus) leerlingen dat ook? Zon hoeft echt zo weinig te doen; is grotendeels door de stof van de basisschool heen. Doet weinig mee met instructies en is zelfstandig bezig met plusopdrachten of mag vooruit werken. Mijn beeld is sterk dat het freewheelen is, terwijl hij volgend jaar stevig asn de bak moet... Hoewel dit heel relaxed is, weet/leert hij echt niet wat hard werken is...
Ben benieuwd hoe dat op andere scholen gaat.
[/quote]

Dat herken ik helemaal Mardejo. Hier ook een vwo plusser en hij heeft geen benul wat leren is. Alle aardrijkskunde, geschiedenis en Engels toetsen worden hier , bij wijze van, tijdens het tandenpoetsen geleerd en dan vindt meneer dat hij veel gedaan heeft....
2x per huiswerk a 10 minuten per keer (max)
Maar ja, altijd een 9.5 of een 10. Ik kan er dus weinig van zeggen. Ik hou mijn hart vast voor volgend jaar hoor....dan moet hij en 40 minuten fietsen, enkele reis, en flink wat meer huiswerk maken en echt leren.
Groezeltje schreef:
27-11-2018 20:27
Ze werkt op zich wel goed maar toont weinig initiatief, vraagt bijna niets en is erg op de achtergrond en verlegen..daarmee ga je het op eej vwo niet redden.
Daarmee heb ik mijn vwo prima gered hoor. Laat je geen onzin wijs maken alsjeblieft.
mardejo schreef:
28-11-2018 14:16
Herkennen andere ouders van toekomstige VWO (plus) leerlingen dat ook? Zon hoeft echt zo weinig te doen; is grotendeels door de stof van de basisschool heen. Doet weinig mee met instructies en is zelfstandig bezig met plusopdrachten of mag vooruit werken. Mijn beeld is sterk dat het freewheelen is, terwijl hij volgend jaar stevig asn de bak moet... Hoewel dit heel relaxed is, weet/leert hij echt niet wat hard werken is...
Ben benieuwd hoe dat op andere scholen gaat.
Hier is geen plusklas of iets dergelijks, dus het is veel individueel. Ik hoor niet veel, maar laatst meldde hij wel dat hij met rekenen al bijna helemaal klaar was. Huiswerk is minimaal en doet hij op het laatste moment.

Hij heeft laatst wel cito's gemaakt, maar wist niet welke soort cito's. Ik hoor het wel op het rapportgesprek. Ze gaan toch altijd goed, dus of het nou tussen- of eindcito's zijn maakt niet heel veel uit.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er niet wat meer uitdaging geboden wordt in groep 8 3the en Mardejo, zo verveelt je kind zich de rest van het schooljaar, zonde! Hier is het net als bij Iris20000. De kinderen met een voorlopig VWO advies gaan nu sinds 4 weken 1 dag in de week meelopen op het Gymnasium. De dag die ze missen in groep 8 halen ze tussendoor of thuis in waardoor ze wat meer toe doen hebben. Hier hebben ze nu vooral veel projecten voor aardrijkskunde en geschiedenis, wat ze wel bezig houdt. En die dag op de 'grote middelbare school' (hij is ook echt groot, scholengemeenschap met 1680 leerlingen terwijl ze nu een basisschool hebben met nog geen 300 leerlingen) vinden ze echt helemaal geweldig en is een goede motivatie en voorbereiding op volgend jaar.

Ze willen daar ook naar school dus dat is wel handig. Ik denk alleen dat ze uiteindelijk allebei geen gymnasium gaan doen. Kind 1 wil graag Technasium doen en op het Gymnasium krijg je daar minder uren voor dan op het Atheneum, dus ik denk dat hij liever meer Technasium uren heeft dan latijn. Maar dat gaan we straks bij de inschrijving beslissen, dan heeft hij ook wat meer uren latijn en een extra proefles Technasium gehad en kan hij kiezen. Kind 2 is wel slim maar moet er meer moeite voor doen. Hij sport ook veel en op best hoog niveau dus daar zit veel tijd en energie in en hij wil ook gewoon nog een potje gamen met z'n vrienden. Dus ik vraag me af of hij niet beter af is in een Havo/VWO combi klas (hebben ze daar ook op school) dan kan hij in de brugklas aankijken wat haalbaar gaat zijn. De juf is het met me eens maar denkt dat hij het wel kan, dus daar gaan we ook nog even over nadenken en kijken wat kind zelf ook fijn vindt. Toch nog best lastig als je de school al weet, maar dan nog moet kijken wat de beste richting wordt.
Wat leuk dat ze op een middelbare school al kunnen meedoen. Hoe groot is de stad? Hier zijn er 9 scholen met vwo. Overigens maar 2 leerlingen van de 27? op school die een enkelvoudig vwo-advies hebben tot nu toe. Ik kan me voorstellen dat het op grotere basisscholen in kleinere plaatsen makkelijker te regelen is.
Volgende week zal ik eens informeren hoe of wat met de lesstof en extra werk. Ik denk dat Engels wel wat extra mag, want daar leren ze niet veel van. Gelukkig had mijn zoon briljante resultaten volgens een capaciteitentest, dus misschien staat de leerkracht er ook voor open. (Iedereen in de klas was ineens heel goed volgens die test, dus op zich zegt het weinig.)
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een dorp, maar net onder de grote stad. Het dorp hiernaast heeft 3 middelbare scholen (2 grote scholengemeenschappen en een vmbo), maar met een kwartier/20 minuten fietsen zit je hier in Rotterdam en daar is de keuze natuurlijk veel groter. We zijn in groep 7 al wezen kijken op allebei de scholengemeenschappen omdat we toen al wisten dat dit programma er aan kwam en ze vonden deze het leukst. Ze hoefden ook niet verder te kijken, want ze willen niet 'naar de stad'. Nee hoor mam, veel te ver fietsen, deze is school is echt prima... haha. Nu ben ik het gelukkig ook met ze eens, dus dat scheelt.

Het niveau Engels is hier ook bedroevend, maar heb begrepen dat ze in de brugklas weer aan het begin beginnen, dus ik ben gestopt me daar druk over te maken. Maar zeker fijn als je kind daar een beetje mee voorloopt, kan alleen maar handig zijn!

Maar ga je dan op alle 9 scholen kijken of heb je wel al een idee wat wel/niet past? Zoveel keus lijkt me ook wel weer lastig. Is er overal ook gewoon plaats of moet je ergens loten?
Van de 9 vallen er al een paar af die de verkeerde kant op liggen, in verband met sporten na school. Tot nu toe hebben we er 3 gezien. Ik heb niet echt een voorkeur qua inhoud, wel qua afstand. Ze zeggen toch allemaal een beetje hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ja eens, keuze is hier ook gevallen puur vanwege de sfeer. Nou ja met locatie als eerste selectie dus.

Ik sprak laatst iemand die alle eindexamenpercentages naast elkaar aan het leggen was, daar had ik dus nog niet eens naar gekeken... (bleek gelukkig wel dat ze vrij hoog waren op de gekozen school, toch weer mooi meegenomen).

Wordt het dan ook een keuze uit die 3 of wil je nog meer opties open houden? En waar letten jullie dan op?
Qua locatie zouden er nog twee kunnen. De ene gaat loten, heb ik gehoord.

Een gymnasiumbrugklas zou ik een pre vinden, hoewel hij nog niet weet of hij dat wil. Ik denk wel dat hij beter bij die kinderen past. Dus of gymnasiumbrugklas of alleen atheneumbrugklas, niet gemengd havo/vwo.

En liever een kleinere school dan een massale.

Extra dingen als muziek, cultuur, techniek, sport hoeft niet. Hij traint al genoeg en is niet muzikaal of technisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven