Kind in groep 8-schooljaar 2018-2019..wie ook?

14-08-2018 13:26 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Er was afgelopen schooljaar een groep 8 kletstopic en daar heb ik af en toe al meegelezen..maar nu zijn we zelf aan de beurt! Mijn oudste dochter gaat komende maandag naar groep 8! Wie kletst er mee over dit laatste basisschool jaar?
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Hier ook een 8-groeper. Zoon is 10 jaar en onze oudste.

Vind het leuk om mee te lezen en schrijven.

Nog niet aan het pubberen. Wel komen er iets vaker 'jahaaa' als antwoord ipv ja mama. 😉

Heeft mobiel met prepaid simkaart maar alleen gebruik binnenhuis. Eenmaal midelbare een klein abb.

Groet
Alle reacties Link kopieren
Hier ook goed gestart, leuke dag gehad. En vanmiddag een uurtje alleen thuis met zus (gr 7). Zijn jullie kinderen ook wel eens alleen thuis of gaan ze nkg naar oppas of bso?
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
20-08-2018 18:11
Hier ook goed gestart, leuke dag gehad. En vanmiddag een uurtje alleen thuis met zus (gr 7). Zijn jullie kinderen ook wel eens alleen thuis of gaan ze nkg naar oppas of bso?
Hier gaan ze alleen in vakanties naar de bso. Een hele dag alleen vind ik nog te lang. Maar in schoolweken ben ik net een 20 minuten later thuis van werk, dan zij van school. Dus dat is goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook eentje in groep 8 begonnen vandaag. Is samen met broertje ( groep 7) op maandag en dinsdag anderhalf/2 uur alleen. Vorig jaar ook al en dat gaat prima. BSO vonden ze echt niet meer leuk. In de vakanties ben ik zelf ook vrij.
Alle reacties Link kopieren
Werk je ook in het onderwijs Eva?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk thuis, dus dan zijn ze niet alleen na school. Maar ik ga wel vaker boodschappen doen ofzo en dan zijn ze wel alleen. Gaat prima. Ze kunnen me altijd belle en be vrij vlug thuis indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
20-08-2018 19:07
Werk je ook in het onderwijs Eva?
Klopt, ook in het VO.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie alweer begonnen zijn! Best fijn dat ritme weer zeker? Hier nog een weekje vakantie en daar genieten ze best nog even van, al hebben ze wel al zin om iedereen weer te zien. En ze wilden vandaag toen de nieuwe slaapzak werd bezorgd voor kamp ook gelijk alvast hun tas inpakken. Maar kamp is pas over 4 weken dus dat leek me dan weer wat overdreven...

Hier ook al een jaar geen bso meer, ze zijn ongeveer 1 middag per week alleen thuis (man werkt onregelmatig en oma past nog weleens op, ze hadden ook maar 1 dag flexibele bso) en dat gaat echt prima. Hele dagen zou ik ook nog niet doen maar die vangen we altijd zelf wel op met een beetje hulp van oma, tantes en vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zoon in groep 8; voor ons duurt dat nog (bijna) 2 weken...
Zoon zat vorig jaar in een combi 7/8 en heeft toen al flink geroken aan het hele groep 8 gebeuren. Nu komt hij in een hele kleine, enkelvoudige groep 8. Ik geloof niet dat hij het heel spannend vindt. Advies en keuze voor VO school staan eigenlijk al vast.
Het puberen merk ik een beetje. Op zich valt het mee, maar met stoer taalgebruik/gedrag lijkt hij indruk te willen maken...(het effect is eerder tegengesteld).
Een telefoon (prepaid) heeft hij een jaar geleden al gekregen. Hij is dol op muziek en gebruikt hem eigenlijk alleen om spotify te luisteren.
Zoon gaat sinds groep 6 niet meer naar de BSO. Op maandag hadden we een student die kwam oppassen en broertje vervolgens ook naar de sport bracht (en zoon gaat half uur later zelf naar sport) en op dinsdag gaat broertje naar de BSO en gaat de oudste om 16.20 naar zijn hobby (bij ons om de hoek). Hij kan heel goed alleen (thuis) zijn.
Hopelijk gaat het in de kleine, hechte groep een bijzonder jaar worden.

Ik schrijf er graag over mee.
Dochter hier is nu 2 dagen naar school geweest en vindt het leuk. Gelukkig maar. Ze heeft 2 juffen, eentje die ze al goed kent omdat ze die al vaker gehad heeft. Maandag heeft ze tussen de middag zelf thuis gegeten. Vandaag was oma er om met ze te lunchen. Na schooltijd gaan ze ook naar oma, maar dat is meer voor de gezelligheid dan dat het echt nodig is.
Ik werk zelf 2 dagen in het basisonderwijs, dus ik weet wel wat van het reilen en zeilen op een school af 😉
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind in groep 8, super spannend allemaal. Ze heeft een leuke leerkracht dus daar zijn we heel blij.

Weet iemand wanneer de open dagen ongeveer starten? Op de site van de middelbare school die wij op het oog hebben kan ik nog niks vinden
Alle reacties Link kopieren
Open dagen zijn altijd tussen half januari en half februari
Alle reacties Link kopieren
Hier is in november vaak een algemene open dag/avond. Alle VO scholen van het bestuur presenteren zich op 1 locatie. Je kan in 3 rondes luisteren naar wat verschillende scholen te bieden hebben en vragen stellen.
Soort eerste oriëntatie, zeg maar.

Je krijgt daar in groep 8 veel info over, dus je kan ze niet missen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen hoe de eerste ervaringen zijn. Onze zoon start overmorgen in groep 8 (dochter in groep 7) en over twee weken gaan ze op kamp.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dit topic! Vorig jaar heb ik al een beetje meegelezen, maar vanaf aankomende maandag heb ik ook een kind in groep 8.
Ze heeft er ontzettend veel zin in.
Vorig jaar zijn we al naar 2 middelbare scholen wezen kijken, waarvan eentje al afviel vanwege de afstand.
Qua gedrag is ze nog ontzettend lief en meegaand, maar lichamelijk zie ik al wat veranderingen. Het zou mij dan ook niets verbazen als ze dit schooljaar ongesteld gaat worden.
Ik heb nog een dochter die naar groep 7 gaat, dus die doet gelijk mee met het rondje scholen bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter die voor de 2e keer naar groep 8 gaat
Morgen begint het schooljaar en ik hoor al 3 weken dat ze er zoveel zin in heeft.
Door ziekte doet ze, op eigen initiatief, het jaar over.
Ze heeft er erg veel zin in. Krijgt de leukste meester van de school die al een heel plan klaar heeft liggen voor haar, volledig gericht op haar en haar diagnose (helaas een chronische ziekte)
Bovendien komt ze in een super leuke klas waar ze al een aantal vriendinnen had nog vanaf de kleuters.

Voor ons is groep 8 niet echt spannend. We weten al wat we kunnen verwachten. Kamp doet ze al vanaf groep 6, dus dit word haar 4e keer aan het eind van het jaar. De nieuwe school is al uitgezocht.

Wat hier wel spannend is, is hoe dochter zit staande gaat houden en het gaat redden met haar ziek zijn en of ze zich echt een weg terug weet te vechten naar haar oude niveau. Maar we hebben er alle vertrouwen in

Puberen doet ze al wel, maar niet heel erg. Telefoon heeft ze al sinds groep 7
Eerst met alleen wifi maar inmiddels met abonnement zodat ze mij altijd kan bereiken
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Is mijn zoontje de enige die met extreem veel tegenzin is begonnen aan het nieuwe schooljaar? Gister zelfs even huilen. Vind school niks aan. En dat is zo jammer want hij leert juist zo goed. Vandaag de eerste dag van groep 8.
Alle reacties Link kopieren
DulceLoco schreef:
03-09-2018 09:50
Is mijn zoontje de enige die met extreem veel tegenzin is begonnen aan het nieuwe schooljaar? Gister zelfs even huilen. Vind school niks aan. En dat is zo jammer want hij leert juist zo goed. Vandaag de eerste dag van groep 8.
O wat vervelend. Weet je niet waarom? Mijn jongste had dat in groep 2 en ook even in groep 3, beide keren was er wel een reden voor.
Alle reacties Link kopieren
DulceLoco schreef:
03-09-2018 09:50
Is mijn zoontje de enige die met extreem veel tegenzin is begonnen aan het nieuwe schooljaar? Gister zelfs even huilen. Vind school niks aan. En dat is zo jammer want hij leert juist zo goed. Vandaag de eerste dag van groep 8.
Wat jammer zeg en wat vervelend. Weet je waarom hij er zo tegenop ziet? Verveelt hij zich juist omdat hii zo goed leert maar te weinig uitdaging krijgt ofzo? Wordt hij gepest?

Hier alweer een week aan de slag, zoon 1 (tweeling) met frisse tegenzin want school is saai en vroeg opstaan is "niet helemaal zijn ding". Maar daar legt hij zich ook wel weer bij neer gelukkig en eenmaal op gang gaat het dan wel steeds beter. Maar zo erg dat hij ervan moet huilen gelukkig niet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ie wel vriendjes? Mijn dochter zit vooral voor haar sociale contacten op school krijg ik weleens de indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij heeft wel vriendjes en word niet gepest. Er zijn in deze klas wel altijd veel incidenten. Meestal heeft zoon er niks mee te maken, maar af en toe is hij weleens slachtoffer. Kinderen die niet tegen hun verlies kunnen met voetbal, en beginnen te vechten. Dat soort dingetjes.
Hij zegt wel vaak dat school vol zit met gemene mensen. Er zijn veel harde grapjes, kleine pesterijtjes.. Niet zozeer op hem gericht dus, maar hij is wel erg gevoelig. Hij vind het een nare omgeving. De plusklas waar hij vroeger heen ging vond hij wel heel leuk, hopelijk start die dit jaar ook weer.

Ik maak me er wel zorgen om, hij telde de zomervakantie ook zo zielig af. Hij is net terug van school en gaf aan dat het wel oke was. Dus het is hem wel meegevallen.

Verder geeft hij aan dat hij alles teveel vind, de hoeveelheid huiswerk bijvoorbeeld. Hij heeft altijd boven het meetbare gezeten qua cito uitslagen, verleden jaar is hij een stuk gezakt, en ik denk dat het komt doordat hij school niet leuk vind. Ik baal er zo van dat hij verdrietig naar school gaat :-(
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad heel vervelend en niet als een fijne sfeer in de klas. Kan de leerkracht daar niet iets mee? Het laatste jaar zou juist ook leuk moeten zijn. Want als het echt heel rot is is een jaar ook wel erg lang. Daarom wel heel fijn dat het meeviel vandaag, hopen dat het zo blijft!
Alle reacties Link kopieren
@dulceloco: hier had zoon ook weinig zin. Ook een hele makkelijke leerder. Kwam eerder nooit wat uit, maar deze vakantie gaf hij toch wel aan dat hij dat een uur (?!?) een taalles moet maken die hij al lang snapt en dat dat echt saaaai is (hij is talig bijzonder sterk).
Vorig jaar in een combi 7/8 van meer dan 30 ll zal hij ook niet veel uitdaging hebben gehad (behalve plusklas en dat vindt hij wel leuk, net als pauze en gym), want er ging veel aandacht naar 8.
Kan zoiets bij jouw zoon ook nog spelen? Krijgt hij genoeg uitdaging en aandacht voor zijn talenten? (Dus niet een ‘LOI cursus’ met pluswerk?).
Heeft jouw zoon komend jaar een nieuwe leerkracht? Misschien helpt dat?

Als het schoolplezier niet verbetert, zou ik wel bij school aan de bel trekken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft 2 juffen, 1 juf is lief zegt hij, de ander is vreselijk, schijnt. Sommige dingen zijn idd saai voor zoontje, taalles. Het is 4 keer een woordje overschrijven, niet erg stimulerend en voor hem ook wel te makkelijk. Andere dingen (rekenen bijvoorbeeld) kan hij wel lastig vinden. De juf heeft aangegeven dat zoontje een closed mindset zou hebben en te weinig om hulp vraagt. Maar mijn zoontje komt ook wel met voorbeelden waardoor ik dat snap. Hij had voor een toets een laag cijfer want hij begreep de opdracht niet. Toen hij cijfer terug kreeg, wou hij later op de dag uitleg vragen wat de opdracht inhield. Rustig moment uitgezocht.
Dan wordt hij weg gessst bij het bureau van de juf. 'Los het zelf maar op.' Betreft het schoolplein en de kinderen onderling; ze proberen echt van alles. KiVa les. Het is ook wel verbeterd vergeleken met 2 jaar geleden. Toen waren er elke dag vechtpartijtjes. Maar het is geen gezellige klas. Kamp is dus ook iets waar zoontje enorm tegenop ziet.
Alle reacties Link kopieren
@ Dulceloco wat vervelend zeg voor je zoon om zo verdrietig naar school te gaan. Zou hierover een gesprek aangaan met de juffen niet een optie zijn? Dochter hier had soms moeite met bepaalde uitleg, vat alles heel letterlijk op. Dit toen uitgelegd en is door school toen erg goed opgepakt.

Dochter heeft leuke start gehad. Ze heeft nu een meester en die vindt ze “mwoah, erg druk is tie”. Ze heeft hem 4 dagen en dan de vijfde dag een juf. Zij is nieuw dus haar kent ze nog niet echt. Alleen kennisgemaakt voor de vakantie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven