Kind in groep 8, wie kletst er mee?

03-10-2017 10:36 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, ervaringen uitwisselen etc...is toch een bijzonder jaar.

Heb dus een zoon in groep 8. Hij vindt alle schoolwerk stom. Heeft wel leuke klas. Favo vakken: pauze en gym 😄
Verheugt zich erg op kamp en musical...
En huiswerk? Tja...dat is nu al een ramp 😉
Alle reacties Link kopieren
Lees hierboven over pesten in groeps apps. In klas van zoon hebben we dus ook zulke groeps apps gehad.
Zelf had ik geen idee en volgens mij zoon ook niet echt. Die doet daar allemaal gelukkig niet aan mee. Maar er zijn blijkbaar een groep raddraaiers in de klas en ze hebben nu al de 2e juf weg gepest. Dit schooljaar.

Gelukkig kan zoon zich goed afzonderen van de rest van de klas en wordt hij ook niet gepest. Is beetje neutraal zeg maar. Maar hij kan niet wachten totdat ie klaar is met groep 8, want ergert zich er wel aan.

Ondanks zijn klas doet ie het wel heel goed en zie ik hem echt groeien in heel veel dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het inmiddels helemaal niet goed. Dochter is heel erg ziek geworden en we zitten nu midden in de onderzoeken. Op dit moment word er gedacht aan epilepsie en hebben ze gister een MRI gemaakt om een tumor uit te sluiten.

Zij kan niet naar school. Heeft wel een iPad gekregen van school zodat zij jan facetimen tijdens de instructies maar het merendeel van de tijd verdraagt zij het kijken naar een beeldscherm niet (dat wekt heftige hoofdpijnen op)en ligt zij dus in bed.

Bij ons op school in januari de cito m8 en dan in april de eind cito. Het voorlopig advies laat dus nog even wachten.
Maar waarschijnlijk kan zij die cito m8 helemaal niet maken en gaat ze dus een extra jaar groep 8 doen volgend jaar.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Jeetje Belbe wat heftig! Sterkte met je dochter, hopelijk krijgen jullie snel meer duidelijkheid.

Hier wordt wel flink getreiterd in de klas waarvan mijn kind ook slachtoffer is. Echt heel naar, sommige kinderen lijken echt niet te snappen wat ze aanrichten. Om over de ouders maar niet te spreken......

Kind kan dus niet wachten om van school af te gaan. Ze heeft een mooi advies, TL/Havo waar ze zelf erg blij mee is, maar hoopt er nog een Havo uit te slepen.
Ws gaan de raddraaiers allemaal naar de school waar zij niet heen wil dus dat zou mooi zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig Belbe...hoop dat er snel duidelijkheid is omtrent je dochter. En dat er iets tegen te doen is qua medicijnen etc...Is dus nu al duidelijk dat ze gr 8 over gaat doen? Omdat ze de toetsen niet kan maken?

Vreselijk dat pesten via de app. Verstandig dat je zoon er niet aan meedoet Paaps.

Maar wat kunnen zulke dingen het leven van een 8ste groeper verpesten he?
Zou juist een fijne tijd moeten zijn...nog onbezorgd etc...

Hier gaat het goed. 10minutengesprek vorige week was top. Zoon werkt hard. VMBO-tl zal het worden ws.
Zoon moppert wel steeds dat school zo vroeg begint :hyper:
In vrije tijd veel voetballen en gamen..mooie afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Belbe. Wat heftig zeg. Hopen dat jullie snel weten waar het aan ligt. En dat het ook te gehelpen is.
Maar ze gaat groep 8 dan toch niet over doen enkel omdat ze die Cito niet kan maken.
School kan toch ook wel zonder die Cito een advies geven. Of gewoon die Cito laten maken op een tijdstip dat het goed met haar gaat.

Tess07, verschrikkelijk als je kind zo gepest wordt. Duurt dan nog best lang tot de zomervakantie. Maar zou wel fijn zijn als de pestkoppen niet naar. haar school gaan.

Broodfan. Altijd fijn als alles hoed gaat en je kind hard werkt op school.
En dan mag je best eens klagen over het vroege opstaan. Haha.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor het is nog helemaal niet zeker dat zij groep 8 over moet doen. Inderdaad kan de school ook zonder die cito een voorlopig advies geven. En dan de cito later inhalen. Maar op dit moment is zij al de 6e week thuis en ziet het er niet naar uit dat zij in januari naar school zou kunnen. Dus is de mogelijkheid dat zij groep 8 over doet, voor ons in elk geval, serieus aanwezig dan valt dat in elk geval altijd mee.

We krijgen 19 december de uitslag van de onderzoeken. Als er uit de MRI iets verontrustends komt dan horen wij dat eerder.

Dat pesten via de app gebeurde hier vorig jaar ook. Gelukkig is de leerkracht erg kordaat opgetreden en heeft de ouders gebeld van de kinderen die pesten, met de mededeling dat als het nog eenmaal zou gebeuren zij die kinderen voorlopig niet op school wilde zien. Dit jaar heb ik nog geen gekke dingen voorbij zien komen in de groepsapp. Gelukkig laat mijn dochter het altijd lezen.

Tess het zou idd fijn zijn als die pestkoppen naar een andere school gaan. Ik zal er voor duimen!
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt wel heftig Belbe zo met dochter. Wat heeft ze dan precies, aanvallen ofzo omdat je het over eventueel epilepsie hebt? Kan me ook voorstellen dat school nu een ver van jullie bed show is en dat het nu draait om de gezondheid van jullie dochter!!

Zoon zit ook in allerlei appgroepjes..hij weet dat wij die af en toe inkijken. Groep8 app, gamevriendjesapp, voetbalmaatjesapp, etc...

Hij is nu lekker uitwaaien...voetbaltraining.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Belbe, wat spannend zeg. Ik hoop dat er iets concreet gevonden wordt, dat ook goed te behandelen is. xx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje niet meegelezen of gepost, dus ik ga even bijlezen...
Belbe; sterkte! Heel spannend dit.. hopelijk was de MRI gewoon schoon
Alle reacties Link kopieren
Yella, even terugkomend op jouw opmerking over de cito in janauri (ik denk dat die van mij kwam), dat zijn de reguliere citotoetsen die hier 2x per jaar vlak voor de rapporten worden gemaakt. Niet de eindcito, die is inderdaad pas later.
Heb je een idee dat de medicatie je zoon al wat helpt? Bijzonder systeem op jullie school, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Hier een continurooster, maar wel op de 'ouderwetse' manier met de woensdagmiddag vrij en de andere dagen tot 14.45 school.

Zeilboot, vond ze de lessen leuk? Of moeten ze nog plaatsvinden? Hier kan dat ook en op school van de voorkeur kan zelfs een hele dag worden aangevraagd om mee te lopen. Dat ga ik nog proberen te regelen voor dochter.

Paabs, ook al word je zoon niet gepest, de sfeer in de klas zal wel niet zo goed zijn met zulk gedoe. Kan me voorstellen dat hij uitziet naar volgend schooljaar.

Jee, Belbe, wat naar allemaal. Hopelijk krijgen jullie snel nieuws :hug:

Tess, bij jullie ook al zo veel gedoe in groep 8, wat is dat toch? Bij mijn dochter ook al...

Het voorlopig advies voor dochter was Havo/VWO met de nadruk op VWO. Als ze de toetsen in januari goed maakt, met name rekenen, dan krijgt ze een VWO-advies. Dat advies zal dan denk ik vooral vanuit de IB-er komen, want de huidige leerkracht is over 2 weken weg, dus na de vakantie starten ze met een nieuwe juf.

Ik heb hier eerder wel eens gepost over de problemen van dochter met haar vroegere vriendinnen. Dat is nu wel rustig gelukkig. Er wordt niet meer echt geroddeld over haar, ze past er alleen niet meer bij. Wel krijgt ze soms opmerkingen over haar kleding en afgelopen week over haar nieuwe bril. De leerkracht pakt het wel aan in de klas, want er zijn er meer die van dezelfde opmerkingen krijgen over dat ze stomme kleren aan zouden hebben en dat ze dat heel vervelend vinden. Dit is laatst besproken in de klas. Op zich helpt het dochter wel om te weten dat ze niet de enige is, alleen doet het haar soms nog wel verdriet dat ze haar vriendinnen kwijt is. Maar ze zegt zelf al dat ze op 1 na, niemand uit haar klas nog terug hoeft te zien na groep 8 als het aan haar ligt.

Ze was wel helemaal happy met sinterklaas, ze had een hele mooie surprise gekregen met leuke cadeautjes.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Broodfan, ja ze heeft idd een soort van aanvallen. Niet de typische aanvallen die iedereen kent van epileptie.
Ze heeft 24/7 hoofdpijn en tijdens een aanval voelt ze zich eerst heel raar alsof ze uit haar lichaam word getrokken. Soms zijn daar ook (gekleurde) flitsen bij. Daarna komt er een hele heftige hoofdpijn opzetten, beginnend aan een kant en dat breid zich uit door jaar hele hoofd. Zij beschrijft deze pijn als 'binnen in mijn hersenen' vervolgens komt er duizeligheid bij, misselijkheid en spierzwakte. Uiteindelijk beginnen dan de trillingen in haar ledematen en heeft zij een absence. Zij valt hierbij ook regelmatig (ook bijvoorbeeld uit bed)
De absence kan tot 3 minuten aanhouden en daarna komt zij langzaam bij baar positieven. De hoofdpijn en duizelingen houden echter nog een paar uur aan.
Volgens de neuroloog en de kinderarts hoort dit beeld bij een vorm van epileptie. Zelf zit ik in de zorg en ik herken het beeld van cliënten die ik heb verpleegd de afgelopen jaren.

Yella, MissHuo en Juultje dank jullie wel!

Hier is gelukkig niet veel gedonder op school. Dat was vorig jaar wel anders. Maar een aantal kinderen zijn van school gegaan en nu is de rust terug gekeerd.
Mijn dochter wil graag met 1 meisje contact houden (ze willen ook naar dezelfde school) en verder hoeft het voor haar niet zo.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt erg heftig, Belbe. Heeft ze die aanvallen vaak? Hoe is je dochter eronder?

Hier vandaag een teleurgestelde dochter. Ze dacht haar rekentoets heel goed te hebben gemaakt, maar dat viel nogal tegen. Ze heeft haar taakbriefje mee naar huis gevraagd waar op staat waar ze moeite mee had in de toets en dat gaan we weer even samen oefenen. Probleem is dat ze het allemaal best snapt, totdat ze het in een toets moet maken. Of de vraagstelling is ineens anders, waardoor ze niet meer weet wat ze moet doen, of ze leest te snel en doet net even iets anders dan wat er gevraagd wordt. Zoals bv kommagetallen als antwoord invullen als het breuken moeten zijn... tja en dan is alles fout.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Wat ik een beetje oneerlijk vind, is dat rekentoetsen vaak ook veel leeswerk vragen. Door zijn dyslexie maakt mijn zoon die dan minder goed, terwijl hij op zich wel heel goed kan rekenen (tot groep 5, 6 altijd A of A+ scores). Bij de taaltoetsen wordt toch ook niet gevraagd om te rekenen, denk ik dan wel eens kribbig.
Inmiddels geeft de meester aan dat hij toch wel degelijk verschil ziet bij mijn zoon, met de medicatie. Hij lijkt meer bij de les en is minder onrustig. Volgende week kunnen we overstappen op langwerkende medicatie, gelukkig, want elke vier uur die tabletten nemen, dat vinden wij erg moeilijk, zeker in het weekend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Juultje ze is er rustig onder. Heeft wel al aangegeven dat ze er gek van word en zo niet verder wil. Het is een spannende tijd en we leven erg naar de 19e toe.
De aanvallen zijn zo'n 3a 4 keer per week.

Mijn dochter heeft hetzelfde probleem met rekenen. Ze leest niet goed wat er staat, te snel en ze denkt te veel na.
Ze rekent alles 6 keer na waardoor dag wat ze maakt wel goed is maar ze veek te weinig maakt en daardoor niet haar normale scores kan behalen.
Ook heeft ze zich in haar hoeft geprent dat ze alles moet snappen en als dat niet zo is dat ze het dan niet kan.
Ze zat ook op bijles op haar eigen verzoek. Die man zei op een bepaald moment ook 'stop met nadenken. Je hoeft niet 6 keer uit te tekenen of 1+1 echt wel 2 is. Ga er vanuit dat je het goed doet en kijk gewoon eens wat er gebeurd' dat heeft een beetje geholpen.

Yella krijgt je zoon wel extra tijd bij rekenen ivm zijn dyslexie?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat wel. Hij mag het ook voor laten lezen. Een tijdje wilde hij dat zelf niet, maar nu weer wel en dat scheelt ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Belbe, hopelijk hebben jullie vandaag nieuws gekregen over jullie dochter en kunnen ze haar helpen.

Ik heb dochter ingeschreven voor een meeloopdag op de school van haar eerste keuze. Ben benieuwd, ze moet zich al vroeg melden en krijgt dan een buddy toegewezen om een dag lessen te volgen. Op de school van haar 2e keuze ga ik haar aanmelden voor minilessen, dan krijgt ze daar ook een goede indruk van. En dan kiezen! Het komt echt dichtbij nu vind ik, maar dochter kan niet wachten.

Nog 3 dagen, dan is het lekker vakantie. Morgenavond kerstdiner op school en de laatste 2 dagen wordt er nauwelijks meer wat gedaan in haar klas volgens mij, behalve afscheid nemen van de meester. Na de vakantie verder met een nieuwe juf.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje wat lief dat je er aan dacht!

We zijn vandaag naar de neuroloog geweest. Op aanraden van de kinderarts en huisarts hebben we de aanvallen gefilmd omdat er inmiddels ook schokken zijn bijgekomen.

Vandaag te horen gekregen dat ze 3 verschillende ziektebeelden heeft.

Ze heeft epilepsie, gelukkig niet de klassieke vorm maar een waar ze waarschijnlijk overheen groeit. Het is moeilijk te behandelen met medicatie dus gaan we nu eerst kijken voor cognitieve gedragstherapie.

Ze heeft kindermigraine. Waarschijnlijk ontstaan door hormonale schommelingen. Ze begint zich lichamelijk echt te ontwikkelen.

En chronische hoofdpijn. Die word samen met de epilepsie door de psycholoog aangepakt in de cognitieve gedragstherapie en daarnaast word er een iq test afgenomen want er word een beginnende bore-out vermoed (te vergelijken met een burn-out bij volwassenen veroorzaakt door verveling)

Voorlopig gaan we verder met facetime gelukkig raakt ze niet achter met school en ziet het er naar uit dat ze gewoon door kan naar de middelbare school
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Belbe, als ik het goed begrijp zijn het, hoe vervelend ook, wel allemaal ziektebeelden waar op zich iets aan gedaan kan worden?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Jeetje Belbe, dat zijn heel wat diagnoses bij elkaar! Maar wel dingen de behandelbaar zijn denk ik zo te lezen. En gelukkig kan ze groep 8 afmaken. Sterkte met het traject waar jullie ingaan, het zal niet makkelijk zijn.

Hier een kind die het echt onzin vind om de komende dagen nog naar school te gaan. We gaan roch niks meer doen mam!
Ze heeft wel bedacht naar welke scholengemeenschap ze wil, tis alleen nog afwachten welke locatie het gaat worden. Nu TL/Havo advies en dat is loactie A. Bij een Havo advies wordt het locatie B.
Straks lekker vakantie en dan weer op naar de Cito's!
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt! Het is allemaal te behandelen en de epilepsie en hoofdpijn zullen sowieso weer verdwijnen. De migraine is afwachten maar daar is natuurlijk ook gewoon goed mee te leven.

Tess dat niet meer naar school willen zo vlak voor de vakantie herken ik wel. Ik had het zelf ook en meestal hebben ze nog gelijk ook
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Pff...wel heftige dingen Belbe. Wel fijn dat het meeste behandeld kan worden. Gaat het al beter met je dochter of helaas nog niet?

Hier een rustige kerstvakantie. Man was vorige week vrij. Ik deze week.

Zoon slaapt nog....halve puber 🙂

Schoolkeuze is hij nog niet uit. Wordt school A op 3 km of school B op 7 km...

Binnenkort ook de M8 cito's idd...
Alle reacties Link kopieren
Het gaat gelukkig al een stuk beter broodfan! Na de diagnose is er een last van haar afgevallen. Ze weet nu wat et aan de hand is. De epileptische aanvallen zijn vooralsnog weg gebleven en de migraine is met medicatie oom rustig. Dus nu weer opbouwen.

Ze os vandaag een uur naar school geweest. Ze heeft er nog nooit zoveel zin in gehad. De klas hield goed rekening met haar. Leuk om te zien! Binnen kort aanvullend onderzoek oa naar haar intelligentie. En vanaf nu alleen maar vooruit daar gaan we voor.

De cito' s mogen in eigen tempo worden afgenomen. Ze is bij met schoolwerk dus we zien wek waar het schip strand.

En dan de laatste bezoekjes aan de scholen. En de definitieve keuze.
Vinden jullie kinderen het ook lastig?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Goed bericht Belbe. Fijn dat je dochter weer even naar school is geweest. Idd kleine stapjes positief vooruit!!
Schoolkeuze is hier nog uit 2 scholen. Daar gaan we kijken ook in februari. Eventueel nog bij een derde maar daar wil hij niet echt heen. Voorheen had school x voorkeur. Nu wil hij toch wel graag naar y. X is tl t/m vwo en y is alle vmbo en havo.
Zoon heeft tot nu toe TL advies.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi bericht om te lezen Belbe... en nu positief de toekomst in... heel heftig om te lezen allemaal. Hier beginnen ze morgen met de Cito ... dus erg spannend . Zoon heeft nu havo/vwo advies maar begrijpend lezen vindt hij erg lastig... hoop niet dat hij daardoor naar vmbo moet omdat de rest allemaal hoog scoort. Hij wil zelf graag naar de havo...
Alle reacties Link kopieren
Houseofcards moet toch wel raar gaan als zoon van een Havo/ vwo-advies zou zakken naar vmbo?

Hier komende week wat oefencito's.

Verder weinig huiswerk. Veel tijd voor zoon voor leuke dingen zoals voetbal en gamen 😃

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven