kind naar speciaal onderwijs.....

19-05-2009 12:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze middelste van 7,5 heeft het syndroom van landau kleffner, een storing op het spraak/taalgedeelte van de hersenen.

Hij zit nu in groep 3 maar het blijkt dat hij het toch niet gaat redden en dan vooral in het tempo van taalbegrip ( rekenen kan hij heel erg goed) Dus toch de knoop doorgehakt om hem naar speciaal onderwijs te doen, nu is er voor hem plaats in het nw schooljaar op de school voor doven, slechthorende en spraaktaalmoeilijkheden

Hoe ga je hier mee om, hoe zijn de ervaringen met kinderen op 2 verschillende scholen en schooltijden/vakanties etc.

En misschien wel het allerbelangrijkste Hoe bereid je hem voor.

Misschien heb ik het er zelf nog wel moeilijker mee als hij zelf,

GRTZ M
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat
*
Mijn oudste (ook autist) zit ook op speciaal onderwijs in een andere plaats. Hij gaat met het busje heen en weer en vind dat fantastisch. smorgens wordt hij om 7.45 gehaald en smiddags rond 15.30 weer thuis gebracht. Zoon 2 kan ik dus rustig naar school brengen. Hij moet om 15.15 gehaald worden. Op zich is het maar 5 minuten fietsen maar hij moet wel op tijd uit de klas komen om weer op tijd thuis te zijn voor het busje, maar dat gaat eigenlijk wel goed.

Sinds zoon 2 op school zit vraagt hij wel eens waarom hij ver weg naar school moet en zijn broer niet. Hij is pas 5 en vind het zo leuk op school (in tegenstelling tot de gewone school) dat het hem eigenlijk ook niets uitmaakt.

Kinderen zijn heel flexibel en passen zich heel makkelijk aan. Ik zag ook wel op tegen de lange dagen die hij maakt, maar hij vind het erg leuk in de bus. Op de terugweg slaapt hij altijd (de hele bus trouwens). Om te wennen heb ik hem in het begin wel zelf gebracht maar vrijwel wilde hij zelf met de bus.
hallo,

Ik werk op zo'n school en ik merk dat de ouders het er vaker moeilijk mee hebben dan de kinderen. Ouders zijn vaak bang voor het stempel dat hun kind krijgt of de overstap.

Ik merk dat de kinderen binnen no-time gewend zijn en dat de ouders ook heel snel bijdraaien, omdat ze zien hoe goed het gaat met hun kind.

Ik heb al van meerdere ouders gehoord dat hun kind in ene wel lachend op de schoolfoto staat en dat ze dolgelukkig zijn. (ouders en kind) Kinderen die in ene wel willen vertellen over school, vriendjes etc.

Als de school in dezelfde regio als waar je woont is, heb je dezelfde vakanties. Als je meerdere kinderen hebt, heb je wel te maken met studiedagen en sommige vakanties die anders zijn. Sommige scholen hebben met bepaalde vrije dagen vakantie en andere scholen plakken die dagen aan de meivakantie bijv. Maar kerst, herfst en zomervakantie zijn hetzelfde, mits in dezelfde regio.

De schooltijden zullen wel anders zijn nl een continurooster. Omdat de kinderen verder weg wonen en vaak met taxibusjes gebracht worden. Ik weet niet of jouw zoontje met een taxi zal gaan, maar dan maakt het niet veel uit in combi met je andere kinderen. Als je hem moet brengen en halen wordt het misschien wel wat lastig.

Hoe bereid je hem voor? Ik zou zorgen dat hij hoe dan ook mag proefdraaien. Vaak nodigen scholen je hiervoor uit en anders er zeker naar vragen. Het kan voor hem fijn zijn om de eerste keer met jullie een rondleiding te krijgen, en gewoon even te kijken vanaf de rand.

Verder zou ik hem gewoon vertellen dat hij "een probleem"heeft en dat hij het moeilijk vindt op school. Maar dat hij nu naar een school gaat met veel kindjes die hetzelfde moeilijk vinden. En na de vakantie gewoon gaan met die banaan! Waarschijnlijk is hij zo gewend! Voordeel is dat er vaak nieuwe kinderen komen (en gaan), en hij niet de enige nieuwe is.

Ik denk dat je zoontje helemaal tot zijn recht zal komen. De groepen zijn er klein, er wordt gewerkt op niveau. En daarnaast is alle hulp die hij nodig heeft in de school aanwezig. De leerkrachten zijn er voor geschoold. Hij zal er achter komen dat hij ook een hoop dingen goed kan en dan de beste uit de klas is.

Heel veel plezier op de nieuwe school! Ook voor je zoontje!

Ik hoop dat het duidelijk is, mocht je nog wat willen weten dn lees ik het wel.
Hij vind het zelf ook wel spannend en nu heeft hij nog geen problemen op school maar die gaan er geheid komen.

We hopen dat er nog nw/andere medicatie is en dat hij daar beter op reageerd.

We hebben 8 juni een intake, dus we zullen het wel zien.

Dank jullie voor jullie reacties

GRZT M
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat
.
Miertje en onthoud dat als het eenmaal goed gaat, hij weer terug geplaatst kan worden naar het reguliere onderwijs. Dus mochten de medicijnen goed aanslaan etc, dan mogen ze hem niet eens houden. Tja, die commissie van indicatiestelling zorgt daar voor... En meestal van leerkrachten heel fijn dat ze een kind weer mogen terugsturen.

Dat vertelde de logopediste net ook......Dat hij na 1 of 2 jaar weer terug zou kunnen naar het reguliere onderwijs en op de huidige school zit ook een jongen die dat heeft gehad, maar die heeft een "gewone"spraak achterstand, dat vvan hem gaat gepaard met epilepsie en het niveau wat hij bereikt tot pubertijd, is het niveau voor de rest van zijn leven.

Zoals ik het van het ziekenhuis begrijp, zijn er in NL 50 tot 100 kids die dit hebben.

@darsjan welke regio gaat je kind naar de cluster 2 school?? wij zitten in het midden van het land
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven