Kind op zolder
woensdag 4 september 2019 om 16:41
Op dit moment slapen beide kinderen (3 en 1 jaar) op de eerste verdieping. Fijn idee qua (brand)veiligheid. Ooit zal een van de kinderen naar de zolderkamer gaan, gezien de jongste nu een kleine kamer heeft. Prima met babymeubels, wat minder met een gewoon bed, kast etc. Slapen jullie kinderen op zolder en zo ja, vanaf welke leeftijd? Nog aanpassingen gedaan op het gebied van veiligheid?
woensdag 4 september 2019 om 16:45
woensdag 4 september 2019 om 16:47
woensdag 4 september 2019 om 16:50
Mijn oudste dochter sliep vanaf baby al op zolder. We hadden toen een huis met twee slaapkamers en beter de baby op zolder dan een ondernemende dreumes die dat nog niet gewend was.
Later is ook in een ander huis de vijfde meteen op zolder gegaan. Al was dat in dat huis niet echt een zolder, meer de tweede verdieping.
De een was vier, de ander was zeven. Nogal wisselend dus.
Later is ook in een ander huis de vijfde meteen op zolder gegaan. Al was dat in dat huis niet echt een zolder, meer de tweede verdieping.
De een was vier, de ander was zeven. Nogal wisselend dus.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 4 september 2019 om 17:14
Wat is 'wat' minder? De jongste heeft hier ook de kleinste kamer, maar met het bed in de breedte tegen de achterste muur is er toch nog genoeg ruimte voor een ladekast en een bureau. De ladekast hebben we op de Marie Kondo stijl ingericht en zo heeft ze geen grote kast nodig.
Ik zou hier gewoon nog even naar kijken voor de komende paar jaar. Kleine kinderen op een heel andere verdieping is - vind ik persoonlijk - nogal wat.
Ik zou hier gewoon nog even naar kijken voor de komende paar jaar. Kleine kinderen op een heel andere verdieping is - vind ik persoonlijk - nogal wat.
woensdag 4 september 2019 om 17:15
Wij slapen op een andere verdieping dan de kinderen, al sinds de jongste geboren is (die heeft wel een paar maanden bij ons op de kamer gelegen). Geen probleem hoor.viva-amber schreef: ↑04-09-2019 17:091 en 3 vind ik nog wel erg jong voor op een andere verdieping.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 04-09-2019 17:20
0.16% gewijzigd
woensdag 4 september 2019 om 17:19
Wij slapen zelf op zolder, ook toen de kinderen geboren waren (zij liggen op de eerste verdieping). Ik snap die heisa nooit zo, wat is er dan onveilig / te jong aan?viva-amber schreef: ↑04-09-2019 17:091 en 3 vind ik nog wel erg jong voor op een andere verdieping.
woensdag 4 september 2019 om 17:22
Het is hoogstens irritanter als je er vaak uit moet, omdat je dan steeds trappen op en af moet. Maar het is niet zo dat je ineens niets meer hoort ofzo en dat je dreumes de hele nacht aan de wandel is terwijl jij doorsnurkt.
woensdag 4 september 2019 om 17:46
Mijn ouders hebben ook nooit op dezelfde verdieping geslapen tot wij een jaar of 6 waren (toen zijn we verhuisd). Behalve dat je inderdaad zelf een trap op/af moet als er iemand huilt, zie ik ook het probleem niet.
woensdag 4 september 2019 om 17:59
Maar je zorgt toch voor elk kind dat de trap niet bereikbaar is? Ook een goede slaper kan een keer bedenken om ineens aan de wandel te gaan. Dat geldt overigens hetzelfde met ouders op dezelfde verdieping als ouders ergens anders.drominique schreef: ↑04-09-2019 17:52Ligt eraan wat voor type kind je hebt en wat voor trap. Bij een kind dat snel(let) het bed uitkomt en een wenteltrap zou ik het minder snel doen dam bij een betere slaper en een dichte trap.
woensdag 4 september 2019 om 18:01
Hier wel. Ik heb nu nog steeds een babyfoon staan met dochter van ruim 7. Hier hoor je echt niks van de bovenliggende verdieping. Dochter heeft laatst blijkbaar echt zitten gillen, babyfoon stond uit. Ik dacht wel wat te horen, maar toen ik de tv stil zette hoorde ik niks meer. Toen ik nog een keer iets dacht te horen, ben ik gaan checken en was ze best overstuurSallySpectra* schreef: ↑04-09-2019 17:22Het is hoogstens irritanter als je er vaak uit moet, omdat je dan steeds trappen op en af moet. Maar het is niet zo dat je ineens niets meer hoort ofzo en dat je dreumes de hele nacht aan de wandel is terwijl jij doorsnurkt.
De zolder heeft bij ons ook nog eens 2 deuren, 1 onderaan de trap naar zolder en dan nog een deur tussen de Voorzolder en de slaapkamer daar. Ik zou dochter daar niet snel laten slapen, want met de deuren dicht hoor je dus echt gewoon niks. Vind dat geen prettig idee. Nu droomt dochter ook wel heel veel en roept ze regelmatig in haar slaap enzo. Dan ga ik er altijd even heen om haar gerust te stellen en weer neer te leggen
woensdag 4 september 2019 om 18:32
Dat hebben wij ook gedaan
woensdag 4 september 2019 om 18:40
Je weet van het bestaan van traphekjes? Best handig.drominique schreef: ↑04-09-2019 17:52Ligt eraan wat voor type kind je hebt en wat voor trap. Bij een kind dat snel(let) het bed uitkomt en een wenteltrap zou ik het minder snel doen dam bij een betere slaper en een dichte trap.
woensdag 4 september 2019 om 18:42
Eventuele deuren kan je toch open laten? Bij ons is de slaapkamerdeur van de kinderen dicht en die van ons (wij slapen een verdieping hoger) open. Ze kunnen gewoon naar ons toe (naar boven dus). Voor de trap naar beneden (van de kinderslaapverdieping naar de woonkamer) hebben we een traphekje.Whomi schreef: ↑04-09-2019 18:01Hier wel. Ik heb nu nog steeds een babyfoon staan met dochter van ruim 7. Hier hoor je echt niks van de bovenliggende verdieping. Dochter heeft laatst blijkbaar echt zitten gillen, babyfoon stond uit. Ik dacht wel wat te horen, maar toen ik de tv stil zette hoorde ik niks meer. Toen ik nog een keer iets dacht te horen, ben ik gaan checken en was ze best overstuurze had dus echt al een tijdje zitten roepen en huilen en ook gegild.
De zolder heeft bij ons ook nog eens 2 deuren, 1 onderaan de trap naar zolder en dan nog een deur tussen de Voorzolder en de slaapkamer daar. Ik zou dochter daar niet snel laten slapen, want met de deuren dicht hoor je dus echt gewoon niks. Vind dat geen prettig idee. Nu droomt dochter ook wel heel veel en roept ze regelmatig in haar slaap enzo. Dan ga ik er altijd even heen om haar gerust te stellen en weer neer te leggen![]()
woensdag 4 september 2019 om 19:03
Bij ons is het plan om dochter (nu 1,5 jaar) eerst in een meegroeibed van ikea te laten slapen in haar kleine kamer, uiteindelijk gaat zij naar onze kamer en gaan wij naar zolder. Zoon van 3 ligt nu wel in een normaal bed, maar zijn kamer is aanzienlijk groter, dus daar past het ook makkelijk.
Misschien is een meegroeibed voor jullie ook een oplossing? Hij is in elk geval maar 80cm breed in plaats van 90, en dat scheelt in een kleine kamer al heel wat. Verder kan hij in etappes van 1.30 via 1.65 naar 2 meter, dus in de lengste gaat het hier naar verwachting ook al 35 cm schelen.
Misschien is een meegroeibed voor jullie ook een oplossing? Hij is in elk geval maar 80cm breed in plaats van 90, en dat scheelt in een kleine kamer al heel wat. Verder kan hij in etappes van 1.30 via 1.65 naar 2 meter, dus in de lengste gaat het hier naar verwachting ook al 35 cm schelen.
woensdag 4 september 2019 om 20:29
woensdag 4 september 2019 om 22:12
ja maar je kan toch niet verwachten dat een kind dat weet te gebruiken, die krijgt de ladder niet eens uit het raamveensteker schreef: ↑04-09-2019 20:00Wij hebben wel een brandladder gekocht die je uit het dakraam kan hangen. Brand trekt via de trap heel snel naar boven waardoor de vluchtweg is afgesloten.
Rook trekt naar boven, er is niet veel brand nodig om een dodelijke cocktail aan rook op je bovenste verdieping te krijgen. giftige rook leidt snel tot bewusteloosheid, ook in je slaap (je wordt niet wakker van rook) dus kind is bewusteloos voordat de ladder uitgerold kan worden