Kind snel overhit

02-07-2022 22:52 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter van 6 vanavond in bed gelegd met 39 graden koorts, na een kinderfeestje van een klasgenootje in de buitenlucht. Ze heeft altijd al rode wangen en moeite met de warmte kwijt te kunnen, dat merkten we op jonge leeftijd al. Vorig jaar is ze na een kinderfeestje bij ons ook zo op bed komen te liggen, toen ook met overgeven erbij. Volgens de huisartsenpost kon het niet aan de warmte liggen want we hadden haar met de kennis over dochter die dag goed in de gaten gehouden en veel in de schaduw laten spelen, niet te wild qua inspanning, luchtige kleding aangetrokken, genoeg laten drinken. Ik denk dan niet zozeer aan een zonnesteek, maar wel aan oververhitting bij haar.

Vandaag was het dus weer feest, al dan zonder overgeven gelukkig, al zal ze buiten mijn toezicht zich misschien drukker hebben gedragen. Er was ook een springkussen, misschien met die 25 graden ook te warm.

Maar toch vraag ik me af of er nog andere tips zijn behalve: luchtig kleden, minder inspanning, veel schaduw en koelte opzoeken, genoeg drinken en waterijsjes. We doen haar ook nog wel eens een petje op.
Vriendin van mijn vader dacht aan de UV-straling. Misschien is hierin iets te betekenen? Ze bruint heel goed en verbrand niet gemakkelijk trouwens (wordt wel ingesmeerd altijd met factor 50).
Misschien heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem of weet gewoon nog een goede tip waar we iets mee kunnen?
Of is dit iets voor de huisarts?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het niet eerder dat ze te druk is geweest? Te veel indrukken, te veel inspanning?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zegt de huisarts?

Ik vind koorts na een feestje/drukte wel raar. Ik ken dat totaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het wel van zoon. Die heeft hier ook last van en vanaf een jaar of negen kwam daar ook hoofdpijn bij.
Bij is nu 12 en weet dat als het warm weer is, hij hier meestal last van krijgt.
Het is alleen zo dat het niet altijd te voorkomen is. Het gaat vaak om leuke dingen die ze niet willen missen. Of dingen die gewoon moeten zoals een sportdag op een zonnige warme dag.
Zoon neemt ondertussen paracetamol mee en neemt dit in als hij het op voelt komen. Dat maakt verschil maar hij heeft nog wel last.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom doe je haar niet altijd een pet op in de zon? Ik kan ook niet zonder hoofddeksel buiten, dan krijg ik ook hoofdpijn en overgeven etc.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Er zijn mensen ( dus ook kinderen) waarbij warmte intolerantie voorkomt, waarbij lichaam de hitte niet zo goed kan reguleren.

Soms is de reden wel bekend ( diabetespatienten hebben het bijvoorbeeld ook best vaak of een deel van de ouderen, daarom is er een hitteplan tegenwoordig ) en soms weet je het gewoon niet, betekend niet dat je kind dat ook niet kan hebben.
Ik en mijn jongste dochter hebben er beiden ook last van. Ze word ook gewoon niet lekker, niet zo handig op school die nog steeds niet tot nauwelijks maatregelen treffen bij warme dagen, terwijl die al jaren meer en meer worden.

Ik word strontziek, vroeger al maar hoe ouder hoe erger.
Mijn oudste en man, nergens last van.
Lijkt me heel vervelend wanneer je daar last van hebt. Welke maatregelen zou een school dan moeten/kunnen treffen?
Ik had er als kind/tiener ook last van dat ik soms echt kotsmisselijk werd van de hitte, het duizelde en ik vaak knallende hoofdpijn had. Dan hoorde ik de buurkinderen lekker buiten spelen en lag ik ziek in bed. Wat bij mij hielp was een petje dragen en een zonnebril en echt goed opletten dat ik echt voldoende dronk.

Ik heb er inmiddels gelukkig minder last van maar op de echt warme dagen probeer ik ook niet teveel te plannen en dan alleen het hoog nodige.
Ik gaf m'n kinderen op warme dagen ook vaak extra komkommer of watermeloen, zodat ze extra vocht binnen kregen. En af en toe iets zouts. Vonden ze nooit erg wanneer ze een keer extra wat chips kregen :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er ook heel slecht tegen, maar van een dichte pet op mijn hoofd krijg ik het alleen maar heter. Ook van los haar, vooral toen het kort was. Ik heb krullen en het voelde als een dekbed op mijn hoofd. Als het warm is heb ik altijd mijn haar omhoog, met een speld of een staart.
Wat wél lekker is, is een nat hoofddoekje. En altijd open schoenen/sandalen, geen sneakers.
impala wijzigde dit bericht op 02-07-2022 23:27
6.99% gewijzigd
.
LemonSqueezy schreef:
02-07-2022 23:16
Lijkt me heel vervelend wanneer je daar last van hebt. Welke maatregelen zou een school dan moeten/kunnen treffen?
(Nieuwe) gebouwen uitrusten met koelmogelijkheden en tot die tijd op z'n minste een paar wapper aanschaffen en (werkende) zonneschermen. Dat heeft de school van mijn jongste niet eens. Wel een zwart pand en een plat dak.

Goed laten drinken kan ook wat helpen. Gelukkig hadden ze afgelopen jaar een juf die er zelf ook last van heeft, dus van haar mogen ze drinkflessen op bureau bijvoorbeeld.
LuciFee2022 schreef:
02-07-2022 23:26
(Nieuwe) gebouwen uitrusten met koelmogelijkheden en tot die tijd op z'n minste een paar wapper aanschaffen en (werkende) zonneschermen. Dat heeft de school van mijn jongste niet eens. Wel een zwart pand en een plat dak.

Goed laten drinken kan ook wat helpen. Gelukkig hadden ze afgelopen jaar een juf die er zelf ook last van heeft, dus van haar mogen ze drinkflessen op bureau bijvoorbeeld.
Dat zouden ze vaker moeten toestaan bij warm weer. Dan drink je automatisch meer, bij mij werkt het in ieder geval, wat goed is voor de kinderen die te weinig drinken. Als ik de deur uit ga met warm weer neem ik altijd een flesje water mee.
LuciFee2022 schreef:
02-07-2022 23:26
(Nieuwe) gebouwen uitrusten met koelmogelijkheden en tot die tijd op z'n minste een paar wapper aanschaffen en (werkende) zonneschermen. Dat heeft de school van mijn jongste niet eens. Wel een zwart pand en een plat dak.

Goed laten drinken kan ook wat helpen. Gelukkig hadden ze afgelopen jaar een juf die er zelf ook last van heeft, dus van haar mogen ze drinkflessen op bureau bijvoorbeeld.
Drinken mogen ze bij ons altijd. Er is ook een tappunt op school waar je flesjes met gekoeld water kunt vullen.
Zonneschermen werken ook.
Ventilatie is wel verbeterd sinds corona, maar op warme dagen lukt het niet om het er echt koel mee te houden. Daar is nog wel verbetering te realiseren, maar een oud gebouw heeft beperkingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
02-07-2022 23:38
Dat zouden ze vaker moeten toestaan bij warm weer. Dan drink je automatisch meer, bij mij werkt het in ieder geval, wat goed is voor de kinderen die te weinig drinken. Als ik de deur uit ga met warm weer neem ik altijd een flesje water mee.

Dito! Ik vind het best erg dat m'n kleuters niet even een slokje water mogen pakken als het warm is. Ik begrijp dat juf het niet leuk vindt als 25 kinderen aan de kraan staan te lurken, maar extra drinken met warm weer én actief bezig zijn is geen overbodige luxe.
Mijn dochter heeft ook last van dezelfde klachten als beschreven in de op, zij krijgt ook koorts. Volgens de hap kan dat niet maar is al enkele keren voorgekomen. Ik laat haar (thuis) elk uur binnen even pauze inlassen, veel water drinken en fruit en groenten wat veel vocht bevat. Juist niet teveel ijs, daar kunnen ze snel buikpijn van krijgen. Ik heb ook altijd sportdrank in huis, ze vinden het lekker en het zorgt ervoor dat de zouten op peil blijven. Ooit als tip gehad van de huisarts, helpt ook bij koorts en uitdroging.

Verder heeft m'n dochter altijd blote voeten, haar in een staart en losse kleding aan en een pet of hoedje. (Tenminste als ze niet eigenwijs is :lol:)
Heel vervelend. Toch denk ik dat je zelf de juiste maatregelen al opnoemt: luchtig kleden, zoveel mogelijk in de schaduw en genoeg drinken. Haar hoofd bedekken lijkt me echter wel essentieel. Altijd een pet of hoedje op dus.

Wat bedoel je precies met UV-straling? De zon geeft UV-straling en die is sterker bij zonnige dagen. Een zonnesteek krijg je van teveel warmte en zonnestraling. Ja, het is dus een gevolg van UV-straling. Oftewel zonlicht.
En hoe je lichaam met hitte en/of zon omgaat. Je kan ook hitteklachten/beroertes krijgen zonder in de zon te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar,wat mij helpt is inderdaad een pet en een zonnebril. Koop een goede zonnebril met een UV filter, de kinder zonnebrillen werken averechts, door het donkere glas verkleinen de pupillen niet, waardoor er juist meer lichtinval plaats vindt in de ogen. Ik zweer bij polarized glazen anders heb ik binnen no-time hoofdpijn.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon is één keer zijn pet vergeten op de kleuterschool. Dat werd dus een zonnesteek.

In april!!
Dat verwacht je toch alleen hoogzomer?

Zijn hoofd jeukte aan de binnenkant, gebarsten lippen, diepliggende ogen. Bij de supermarkt direct een flesje water gekocht, dat werd meteen uitgekotst. Echt zielig.

Zoon is nooit meer zonder pet naar buiten gegaan. Het liefst draagt hij zo'n tropenmodel met flappen.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat rot dat er meer kinderen en volwassenen zijn die hier last van hebben. 😔
De vraag naar de pet: tja, dochter heeft een flinke bos haar (wat altijd in een staart of knot gaat met dit weer inderdaad) en vraag me dan af of het niet de hitte nog meer in de hand werkt omdat ze de hitte dan via het hoofd niet kwijt kan. Dus twijfels daarover. Maar ik ga zeker eens even kijken naar zo’n tropenpet, die zullen ook van luchtiger materiaal zijn dan de standaard petten.
Zonnebril zet ik ook op het lijstje. Chips en sportdrank zal ik ook inslaan.
Bedankt voor de tips dusver, ze zijn heel waardevol. Herkenning is ook heel fijn.

Dochter is gelukkig weer fit opgestaan vanochtend 🤗
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
03-07-2022 00:45
Heel vervelend. Toch denk ik dat je zelf de juiste maatregelen al opnoemt: luchtig kleden, zoveel mogelijk in de schaduw en genoeg drinken. Haar hoofd bedekken lijkt me echter wel essentieel. Altijd een pet of hoedje op dus.

Wat bedoel je precies met UV-straling? De zon geeft UV-straling en die is sterker bij zonnige dagen. Een zonnesteek krijg je van teveel warmte en zonnestraling. Ja, het is dus een gevolg van UV-straling. Oftewel zonlicht.
Ik denk dat de vriendin van mijn vader dat bedoelde inderdaad, of het niet het gevolg is van teveel UV-straling. Of dan zo’n UV-werend shirt geen uitkomst kan zijn voor haar dan.
Met zwemmen heeft ze helemaal geen last van oververhitting, maar die ligt dan ook zowat constant in het water :hihi:
Maar heeft kind echt vooral last van de zon, dus ook alleen in de zon.
Of van de hitte in algemeen, dus ook op warme dagen uit de zon?
StevieNicks schreef:
03-07-2022 09:21
Ik denk dat de vriendin van mijn vader dat bedoelde inderdaad, of het niet het gevolg is van teveel UV-straling. Of dan zo’n UV-werend shirt geen uitkomst kan zijn voor haar dan.
Met zwemmen heeft ze helemaal geen last van oververhitting, maar die ligt dan ook zowat constant in het water :hihi:
Nee dat lijkt me niet. Een zonnesteek komt door oververhitting. Een UV-shirt voorkomt dat niet. En een katoenen shirt is luchtiger.
Zo weinig mogelijk in de zon en het hoofd bedekken.

Fijn dat ze weer opgeknapt is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze jongste heeft het niet zó erg als hierboven beschreven, maar toch vaak veel zweten en erg warm.

Voordat hij naar bed gaat, gaat hij dan ook even in bad of onder de douche. Dan trekt de warmte uit z’n lijf en kan hij normaal slapen. Is misschien een optie voor sommigen
LuciFee2022 schreef:
02-07-2022 23:26
(Nieuwe) gebouwen uitrusten met koelmogelijkheden en tot die tijd op z'n minste een paar wapper aanschaffen en (werkende) zonneschermen. Dat heeft de school van mijn jongste niet eens. Wel een zwart pand en een plat dak.

Goed laten drinken kan ook wat helpen. Gelukkig hadden ze afgelopen jaar een juf die er zelf ook last van heeft, dus van haar mogen ze drinkflessen op bureau bijvoorbeeld.

Mag bij ons ook altijd. Bijna altijd dan. Werken we met Chromebooks dan gaat het water van tafel. Die zijn iets te duur voor ongelukjes met water. Niet elk kind pakt dan later weer zijn fles op tafel.

Extra drinkpauze helpt bij lagere groepen soms weer beter. Dan wordt iedereen getriggerd iets te drinken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven