Kind van 13 in de horeca (afwassen) laten werken?

10-01-2019 21:44 197 berichten
Mijn ex en zijn vriendin hadden een idee.
Om mijn dochter van 13 een bijbaantje te laten nemen als afwasser bij een visrestaurant in het dorp waar zij wonen.

Vriendin van ex werkt er in de bediening en haar dochter van 14 ook, bij afwas en hulp in bediening. Ik dacht dat zij 15 was, maar ze is 14. (zo goed ken ik hen niet, maar bij navraag blijkt ze dus 14 te zijn).
Die dochter mag ook alcohol drinken van haar moeder, maar dat heb ik al van me af kunnen schrijven in een ander topic.

Van belang is dat haar dochter 14 is en mijn dochter 13.

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog helemaal niet werken in een horecazaak waar alcohol geschonken word. Daarbij mogen zij op die leeftijd nog geen afwas apparatuur bedienen?

Het baantje zou zwart zijn en nou ja, ik vind het ook om die reden niet goed. Maar vooral omdat ik mijn dochter te jong vind voor dat werk.

Op de site van Rijksoverheid las ik de bepalingen en volgens mij heb ik gelijk: het mag (wettelijk) niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Wat vinden jullie?
Weddingpresent schreef:
11-01-2019 14:27
En op je 15e zijn deze risico's er niet?
Jawel, maar dan is kind groter, hersenen net effe wat verder en en belangrijkste: ze zijn dan verzekerd ...niet Illegaal aan het werk. ( als dat de leeftijd is dat het wel mag).
Weddingpresent schreef:
11-01-2019 14:27
En op je 15e zijn deze risico's er niet?
Iemand van 15 mag ook nog niet in de afwas werken.
Bitje93 schreef:
11-01-2019 13:37
Als je ex en vriendin dit plan doorzetten gewoon even een anoniem telefoontje naar de arbeidsinspectie. Ik denk dat die werkgever het dan voorlopig wel uit zijn hoofd laat om kinderen van die leeftijd dat soort werk te laten doen.
Dit lijkt me idd de makkelijkste oplossing. Die minderjarige dochter van d'r ex werkt d'r al, dus hij is al in overtreding. Als ie 'n officiele waarschuwing krijgt zal ie de dochter van TO vast niet meer willen aannemen.
Lucifer2018 schreef:
11-01-2019 14:29
Jawel, maar dan is kind groter, hersenen net effe wat verder en en belangrijkste: ze zijn dan verzekerd ...niet Illegaal aan het werk. ( als dat de leeftijd is dat het wel mag).
Wat houdt die verzekering dan precies in bij 'n thuiswonende puber?
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:32
Wat houdt die verzekering dan precies in bij 'n thuiswonende puber?
Het gaat om bedrijfsongevallen.
Als je zwart werkt valt dat niet onder de verzekering van de werkgever.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 14:36
0.80% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
11-01-2019 14:33
Het gaat om bedrijfsongevallen.
Als je zwart werkt valt dat niet onder de verzekering van de werknemer.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-01-2019 21:56
Nee hoor. Niet werken is ook een optie, of klusjes in huis bijvoorbeeld.
Niets mis mee om gewoon te wachten met werken tot je mag werken. Je bent niet voor niets kind.
Laat het kind lekker kind zijn. Zij kan nog lang genoeg werken
SallySpectra* schreef:
11-01-2019 14:33
Het gaat om bedrijfsongevallen.
Als je zwart werkt valt dat niet onder de verzekering van de werknemer.
Maar wat schiet je er financieel dan mee op als het wél onder de werkgever valt? Je bent van huis uit ook verzekerd voor ongevallen neem ik aan. Of kun je je vrijstellen van arbeid voor de rest van je leven als je 'n bedrijfsongeval met blijvend letsel oploopt doordat de verzekering van de werkgever jou levenslang moet compenseren?
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:37
Maar wat schiet je er financieel dan mee op als het wél onder de werkgever valt? Je bent van huis uit ook verzekerd voor ongevallen neem ik aan. Of kun je je vrijstellen van arbeid voor de rest van je leven als je 'n bedrijfsongeval met blijvend letsel oploopt doordat de verzekering van de werkgever jou levenslang moet compenseren?
Lees gewoon het topic even door, dit is allemaal al beschreven.
SallySpectra* schreef:
11-01-2019 14:38
Lees gewoon het topic even door, dit is allemaal al beschreven.
Ik heb 't hele topic gelezen maar ik zie de clue hiervan niet. Enige wat ik me kan bedenken is doorbetaling bij ziekte, maar dat is voor 'n thuiswonende puber toch totaal niet relevant? Al dat gezeik om officiele ziekmeldingen heen kun je missen als kiespijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:37
Maar wat schiet je er financieel dan mee op als het wél onder de werkgever valt? Je bent van huis uit ook verzekerd voor ongevallen neem ik aan. Of kun je je vrijstellen van arbeid voor de rest van je leven als je 'n bedrijfsongeval met blijvend letsel oploopt doordat de verzekering van de werkgever jou levenslang moet compenseren?
Je bent vanuit huis verzekerend voor ongevallen tijdens privé tijd, niet tijdens (illegaal) werken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de manege krijgen de meisjes ongeveer evenveel als mijn zoons die vakkenvul(d)len bij de supermarkt, zwart werken is niet per definitie meer lonend.
Mijn dochter is nog te jong, 11, maar omdat ze altijd met mij mee gaat als ik les geef doet zij ook haar deel(poetsen, op-en afzadelen, andere kinderen helpen en leren op-en afzadelen) en omdat ze een handig ruitertje is rijdt ze vaak de lastige pony's extra en mag ze mee als er nieuwe pony's aangekocht worden om ze te beoordelen. Daar krijgt ze niet voor betaald, maar krijgt er gratis privéles voor.
Mijn oudste heeft een blauwe maandag in de horeca gewerkt(hij was toen 16, dus geheel legaal) maar is hard hollend terug gegaan naar zijn vakkenvulbaantje, daar verdiende hij nog meer mee ook. Inmiddels geeft hij bijles en huiswerkbegeleiding, verdient ook niet onverdienstelijk.
threebee schreef:
11-01-2019 14:45
Je bent vanuit huis verzekerend voor ongevallen tijdens privé tijd, niet tijdens (illegaal) werken.
Ah okee, ja het ligt minder voor de hand dat je in privétijd in 'n restaurantkeuken staat dan op 'n manege.
SallySpectra* schreef:
11-01-2019 14:24
Dit topic gaat toch niet over jou?
Precies. En ik zei: laat maar
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:40
Ik heb 't hele topic gelezen maar ik zie de clue hiervan niet. Enige wat ik me kan bedenken is doorbetaling bij ziekte, maar dat is voor 'n thuiswonende puber toch totaal niet relevant? Al dat gezeik om officiele ziekmeldingen heen kun je missen als kiespijn.
Nee dat is niet waar het om gaat. Het gaat om een bedrijfsongeval als gevolg waarvan het kind schade oploopt, in het ergste geval blijvende schade (denk: vinger/hand eraf, brandwonden). Daarvoor is de werkgever niet verzekerd bij zwartwerken. Je zal die schade dan dus persoonlijk op hem moeten verhalen en dat is in de meeste gevallen kansloos (als het om veel geld gaat).
Ik zou het geen probleem vinden.
SallySpectra* schreef:
11-01-2019 14:29
Iemand van 15 mag ook nog niet in de afwas werken.
En ook niet in een ruimte waar alcohol wordt geschonken. Bij de lokale koffiezaak die in de zomer ook ijsjes en dergelijke verkocht mochten mijn vijftienjarige buurmeisjes niet aan de slag als ijsjesverkoopster. Er stond namelijk ook bier en wijn op de kaart.

Los daarvan verbaast het me dat zo veel forummers het geen enkel probleem zouden vinden om een dertienjarige zwart werk te laten doen dat notabene bij wet verboden is. Dat is niet voor niks he. Blijkbaar zijn wetten rondom kinderarbeid nog altijd keihard nodig als ik sommige posts hier lees.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
11-01-2019 16:07
En ook niet in een ruimte waar alcohol wordt geschonken. Bij de lokale koffiezaak die in de zomer ook ijsjes en dergelijke verkocht mochten mijn vijftienjarige buurmeisjes niet aan de slag als ijsjesverkoopster. Er stond namelijk ook bier en wijn op de kaart.

Los daarvan verbaast het me dat zo veel forummers het geen enkel probleem zouden vinden om een dertienjarige zwart werk te laten doen dat notabene bij wet verboden is. Dat is niet voor niks he. Blijkbaar zijn wetten rondom kinderarbeid nog altijd keihard nodig als ik sommige posts hier lees.
Zie mijn reactie ben het helemaal met je eens.

Kinderarbeid is niet voor niets verboden!

En als ouder hoor je gewoon voor je kind te zorgen ook financieel, bijbaantje is leuk vanaf 16 jaar, niet eerder!
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
11-01-2019 16:07
En ook niet in een ruimte waar alcohol wordt geschonken. Bij de lokale koffiezaak die in de zomer ook ijsjes en dergelijke verkocht mochten mijn vijftienjarige buurmeisjes niet aan de slag als ijsjesverkoopster. Er stond namelijk ook bier en wijn op de kaart.

Los daarvan verbaast het me dat zo veel forummers het geen enkel probleem zouden vinden om een dertienjarige zwart werk te laten doen dat notabene bij wet verboden is. Dat is niet voor niks he. Blijkbaar zijn wetten rondom kinderarbeid nog altijd keihard nodig als ik sommige posts hier lees.
Zie mijn reactie ben het helemaal met je eens.

Kinderarbeid is niet voor niets verboden!

En als ouder hoor je gewoon voor je kind te zorgen ook financieel, bijbaantje is leuk vanaf 16 jaar, niet eerder!
Naast alle al genoemde redenen ben ik vooral ook tegen zwart werken omdat zo'n werkgever dus niet bijdraagt aan de sociale voorzieningen maar wel verdient aan dat zwart werken.

Nu valt het bij zijn jong meisje best mee want over haar salaris worden weinig laten betaald. Maar in de horeca werken vaak ook oudere jongeren zwart. Onze dochter kreeg het netto geldende loon contact en de lasten stak de werkgever dus in zijn zak.
Alle reacties Link kopieren
Zwart of niet bij een ongeval. Ik denk dat je je behoorlijk schuldig voelt als 13 jarig kind iets meemaakt tijdens arbeid. Een kind kan overal iets tegenkomen en dat is altijd erg, maar het idee dat het puur om de centen ging, ik zou er niet mee willen leven.
Andersom schreef:
12-01-2019 10:53
Naast alle al genoemde redenen ben ik vooral ook tegen zwart werken omdat zo'n werkgever dus niet bijdraagt aan de sociale voorzieningen maar wel verdient aan dat zwart werken.

Nu valt het bij zijn jong meisje best mee want over haar salaris worden weinig laten betaald. Maar in de horeca werken vaak ook oudere jongeren zwart. Onze dochter kreeg het netto geldende loon contact en de lasten stak de werkgever dus in zijn zak.
En dit ook. Eigenlijk is het op heel veel vlakken gewoon niet oke/ niet toe gestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven