Kind van 13 in de horeca (afwassen) laten werken?

10-01-2019 21:44 197 berichten
Mijn ex en zijn vriendin hadden een idee.
Om mijn dochter van 13 een bijbaantje te laten nemen als afwasser bij een visrestaurant in het dorp waar zij wonen.

Vriendin van ex werkt er in de bediening en haar dochter van 14 ook, bij afwas en hulp in bediening. Ik dacht dat zij 15 was, maar ze is 14. (zo goed ken ik hen niet, maar bij navraag blijkt ze dus 14 te zijn).
Die dochter mag ook alcohol drinken van haar moeder, maar dat heb ik al van me af kunnen schrijven in een ander topic.

Van belang is dat haar dochter 14 is en mijn dochter 13.

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog helemaal niet werken in een horecazaak waar alcohol geschonken word. Daarbij mogen zij op die leeftijd nog geen afwas apparatuur bedienen?

Het baantje zou zwart zijn en nou ja, ik vind het ook om die reden niet goed. Maar vooral omdat ik mijn dochter te jong vind voor dat werk.

Op de site van Rijksoverheid las ik de bepalingen en volgens mij heb ik gelijk: het mag (wettelijk) niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Wat vinden jullie?
redbulletje schreef:
11-01-2019 13:23
Niet gedwongen idd. Maar wat als ze er vrijwillig voor kiezen? Net zoals ik vroeger op de manege. En omdat ik echt fanatiek was in mijn 'meehelpen' en om half 8 al aanwezig voor het voeren gingen ze mij er voor betalen. Maar wat is dan het verschil met al die manegekinderen die ook met grote regelmaat dezelfde werkzaamheden doen omdat ze het leuk vinden op de dag dat ze lessen langer tussen de paarden bezig te zijn? Ongelukken kunnen altijd gebeuren, zeker met paarden en als je zware werkzaamheden moet doen.
Zoals ik al zei: als ouders moet je je kinderen soms ook gewoon behoeden voor fouten.
-Darkside- schreef:
11-01-2019 13:57
Zoals ik al zei: als ouders moet je je kinderen soms ook gewoon behoeden voor fouten.
Dus maar niet laten sporten/hobbyen? En al helemaal verbieden dat ze er geld mee gaan verdienen?
Al die kutterige slavenbaantjes als krantenwijk/vakkenvuller voor 'n paar centen, dáár kun je je puber beter voor behoeden!
Als ze een passie hebben die niet voelt als werk en er zitten ook nog verdiensten aan vast, dan is dat win-win.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn 14e in de horeca gewerkt, zowel afwas als bediening etc. en ik heb hier ontzettend veel van geleerd en zelfvertrouwen van opgedaan. Er is niks mis met hard werken, ook niet op je 13e of 14e. Het werk was wel zwart, maar mijn ouders waren niet zo moeilijk. Ik zat op het VWO en zolang ik maar goede cijfers bleef halen, was het best.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 13:23
Niet gedwongen idd. Maar wat als ze er vrijwillig voor kiezen? Net zoals ik vroeger op de manege. En omdat ik echt fanatiek was in mijn 'meehelpen' en om half 8 al aanwezig voor het voeren gingen ze mij er voor betalen. Maar wat is dan het verschil met al die manegekinderen die ook met grote regelmaat dezelfde werkzaamheden doen omdat ze het leuk vinden op de dag dat ze lessen langer tussen de paarden bezig te zijn? Ongelukken kunnen altijd gebeuren, zeker met paarden en als je zware werkzaamheden moet doen.
Dat is een leuke hobby, mooi als je daar iets in ruil voor kreeg. Ik veronderstel dat die manege eigenaren je niks oplegden en je vrij kon doen wat je zelf wilde doen en wanneer. Over ongelukken heb ik mij niet uitgesproken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:00
Dus maar niet laten sporten/hobbyen? En al helemaal verbieden dat ze er geld mee gaan verdienen?
Al die kutterige slavenbaantjes als krantenwijk/vakkenvuller voor 'n paar centen, dáár kun je je puber beter voor behoeden!
Als ze een passie hebben die niet voelt als werk en er zitten ook nog verdiensten aan vast, dan is dat win-win.
Een passie voor afwassen? o_o
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:00
Dus maar niet laten sporten/hobbyen? En al helemaal verbieden dat ze er geld mee gaan verdienen?
Al die kutterige slavenbaantjes als krantenwijk/vakkenvuller voor 'n paar centen, dáár kun je je puber beter voor behoeden!
Als ze een passie hebben die niet voelt als werk en er zitten ook nog verdiensten aan vast, dan is dat win-win.
Jij leest wel heel selectief he?
Alle reacties Link kopieren
Horeca is ook nog eens niet zonder risico i.v.m. scherpe messen, hete pannen enderg. Krantenwijken/folders leveren inderdaad weinig op. Dan kan ze nog beter in de vakantie in een kas werken maar ik weet niet of dat op die leeftijd mag.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
11-01-2019 14:03
Ik heb vanaf mijn 14e in de horeca gewerkt, zowel afwas als bediening etc. en ik heb hier ontzettend veel van geleerd en zelfvertrouwen van opgedaan. Er is niks mis met hard werken, ook niet op je 13e of 14e. Het werk was wel zwart, maar mijn ouders waren niet zo moeilijk. Ik zat op het VWO en zolang ik maar goede cijfers bleef halen, was het best.
Goh, ik weet het niet. Kind moet nog een heel leven lang gaan werken denk ik dan. Laat ze nu nog maar efkes genieten!
Poker schreef:
11-01-2019 14:03
Dat is een leuke hobby, mooi als je daar iets in ruil voor kreeg. Ik veronderstel dat die manege eigenaren je niks oplegden en je vrij kon doen wat je zelf wilde doen en wanneer. Over ongelukken heb ik mij niet uitgesproken.
Klopt. Als ik geen zin had (of ziek was) kon ik ook zeggen dat ik het komende weekend niet zou komen. Maar ik had juist meestal wél zin om mijn weekend en grootste deel van de vakanties tussen de paarden te hangen. Uiteraard kon ik niet doen wat ik wilde wanneer ik dat wilde, want de paarden hoorden op 'n vaste tijd gevoerd te worden. Als ik die commitment niet had kunnen opbrengen, dan zou ik er ook niet voor betaald zijn. Er waren ook kinderen die af en toe vroeger kwamen of langer bleven en dan gewoon meehielpen met wat er dan moest gebeuren en dat was niet tegen betaling. Hooguit mochten ze die dag 'n extra paard rijden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:10
Klopt. Als ik geen zin had (of ziek was) kon ik ook zeggen dat ik het komende weekend niet zou komen. Maar ik had juist meestal wél zin om mijn weekend en grootste deel van de vakanties tussen de paarden te hangen. Uiteraard kon ik niet doen wat ik wilde wanneer ik dat wilde, want de paarden hoorden op 'n vaste tijd gevoerd te worden. Als ik die commitment niet had kunnen opbrengen, dan zou ik er ook niet voor betaald zijn. Er waren ook kinderen die af en toe vroeger kwamen of langer bleven en dan gewoon meehielpen met wat er dan moest gebeuren en dat was niet tegen betaling. Hooguit mochten ze die dag 'n extra paard rijden.
Ik vind het niet te vergelijken met een echte bijbaan in de horeca.
Poker schreef:
11-01-2019 14:07
Een passie voor afwassen? o_o
Ik had 't over mijn manegebaantje ;-D
kopjekoffie70 schreef:
11-01-2019 14:08
Horeca is ook nog eens niet zonder risico i.v.m. scherpe messen, hete pannen enderg. Krantenwijken/folders leveren inderdaad weinig op. Dan kan ze nog beter in de vakantie in een kas werken maar ik weet niet of dat op die leeftijd mag.
Nee.
Er mag nog meer naast folders meelopen hoor op 13. Maar niet zulk werk.

Ze mogen wel licht vulwerk doen bij de super. Of meehelpen met licht werk binnen een familiebedrijf. Geen horeca en geen zware dingen tillen, geen machines bedienen of dichtbij gevaarlijke machines werken ect.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:12
Ik had 't over mijn manegebaantje ;-D
Ik dacht het wel, maar ik vond het wel grappig :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Hoezo vindt je ex het een goed idee voor je dochter van 13 om te gaan werken, laat staan illegaal. Alles wat een meisje van 13 nodig zou hebben of zou willen hebben kan toch door de ouders betaalt worden, eventueel wat klusjes.

Ze gaat nog niet uit, geen scooter, geen dure schoenen of iets dergelijks neem ik aan. Anders kan ze dingen voor haar verjaardag vragen etcetera. Ik begrijp het idee ervan niet.
-Darkside- schreef:
11-01-2019 14:08
Jij leest wel heel selectief he?
Jij doelde toch op het zwart/wit werken? Wit levert nauwelijks wat op voor 'n puber. Toen ik als begin twintiger wat meer wilde verdienen voor mijn toekomstige huis duwden m'n ouders me een krantenadvertentie van een vdValk onder m'n neus waar ze serveersters zochten. Dat was in die tijd gewoon nog allemaal zwart. Kroegjes in het dorp ook, maar ik wilde sowieso geen kroeg (roken) en geen avond/nacht.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
11-01-2019 14:12
Nee.
Er mag nog meer naast folders meelopen hoor op 13. Maar niet zulk werk.

Ze mogen wel licht vulwerk doen bij de super. Of meehelpen met licht werk binnen een familiebedrijf. Geen horeca en geen zware dingen tillen, geen machines bedienen of dichtbij gevaarlijke machines werken ect.
Ah oke. Is eigenlijk ook wel een goede zaak. Laat haar dan maar bij de supermarkt werken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Poker schreef:
11-01-2019 14:11
Ik vind het niet te vergelijken met een echte bijbaan in de horeca.
Dat klopt. Dit was hobby, de horeca vond ik 'n kutbaan ondanks dat ik het toch wel een jaar of 2-3 heb gedaan en heel veel fooi binnen wist te harken.
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:16
Jij doelde toch op het zwart/wit werken? Wit levert nauwelijks wat op voor 'n puber. Toen ik als begin twintiger wat meer wilde verdienen voor mijn toekomstige huis duwden m'n ouders me een krantenadvertentie van een vdValk onder m'n neus waar ze serveersters zochten. Dat was in die tijd gewoon nog allemaal zwart. Kroegjes in het dorp ook, maar ik wilde sowieso geen kroeg (roken) en geen avond/nacht.
Nee over je kind behoeden voor domme fouten ook al wil het kind het heul graag zelf.
Maar laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
11-01-2019 14:12
Nee.
Er mag nog meer naast folders meelopen hoor op 13. Maar niet zulk werk.

Ze mogen wel licht vulwerk doen bij de super. Of meehelpen met licht werk binnen een familiebedrijf. Geen horeca en geen zware dingen tillen, geen machines bedienen of dichtbij gevaarlijke machines werken ect.
Babysitten doen jonge meisjes hier veel.
-Darkside- schreef:
11-01-2019 14:18
Nee over je kind behoeden voor domme fouten ook al wil het kind het heul graag zelf.
Maar laat maar.
En dan bedoel je TO's kind met d'r 'n kutbaantje als afwasser, of mijn hobbybaantje op de manege?
Poker schreef:
11-01-2019 14:18
Babysitten doen jonge meisjes hier veel.
Ik had als puber al niets op met baby's ;-D
Scherpe messen krijgt ze ws niet in handen, maar wel bijna kokend heet water, zware kratten met borden en glazen die ze in en uit de machine moet tillen. En ze kan bekneld raken in de machine met een hand of erger met haar haren. In een bedrijf waar ze 13 jarigen laten werken zou ik niet heel veel vertrouwen hebben in het naleven van de veiligheidsvoorschriften.
redbulletje schreef:
11-01-2019 14:19
En dan bedoel je TO's kind met d'r 'n kutbaantje als afwasser, of mijn hobbybaantje op de manege?
Dit topic gaat toch niet over jou?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
11-01-2019 14:22
Scherpe messen krijgt ze ws niet in handen, maar wel bijna kokend heet water, zware kratten met borden en glazen die ze in en uit de machine moet tillen. En ze kan bekneld raken in de machine met een hand of erger met haar haren. In een bedrijf waar ze 13 jarigen laten werken zou ik niet heel veel vertrouwen hebben in het naleven van de veiligheidsvoorschriften.
En op je 15e zijn deze risico's er niet?
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen. Officieel gezien mag het niet, als 13-jarige in een horecabedrijf (ivm alcohol, tijden en zwaarte werk). Ik deed het zelf wel als 13-jarige en vond het geweldig! Maar ik was een beetje vooruit op mijn leeftijdsgenoten, fysiek gezien ervoor geschikt, dronk op het werk heus geen alcohol maar daarbuiten genoeg...
Afhankelijk van hoe het kind is en of het kan omgaan met de werkdruk, zwaarte en eventuele bijdehante collega's, zou ik het wel of niet toestaan als ouder.
Als ze nog niet verder kijkt dan "centjes verdienen" denk ik dat een krantenwijkje geschikter is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven