Kind zonder gordel

23-09-2019 13:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met een uitstapje is mijn kind zonder autogordel om vervoerd. Nog erger voor mij maakt dat ze in het midden zat en er 4 ipv 3 kindjes op de achterbank zaten.
Er is dus weggereden met te veel kinderen.

Even babbeltje gaan maken met de ouder. Kreeg reacties: mijn man reed, ik weet niet welke auto hij heeft gepakt en volgende keer moet ik meerijden of beter plannen, maakte het voor mij erger.

Waarom? Had een reactie verwacht van door de drukte vergeten of kind(eren) werkte niet mee.

Nee, als mijn kind dit mij bij binnenkomst als eerst verteld nadat ik vraag hoe het feestje was, plus dat de ouder(s) mij niks duidelijk kunnen vetellen, vind ik heel vervelend.

Het is niet meer terug te draaien en vroeger zat een kind ook los in de auto, maar in deze tijd zijn er andere regels. Met andermans kinderen ben je nóg voorzichtiger. Vind het deels ook dubbel, maar je doet dit gewoon niet. Wat niet past, past niet. Gordel vergeten zou ergens nog kunnen, maar te veel kids in de auto? Waarom doe je dat( zo makkelijk).

Meer ouders dit dit apart vinden of zal het niet zwaar wegen voor je?
lemoos2 schreef:
23-09-2019 14:06
Dit. En andere ouders vroegen dat ook standaard: “Zal ik even de zitverhoger pakken of heb je er al genoeg?” Toch een hele normale vraag? De meeste mensen hebben wel een extra zitje (in de kofferbak of uit de tweede auto) maar niet drie extra zitverhogers.

Zo ging het hier ook, een aantal uitzonderingen daargelaten.
Volgende keer dubbel checken voor je je kind meestuurt met die ouders.

Ik persoonlijk had mijn kind gewoon niet eens meer mee laten gaan in de toekomst, want als ze hiermee roekeloos omgaan waarmee dan nog meer..
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
23-09-2019 15:19
Dat wil ze niet.
Tja, dan ook niet achteraf zeiken. Niet iedereen heeft dezelfde standaard qua veiligheid, ook al zijn er regels. Ik zou ook niet blij zijn als mijn kind zonder gordel had gezeten, maar dan zou ik de keer daarna toch even informeren. Ik deed dat altijd bij zwemfeestjes toen mijn kinderen nog wat jonger waren, hoeveel begeleiders erbij waren en of ze mee in het water gingen. Dat zullen sommigen vast overdreven hebben gevonden, maar dat was dan maar zo.
Het niet vragen en achteraf zeiken op een forum heeft niet bepaald zin.
pamelacourson schreef:
23-09-2019 15:25
Tja, dan ook niet achteraf zeiken. Niet iedereen heeft dezelfde standaard qua veiligheid, ook al zijn er regels. Ik zou ook niet blij zijn als mijn kind zonder gordel had gezeten, maar dan zou ik de keer daarna toch even informeren. Ik deed dat altijd bij zwemfeestjes toen mijn kinderen nog wat jonger waren, hoeveel begeleiders erbij waren en of ze mee in het water gingen. Dat zullen sommigen vast overdreven hebben gevonden, maar dat was dan maar zo.
Het niet vragen en achteraf zeiken op een forum heeft niet bepaald zin.
Ik vroeg altijd of ze nog een stoeltje/verhoger nodig hadden. We hebben dan wel nooit een auto gehad, maar die dingen had ik wel in huis voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet extreem voorzichtig met dit soort dingen op kleine afstand. Maar als ik te weinig zitverhogers heb bv is het wel mijn kind dat dan zonder zit. Ik vind het bizar dat je je eigen kind dan in de gordel zet en andermans kind niet.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
funieda schreef:
23-09-2019 15:25
Volgende keer dubbel checken voor je je kind meestuurt met die ouders.

Ik persoonlijk had mijn kind gewoon niet eens meer mee laten gaan in de toekomst, want als ze hiermee roekeloos omgaan waarmee dan nog meer..
Nee dat wil TO dus niet.
Is ook al paar keer eerder gezegd.
Roelanje schreef:
23-09-2019 15:59
Ik ben niet extreem voorzichtig met dit soort dingen op kleine afstand. Maar als ik te weinig zitverhogers heb bv is het wel mijn kind dat dan zonder zit. Ik vind het bizar dat je je eigen kind dan in de gordel zet en andermans kind niet.

De verzekeraar denkt daar anders over.

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... -de-regels

Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad.
justagirly schreef:
23-09-2019 15:59
Nee dat wil TO dus niet.
Is ook al paar keer eerder gezegd.
Maar waarom zou je moeten dubbelchecken of ouders wel hun basisverantwoordelijkheid nemen? Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik zou een beetje vreemd opkijken als een ouder mij vraagt of ik haar kind wel een gordel om doe. Zie ik er dan echt zo roekeloos uit, zou ik me dan afvragen. En ja, ik geef ze ook water en ik let op bij het oversteken.
Roelanje schreef:
23-09-2019 15:59
Ik ben niet extreem voorzichtig met dit soort dingen op kleine afstand. Maar als ik te weinig zitverhogers heb bv is het wel mijn kind dat dan zonder zit. Ik vind het bizar dat je je eigen kind dan in de gordel zet en andermans kind niet.
Want op een kleine afstand kan je geen ongeluk krijgen?
Suðri schreef:
23-09-2019 16:13
Want op een kleine afstand kan je geen ongeluk krijgen?
Nou ja, met 30 km/u door de wijk naar de speeltuin is een andere risico-analyse dan met 130 de snelweg op.
kadanz schreef:
23-09-2019 16:16
Nou ja, met 30 km/u door de wijk naar de speeltuin is een andere risico-analyse dan met 130 de snelweg op.
En dan rijdt die andere auto 100, gaat het kind alsnog door de voorruit. Met sommige dingen smokkel je toch gewoon niet? En al helemaal niet als het ook nog eens om andermans kind gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook ouders (en kinderen) die een zitverhoger zeer overdreven vinden. Het vriendinnetje van onze dochter is nog lang geen 1.35 m en moet bij ons in de auto altijd op de verhoger. Onze dochter is een stukje langer, dus die hoeft dan niet (we hebben er maar 1).
Het kind komt elke keer met hetzelfde riedeltje. "Moet dat echt? Ik wil dat niet. In onze auto hebben we niet geen verhogers, hoor! Dus ik ben het ook niet gewend. Mijn ouders vinden dat echt niet nodig". Het riedeltje wordt wel steeds korter, want ze weet dat ze op de verhoger moet en dat ze anders niet mee gaat.
Onze dochter gaat ook regelmatig met hun mee en eerder gaf ik dan een verhoger mee. Nu niet meer, omdat ze lang genoeg is.
Dus tja, zoveel ouders, zoveel meningen...
Mocht je zeker willen weten dat je kind goed vervoerd gaat worden, dan zul je daar toch echt zelf iets mee moeten.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 15:07
TO, ik ben het met je eens hoor. Die ouders weten ook dondersgoed dat ze fout zitten. Natuurlijk is het niet hun bedoeling om te veel kinderen mee te slepen, maar geconfronteerd met het dilemma 'kind achter laten' of 'kind zonder gordel om mee' kiezen ze als een kip zonder kop voor de makkelijkste en gevaarlijkste keuze.

Dat is teleurstellend en dat heeft niets te maken met jouw inzet, maar gewoon met hun gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Als je kind op schoolreis gaat dan mag je er als ouder van uit gaan dat het veilig is. Ik zou een algemeen mailtje sturen naar de juf met je bevindingen aangezien de ouders in kwestie je toch niet serieus nemen. Of was het een feestje?
Was een feestje ja.
Misschien gingen ze van een afzegging uit, maar kwam toch iedere gevraagde en paste het eigenlijk niet, maar hebben ze toch iedereen vervoerd. Dat kan.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 15:07
TO, ik ben het met je eens hoor. Die ouders weten ook dondersgoed dat ze fout zitten. Natuurlijk is het niet hun bedoeling om te veel kinderen mee te slepen, maar geconfronteerd met het dilemma 'kind achter laten' of 'kind zonder gordel om mee' kiezen ze als een kip zonder kop voor de makkelijkste en gevaarlijkste keuze.

Dat is teleurstellend en dat heeft niets te maken met jouw inzet, maar gewoon met hun gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Als je kind op schoolreis gaat dan mag je er als ouder van uit gaan dat het veilig is. Ik zou een algemeen mailtje sturen naar de juf met je bevindingen aangezien de ouders in kwestie je toch niet serieus nemen. Of was het een feestje?

“ Algemeen mailtje sturen naar de juf “ .. Serieus?
Suðri schreef:
23-09-2019 16:18
En dan rijdt die andere auto 100, gaat het kind alsnog door de voorruit. Met sommige dingen smokkel je toch gewoon niet? En al helemaal niet als het ook nog eens om andermans kind gaat.
En de volgende dag fiets je over diezelfde weg, zonder helm. Dan kan er ook iemand 100 rijden. Wat is gevaarlijker?

Begrijp me niet verkeerd, de vraag was of je een zitverhoger gebruikt of niet. Voor die ene keer vind ik dat in de bebouwde kom acceptabel. Dat is nog steeds strenger dan het ANWB-advies!


Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.

Wat wel erg dom is is kinderen op de voorstoel vervoeren zonder de airbag uit te zetten. Dan gaat het 'het is maar een klein eindje' verhaal helemaal niet op.
rozediamant schreef:
23-09-2019 16:33
“ Algemeen mailtje sturen naar de juf “ .. Serieus?
Sorry, ik ging ten onrechte uit van een schoolreisje. In dat geval is de school verantwoordelijk. Dus ja. Serieus. Als mijn kind tijdens een schoolreisje zonder gordel vervoerd wordt dan mogen ze blij zijn dat ik niet naar de inspectie stap.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 16:11
Maar waarom zou je moeten dubbelchecken of ouders wel hun basisverantwoordelijkheid nemen? Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik zou een beetje vreemd opkijken als een ouder mij vraagt of ik haar kind wel een gordel om doe. Zie ik er dan echt zo roekeloos uit, zou ik me dan afvragen. En ja, ik geef ze ook water en ik let op bij het oversteken.
Maar dat is het dus niet, want TO vindt dat het niet goed is gegaan toch?
Waarom dan volgende keer niet even checken of ze het aantal kids wel veilig gaan vervoeren?
En als je het dan brengt als "heb je nog een zitverhoger/ extra auto nodig", dan komt het toch helemaal niet raar over?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-09-2019 14:55
En het kinderslot? Daar ben ik ook altijd heel precies mee, nadat ik ooit een vriendje mee had dat de deur opengooide en er bijna een fietser in liet botsten. Zo wat kon die man schelden.

Mijn kinderen hadden toen geen kinderslot meer want wisten dat ze alleen aan de stoepkant mochten uitstappen. Nooit over nagedacht dat een vriendje van die leeftijd dat niet zou weten.
Mijn auto is een driedeurs dus daar komen ze pas uit nadat ik ben uitgestapt :-D. De andere auto heeft kinderslot op de achterdeuren (en begint vanzelf te krijsen als er een fietser/voetganger binnen camera- en sensorbereik zit).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 16:34
En de volgende dag fiets je over diezelfde weg, zonder helm. Dan kan er ook iemand 100 rijden. Wat is gevaarlijker?

Begrijp me niet verkeerd, de vraag was of je een zitverhoger gebruikt of niet. Voor die ene keer vind ik dat in de bebouwde kom acceptabel. Dat is nog steeds strenger dan het ANWB-advies!


Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.

Wat wel erg dom is is kinderen op de voorstoel vervoeren zonder de airbag uit te zetten. Dan gaat het 'het is maar een klein eindje' verhaal helemaal niet op.
Airbags uit geldt toch alleen als je een kindje in een autostoeltje tegen de rijrichting in vervoerd? Ik dacht dat dit bij gebruik van een zitverhoger niet meer uitmaakte?
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Normen en waarden verschillen enorm, helaas ook wat betreft het volgen van veiligheidsvoorschriften.

Ik heb geleerd om altijd even na te vragen of er voldoende zitverhogers zijn en indien nodig er een mee te geven. Die heb ik speciaal voor dit doel aangeschaft.
Er wordt snel gezegd dat bij incidenteel vervoer het wel even zonder zitverhoger kan en mag. Maar ik heb dat gewoon liever niet. Nog nooit heeft iemand daar moeilijk over gedaan.

Dit ook pas nadat ik een kinderfeestje vanuit school zag vertrekken met teveel kinderen zonder gordels en verhogers.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
23-09-2019 15:59
Ik ben niet extreem voorzichtig met dit soort dingen op kleine afstand. Maar als ik te weinig zitverhogers heb bv is het wel mijn kind dat dan zonder zit. Ik vind het bizar dat je je eigen kind dan in de gordel zet en andermans kind niet.

Een ongeluk op kleine afstand heeft dezelfde impact als een ongeluk over langere afstand hoor.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 16:16
Nou ja, met 30 km/u door de wijk naar de speeltuin is een andere risico-analyse dan met 130 de snelweg op.
Als het zo'n kort stukje is, kun je ook lopen
Later is nu
ADM schreef:
23-09-2019 16:49
Airbags uit geldt toch alleen als je een kindje in een autostoeltje tegen de rijrichting in vervoerd? Ik dacht dat dit bij gebruik van een zitverhoger niet meer uitmaakte?
Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op een plaats met een airbag, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Het kinderbeveiligingssysteem kan door de airbag met kracht naar achter worden gestoten, met letsel tot gevolg. Het is bovendien raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een airbag te zetten die is ingeschakeld. Kan de airbag niet uitgeschakeld worden, dan raden wij aan de autostoel zo ver mogelijk naar achter te zetten.

ANWB
justagirly schreef:
23-09-2019 16:40
Maar dat is het dus niet, want TO vindt dat het niet goed is gegaan toch?
Waarom dan volgende keer niet even checken of ze het aantal kids wel veilig gaan vervoeren?
En als je het dan brengt als "heb je nog een zitverhoger/ extra auto nodig", dan komt het toch helemaal niet raar over?
Zoals iemand anders al schreef, ik zou die kinderen helemaal niet meegeven met dergelijke ouders, wie weet wat ze nog meer voor onverantwoordelijks in hun achterhoofd halen.
Dreamer schreef:
23-09-2019 17:00
Als het zo'n kort stukje is, kun je ook lopen
Is dat echt veiliger, met vier dreumesen/kleuters lopen over straat in een buurt waar ze blijkbaar met 100 km/u door een bebouwde kom scheuren?

(als antwoord op de stelling dat je kind altijd in een zitverhoger moet, ook al rij je langzaam in de bebouwde kom, omdat je wel eens aangereden zou kunnen worden door een idioot die wel 100 rijdt.)
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 17:26
54.77% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven