Kind zonder gordel

23-09-2019 13:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met een uitstapje is mijn kind zonder autogordel om vervoerd. Nog erger voor mij maakt dat ze in het midden zat en er 4 ipv 3 kindjes op de achterbank zaten.
Er is dus weggereden met te veel kinderen.

Even babbeltje gaan maken met de ouder. Kreeg reacties: mijn man reed, ik weet niet welke auto hij heeft gepakt en volgende keer moet ik meerijden of beter plannen, maakte het voor mij erger.

Waarom? Had een reactie verwacht van door de drukte vergeten of kind(eren) werkte niet mee.

Nee, als mijn kind dit mij bij binnenkomst als eerst verteld nadat ik vraag hoe het feestje was, plus dat de ouder(s) mij niks duidelijk kunnen vetellen, vind ik heel vervelend.

Het is niet meer terug te draaien en vroeger zat een kind ook los in de auto, maar in deze tijd zijn er andere regels. Met andermans kinderen ben je nóg voorzichtiger. Vind het deels ook dubbel, maar je doet dit gewoon niet. Wat niet past, past niet. Gordel vergeten zou ergens nog kunnen, maar te veel kids in de auto? Waarom doe je dat( zo makkelijk).

Meer ouders dit dit apart vinden of zal het niet zwaar wegen voor je?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 16:11
Maar waarom zou je moeten dubbelchecken of ouders wel hun basisverantwoordelijkheid nemen? Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik zou een beetje vreemd opkijken als een ouder mij vraagt of ik haar kind wel een gordel om doe. Zie ik er dan echt zo roekeloos uit, zou ik me dan afvragen. En ja, ik geef ze ook water en ik let op bij het oversteken.
Maar het is dus niet vanzelfsprekend. Dat weet TO nu, dus in het vervolg vragen.
Later is nu
Dreamer schreef:
23-09-2019 17:23
Maar het is dus niet vanzelfsprekend. Dat weet TO nu, dus in het vervolg vragen.
Is het echt niet vanzelfsprekend dat je een kind de gordel omdoet in een auto? Ik wist niet dat daar nog twijfel over was.
kadanz schreef:
23-09-2019 17:28
Is het echt niet vanzelfsprekend dat je een kind de gordel omdoet in een auto? Ik wist niet dat daar nog twijfel over was.
Ik zie regelmatig kinderen zonder gordel, dus nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet blij zijn als mijn kind los in de auto vervoerd zou worden. Dat zou ik dan ook laten weten aan die ander.
Weer wat geleerd hier op het forum; niet uit gaan van zinnig nadenken van een ander, maar altijd checken hoe je kind vervoerd gaat worden.
Suðri schreef:
23-09-2019 17:30
Ik zie regelmatig kinderen zonder gordel, dus nee.

En los in de achterbak want zo leuk, bij bestuurder op schoot want zo leuk, met z'n tweeen in een gordel want kan best.
kadanz schreef:
23-09-2019 16:34
En de volgende dag fiets je over diezelfde weg, zonder helm. Dan kan er ook iemand 100 rijden. Wat is gevaarlijker?

Begrijp me niet verkeerd, de vraag was of je een zitverhoger gebruikt of niet. Voor die ene keer vind ik dat in de bebouwde kom acceptabel. Dat is nog steeds strenger dan het ANWB-advies!


Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.

Wat wel erg dom is is kinderen op de voorstoel vervoeren zonder de airbag uit te zetten. Dan gaat het 'het is maar een klein eindje' verhaal helemaal niet op.
Dat dachten de 2 klasgenoten van me die ze van het asfalt moesten schrapen ook. ‘Het is maar een klein stukje in de bouwde kom, we hoeven geen gordels om’.

Twee begrafenissen in een week. Twee gezinnen naar de klote, maar wat maakt het uit toch, gebeurt niet zo vaak.
Star² schreef:
23-09-2019 17:32
En los in de achterbak want zo leuk, bij bestuurder op schoot want zo leuk, met z'n tweeen in een gordel want kan best.
Want dat deden wij vroeger ook en dat ging goed!

Nou ja, dan verdien je het om je hersens op het asfalt uitgesmeerd te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het helemaal. Ik zou ook zeker niet blij zijn. Laatst vertelde een moeder ook doodleuk aan mij dat een kind los zat want ze heeft maar 2 gordels op de achterbank. Heb je er maar twee dan kunnen er in mijn ogen dus ook niet meer mee. Kind rijdt daar dus niet meer mee.

Schooluitjes met de auto ben ik of mijn man altijd meegeweest. Een keer konden we echt niet en zat kind in een heupgordel op een bank die van links naar recht ging. Wist gelijk weer waarom we het ook al weer deden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 17:20
Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op een plaats met een airbag, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Het kinderbeveiligingssysteem kan door de airbag met kracht naar achter worden gestoten, met letsel tot gevolg. Het is bovendien raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een airbag te zetten die is ingeschakeld. Kan de airbag niet uitgeschakeld worden, dan raden wij aan de autostoel zo ver mogelijk naar achter te zetten.

ANWB
Dank voor deze informatie, wist ik niet. Wel idd van het zo ver mogelijk naar achter plaatsen

* vraag mij nu wel af hoe het voor mezelf zit, ik ben nl errûg klein ;-) *
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn kinderen om deze reden niet met anderen meerijden, tenzij ik die persoon heel goed ken en zodoende zeker weet dat hij/zij veiligheid net zo hoog in het vaandel heeft staan als ik. En dan nog breng ik ze liever zelf, want mijn kinderen worden achterwaarts vervoerd en het is best een gedoe om die stoeltjes goed over te zetten.
kadanz schreef:
23-09-2019 17:28
Is het echt niet vanzelfsprekend dat je een kind de gordel omdoet in een auto? Ik wist niet dat daar nog twijfel over was.
Nee natuurlijk niet. De één neemt altijd alle veiligheidsmaatregelen, de ander neemt het bij korte ritjes in 30-km gebied niet zo nauw en de ander denkt dat ie zelfs op de snelweg onaantastbaar is. Glijdende schaal en zo.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die hier aangeeft ouders vooraf altijd te vragen hoe kind vervoerd wordt, doen jullie dat ook bij de BSO? De BSO mag namelijk meer kinderen vervoeren dan dat er plek is, waardoor ze dus ook kinderen mogen vervoeren zonder gordel, want twee kinderen in één gordel mag niet.
Mensen van wie ik weet dat ze het niet nauw nemen met verkeersregels mogen mijn kind niet vervoeren. Dat geldt voor nonchalance met zitverhogers/gordels, hardrijders, afgeleide automobilisten. En als mensen gekwetst zijn daardoor, dan is dat maar zo.
Maar passief-agressief mopperen zonder constructief overleg over iets dat zo belangrijk is voor de veiligheid van je kind, nee, dat is niet echt iets voor mij.
Happy__ schreef:
23-09-2019 18:20
Voor iedereen die hier aangeeft ouders vooraf altijd te vragen hoe kind vervoerd wordt, doen jullie dat ook bij de BSO? De BSO mag namelijk meer kinderen vervoeren dan dat er plek is, waardoor ze dus ook kinderen mogen vervoeren zonder gordel, want twee kinderen in één gordel mag niet.

Ik heb een BSO gekozen die niks met auto's deden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 17:28
Is het echt niet vanzelfsprekend dat je een kind de gordel omdoet in een auto? Ik wist niet dat daar nog twijfel over was.
Dat is gebleken toch? Waarom dan vanaf nu niet ff checken?
Alle reacties Link kopieren
Happy__ schreef:
23-09-2019 18:20
Voor iedereen die hier aangeeft ouders vooraf altijd te vragen hoe kind vervoerd wordt, doen jullie dat ook bij de BSO? De BSO mag namelijk meer kinderen vervoeren dan dat er plek is, waardoor ze dus ook kinderen mogen vervoeren zonder gordel, want twee kinderen in één gordel mag niet.
BSO is op loopafstand. De andere BSO’s halen de kinderen met taxibusjes en daar zie ik gewoon acht kinders per busje inzitten, ieder in een gordel en de kleinsten in een ‘stoeltje’ (zitverhoging met rug- en zijsteunen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Betty_Slocombe schreef:
23-09-2019 18:21

Maar passief-agressief mopperen zonder constructief overleg over iets dat zo belangrijk is voor de veiligheid van je kind, nee, dat is niet echt iets voor mij.
Precies. Als je dan toch geen oplossing wilt open dan ook geen topic.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 17:28
Is het echt niet vanzelfsprekend dat je een kind de gordel omdoet in een auto? Ik wist niet dat daar nog twijfel over was.
Ik zag ze zelfs door de wijk rijden met kind op schoot achter het stuur. Ook waarschijnlijk 'want het is maar een klein stukje en leuk'. Brr..
Oh en dan ook nog hoogopgeleide mensen die dat doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Happy__ schreef:
23-09-2019 18:20
Voor iedereen die hier aangeeft ouders vooraf altijd te vragen hoe kind vervoerd wordt, doen jullie dat ook bij de BSO? De BSO mag namelijk meer kinderen vervoeren dan dat er plek is, waardoor ze dus ook kinderen mogen vervoeren zonder gordel, want twee kinderen in één gordel mag niet.

Mijn kind doet niet mee als er een auto-activiteit is. Dan breng ik zelf of kind gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Mag een bso kinderen zonder gordel vervoeren?

Hier ook zo'n dorp waar zekrr de helft niet in de gordel zit. Biblebelt.. ze zijn wel met meer zaken onvoorzichtig. Grote ergernis. Maar gelukkig nog geen ongelukken met kinderen. Ik ga t wel weer melden bij de wijkagent binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
kvdt76 schreef:
23-09-2019 18:44
Mag een bso kinderen zonder gordel vervoeren?

Hier ook zo'n dorp waar zekrr de helft niet in de gordel zit. Biblebelt.. ze zijn wel met meer zaken onvoorzichtig. Grote ergernis. Maar gelukkig nog geen ongelukken met kinderen. Ik ga t wel weer melden bij de wijkagent binnenkort.
Zeker;
2 kinderen van 4 tot 10 mogen tellen voor 1, dus 4 kinderen in deze leeftijd mogen gezamenlijk op 2 stoelen zitten. Kinderen van 9 tot 15 mogen met zijn tweeën tellen voor 1,5, dus 4 kinderen in deze leeftijd mogen gezamenlijk op 3 stoelen zitten.
Mijn kinderen gaan niet zonder gordel in de bso-bus, maar ik denk dat het een paar jaar geleden is dat ze überhaupt met de bus vervoerd zijn daar. Ze lopen altijd van school naar bso.

Ik merk wel dat er iets verandert. Ik was lang echt de enige zeur, maar ik zie steeds meer mensen er op staan dat kinderen in gordels en op zitjes vervoerd worden.
Helaas ook nog veel mafklappers op dat gebied. De politie controleert hier nog wel eens, vooral bij scholen. Boos dat ze dan zijn, want "het is maar zo'n kort stukje." En "het is mijn kind, ik weet heus wel wat kan."
Dreamer schreef:
23-09-2019 18:30
Ik zag ze zelfs door de wijk rijden met kind op schoot achter het stuur. Ook waarschijnlijk 'want het is maar een klein stukje en leuk'. Brr..
Oh en dan ook nog hoogopgeleide mensen die dat doen.
Tsja, zo leer je nog eens wat op viva. Ik ben voor mezelf ook niet al te strikt met gordels binnen de bebouwde kom (glijdende schaal inderdaad!), maar kinderen moeten altijd vast, die hebben geen schijn van kans, daar is bij mij geen discussie over mogelijk ook niet met slechts 30 km/u.

Ik sta versteld over het feit dat kinderen in een BSO-bus los mogen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-09-2019 18:53
Ik sta versteld over het feit dat kinderen in een BSO-bus los mogen.
Ik zelf ook hoor. Op ‘mijn’ BSO doen we dit gelukkig ook niet. We vervoeren alle kinderen op zitjes wanneer nodig en sowieso in gordel. Maar er zijn dus BSO’s waarbij dit wel gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten ook op de BSO en gaan alleen met uitjes met een bus. Ga meteen navragen hoe zij het doen met zitjes want deze informatie is ook nieuw voor mij.
anoniem_111081 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 19:09
Reden: * oeps voor de ontzettende taalfout *
0.61% gewijzigd
Karma, en alles komt goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven