kinderdagasiel

08-07-2009 08:26 933 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben gisteren even wezen kijken bij een kinderdagverblijf. daar werd ik echt niet vrolijk van

er waren twee zalen: een met kinderen die druk door elkaar heen liepen , twee verzorgsters die geirriteerd de boel in het gareel probeerden te houden, totaal geen liefde of zorg op maat, snel voeden en hup weer in de box

dan was er ook nog de slaapzaal, had verdacht veel weg van het asiel waar wij onze hond vandaan hebben: tien bedjes naast en op elkaar, hoe zielig! allemaal kindjes met slaperige oogjes, een paar zagen er uitgeput uit met een rood behuild gezicht.

ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die hun kind er met een goed geweten heenbrengen

de zin: het zin gediplomeerde verzorgsters dus het zal wel goed zijn slaat bij mij de plank mis, je kind krijgt zo misschien wel wat zorg maar zeker niet de zorg op maat die de eerste maanden zo belangrijk is.
quote:dreamer schreef op 08 juli 2009 @ 10:57:

[...]

En ondanks dat je slechts 2,5 dag oppas in de week nodig hebt (en je dus kennelijk nooit tegelijkertijd vrij bent met je partner, wat ik zéker een gemis voor je kind(eren) vind) zie jij je kind dus ook 5 dagen per week niet of nauwelijks. Waarom doe je dat?

Mijn ouders hadden 11 kids. Pa werkte doordeweeks, 's avonds werd de moestuin bijgehouden, op zaterdag of zondag had ie een 2e baan.

Mjn ma was huisvrouw. Met 11 kids zó druk dat er weinig tijd was voor individuele aandacht. Twee dagen per week was ik tussen de middag alleen thuis (jaja op de lagere school al) wantd an deed ze een stad verderop boodschappen.

Het enige moment samen met de hele familie was het avondeten. En (geloof of het niet) dat avondeten duurde bij ons nog geen 20 minuten en dan had iedereen ook zonder gezeur zijn bordje leeg.

Ik denk dat mijn ouders minder tijd hadden voor de kids (laat staan voor elkaar) dan de situatie die jij hierboven beschrijft.

Ik zal je zeggen, ik heb een prima jeugd gehad. Ik heb onwijze liefde gekend, ouders die heel veel van me houden. Ben prima gehecht, heb een goede band met m'n paps en mams én ik ben al van jongs af aan heel zelfstandig. Ik zie alleen maar voordelen van een beetje afstand tussen ouders en kids.

Oja en het huwelijk van mijn ouders is ook nog goed.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 11:03:

Dhelia mijn punt is niet het werken (in tegendeel..ik zou echt niet hele weken thuis kunnen zitten....je moet jezelf ook blijven ontwikkelen etc) ..het is dat er bijna geen tijd over blijft voor de vrouwen en hun kids. .Maar je werkt zelf full time zeg je. Vind jij dan ook dat je te weinig tijd met ze hebt? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap 'm niet. Als je full time werkt, maakt het voor de hoeveelheid tijd met je kinderen toch niet uit waar ze in de tussentijd zijn?
voor mij zou het wel de ideale situatie zijn.Maar ik daar bedoel ik niet mee dat ik iemand die zn kind 5 dagen naar het kdv brengt het ook maar een beetje slechter doet. Ik denk dat het belangrijkste doet dat een kind gelukkige en liefdevolle ouders heeft en omgeving.En hoe ouders het doen moeten ze helemaal zelf weten als iedereen en vooral het kind zich er goed bij voelt prima toch?? Dat vrouwen elkaar zo afmaken wat betreft dit onderwerp zegt mij toch wel dat er veel vrouwen het niet helemaal aanpakken zoals ze eigenlijk graag zouden willen, anders maak je je niet zo druk om wat een ander doet.
quote:Viva Angel4 schreef op 08 juli 2009 @ 11:05:

[...]

Wil je er een koekje bij? Ik zit hier aan de jodenkoeken.

Oh, lekkerrrr!
Ammenooitniet dat ik 423 reacties ga doorlezen, maar wat ik me afvraag (is dat al aan de orde geweest) is waarom TO naar een kinderdagverblijf gaat als ze zo'n aversie lijkt te hebben tegen het instituut.

Je hebt goede opvang, en je hebt slechte opvang. In mijn leven met vijf kinderen heb ik heel wat opvang gezien, en maar 1 slechte. Ik zou je dus voorstellen om vergelijkend warenonderzoek te doen, alvorens je een opvangsysteem met populair gewauwel afserveert.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:51:

Dames voel je toch niet zo aangevallen ik zeg alleen mijn mening en stel alleen de vraag waarom je dan wel aan een kind begint. Ik leg echt niemand mijn mening op. Iedereen moet lekker doen wat die zelf goed acht.

Jullie voelen je aangesproken dus schijnbaar zit er ergens toch een schuldgevoel (jaja kom maar met de reacties.Om antwoord te geven, ik voel me absoluut niet (meer) schuldig! Helemaal niet zelfs. Ik was supergelukkig met het kdv (inmiddels BSO) en bracht mijn baby zelfs al weg naar het kdv toen het nog niet hoefde voor werk en ik dus gewoon een paar uurtjes op een dag helemaal aan mezelf, het huishouden en overige kon besteden. Ik vroeg me toen af of ik me daar schuldig over hoorde te voelen en heb dat dus ook even gedaan. Maar na wat het mij opleverde (totale ontspanning en de mate waarin ik ervan kon genieten) heb ik dat schuldgevoel maar gauw van me afgezet.
Zeg Precious, als jij 5 dagen werkt en je man ook, en je hebt maar 2,5 dag oppas nodig, wanneer zie jij je man dan nog?

Waarom ben je dan aan een relatie begonnen?
quote:Viva Angel4 schreef op 08 juli 2009 @ 11:05:

[...]

Wil je er een koekje bij? Ik zit hier aan de jodenkoeken.

Tssssk... Heel politiek incorrect! En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie!

Semitische versnapering lijkt me beter.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 11:03:

Dhelia mijn punt is niet het werken (in tegendeel..ik zou echt niet hele weken thuis kunnen zitten....je moet jezelf ook blijven ontwikkelen etc) ..het is dat er bijna geen tijd over blijft voor de vrouwen en hun kids. Ze hebben de kids dan nog maar 2 dagen in de week. Er blijft bijna geen tijd meer voor je eigen opvoeding..alles wordt uit handen gegeven en dat vind ik persoonlijk best schrijnend.

Dreamer genoeg tijd samen met vriend hoor. Daarbij vind ik persoonliljke papa en mama tijd ook belangrijk.

Iets wat voor papas vroeger eigenlijk nooit voorkwam..maar denk ik wel heel belangrijk is; dat ook vader quality time heeft met zijn kindje.

nu ben ik er echt vantussen.

Ik snap je niet helemaal meer. Je geeft aan zelf ook fulltime te werken, dan zie jij je kinderen toch net zoveel als iemand die tegelijkertijd met d'r partner fulltime werkt maar de kinderen naar het kdv brengt? JIJ bent nl. ook fulltime afwezig, denk ik dan.

Dat jij je partner genoeg ziet, sja.. wat is genoeg, maar ik weet dat mijn kinderen het ontzettend leuk vonden met z'n viertjes wat te doen, dus papa, mama én de 2 kinderen. Als je allebei fulltime werkt en slechts 2,5 dag oppas nodig hebt, heb je volgens mij weinig tijd om als gezin wat te ondernemen. Of ik reken ergens heel erg fout óf de één draait dagdiensten en de ander de nacht.
Later is nu
quote:crini schreef op 08 juli 2009 @ 11:01:

Alleen meestal heb je gewoon geen keus en moet je je kind wel vanaf 3 maanden wegbrengen. En daarom zal ik ook nooit een ouder veroordelen die zijn kind wel al vanaf 10 weken naar het kdv brengt.Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie niet. De overheid heeft het zo geregeld dat vrouwen 10-12 weken verlof hebben na de geboorte (absurd kort, maar zo is het nu eenmaal). De meesten plakken er nog wat vakantie aan vast, maar daarna is het voor de meeste vrouwen toch echt klaar en verwacht de baas ze terug. Onbetaald verlof is voor velen geen optie. Dus waarom in hemelsnaam zo veroordelend over vrouwen die hun baby naar het KDV brengen? Wat moeten ze dan doen?
Ik heb geen schuldgevoel, wel een hekel aan onzelfstandige vrouwen, middelseeuwse normen en kortzichtigheid
quote:dreamer schreef op 08 juli 2009 @ 11:03:

[...]

NEE, het is de keuze van de OUDERS, tenzij je natuurlijk een één oudergezin van alleen een moeder bent. Mijn man en ik hebben er echt samen voor gekozen dat we sámen werkten, en allebei parttime. (nouja, toen de kinderen klein waren allebei 32 uur, dat is toch bijna fulltime en zo voelt het in elk geval wel )

Werk, geld inbrengen, kinderen krijgen en opvoeden, dat is allemaal iets dat je gezamelijk doet.Wat jij beschrijft is de ideale situatie idd. Ik ken in mijn omgeving er alleen geen enkel voorbeeld van. Bij ons zal het ook zo niet gaan (ivm type baan) maar ik zit daar helemaal niet mee. Mannen en vrouwen (en daarnaast individuen) zijn verschillend en kunnen ook verschillende behoeften hebben. In mijn omgeving is het althans zo dat de vrouwen meer de behoefte hebben om voor de kinderen te zorgen en bij hen te zijn dan de mannen en dat vin dik prima. Als het andersom is of gelijkwaardig natuurlijk ook.
Op de couveuse-afdeling waar mijn dochter lag, stikte het van de rokende (tiener)moeders. En daar hield een aantal de twijfelachtige redenering op na:

1. Ik maak zelf wel uit of ik rook, mijn moeder rookte ook en ik had nergens last van en tegenwoordig mag je niks meer;

2. Maar ik breng mijn kind niét naar een kdv, want werkende moeders zijn egoïstisch.

Ik denk dat die kinderen blij waren geweest met vijf dagen frisse lucht per week. .
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:39:

Waarom aan kinderen beginnen als ik ze vijf dagen in de week weg moet brengen?Niet iedereen heeft die luxe zoals al eerder gezegd werd. Dan zou het er uiteindelijk op neerkomen dat alleen mensen met genoeg geld kinderen zouden mogen krijgen.
dat bedoel ik nou met minachtend naar vrouwen die niet werken. wij werken dus wij zijn ontwikkeld hebben goede relatie zijn niet lui en hangen niet de hele tijd rond onze kinderen..et etc. En de thuisblijfmoeders zitten de hele tijd in huis zijn iets te dik drinken koffie kijken tv en poetsen en vallen de hele tijd hun kinderen lastig en laten die kinderen niet met andere kinderen of volwassenen o ja en hun werkende man gaat vreemd en dan heeft ze niks meer.....zucht...

Mijn vriendinnen die niet werken voldoen totaal niet aan dit beeld...de werkende trouwens ook niet..
Wel raar, een couveuseafdeling vol rokende tienermoeders. Zo zag dat er bij mij niet uit.
Dhelia ik bedoel als je werkt (vader en moeder) van 8.30 - 17.00. Je brengt de kids sóchtends naar het kdv en sávonds moeten ze hun bedje weer in. Je hebt dan uiteindelijk alleen de weekenden met ze?

maar meiden vinden jullie dit echt de ideale situatie of is dit voor jullie zo omdat het niet anders kan? (wil hier niemand mee aanvallen..maar vraag gewoon naar hoe jullie het zien)

Natuurlijk heeft iedereen een ander ideaal beeld voor ogen. Je kunt dan ook wel blijven vergelijken met vroeger..maar het is niet meer vroeger en ik neem aan dat jullie wel zelf een idee hebben hoe jullie je opvoeding zien. Tuurlijk hebben wij wellicht minder aandacht gehad vroege ren zijn we prima 'ontpopt'

Maar probeer je dan niet zelf toch zoveel mogelijk je leven in te plannen zodat het het meest overeenkomt met jou ideaal beeld?

De ideale situatie is meestal toch niet te realiseren en ik begrijp heel goed dat er moeders zijn die gewoon niet minder kunnen werken, omdat ze anders financieel niet rond komen.

Maar ouders die financieel wel rond kunnen komen als ze iets minder uren zouden kunnen werken; zouden jullie er dan niet toch voor kiezen om je kind toch wat minder naar het kdv te brengen? Of kiezen jullie dan toch voor je carrieredrang of de luxes die je gewend bent in je leven?
quote:Mariebelletje schreef op 08 juli 2009 @ 11:11:

Op de couveuse-afdeling waar mijn dochter lag, stikte het van de rokende (tiener)moeders. En daar hield een aantal de twijfelachtige redenering op na:

1. Ik maak zelf wel uit of ik rook, mijn moeder rookte ook en ik had nergens last van en tegenwoordig mag je niks meer;

2. Maar ik breng mijn kind niét naar een kdv, want werkende moeders zijn egoïstisch.

Ik denk dat die kinderen blij waren geweest met vijf dagen frisse lucht per week. .Oei daar valt niet mee te discussieren natuurlijk, ik zou er stapel gek van worden om daar tussen te zitten. Ten eerste zijn het tieners die een kind hebben (daar is dus al wat mis gegaan, ga ik even vanuit) en ten tweede horen ze in opstand te komen tegen alles en iedereen en dat dus ook doen. Maar wat ontzettend zielig voor de babietjes zeg. Je zal zon moeder hebben.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik ben het me Chocoladereep eens, (lees dit topic nog maar eens na) dat het vooral vrouwen zijn die elkaar op dit onderwerp afmaken. Het kan wel zo zijn dat de zorg in theorie gedeeld wordt, Vrouwen worden op hun beslissingen afgerekend en meestal niet al te positief. Jammer! We kunnen er toch van uit gaan dat de meeste moeders het goed met hun kinderen voor hebben?
Als jodekoeken niet mogen, mag ik hier dan wel een chocoprins nemen?
quote:Zwieber schreef op 08 juli 2009 @ 10:48:

[...]

Jij gaat uit van de veronderstelling dat 5 dagen kdv slecht is voor een kind. Waar haal je dit vandaan?Ik voel mij een heel stabiele volwassene met een heel goede hechte band met mijn ouders. Itt sommige van mijn leeftijdgenoten waarvan mam lief wel altijd thuis was. Of dat ligt aan de 5 dagen die ik vanaf 8 weken naar het kdv ging, weet ik natuurlijk niet. Maar ik kan niet zeggen dat ik het schadelijk vind.
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 11:10:

[...]

Wat jij beschrijft is de ideale situatie idd. Ik ken in mijn omgeving er alleen geen enkel voorbeeld van. Bij ons zal het ook zo niet gaan (ivm type baan) maar ik zit daar helemaal niet mee. Mannen en vrouwen (en daarnaast individuen) zijn verschillend en kunnen ook verschillende behoeften hebben. In mijn omgeving is het althans zo dat de vrouwen meer de behoefte hebben om voor de kinderen te zorgen en bij hen te zijn dan de mannen en dat vin dik prima. Als het andersom is of gelijkwaardig natuurlijk ook.

Wat ik bedoel is, dat een werkende of thuisblijf moeder altijd de keus is van moeder en vader (partner) gezamenlijk en niet alleen van die moeder. Neem ik aan, tenminste.

Hoewel ik wel met iemand heb gewerkt, waarvan de man "het niet erg vond" dat ze werkte Zij is dan ook gestopt met werken. Dat zij werkte was duidelijk niet zíjn keus
Later is nu
Precious, nou doe je in je laatste zin wéér alsof ouders hun kinderen tekort doen als ze kiezen voor 'carrieredrang en de luxes'. Alsof dat ten koste gaat van de kinderen.

En wat nou als er ouders zijn die wérkelijk vinden dat het het allerbeste is voor hun kinderen dat pa en ma gewoon voor een goed inkomen zorgen full-time en overdag naar het KDV gaan?

Ik vermoed dat de kinderen die 5 dagen naar het KDV gaan in de minderheid zijn, de meeste ouders zoeken een andere oplossing als ze beiden full-time werken.

Maar met jouw stelling ga je er al vanuit dat ouders die full-time opvang hebben hun kinderen minder belangrijk vinden dan hun baan en spullen, omdat jij vindt dat die kinderen tekort gedaan worden en op de tweede plek komen. Maar die ouders kunnen daar héél anders over denken en nergens is bewezen dat het schadelijk is voor die kinderen, sterker nog, in heel de wereld is dat gewoon heel normaal.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 11:14:

Dhelia ik bedoel als je werkt (vader en moeder) van 8.30 - 17.00. Je brengt de kids sóchtends naar het kdv en sávonds moeten ze hun bedje weer in. Je hebt dan uiteindelijk alleen de weekenden met ze?

maar meiden vinden jullie dit echt de ideale situatie of is dit voor jullie zo omdat het niet anders kan? (wil hier niemand mee aanvallen..maar vraag gewoon naar hoe jullie het zien)

Natuurlijk heeft iedereen een ander ideaal beeld voor ogen. Je kunt dan ook wel blijven vergelijken met vroeger..maar het is niet meer vroeger en ik neem aan dat jullie wel zelf een idee hebben hoe jullie je opvoeding zien. Tuurlijk hebben wij wellicht minder aandacht gehad vroege ren zijn we prima 'ontpopt'

Maar probeer je dan niet zelf toch zoveel mogelijk je leven in te plannen zodat het het meest overeenkomt met jou ideaal beeld?

De ideale situatie is meestal toch niet te realiseren en ik begrijp heel goed dat er moeders zijn die gewoon niet minder kunnen werken, omdat ze anders financieel niet rond komen.

Maar ouders die financieel wel rond kunnen komen als ze iets minder uren zouden kunnen werken; zouden jullie er dan niet toch voor kiezen om je kind toch wat minder naar het kdv te brengen? Of kiezen jullie dan toch voor je carrieredrang of de luxes die je gewend bent in je leven?

4 dingen

Ik heb geen keus in dat ik moet werken, al redden we het net dat dat nu part time is.

Ik heb geen keus in het KDV want wachtlijsten zijn giga lang.

Ik heb geen keus in aantal dagen want KDV moet hier minimaal 2 dagen zijn, korter kan dus niet.

Ik heb geen keus in hoe lang ik betaald verlof heb.

Allemaal dingen buiten mij om en toch neem ik kinderen. Omdat de rest van de keuzes wel door mij (ons) gemaakt worden en ik vind dat dat uitermate goede keuzes voor mijn kinderen zijn.

Zolang er aan bovenstaande niks gedaan wordt, politiek gezien, kan ik niet meegaan in je discussie. Jij moet dat toch ook inzien?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 11:16:

Als jodekoeken niet mogen, mag ik hier dan wel een chocoprins nemen?

Zolang je hem maar geen negerzoen geeft.

En nu ben ik weer weg hier, veel te serieuze discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven