Kinderen die zelf snoep etc kopen

28-03-2023 16:06 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist in de supermarkt, kinderen variërend van 8-12 jaar die alleen (lees zonder ouders) snoep, chips, frisdrank etc kopen en dat vervolgens zodra ze buiten de supermarkt staan opeten/drinken.

Is dit iets van ‘deze tijd’? Of was dit altijd al zo?

Ik weet van vroeger uit dat mijn ouders de boodschappen kochten en daar konden wij het mee doen. Daar zat ook een snoepje en een schaaltje chips in het weekend bij.

Nu valt mijn oudste inmiddels ook onder die leeftijds categorie, maar die mag dit echt niet van mij. Ook omdat ik ‘gezond’ zijn behoorlijk belangrijk vind. En daar hoort een gezond voedingspatroon uiteraard ook bij.

Hoe staan jullie daar tegen over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
28-03-2023 18:23
Met buiten eten is ook niet direct iets mis. Meteen voor de deur van de supermarkt vind ik persoonlijk wat raar. Loop even een stukje opzij of naar een op parkje/bankje of zo.
Bwah ... de plaatselijke supermarkt hier heeft een giga-parking voor hun deur.
Totaal afgescheiden van de weg, dus niemand heeft er last van.

Daar vind ik dus ook wel eens kinderen uit de wijk met een zak chips.

Liever dat ze daar staan dan dat ze een (veel te smal) voetpad bezetten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffiepot schreef:
28-03-2023 16:33
Ik ben 33 en deed dit vanaf mijn tiende ook.
Na school even snel naar de supermarkt, Japanse mix, nootjes bij de Aldi of repen chocolade, goedkoopste die er waren.
En dan stiekem in je tas mee naar je slaapkamer en daar ‘s avonds lekker opsmikkelen, heerlijk.

Mijn oudste is nu ook 10, maar die doet het niet, want hij heeft de pech dat zijn moeder in zo een saai klein dorp zonder supermarkt is gaan wonen…
Japanse mix kocht ik ook ja. Geen snoep daar was ik niet zo van.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar kreeg ik vroeger speciaal ‘zondagsgeld’ voor van mijn oma’s. Van oma 1 één gulden en van ‘bonne maman (a.k.a. bomma)’ 20 bf. En als er ergens kermis was, dan kreeg je een verdubbeling voor die grote bollen gekleurd suiker in doorzichtig plastic waar je dan een week aan kon lebberen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wissewis schreef:
28-03-2023 18:25
Bwah ... de plaatselijke supermarkt hier heeft een giga-parking voor hun deur.
Totaal afgescheiden van de weg, dus niemand heeft er last van.

Daar vind ik dus ook wel eens kinderen uit de wijk met een zak chips.

Liever dat ze daar staan dan dat ze een (veel te smal) voetpad bezetten.

Is toch ook prima. Hier staan ze soms echt letterlijk voor de deur. Als in een meter voor de deur. Een pubers hebben nogal eens de neiging wat luid te praten, ouderen hier vinden dat soms een beetje eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
La_Galette schreef:
28-03-2023 18:13
Ja hoor, 30 jaar geleden maakte ik het nog bonter; de overblijf op school moest bij ons contact worden betaald. Ik ging stiekem niet heen en ging in de pauze naar de snoepwinkel om van het geld snoep te komen.

Duurde een half jaar voordat mijn moeder iets wilde vragen aan de overblijf-juf en er daardoor achter kwam dat ik er niet meer heen ging ;-)
Briljant. :HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
28-03-2023 17:52
Jezus wat een zeiktopics steeds.
Wie verplicht jou te reageren?
GeweldigWeer schreef:
28-03-2023 18:36
Wie verplicht jou te reageren?
God
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg alleen al jeuk van de woorden gezond voedingspatroon. Dit zijn juist de kinderen die vooraan staan bij de snoep brigade.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is idd iet normaal.
Jij woont vast in een vreselijke ordinaire buurt, dat kan niet anders.
Kinderen die snoep kopen, bah bah bah.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste in groep 7 doet het eigenlijk nog niet, maar klasgenoten van haar zeker wel. Heel soms, als we zelf niks in huis hebben, geef ik haar en een vriendin wel eens wat geld en zeg ik dat ze iets mag gaan halen bij de Jumbo om de hoek.

De oudste doet het zeker, maar die zit in 2 VWO.

Ik maak me er niet druk om, thuis krijgen ze volkoren brood, fruit, groente, mager vlees/vleesvervanger etc. Ze sporten en bewegen veel, dus ik vind het niet zo spannend als ze af en toe wat te snaaien halen. Deed ik vroeger zelf ook op de leeftijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
initiumnovum schreef:
28-03-2023 16:53
Ik ben deze dagen (niet altijd dus) in een enorme klaagmodus, en doe dat liever hier op forum dan thuis. :hyper:

Maar juist door deze tegen geluiden te horen, kan ik dit meenemen in mijn opvoeding.

Als kind ergens om vraagt dan krijgt hij dat hoor (uiteraard wel binnen de perken), het is dus niet dat het ‘nooit’ mag.
Ik wilde al komen vragen of het wel lekker met je gaat. Je andere topic en nu dit. Waar je je al druk over kunt maken.

Maar, ontopic: in mijn jeugd gebeurde dit ook. Ik ben 59, dus we hebben het over ruim 45 jaar geleden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deed dat vroeger ook wel en ik weet wel zeker dat mijn kinderen het nu ook doen.
Hoe krampachtiger het niet mag, dan is het juist leuk/lekker.
Ik doe er niet moeilijk over.
Zakgeld is leergeld. Op is op.
Thuis weet ik dat ze gezond eten krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
28-03-2023 17:21
Hou het maar eens tegen, succes!
Toch vind ik de leeftijd die TO noemt, 8-12, wel anders dan de leeftijd vanaf 12. Ik lees hier veel reacties die volgens mij over kinderen vanaf 12 gaan. Dan ga je naar het VO, met kantine, snoepautomaten, tussenuren, dus even naar de bakker, supermarkt. Vaak genoeg gedaan.
Kijk ik naar mijn kinderen, basisschool, dan vind ik dat toch anders. Wij wonen niet in de stad, maar in een dorpje met een bakker en kleine supermarkt. Ze hebben zakgeld maar gaan eigenlijk zelden naar de supermarkt om snoep. Ik koop zelf snoep/koek voor ze, dus ze komen niks tekort. En ik vind het ook niet zo nodig dat ze telkens snoep kopen of met een zak chips hier rondhangen. Ze vragen het wel eens of ze iets mogen halen en dan mag het soms, maar zeker niet altijd.
Vanaf het VO kan je niet niet meer voorkomen lijkt me. Maar tot nu valt het echt mee en kunnen wij dat meestal nog wel sturen.
Vroeger hadden wij zelf zo'n leuk snoepwinkeltje in het dorp. Dan kon je voor een kwartje of paar cent een paar losse snoepjes uitzoeken. Dat mocht dan af en toe van mn moeder, we vroegen het wel altijd. Maar dat heb je nu niet meer, niet bij ons tenminste. Dan moet je gelijk een hele zak snoep kopen voor 2 euro in de supermarkt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zit er een groot verschil tussen de basisschool en de middelbare school. Mijn dochter kreeg in groep 7 en 8 wel eens wat van haar zakgeld mee als ze ‘s middags met klasgenootjes ging afspreken, maar dat was eens per maand of zo. Verder kreeg ze gewoon bij ons thuis iets lekkers of bij een vriendinnetje waar ze dan heen ging. De meeste kinderen mochten niet eens zomaar naar de Jumbo. Op de middelbare school (nu tweede klas) is dat anders, ze gaan vaak na school of in een tussenuur naar het winkelcentrum en dan moet er gesnoept worden. Dat is volgens mij van alle tijden. Ik schrik alleen wel van de hoeveelheden en hoe vaak het gebeurt. Ik kocht vroeger zo nu en dan een mueslibol en eens per week een Mars of Lion onderweg naar huis, nu worden er hele zakken snoep gekocht en grote blikken ice tea.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
28-03-2023 19:17
Vanaf het VO kan je niet niet meer voorkomen lijkt me. Maar tot nu valt het echt mee en kunnen wij dat meestal nog wel sturen.
Vroeger hadden wij zelf zo'n leuk snoepwinkeltje in het dorp. Dan kon je voor een kwartje of paar cent een paar losse snoepjes uitzoeken. Dat mocht dan af en toe van mn moeder, we vroegen het wel altijd. Maar dat heb je nu niet meer, niet bij ons tenminste. Dan moet je gelijk een hele zak snoep kopen voor 2 euro in de supermarkt..
Tot voor kort kon het hier in de buurt nog wel, wij hadden een buurtsupertje met losse snoepjes. Die is nu ook weg, maar ik neem aan dat er echt nog wel winkels zijn waar het kan. Sowieso kan je bij Jamin en Kruidvat snoep scheppen, je kan dan ook een paar snoepjes in een zakje doen en afrekenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van alle tijden, deed ik vroeger ook.
Dat gezegd hebbende, ik zie wel verschillen tussen kinderen. In mijn wijk zie ik dat bepaalde kinderen al vanaf hun 4e/5e lang zelfs buiten rondlopen met broertjes of zusjes en dan veel ongezond voedsel gaan halen. Ik heb het gevoel dat er weinig aandacht van de ouders is voor deze kinderen, om welke reden dan ook, dat vind ik vooral sneu voor hen. Ik merk dat zij ook vaak in hun ontwikkeling achterlopen.
Bij de overgrote meerderheid van de kinderen zie ik dat ze vanaf groep 7/8 weleens zelf iets lekkers halen en zeker op de middelbare school. Ik gaf mijn zakgeld ook uit aan snoep.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
28-03-2023 17:54
Ik kan die zo snel niet vinden. :(
Afbeelding

Afbeelding


Hier wel potjes salmiakpoeder. En duimdrop.
Ik (jaren ‘80) kocht zelf vroeger ook echt nooit zelf snoep of lekkers, maar veel van mijn klasgenoten wel hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deed dit vroeger vanaf een jaar of 8 wel: dan liep ik tussen de middag op weg naar school langs de bakker, die verkocht losse snoepjes en zakjes zonnebloempitten.
Zoon doet het niet, maar die heb ik nog nooit vrijwillig een winkel in zien gaan.

Ik heb goede herinneringen aan samen met mijn moeder een middagje de stad in en dan een grote zak snoep scheppen in de kruidvat 's middags. Ik doe hetzelfde met kind.
Mighty_Macaw schreef:
28-03-2023 16:25
Echt zin in snoep nou... van die grote smilies, die waren 5 cent.
Kikkertjes en colaflesjes ook ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die leeftijd kocht ik patat :) met extra mayonaise, heerlijk, want dat kreeg ik thuis niet. :P
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
28-03-2023 20:13
Op die leeftijd kocht ik patat :) met extra mayonaise, heerlijk, want dat kreeg ik thuis niet. :P
Dat kostte teveel.

Dat begon ik pas te doen rond mijn 16de dus.

Maakte ik mijn ouders wijs dat ik bij een vriendin at en zij at "bij mij" :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
28-03-2023 19:39
Tot voor kort kon het hier in de buurt nog wel, wij hadden een buurtsupertje met losse snoepjes. Die is nu ook weg, maar ik neem aan dat er echt nog wel winkels zijn waar het kan. Sowieso kan je bij Jamin en Kruidvat snoep scheppen, je kan dan ook een paar snoepjes in een zakje doen en afrekenen.
Ja klopt, jamin. Maar die zit hier bij ons 10km verderop.
Als we zo'n soort winkel zouden hebben zou ik misschien eerder zeggen: ga maar paar snoepjes scheppen. Maar dat gaat hier dus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaaaa ik deed het ook.... perziken... omg zo lekker!

Ik liep door het centrum van Haarlem maandagochtend om 10u00.. toen zat er al heel wat jeugd bij de Mac... met burgers en kipnuggets voor hun neus... ik hoop dat mijn 'onschuldige' 8 jarige dat niet normaal gaat vinden :O
Alle reacties Link kopieren Quote
initiumnovum schreef:
28-03-2023 16:53
Ik ben deze dagen (niet altijd dus) in een enorme klaagmodus, en doe dat liever hier op forum dan thuis.
Als ik ga klagen, kom ik meestal zelf iets tekort. Is de oplossing dan niet beter voor jezelf zorgen? Een goed boek kopen, een massage boeken, een wandeling maken, alle gezinsleden de deur uit bonjouren zodat je even het rijk alleen hebt, zelf een zak snoep kopen -want je hoeft echt niet altijd het goede voorbeeld te geven.
Of: uitzoeken met wie je echt ruzie wil maken of waar een echt pijnpunt zit dat opgelost moet worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven