Kinderen die zelf snoep etc kopen

28-03-2023 16:06 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist in de supermarkt, kinderen variërend van 8-12 jaar die alleen (lees zonder ouders) snoep, chips, frisdrank etc kopen en dat vervolgens zodra ze buiten de supermarkt staan opeten/drinken.

Is dit iets van ‘deze tijd’? Of was dit altijd al zo?

Ik weet van vroeger uit dat mijn ouders de boodschappen kochten en daar konden wij het mee doen. Daar zat ook een snoepje en een schaaltje chips in het weekend bij.

Nu valt mijn oudste inmiddels ook onder die leeftijds categorie, maar die mag dit echt niet van mij. Ook omdat ik ‘gezond’ zijn behoorlijk belangrijk vind. En daar hoort een gezond voedingspatroon uiteraard ook bij.

Hoe staan jullie daar tegen over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op welke planeet leef jij? Dit is echt niet alleen van deze tijd hoor. Ik denk dat de meeste kinderen dit weleens doen, ook die van jou. En persoonlijk vind ik dat dit moet kunnen, als zij zich netjes gedragen in de winkel, niet stelen en het af en toe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar is het zakgeld en de snoepwinkel/ supermarkt juist voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Deed ik vroeger ook. Met vriendinnetje zakgeld bij elkaar leggen en dan zo'n grote zak schepsnoep.

Of naar de ijsverkoper in het dorp (vroeger) en daar dan een ijsje halen voor een gulden.

Moet ik wel zeggen; bij mij in het dorp was geen supermarkt of drogist, dus als ik dan snoep kocht, had ik er wel al minstens 5 km voor gefietst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, vroeger gebeurde dat alleen op de woensdagmiddag en als het zwembad open was.


Ik haalde samen met een vriendinnetje wel eens zo'n grote zak naturel chips en dipsaus van Duyvis. De dipsaus maakten we dan stiekem met mayonaise. Dat we niet moddervet zijn geworden destijds.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie het ook vaak. Toen ik kind was kocht ik wel eens snoep van mijn zakgeld.

Maar ik vind het er wel een beetje aso uitzien ofzo als ze buiten de supermarkt bij de deur gaan staan knagen. Onze jongste eet graag een frikandelbroodje op woensdagmiddag of in het weekend, prima, die haalt die dan op en dan eet ie hem thuis op, of met een vriendje bij ons thuis. Maar we wonen super dichtbij de AH.

Snoepjes haal ik zelf met de boodschappen mee. Ik vind ze zelf nog steeds lekker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind ook bij een gezond voedingspatroon horen dat snoep en andere lekkernijen geen verboden vruchten zijn. Mijn kinderen mogen al hun zakgeld uitgeven aan snoep als ze dat willen, maar met de prijzen tegenwoordig kunnen ze daar niet echt veel snoep van kopen, dus dat reguleert zichzelf wel. En ik kocht vroeger ook veel snoep van mijn zakgeld. Heerlijk toch dat je zelf mocht weten welke snoepjes je koos voor in je snoepzak!
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
28-03-2023 16:22
Nou, zeg dat.
Ideeën voor een volgend topic:
Giechelende pubermeisjes, is dat normaal?
Waarom bestaan frikandelbroodjes?
Niet luisteren naar de leerkracht, komt het vaker voor?
:hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoep kopen bij de supermarkt deed ik op die leeftijd niet, wel bij het sigarenwinkeltje op de hoek, waar je nog snoepjes had voor 5 cent, 10 cent en 15 cent die je per stuk uit mocht zoeken. We haalden niet voor kapitalen, maar wel eens wat. Later op de middelbare school kocht ik wel meer snoep en ook wel frisdrank. Of ook wel eens gewoon een broodje kaas van de kaasboer. Bij ons zat er van alles om de school heen, kioskjes, Albert Heijn, de kaasboer dus, ook een snackbar.

Mijn dochter (13) gaat volgens mij maar heel zelden naar de supermarkt, wel haalt ze af en toe iets bij de kantine.
susan wijzigde dit bericht op 28-03-2023 16:50
10.90% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Deed ik 20 jaar geleden ook. Niet alleen snoep uit de supermarkt, maar ging ook wel eens met een vriendin naar de snackbar voor een snack of frietje op een random middag. En als er markt was, ging ik ook altijd naar het snoepkraampje om wat te kopen.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 28-03-2023 16:52
19.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou en of we dat vroeger deden. Frisdrank kochten we er niet van, maar er ging heel wat zakgeld op aan snoep. En op de middelbare school in de pauze kochten we speculaaspoppen en roze koeken. Veel lekkerder dan dat suffe brood in een plastic zakje.
Maleficent schreef:
28-03-2023 16:38
Ik zie het ook vaak. Toen ik kind was kocht ik wel eens snoep van mijn zakgeld.

Maar ik vind het er wel een beetje aso uitzien ofzo als ze buiten de supermarkt bij de deur gaan staan knagen. Onze jongste eet graag een frikandelbroodje op woensdagmiddag of in het weekend, prima, die haalt die dan op en dan eet ie hem thuis op, of met een vriendje bij ons thuis. Maar we wonen super dichtbij de AH.

Snoepjes haal ik zelf met de boodschappen mee. Ik vind ze zelf nog steeds lekker.

Eens! Het leuke is, dat dat niet hoeft als het thuis gegeten mag worden. 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloempje115 schreef:
28-03-2023 16:50
Deed ik 20 jaar geleden ook. Niet alleen snoep uit de supermarkt, maar ging ook wel eens met een vriendin naar de snackbar voor een snack of frietje op een random middag.
O ja, dat deden wij ook. Bij de snackbar twee hoeken verder was het altijd op dinsdag patatdag, dan kreeg je een patatje voor een gulden. En een eind verderop zat nog een snackbar waar je een groot zitgedeelte had en bijvoorbeeld ook stamppot andijvie met een bal gehakt kon bestellen, dat voelde altijd heel echt, alsof we uit eten gingen, al namen we gewoon een patatje. Of we gingen zomaar fietsen door een wijkje waar we nooit waren geweest en dan hadden ze daar toevallig ook net een ijsje dat we nog nooit hadden geproefd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze dagen (niet altijd dus) in een enorme klaagmodus, en doe dat liever hier op forum dan thuis. :hyper:

Maar juist door deze tegen geluiden te horen, kan ik dit meenemen in mijn opvoeding.

Als kind ergens om vraagt dan krijgt hij dat hoor (uiteraard wel binnen de perken), het is dus niet dat het ‘nooit’ mag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ook hoor, 35 jar geleden. School was dicht bij het centrum en nog beter op maandag bij de markt. Gingen we naar de stroopwafelkraam voor een zak restjes met stroop. Zo niet dan naar de supermarkt. Echt niet iets van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het snoepwinkeltje naast de school werd - toen ik 10 was, zo'n kleine 30 jaar geleden - net niet slapend rijk van al die "stoute" kinderen die daar elke dag binnenliepen om hun zakgeld uit te geven.

Ook kinderen van 8.

Na een tijd begonnen ze ook broodjes te verkopen, zodat de leerkrachten ook élke middag langskwamen :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
28-03-2023 16:54
Ik ook hoor, 35 jar geleden. School was dicht bij het centrum en nog beter op maandag bij de markt. Gingen we naar de stroopwafelkraam voor een zak restjes met stroop. Zo niet dan naar de supermarkt. Echt niet iets van deze tijd.
Ja koekkruimels met stroop! Kwartje voor de stroopwafelstukjes en kwartje voor de stroop. En natuurlijk een broodje kroket bij de V&D beneden, afgetopt met een slush puppie van het kraampje dat buiten stond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons op school lag het dak van de fietsenstalling vol met zakjes weggegooid brood.
De plaatselijke snackbar deed van maandag tot vrijdag zeer goede zaken (gelukkig verkochten ze later ook stokbroodjes gezond) dus van alle tijden lijkt me.

Ik neem aan TO zelf ook jong geweest is dus ik snap de vraag niet zo of het van alle tijden is.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stromboli schreef:
28-03-2023 16:57
Ja koekkruimels met stroop! Kwartje voor de stroopwafelstukjes en kwartje voor de stroop. En natuurlijk een broodje kroket bij de V&D beneden, afgetopt met een slush puppie van het kraampje dat buiten stond.
Bij ons had de bakker op de hoek broodjes kroket. Die werden 's morgens gebakken en lagen de rest van de dag in zo'n warmhoudoventje, je zou denken dat ze niet te eten waren, maar ik heb nooit meer zulke lekkere broodjes kroket gegeten als van die bakker.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen de kinderen nog in die leeftijd waren kwam er bij mij in huis geen snoep binnen en ze mochten ook geen snoep kopen. Ik dacht natuurlijk heel goed bezig te zijn en vond mijzelf erg knap en een perfecte moeder. Totdat ik er achter kwam dat ze bij de buren om snoep gingen bedelen en stiekem snoep gingen kopen. Vanaf dat moment vulde ik gewoon een snoeppot thuis en liet ik het los. Er werd volgens mij vanaf dat moment een stuk minder gesnoept, want de fruitschaal ging nog steeds sneller leeg dan de snoeppot.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou het maar eens tegen, succes!
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Friet bij een motel, gewoon met je klasgenoten achterom de keuken in, al je muntjes bij elkaar leggen want ze verkochten aan ons friet gewoon op gewicht, voor bijvoorbeeld 80 cent had je al een zak van heb ik jou daar.
En bij een buurtsupertje hadden ze allemaal los snoep wat goedkoop was, en hele lange waterijsjes voor een kwartje.
Alle reacties Link kopieren Quote
initiumnovum schreef:
28-03-2023 16:53
Ik ben deze dagen (niet altijd dus) in een enorme klaagmodus, en doe dat liever hier op forum dan thuis. :hyper:

Maar juist door deze tegen geluiden te horen, kan ik dit meenemen in mijn opvoeding.

Als kind ergens om vraagt dan krijgt hij dat hoor (uiteraard wel binnen de perken), het is dus niet dat het ‘nooit’ mag.
Zelf nooit jong geweest dat je er zelfs een topic over moet openen?
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
28-03-2023 16:34
De echte grote dropvissen. En Bubbelicious kauwgum. Salmiakknotsen. En toverballen, die kostten in mijn tijd 1 cent per stuk.
zoethout, laurierpoeder. hmmm het goedkoopste in mijn tijd was 5 cent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deed het dus wel op jonge leeftijd, Met medeweten van mijn ouders. maar wij hadden zelden snoep in huis. Ik kreeg daarom juist een kwartje om snoepjes te kopen. OP de middelbare school werden dat bounty's.

Mijn kinderen kochten in de basisschoolleeftijd nooit snoep in de supermarkt. Maar dat hoefde ook niet, want er was altijd snoep en koek in huis.

Maar nu op de middelbare school gaat mijn zoon helemaal los met de (Turkse) pizza's en frikandelbroodjes. Je moet toch wat in tussenuren. En ja die eet hij buiten, ze zijn vaak met een groep. Gezellig toch. Dan maar aso.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
28-03-2023 17:04
zoethout, laurierpoeder. hmmm het goedkoopste in mijn tijd was 5 cent.
Zoethout, ik ben benieuwd of dat nu nog gegeten wordt, àls je het al ergens kan krijgen. Bij een leuk ouderwets snoepwinkeltje denk ik?
Laurierpoeder ken ik niet. Of bedoel je van die losse witte platte zakjes waar "zwart/wit" in zat?

Edit gele zakjes:
Afbeelding
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven