Kinderen “te laat” uit school?

14-10-2020 14:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft nog geen continue rooster dus ze heeft school tot 15:15 en op woendag tot 12:30.
De kinderen worden door juf naar buiten gebracht (groep 4) en bij het hek kun je dan je kind “afhalen”.

Tot en met groep 4 worden ze door juf of meester begeleid naar buiten.

Nu zijn ze altijd als allerlaatste buiten met de klas, vaak 10 minuten tot een kwartier te laat.
Alle andere klassen zijn vaak wel op tijd buiten.

Is dit normaal? Ik twijfel om het met de juf te bespreken. Ik ben het wel een beetje zat om steeds zo lang te staan wachten.
Toen mijn kinderen bij zo'n late leerkracht zaten kwam ik gewoon 5 minuten later pas ophalen.
Zou er niks van zeggen. Leraar heeft het vast al zwaar genoeg zonder klagende ouders...
Wat heeft wel of niet een continurooster met dit te maken?

Hier gaan de klassen ivm met de corona achter elkaar uit. Zodat de gang niet overspoelt word precies op de eindtijd. En je houdt altijd dat er een of 2 leerkrachten gewoon langzamer zijn. Of de betreffende klas is zelf heel traag.

En nu?
Sauvage- schreef:
14-10-2020 14:42
Zou er niks van zeggen. Leraar heeft het vast al zwaar genoeg zonder klagende ouders...
Nou dat ook. Klagen op niets af.
Met een kind in groep 4 kun je afspreken bij welke boom / poort etc op je wacht. Dus vanaf nu standaard 10-15 min later komen en als ze dan eens op tijd zijn, wacht je kind maar even op je.
En als ik juf was, zou ik toch echt fronsen wanneer je dit komt bespreken.
Luci_Morgenster schreef:
14-10-2020 14:42
Wat heeft wel of niet een continurooster met dit te maken?

Hier gaan de klassen ivm met de corona achter elkaar uit. Zodat de gang niet overspoelt word precies op de eindtijd. En je houdt altijd dat er een of 2 leerkrachten gewoon langzamer zijn. Of de betreffende klas is zelf heel traag.

En nu?
Heeft er niks mee te maken. Gewoon erbij vermeld.
Dit is iedergeval hier niet ivm Corona, dit was vorig jaar ook zo.
Nuttig.

En nu? Dan gaat de leerkracht de kinderen opjutten voor jou?
Of nog eerder stoppen, speciaal voor jou.

Maak je niet zo druk om niets.
Ik vermoed dat vanwege corona niet alle groepen tegelijk naar buiten komen. Kennelijk komt de groep van jouw dochter als laatste naar buiten.

Als het elke dag hetzelfde is, kun je best 5 minuten later bij school aankomen.
Ik ben trouwens verre van een klaag-ouder. Dat vind ik zelf vreselijk vandaar dat ik ook twijfelde. Maar het is vervelend als we naar zwemles of sport moeten en daardoor in de knel komen.
Maar mijn vraag was of het normaal is zo’n uitloop qua tijd. Blijkbaar wel: dus prima! :-)
Tuinbank schreef:
14-10-2020 14:47
Ik ben trouwens verre van een klaag-ouder. Dat vind ik zelf vreselijk vandaar dat ik ook twijfelde. Maar het is vervelend als we naar zwemles of sport moeten en daardoor in de knel komen.
Maar mijn vraag was of het normaal is zo’n uitloop qua tijd. Blijkbaar wel: dus prima! :-)

Ik vind het niet prima. Mijn kind moet ook op tijd op school zijn. Als ik dan 15 minuten later ben, heb ik ook te maken met een boze docent (in persoon, in de mail of in de app).
Luci_Morgenster schreef:
Nuttig.

En nu? Dan gaat de leerkracht de kinderen opjutten voor jou?
Of nog eerder stoppen, speciaal voor jou.

Maak je niet zo druk om niets.
Ben jij altijd zo aardig?
Nou ik herken het wel hoor TO. Bij ons gaan alle klassen tegelijk uit. Soms is iedereen al weg en sta je in de stromende regen een kwartier te wachten voor Piet Snot.
Kan je best even tegen de leraar zeggen hoor, of vragen of er een reden is.
Bij ons proberen leraren zich goed aan de eindtijd te houden, veel kinderen fietsen alleen naar huis en als ouder verwacht je je kind dus rond een bepaalde tijd thuis.
Als de kinderen mogelijk wat later uit zijn vanwege activiteit oid, dan meldt de leraar dit in de app.

Waarom zou je meteen een mega klaagouder zijn als je eens aangeeft dat je iets niet prettig vindt en dit netjes bespreekt?
Hier idd ook een juf die standaard laat naar buiten komt met de klas. Herken het dat het irritant is het wachten. Helemaal als de jongste thuis ligt te slapen. Maar geen haar op mn hoofd die bedenkt hierover te klagen. Ik kom standaard wat later..
Als Dit echt dagelijkse koek is, zou ik er wel iets van zeggen als je zelf in de knoei komt met bijv sport. Kwartier vind ik best lang. Mag de leerkracht best iets aan zijn timemanagement doen. Maar echt alleen bespreekbaar maken als dit dagelijkse kost is.
Ik ben overblijfkracht op school, wat mij opvalt is dat het soms steeds dezelfde klassen zijn die eerder naar buiten komen. We zijn eens naar die leerkrachten toegegaan om te kijken hoe dat kan. Ik elke klas hangt een klok , verschillende soorten en die klokken staan nooit gelijk maar sommige klokken lopen een paar minuten voor of achter. Misschien is dat in jullie klas ook. Kijk eens als je in de klas bent bijv. tijdens de ouderavond (als dat weer in de klas kan) of de klok goed loopt. Of misschien kan je kind eens kijken.
Ik zou dit ook bespreken. Ik verwacht dat een leerkracht kan kloklezen, en als ze echt elke keer te laat is, dan wilt dat zeggen dat ze haar lessen niet goed indeelt. Een keertje, prima, maar elke keer, dan scheelt er gewoon iets aan haar schema. Natuurlijk moet je dat niet zo aanhalen, maar vriendelijk zeggen dat het je opgevallen is dat dochter dagelijks 10-15 minuten later stopt dan het afgesproken uur, en of daar een reden voor is, lijkt me echt niet zo abnormaal.

Stel nu nog dat het door corona is, dan is het toch nog maar een kleine moeite om dit aan de ouders te laten weten.
Tuinbank schreef:
Nee absoluut niet prima. Als juf structureel een kwartier te laat naar buiten komt met de kinderen, is dat gewoon irritant. Ik weet dat door sommigen hier leerkrachten bijna tot een heilige verklaard worden, maar zo ga je niet met andermans tijd om. En inderdaad, als andere afspraken daardoor in de knel komen is dat gewoon vervelend.
Vraag er gewoon naar bij de leerkracht, wellicht heeft ze een prima excuus.
Kom zeg, als je dat al niet mag vragen.
Ik zou dit niet als alleen klagend bij de juf neerleggen.
Ik zou wel de juf een berichtje sturen met ‘beste juf Truusje,
Op dinsdag komt Sanne vaak heel laat naar buiten. Soms wel een kwartier na de bel. Hierdoor komen wij regelmatig te laat bij zwemles. Zou je haar misschien wat aan kunnen sporen zodat zij gewoon om 15.15 naar buiten komt?
Bedankt!

De juf zal de stille hint vast begrijpen.
Tuinbank schreef:
Dat kun je toch zeggen tegen de leerkracht.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een heilige nog wel.

Als je vind dat ouders niet zo moeten zeuren over niets.
Niet met "stille hints" gaan werken. Grenst aan passieve agressiviteit op die manier.
Gewoon vragen hoe het komt.
Tickel schreef:
14-10-2020 15:04
Dat kun je toch zeggen tegen de leerkracht.
En dat vind ik ook.

Tuurlijk kan je dat aangeven. Maar daar heeft TO het toch niet over of last van?
Luci_Morgenster schreef:
14-10-2020 15:04
Een heilige nog wel.

Als je vind dat ouders niet zo moeten zeuren over niets.
Elke dag een kwartier voor Piet Snot moeten wachten vind ik niet niets.
Als je al een zeurouder bent als je vraagt hoe het komt dat kinderen elke dag een kwartier later naar buiten komen...
Hebben scholen van nu geen zoemer of bel meer?

Anno nu zou ik denken dat ze die kinderen niet tegelijk naar buiten laten stormen vanwege corona. Maar als dat standaard een kwartier later is dan kun je ook gewoon een kwartier later komen halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven