Kinderen “te laat” uit school?

14-10-2020 14:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft nog geen continue rooster dus ze heeft school tot 15:15 en op woendag tot 12:30.
De kinderen worden door juf naar buiten gebracht (groep 4) en bij het hek kun je dan je kind “afhalen”.

Tot en met groep 4 worden ze door juf of meester begeleid naar buiten.

Nu zijn ze altijd als allerlaatste buiten met de klas, vaak 10 minuten tot een kwartier te laat.
Alle andere klassen zijn vaak wel op tijd buiten.

Is dit normaal? Ik twijfel om het met de juf te bespreken. Ik ben het wel een beetje zat om steeds zo lang te staan wachten.
nessemeisje schreef:
14-10-2020 15:05
Niet met "stille hints" gaan werken. Grenst aan passieve agressiviteit op die manier.
Gewoon vragen hoe het komt.
Ja vind ik ook! Gewoon direct zijn, maar wel vriendelijk.
Er is binnenkort een 10-min gesprek, dus ik zal het daar misschien kunnen vragen aan de juf. Ik ga niet staan “klagen” aan het hek smiddags ;-)

Maar het is dus echt bijna iedere dag minimaal 10 minuten later, meestal 15 min. Ik kom tegenwoordig al later, anders zit ik zo een half uur te wachten in de auto / met de fiets / wandelwagen met nog twee wachtende kinderen.
Ik zou in ieder geval niet gaan wachten. Leer je kind dat als je er nog niet bent hij netjes op het schoolplein bij het klimrek op jouw wacht.

Bespreken tijdens het 10-minutengesprek is ook een goeie. Dat zou ik doen.
ninanoname schreef:
14-10-2020 15:33
Ik zou in ieder geval niet gaan wachten. Leer je kind dat als je er nog niet bent hij netjes op het schoolplein bij het klimrek op jouw wacht.

Bespreken tijdens het 10-minutengesprek is ook een goeie. Dat zou ik doen.
De juf wacht met de kinderen buiten tot ze allemaal zijn opgehaald. Dat is wel fijn ook, nog fijner als ze op tijd buiten zijn :-D
Tuinbank schreef:
14-10-2020 14:45
Heeft er niks mee te maken. Gewoon erbij vermeld.
Dit is iedergeval hier niet ivm Corona, dit was vorig jaar ook zo.
Oké. Als je hier daadwerkelijk door in de knoop komt voor sport of clubjes, dan zou ik de juf er even over aanschieten.
Gaat het puur om het wachten, dan zou ik gewoon iets later bij school staan.
Tuinbank schreef:
14-10-2020 15:32
Er is binnenkort een 10-min gesprek, dus ik zal het daar misschien kunnen vragen aan de juf. Ik ga niet staan “klagen” aan het hek smiddags ;-)

Maar het is dus echt bijna iedere dag minimaal 10 minuten later, meestal 15 min. Ik kom tegenwoordig al later, anders zit ik zo een half uur te wachten in de auto / met de fiets / wandelwagen met nog twee wachtende kinderen.
Persoonlijk zou ik daar tijdens die kostbare 10 minuten geen tijd aan besteden. Maar gewoon een mailtje over sturen ofzo.
Ik had vroeger een juf die dat deed als wij als klas niet goed luisteren. Kan er ook zoiets spelen?
Misschien heeft je kind wel treuzelaars in de klas die wat langer doen over jas aan trekken en spulletjes opruimen.
Lestijd is tot 15.15 uur. Daarna hoeven zij pas hun jas aan te gaan trekken hè. Bij sommige klassen duurt dit gewoon erg lang, weet ik uit ervaring. Maar een kwartier te laat vind ik wel erg gortig hoor. Zou gewoon aankaarten dat ze vaak pas laat naar buiten komen en of de juf hier op kan letten.
misschien moet haar klas wel nablijven. Klas van dochter kwam vorig schooljaar ook meestal elke dag 10 minuten later uit.
dan hadden er weer een paar vervelend gedaan en het verziekt voor de hele klas
Je kan dit prima met de leerkracht bespreken, ik zou het geen probleem vinden in ieder geval.
Door corona komen we achter elkaar naar buiten zodat er bij het hek geen grote groep ouders hoeft te staan wachten.
Mijn klas is de eerste en ik bespreek het ook met ouders als ze te laat zijn: staat er toch weer een hele groep ouders en de klassen en leerkrachten komen dan snel te dicht op elkaar.
Juffiejuf schreef:
14-10-2020 16:39
Je kan dit prima met de leerkracht bespreken, ik zou het geen probleem vinden in ieder geval.
Door corona komen we achter elkaar naar buiten zodat er bij het hek geen grote groep ouders hoeft te staan wachten.
Mijn klas is de eerste en ik bespreek het ook met ouders als ze te laat zijn: staat er toch weer een hele groep ouders en de klassen en leerkrachten komen dan snel te dicht op elkaar.
Dat klinkt prima, en als ouders daarvan op de hoogte zijn werkt dat wel. Hier staan er dus massa’s mensen op de stoep, bij het hek want er is geen volgorde afgesproken.
fanatic schreef:
14-10-2020 16:18
misschien moet haar klas wel nablijven. Klas van dochter kwam vorig schooljaar ook meestal elke dag 10 minuten later uit.
dan hadden er weer een paar vervelend gedaan en het verziekt voor de hele klas
Elke dag? Dat zou ik als ouder ook niet acceptabel vinden, als de braverikken, hun ouders en broers en zussen dagelijks de dupe zijn van een stel kinderen die zich niet weten te gedragen.
Toetie2020 schreef:
14-10-2020 16:12
Lestijd is tot 15.15 uur. Daarna hoeven zij pas hun jas aan te gaan trekken hè. Bij sommige klassen duurt dit gewoon erg lang, weet ik uit ervaring. Maar een kwartier te laat vind ik wel erg gortig hoor. Zou gewoon aankaarten dat ze vaak pas laat naar buiten komen en of de juf hier op kan letten.

Dit! Bij kleuters is bij ons het jas aantrekken in lestijd en dan gaan ze gezamenlijk naar buiten. Vandaag groep drie gaan kinderen zelfstandig naar buiten. Wij hebben vier in-en uitgangen, om de kinderstroom gescheiden te houden hoeven de kinderen alleen maar hun eigen deur te gebruiken.

Les duurt tot 14:55, opruimen, afsluiting door juf en iedereen loopt vanaf 15:00 uur het lokaal uit. Jas pakken, aandoen, naar buiten lopen is allemaal in eigen tijd en eigen verantwoordelijkheid van de kinderen. Ouders moeten dit dus zelf met de kinderen regelen.

Nu met Corona mag het niet, maar voorheen liepen ouders van wie kinderen snel weg moesten gerust even naar binnen.

Wij vegen om 15:15 de laatste kinderen naar buiten en sluiten dan direct de deuren. Wie er dan nog in wil, moet aanbellen.

Voor TO; omdat het buiten lestijd is kun je misschien vragen of de leerkracht kind op eigen (jouw) verantwoordelijkheid eerder kan laten weggaan.
10 minuten tot een kwartier is wel erg laat. Vraag het eens.
Bij mijn kind ook een tijdje zo geweest. Bleek gewoon de klok achter te lopen en als niemand er iets van gezegd had, had het nu nog zo geweest ;-)
Luci_Morgenster schreef:
14-10-2020 14:42
Wat heeft wel of niet een continurooster met dit te maken?

Hier gaan de klassen ivm met de corona achter elkaar uit. Zodat de gang niet overspoelt word precies op de eindtijd. En je houdt altijd dat er een of 2 leerkrachten gewoon langzamer zijn. Of de betreffende klas is zelf heel traag.

En nu?
Omdat, als de school voor de lunchpauze om 12 uur uitgaat en om 13 uur weer begint het wel erg krap wordt om weer op tijd terug te zijn als je je kind pas om tien over of kwart over 12 meekrijgt?
Noalien schreef:
14-10-2020 14:56
Hier idd ook een juf die standaard laat naar buiten komt met de klas. Herken het dat het irritant is het wachten. Helemaal als de jongste thuis ligt te slapen. Maar geen haar op mn hoofd die bedenkt hierover te klagen. Ik kom standaard wat later..
Ik kan me voorstellen dat dat heel naar is; maar waarom laat je je jonge hulpbehoevende kind dan ook alleen thuis liggen. Dat is strafbaar hè!
Edit: ik lees nu dat dit een beetje onvriendelijk klinkt. Is niet zo bedoeld; ik vraag me gewoon echt af waarom mensen dit doen.

Ik zou inderdaad gewoon de juf even mailen als je echt in de knoei komt met sport o.i.d to. Misschien is ze zich daar helemaal niet van bewust en vind ze het gewoon fijn om lekker rustig keuvelend de kinderen te laten gaan. Ik vind je daarmee echt geen zeur ouder.
boontje89 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 18:15
Reden: Toevoeging
8.16% gewijzigd
FitsSprits schreef:
14-10-2020 14:50
Ik vind het niet prima. Mijn kind moet ook op tijd op school zijn. Als ik dan 15 minuten later ben, heb ik ook te maken met een boze docent (in persoon, in de mail of in de app).
Bij ons hebben ze ivm Corona drukte spreiding ‘s ochtends nu ook een inloop van een kwartier (kwart over 8 tot half 9), dus dat ‘s middags niet iedereen tegelijk naar buiten gaat vind ik niet zo heel gek.
Maar daardoor een kwartier later uit de school zijn vind in wel vrij veel (maar dat zal ook afhankelijk zijn van hoe groot de school is).
Tuinbank schreef:
14-10-2020 15:32

Check de klok die in de klas hangt. En vraag het gewoon even aan de juf. Misschien heeft ze een hele logische verklaring.
Huh? Dat is toch normaal? Ze kunnen niet allemaal tegelijk door de uitgang. Ik vind het doodnormaal om 10/15 minuten te wachten.
of zelf naar huis?
Nou ik snap wel dat je het vervelend vindt, hoor. Normaal gaat hier de school om 14 uur uit, maar ivm corona moeten de kleuters nu gespreid opgehaald worden om 13.45, 13.50 en 13.55 uur. Mijn kleuter moet om 13.45 opgehaald worden, maar komt 9 van de 10 keer pas op zijn vroegst tussen 13.50 en 13.55 naar buiten. En ik moet ook vaak peuter wakker maken om kleuter op te gaan halen en dan sta ik daar maar te wachten (en ook nog vrij vaak in de regen de afgelopen weken). Daar baal ik dan ook wel een beetije van. En gewoon iets later komen, is dan weer niet zo handig voor die keer dat ze wel op tijd naar buiten komen ;-D Maar ja ik vermoed dat t ook niet meevalt om een groep kleuters op tijd met jas en tas buiten te krijgen ;-D
Melofkim schreef:
14-10-2020 20:42
Huh? Dat is toch normaal? Ze kunnen niet allemaal tegelijk door de uitgang. Ik vind het doodnormaal om 10/15 minuten te wachten.
Zou je denken he? Zeker nu. Nog meer vertragende oorzaken zoals niet allemaal tegelijk in de gangen. En normaal ligt het ook al aan hoe snel de kinderen zelf zijn.

En To heeft geen probleem met sport ofzo. Maar toch gaan 'bespreken'bij de leerkracht.
Andersom schreef:
14-10-2020 18:00
Dit! Bij kleuters is bij ons het jas aantrekken in lestijd en dan gaan ze gezamenlijk naar buiten. Vandaag groep drie gaan kinderen zelfstandig naar buiten. Wij hebben vier in-en uitgangen, om de kinderstroom gescheiden te houden hoeven de kinderen alleen maar hun eigen deur te gebruiken.

Les duurt tot 14:55, opruimen, afsluiting door juf en iedereen loopt vanaf 15:00 uur het lokaal uit. Jas pakken, aandoen, naar buiten lopen is allemaal in eigen tijd en eigen verantwoordelijkheid van de kinderen. Ouders moeten dit dus zelf met de kinderen regelen.

Nu met Corona mag het niet, maar voorheen liepen ouders van wie kinderen snel weg moesten gerust even naar binnen.

Wij vegen om 15:15 de laatste kinderen naar buiten en sluiten dan direct de deuren. Wie er dan nog in wil, moet aanbellen.

Voor TO; omdat het buiten lestijd is kun je misschien vragen of de leerkracht kind op eigen (jouw) verantwoordelijkheid eerder kan laten weggaan.
Dit hebben ze bij zoon op school ook. Ik heb weleens per mail gevraagd of de juf mijn kind even wilde aansporen, nou, die stond één minuut later buiten. Ook heb ik haar een keer gevraagd om hem een kwartier bezig te houden na school ( hij had al klasse dienst, maar moest toen ook nog negentig taalschriften op drie stapels van dertig leggen, de juf keek ondertussen werk na)
Dit heeft te maken met de ophaler die ook nog kinderen aan de andere kant van de stad moet ophalen. Meestal is het eerst zoon en dan andere kinderen, maar die keer was het andersom...

Ik probeer dat soort verzoekjes tot een minimum te beperken, maar er blijven regelmatig kinderen in de klas rondhangen geloof ik... Nu met corona en thuis werkende man is het helemaal niet nodig...
Eze schreef:
14-10-2020 16:50
Elke dag? Dat zou ik als ouder ook niet acceptabel vinden, als de braverikken, hun ouders en broers en zussen dagelijks de dupe zijn van een stel kinderen die zich niet weten te gedragen.
Is bij ons bijna niemand de dupe van hoor. Wij zitten op een dependance, en vorig jaar zaten ze in groep 6 en was ik nog maar 1 van de 5 ouders die kwam halen. De andere 24 waren er niet.
Ik zit er niet mee, het was maar 1 schooljaar. Dit schooljaar is ze weer keurig op tijd en hoeven alleen de raddraaiers na te blijven ipv heel de klas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven