Kinderen “te laat” uit school?
woensdag 14 oktober 2020 om 14:37
Mijn kind heeft nog geen continue rooster dus ze heeft school tot 15:15 en op woendag tot 12:30.
De kinderen worden door juf naar buiten gebracht (groep 4) en bij het hek kun je dan je kind “afhalen”.
Tot en met groep 4 worden ze door juf of meester begeleid naar buiten.
Nu zijn ze altijd als allerlaatste buiten met de klas, vaak 10 minuten tot een kwartier te laat.
Alle andere klassen zijn vaak wel op tijd buiten.
Is dit normaal? Ik twijfel om het met de juf te bespreken. Ik ben het wel een beetje zat om steeds zo lang te staan wachten.
De kinderen worden door juf naar buiten gebracht (groep 4) en bij het hek kun je dan je kind “afhalen”.
Tot en met groep 4 worden ze door juf of meester begeleid naar buiten.
Nu zijn ze altijd als allerlaatste buiten met de klas, vaak 10 minuten tot een kwartier te laat.
Alle andere klassen zijn vaak wel op tijd buiten.
Is dit normaal? Ik twijfel om het met de juf te bespreken. Ik ben het wel een beetje zat om steeds zo lang te staan wachten.
vrijdag 16 oktober 2020 om 17:50
Dat had ik goed gelezen. Dreigementen inzetten vind ik pedagogisch niet wenselijk, en kinderen de boodschap geven dat je (een ander) prima te laat mag (laten) komen als dat jou uitkomt ook niet.Andersom schreef: ↑16-10-2020 16:57Uh nee, want als je goed leest is het nu een stukje bewustwording met het dreigement dat volgende week de school later uit gaat. Met als doel natuurlijk dat dat helemaal niet nodig is. Collega is al van twintig minuten naar minder dan tien gegaan met oefenen. Volgende week voor het echie gaat dat hooguit één keer mis en daarna weten ze het wel.
Maar misschien is het bij TO ook zoiets en lukt het daar nog niet zo goed.

vrijdag 16 oktober 2020 om 18:24
watdachtjehiervan schreef: ↑16-10-2020 17:45Dan ga ik dat ook eens doen als mijn kind in de ochtend treuzelt. Al die verloren tijd is zij dan te laat in de klas.
Het is de verantwoordelijkheid van de juf dat ze optijd buiten staan. Net als het mijn verantwoordelijkheid is dat kind optijd in de klas is.
Dat zie ik toch anders. Het is de verantwoordelijkheid van de leerkracht om de les op tijd te beëindigen. Jas aantrekken en naar buiten lopen is ná schooltijd.

vrijdag 16 oktober 2020 om 18:28
Ook dat mag een juf begeleiden. En dat duurt geen 10 minuten. Daarbij reageerde ik op jouw post over dat timen van die verloren tijd. En dat vind ik dus echt van de zotte. Ook om wat Eze zegt.

vrijdag 16 oktober 2020 om 18:43
watdachtjehiervan schreef: ↑16-10-2020 18:28Ook dat mag een juf begeleiden. En dat duurt geen 10 minuten. Daarbij reageerde ik op jouw post over dat timen van die verloren tijd. En dat vind ik dus echt van de zotte. Ook om wat Eze zegt.
Dat begeleiden zie ik wel als normaal bij kleuters. Daarna niet meer. Maar mijn kinderen zaten dan ook op een dorpsschool en ik werk nu ook op een dorpsschooltje. Afspraak met de kinderen is dat als ze onverhoopt niet worden opgehaald dat ze dan terug naar binnen maar de leerkracht gaan. Als wij bijvoorbeeld tien minuten na einde schooltijd nog kinderen in de gang horen dan sturen we ze wel naar buiten hoor.
Gelukkig hebben wij heel relaxte ouders daarin.

vrijdag 16 oktober 2020 om 18:45
watdachtjehiervan schreef: ↑16-10-2020 18:28Ook dat mag een juf begeleiden. En dat duurt geen 10 minuten. Daarbij reageerde ik op jouw post over dat timen van die verloren tijd. En dat vind ik dus echt van de zotte. Ook om wat Eze zegt.
Tja, je moet iets doen om te zorgen dat de klas iets meer tempo gaat maken met het opruimen. Ouders vinden het ook niet leuk als de kinderen niet genoeg onderwijs krijgen.

zaterdag 17 oktober 2020 om 14:31
Eze schreef: ↑16-10-2020 16:21En daar protesteert niemand tegen? De leerkracht mag vanzelfsprekend verwachten dat mijn kind op tijd op school is, zodat ze gewoon de dag kunnen beginnen, maar ik verwacht ook dat mijn kind aan het eind van de dag weer op tijd weer bij de deur staat, zodat de ophalers van de bso ze op tijd mee kunnen nemen/ik op tijd door kan naar sporttrainingen die heel snel na school beginnen. Als de leerkracht iets wil doen aan al die verloren tijd, doe dan alsjeblieft wat anders.
Nou inderdaad, nu hebben ze een tekort aan leraren maar je mag toch verwachten dat ze gewoon het programma afgewerkt krijgt. De helft van de tijd zit je tijdens de les te wachten als leerling.

zaterdag 17 oktober 2020 om 17:44
Ja, dat scheelt zeker. Als je er vier hebt, twee peuters die sowieso al een kwartier eerder uit zijn, een kleuter waarop je nog 10 minuten moet wachten en een derdegroeper die wel op tijd uit is en je moet lopend van en naar school en er is thuislunchpauze, dan ben je best een aardig deel van je dag bezig met heen-en-weer gaan.blijmetmij schreef: ↑15-10-2020 19:34Huh? Dan ben ik blijkbaar de enige die het tof vindt dat de klas gewoon extra aandacht krijgt. Ik heb er maar 1, dat zal wel een beetje schelen, maar ik kom mijn tijd wel door als ik sta te wachten.