Kinderpaspoort

12-04-2012 09:26 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een bericht op nu.nl over de uitgebleven run op het kinderpaspoort, vroeg ik me n.a.v. de volgende twee alinea's iets af:

Gescheiden

Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen. Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen.

''Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag'', aldus de woordvoerder. ''Het is altijd handig als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld geboorteakte dat het in orde is.''

Man en ik zijn getrouwd, ik heb mijn eigen naam gehouden. De kinderen hebben de achternaam van man, ze hebben alledrie een eigen id-kaart (geen paspoort). Man en ik hebben ook geen paspoort, ze zijn dus nergens bijgeschreven of zo.

Kan het feit dat ik mijn eigen naam gehouden heb, voor problemen zorgen als ik alleen met de kinderen reis?

Het volledige bericht op nu.nl
@Septembergirl, we vonden het nogal onzin om, als we niet buiten de EU reizen, meer geld neer te leggen voor een paspoort, terwijl het een rotding is om mee te nemen. Mijn id-kaart zit in mijn portemonnee en heb ik dus altijd bij me, mijn paspoort past daar niet in. En stel dat we ooit nog eens verder weg gaan, dan schaffen we op dat moment een paspoort aan.

En op je id-kaart kun je geen kinderen laten bijschrijven.
Maar hoe zit het dan met andere personen die met je kind reizen? Mijn moeder heeft er geen probleem mee gehad om mijn dochter van vijf mee te nemen.
Het Viva forum is papaja.
Overigens vind ik nu het feit dat je niet meer in een paspoort mag bijschrijven, wel goed onzinnig bedacht zeg! Hoe gaat dat eigenlijk in andere landen? (MEFS misschien? Of Leentje?) Ik bedoel, dat was erg makkelijk om te laten zien dat het kind bij de betreffende ouder hoorde. Ons kind heeft ook niet mijn achternaam, had er nog nooit over nagedacht dat ik hem dus misschien niet zo maar mee kan nemen.

Moet ik de geboorte akte maar eens op gaan zoeken...
Maar waarom wordt er op het paspoort / ID van het kind niet opgenomen wie de gezaghebbende ouder(s) is / zijn? Met BSN en alles erop, probleem opgelost. Kind krijgt op zijn 18e nieuwe pas zonder deze info en alles is geregeld.
quote:ingmagh schreef op 12 april 2012 @ 09:59:

[...]

Ikke! En mijn vriend, mijn ouders, mijn vriends ouders, mijn broers, mijn schoonzus...

Echt?? Allemaal Europa-trotters dus, verder niet.

Weer wat geleerd.
quote:cheerlesscard schreef op 12 april 2012 @ 10:01:

Ik vind het heel goed dat ze het controleren en streng ook.

Hoeveel kinderen zijn niet naar het buitenland gesleept door een gezagloze ouder.

Ik ben bang dat dat probleem echt niet is opgelost met deze nieuwe regelgeving.

quote: Het is een kleine moeite als je wil reizen om van tevoren informatie in te winnen hoe of wat en de goede papieren mee te nemen.

Een zelfde achternaam zegt niks over gezag.

Er staat ook dat ze elke alleenreizende ouder controleren dus niet alleen als de achternaam anders is.Waar staat dat? Moet ik maar eens dringend gaan lezen. En zeg je nu dat als Kazman met Kazkind (zelfde achternaam) gaat reizen, ze óók een geboorteaktekopie ofzo gaan vragen? Ik geloof nooit dat dat in de praktijk echt zo gaat zijn...
@ jowellie, daar ben ik ook benieuwd naar, hier hetzelfde... Laatst wel alleen gevlogen met m'n zoon en er was geen probleem. Maar een vriendin gaf dit probleem ook aan, omdat mijn zoon een andere achternaam heeft...

Ik vind het juist raar dat een kind niet meer bijgeschreven mag worden. Met ontvoeringen enz. zou je juist denken dat dat een stuk veiliger is als het verplicht is om kinderen bij te laten schrijven (of zie ik het verkeerd!)
quote:ingmagh schreef op 12 april 2012 @ 09:48:

[...]

Goed bekeken is het dus vanaf nu zo, dat een vrouw, als ze de meisjesnaam heeft aangehouden of niet is getrouwd of weer is gescheiden, altijd óók een geboorte-akte mee moet nemen? En hoe zit dat dan bij de man?Geboorte akte van de kinderen
quote:ingmagh schreef op 12 april 2012 @ 10:06:

Maar waarom wordt er op het paspoort / ID van het kind niet opgenomen wie de gezaghebbende ouder(s) is / zijn? Met BSN en alles erop, probleem opgelost. Kind krijgt op zijn 18e nieuwe pas zonder deze info en alles is geregeld.Dat lijkt me nou best een goed idee! Maar daarmee is dan weer het ontvoeringsprobleem door gescheiden ouders niet opgelost...
Ze zouden in het paspoort van kinderen (<18jaar) de naam van beide ouders op moeten nemen.

Then again, tegen ontvoering door 1 van de 2 ouders is dan nog steeds niets te doen.

Mosterd
quote:Kastanjez schreef op 12 april 2012 @ 10:04:

Overigens vind ik nu het feit dat je niet meer in een paspoort mag bijschrijven, wel goed onzinnig bedacht zeg! Hoe gaat dat eigenlijk in andere landen? (MEFS misschien? Of Leentje?) Ik bedoel, dat was erg makkelijk om te laten zien dat het kind bij de betreffende ouder hoorde. Ons kind heeft ook niet mijn achternaam, had er nog nooit over nagedacht dat ik hem dus misschien niet zo maar mee kan nemen.

Moet ik de geboorte akte maar eens op gaan zoeken...In Spanje krijgen de kinderen twee achternamen: de eerste is de eerste van de vader en de tweede is de eerste van de moeder. Bijvoorbeeld, Pepito Perez Garcia is de vader en Maria Rodriguez Fernandez is de moeder. De kinderen heten dus van achternaam Perez Rodriguez. In Spanje neem je nooit de achternaam van de man aan. Dat gewoonte komt uit het verleden, toen de vrouw een bezitting van de man was. In Spanje lag dat anders. Daar was de vrouw degene die het bloed van de familie doorgaf, en niet de man. Daarom was zij geen bezitting.
Helemaal eens met cheerlesscard! Ik weet dat Brazilianen bijvoorbeeld altijd een brief met toestemming van de andere ouder moeten kunnen overleggen als ze in hun eentje met hun kind(eren) reizen.

Weet eigenlijk niet of er meer landen zijn/waren waar kinderen in het paspoort van hun ouder bijgeschreven konden worden. Ik heb het alleen in Nederland gezien. Ik heb wel landen gezien waar het kinderpaspoort goedkoper was, maar wel maar een jaar geldig. Op zich onhandig, maar wel logisch. Het schijnt dat kinderen in de groei zo veel veranderen, dat ze na die vijf jaar dat het Nederlandse paspoort geldig is, zelfs aan de had van biometrische gegevens niet met zekerheid te herkennen zijn van een pasfoto.
Als er iets anders bijgeschreven moet worden, zoals de namen van de ouders, moeten de europese regels aangepast worden. De paspoorten zijn hetzelfde in heel Europa, in de zin dat ze allemaal dezelfde gegevens hebben. Als je dat wil wijzigen, moeten alle landen dat ook doen.
@ing ik heb gister het paspoort van mijn dochter opgehaald. Er staat nergens in wie haar ouders zijn. Sowieso slaat het nergens op, want ik moest ook opgeven hoe lang ze (kind is 11 weken en groeit terwijl je er naar kijkt) en ze moest perse mee met aanvragen en ophalen. Want hoe wist de ambtenaar anders zeker dat dit mijn kind was. Toen ik zei dat ik net zo goed mijn buurmeisje dan mee had kunnen nemen, wist hij ook niet meer wat hij moest zeggen. Ik ben wel getrouwd, maar heb toch mijn meisjesachternaam in mijn paspoort want dat moet. Er staat nu inderdaad e/v ....

Goed dat ik dat lees van die geboorteakte, die neem ik dan maar mee als we verder reizen!
quote:MEFS schreef op 12 april 2012 @ 10:13:

Als er iets anders bijgeschreven moet worden, zoals de namen van de ouders, moeten de europese regels aangepast worden. De paspoorten zijn hetzelfde in heel Europa, in de zin dat ze allemaal dezelfde gegevens hebben. Als je dat wil wijzigen, moeten alle landen dat ook doen.Dat begrijp ik, maar zijn er andere landen die andere regels hanteren dan Nederland qua alleenreizen?
Ik weet het Tijger, zo zijn we een keer met een groepje forummers naar Frankrijk geweest en had een van hen een drie maanden oude baby mee (zonder geboorte-akte geloof ik ) met eigen ID. Dat ding is geldig tot zijn vijfde en hij is volgens het kaartje 60cm oid .
quote:Kastanjez schreef op 12 april 2012 @ 10:07:

[...]

Ik ben bang dat dat probleem echt niet is opgelost met deze nieuwe regelgeving.

[...]

Waar staat dat? Moet ik maar eens dringend gaan lezen. En zeg je nu dat als Kazman met Kazkind (zelfde achternaam) gaat reizen, ze óók een geboorteaktekopie ofzo gaan vragen? Ik geloof nooit dat dat in de praktijk echt zo gaat zijn...

Het is wel een stap in de goede richting.

Hoe de regel gehandhaafd word is natuurlijk afwachten maar niks doen is sowieso geen verbetering..

Zoals het nu is kan het echt niet meer.

Ik heb me er verder niet op ingelezen maar met de scheidingen

van tegenwoordig zegt achternaam idd weinig over gezag.

Het is toch een kleine moeite om schriftelijke toestemming en geboorteakte mee te geven voor de zekerheid.

Dan is wss alles ingedekt. Maar je zou voor de zekerheid naar het stadhuis kunnen bellen of informeren bij de vliegmaatschappij.
@ tijger : same here. Over 2 jaar kan ik een heel ander kind mee de grens over nemen op die id-kaart. Geen hond die dan nog kan zien of die 6 weken oude baby op die foto dezelfde is als ik dan bij heb.

Hier hoef ik volgend jaar pas een nieuwe id, dus nu staat er nog geen ev op. Maar mijn man is toch altijd mee als ik naar het buitenland ga met haar, dus lijkt me geen probleem. Maar als jij er ev op hebt staan hoef je de geboorte-akte toch niet mee te nemen?
@ Ingmagh, klopt wat je zegt, maar of dat nu daadwerkelijk gecontroleerd wordt... Ik weet het niet.

Vind het wel een goede gedachte van je, dat er in het paspoort van het kind eea moet worden opgenomen!
Ik had er inderdaad problemen mee toen ik vorig jaar nov mijn zoon mee naar rhodos wilde nemen. Uiteindelijk hebben ze ons wel laten gaan omdat ze vonden dat ie op me leek. Pff
quote:Loco schreef op 12 april 2012 @ 10:45:

Ik had er inderdaad problemen mee toen ik vorig jaar nov mijn zoon mee naar rhodos wilde nemen. Uiteindelijk hebben ze ons wel laten gaan omdat ze vonden dat ie op me leek. Pff

Dus!
quote:Loco schreef op 12 april 2012 @ 10:45:

Wát? Lekker inconsequent wel...

Dus dat zou betekenen, omdat ik bijvoorbeeld een tweelingzus heb, mijn kinderen met haar mee kunnen?

Trouwens, Yvetje, als er ev op je paspoort staat, en je kind heeft dus dezelfde achternaam als de man op jouw kaart, dan is het afgedaan? Zo werkt het volgens mij niet. Dat zou inderdaad betekenen dat de neef van mijn vriend (dezelfde achternaam) ook met mijn kind op pad zou gaan. En dat zou niet moeten mogen.
quote:MEFS schreef op 12 april 2012 @ 10:11:

[...]

In Spanje krijgen de kinderen twee achternamen: de eerste is de eerste van de vader en de tweede is de eerste van de moeder. Bijvoorbeeld, Pepito Perez Garcia is de vader en Maria Rodriguez Fernandez is de moeder. De kinderen heten dus van achternaam Perez Rodriguez. In Spanje neem je nooit de achternaam van de man aan. Dat gewoonte komt uit het verleden, toen de vrouw een bezitting van de man was. In Spanje lag dat anders. Daar was de vrouw degene die het bloed van de familie doorgaf, en niet de man. Daarom was zij geen bezitting.Ach ja, dat was ik even vergeten. Is kind-technisch natuurlijk wel makkelijk maar.... hoe zit het eigenlijk als de vader onbekend is? En als de ouders scheiden, en de stiefvader met het kind weg wil?
Ik ben ook tegengehouden bij paspoortcheck toen ik 2 jaar geleden met zoontje naar Amerika ging. Uiteindelijk heeft de marechaussee het GBA nagetrokken en toen mochten we wel reizen omdat we dus op zelfde adres stonden ingeschreven. tip was om volgende x te reizen met trouwboekje of toestemmingsbrief van vriend. Op de terugweg zelfde probleem bij aankomst op Schiphol maar toen mochten we door omdat zoon ja antwoorde op vraag: is dat je moeder? (gelukkig zei hij ja:-) )
quote:Alcmaria schreef op 12 april 2012 @ 11:21:

Ik ben ook tegengehouden bij paspoortcheck toen ik 2 jaar geleden met zoontje naar Amerika ging. Uiteindelijk heeft de marechaussee het GBA nagetrokken en toen mochten we wel reizen omdat we dus op zelfde adres stonden ingeschreven. tip was om volgende x te reizen met trouwboekje of toestemmingsbrief van vriend. Op de terugweg zelfde probleem bij aankomst op Schiphol maar toen mochten we door omdat zoon ja antwoorde op vraag: is dat je moeder? (gelukkig zei hij ja:-) )Je zal een recalcitrante peuter hebben die net op dat moment 'Neeeee' krijst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven