Kinderpaspoort

12-04-2012 09:26 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een bericht op nu.nl over de uitgebleven run op het kinderpaspoort, vroeg ik me n.a.v. de volgende twee alinea's iets af:

Gescheiden

Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen. Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen.

''Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag'', aldus de woordvoerder. ''Het is altijd handig als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld geboorteakte dat het in orde is.''

Man en ik zijn getrouwd, ik heb mijn eigen naam gehouden. De kinderen hebben de achternaam van man, ze hebben alledrie een eigen id-kaart (geen paspoort). Man en ik hebben ook geen paspoort, ze zijn dus nergens bijgeschreven of zo.

Kan het feit dat ik mijn eigen naam gehouden heb, voor problemen zorgen als ik alleen met de kinderen reis?

Het volledige bericht op nu.nl
quote:snoezzz schreef op 12 april 2012 @ 12:12:

Hoe zit dat met die toetsemmingsbrief? Is dat een op het stadhuis ingevuld en ondertekend formulier, of een kladje met een willekeurige tekst? (die ook door een willekeurig persoon geschreven kan zijn)Als ik alleen met de kinderen reis (die hebben hun vaders achternaam), dan schrijft mijn man een briefje, met zijn handtekening eronder en ik neem behalve hun paspoort ook hun geboortebewijs mee.
quote:flower1987 schreef op 12 april 2012 @ 12:13:

@tia dalma

Ja we staan alle2 gewoon in de gemeente waar we aanvraag gaan doen. Hij is alleen in een andere stad geboren en aangegeven. Dus dan hoef ik dus geen akte mee te nemen. En die foto is echt belachelijk. Hoe gaan ze het kind na 5 jaar nog herkennen?Geen akte nodig. Onze dochter had dat ook, maar dat is gewoon bekend bij je eigen gemeente. En die foto is idd belachelijk. Onze dochter is op die foto een week of 5, ziet er niet uit. Ze was net wakker, moest rechtop op een stoel zitten en handen van mijn man mochten niet zichtbaar zijn. Haar kin hangt dus op haar borst, hoofd viel naar voren. Inmiddels lijkt ze er al niet echt meer op.

Ook staat er op de id-kaart waar normaal de handtekening staat "niet in staat tot ondertekening" haha! goh...echt belachelijk.
Heel begrijpelijk dat er gecontroleerd wordt (kinderontvoeringen) maar het wordt er allemaal niet gemakkelijker op.

Ik heb drie kinderen (geadopteerd uit Azië en Afrika dus lijken totaal niet op hun blonde moeder) met een andere achternaam en hun vader is al jaren niet in beeld. En we vinden reizen erg leuk! Tot op heden stonden ze bijgeschreven in mijn paspoort dus het kan niet missen dat het mijn kinderen zijn.

Bij de paspoortcontrole wordt wel altijd een extra check gedaan maar tot op heden geen problemen. Nu krijgen ze allemaal een eigen paspoort en wordt het wel heel vaag allemaal. Blonde vrouw met 2 Aziatische kinderen en 1 Afrikaans kind met andere achternaam, allemaal met een eigen paspoort

Ga maar kopiëen maken van de adoptie-uitspraken, op de geboorteakte sta ik uiteraard ook niet vermeld als moeder.
quote:boerentrientje schreef op 12 april 2012 @ 12:15:

[...]

Als ik alleen met de kinderen reis (die hebben hun vaders achternaam), dan schrijft mijn man een briefje, met zijn handtekening eronder en ik neem behalve hun paspoort ook hun geboortebewijs mee.

Oké, duidelijk. Maar dat is toch ook een wassen neus dan?

Als mijn man onze kinderen mee wil nemen zonder toestemming van mij, maar wel toegang of in het bezit van geboortebewijs, dan kan hij toch gewoon een briefje schrijven en de handtekening vervalsen? Tegen de tijd dat ze erachter komen, zitten mijn kinderen al in Verweggistan. Enige manier waarop je dit tegen kan gaan is dat de andere ouder naar het stadhuis moet om daar een formulier te ondertekenen, na overleg van het eigen paspoort.
quote:helene31 schreef op 12 april 2012 @ 12:01:

[...]

Zwaar k*t momenteel, ik heb alle kwaaltjes die je maar kunt bedenken. Lage bloeddruk, lage bloedsuiker, blaasontsteking, harde buiken, bekkeninstabiliteit (maar dat had ik al) en nog steeds misselijk. Leuk he, zwanger zijn? Wat vervelend voor je. Nee, soms is zwanger geen zák aan *schiet gaten in roze wolk*. Ik slaap bijvoorbeeld weer best slecht bij tijd en wijle. Weinig energie daardoor ook. Eerste keer was hartstikke leuk en spannend, maar deze tweede keer is het 'voor het goede doel'
quote:snoezzz schreef op 12 april 2012 @ 12:26:

[...]

Oké, duidelijk. Maar dat is toch ook een wassen neus dan?

Als mijn man onze kinderen mee wil nemen zonder toestemming van mij, maar wel toegang of in het bezit van geboortebewijs, dan kan hij toch gewoon een briefje schrijven en de handtekening vervalsen?

Tja, geen idee eigenlijk. Mijn man heeft tot nu toe nog niet alleen gereisd met ze en omdat ze dezelfde achternaam hebben zal het vast ook minder problemen geven. We zetten trouwens ook altijd telefoonnummers op dat briefje.

Ben het briefje ook weleens vergeten trouwens en in Eindhoven werd wel even moeilijk gedaan (alles is altijd moeilijk daar geloof ik), maar kon alsnog door.
quote:Tia.Dalma schreef op 12 april 2012 @ 12:28:

[...]

Wat vervelend voor je. Nee, soms is zwanger geen zák aan *schiet gaten in roze wolk*. Ik slaap bijvoorbeeld weer best slecht bij tijd en wijle. Weinig energie daardoor ook. Eerste keer was hartstikke leuk en spannend, maar deze tweede keer is het 'voor het goede doel' I hear you. Gelukkig komt er wel iets moois uit, zo hoop ik dan maar.
quote:Ivetje schreef op 12 april 2012 @ 12:14:

[...]

Een draagmoeder wel hoor :P

Een vrouw wordt technisch en wettelijk gezien alleen bio-moeder of adoptiemoeder.

Niet zoals mannen, die zelfs postuum nog tot (aldannietbiologische) papa gebombardeerd kunnen worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:SeptemberGirl schreef op 12 april 2012 @ 09:56:

[...]

Ik vind het gewoon heel raar, ik ken geen een volwassene zonder paspoort.Mijn vriend en ik hebben ook geen paspoort. Ik had er een aangeschaft om naar Amerika te vliegen 6 jaar geleden,naast mijn ID. Verder kom ik niet verder dan Belgie/ Duitsland en dan is een IDkaart goed genoeg.
quote:helene31 schreef op 12 april 2012 @ 12:11:

[...]

Naar voor de ouders die hun kind geadopteerd hebben.Die hebben toch geen "bastaardjes"?
@Mikkie, jeetje, wat een gedoe zeg!!

Mijn kinderen kregen gewoon gelijk een paspoort een paar maanden na de geboorte. Wij wonen in het buitenland en reizen vaak naar Azie dus een paspoort is nodig. Ook heb ik de jongste een paar keer zonder z'n vader meegenomen naar Engeland en ik heb altijd standaard een brief van mijn man tussen de documenten. Ik moest de brief bij de douane ook altijd laten zien. Verder staat op mijn paspoort e/v. MIjn man had vroeger de Russische nationaliteit en heeft nu die het land waar we wonen, maar die brief moet ik natuurlijk gewoon nog gebruiken als ik zonder m'n man reis.

Ben pas terug van 2 weken vakantie in Nederland en toen had ik 'm ook bij me.
quote:MEFS schreef op 12 april 2012 @ 10:11:

In Spanje krijgen de kinderen twee achternamen: de eerste is de eerste van de vader en de tweede is de eerste van de moeder. Bijvoorbeeld, Pepito Perez Garcia is de vader en Maria Rodriguez Fernandez is de moeder. De kinderen heten dus van achternaam Perez Rodriguez. In Spanje neem je nooit de achternaam van de man aan. Dat gewoonte komt uit het verleden, toen de vrouw een bezitting van de man was. In Spanje lag dat anders. Daar was de vrouw degene die het bloed van de familie doorgaf, en niet de man. Daarom was zij geen bezitting.En behalve dat het kind de achternaam van zowel vader als moeder draagt, staat op de achterkant van de ID-kaart ook nog eens ´Kind van *voornaam vader* en *voornaam moeder*´. Heel handig, zoiets zou ook in NL moeten komen.
Heel irritant dit. Eerst een kapitaal uit moeten geven aan paspoorten, en dan nog gezellig geboorteaktes erbij bestellen ook, terwijl mijn zwager vrolijk met mijn koters de grens over zou kunnen. Schijnheiligheid.

Cheerlesscard, een geboorteakte volstaat dus wel. De info daarop kan nog heel wat ouder zijn dan de max 5 jaar van een paspoort.
Kan best volstaan, maar niemand kan zien of de baby op de foto dezelfde is als de kleuter die voor je neus staat. Hoeveel geboorteaktes je er ook bij hebt, het kan net zo goed een buurkind zijn.
Daarom zijn de pasfoto's biometrisch. Bepaalde delen van het gezicht blijven toch hetzelfde, ook al wordt je kind ouder. Wij vliegen elk jaar naar het land van mijn man en mijn oudste staat op de foto als baby van 3 maanden. Maar zowel op Schiphol als ook daar wordt de foto onder de lezer gehouden. En zien ze dat het om hetzelfde kind gaat.
Ik zal het Dalman eens vragen, die hobbelde met Timanni vorige week door de douanecheck op Schiphol. Bij mijn weten is zijn ID-card toen niet onder de lezer gehouden, maar dat weet ik niet zeker want ik werd op datzelfde moment van top tot teen bepoteld door de douane-beambte (poortje ging af, ik was weer eens de sjaak). ... Of zou Timini#2 ook biometrisch gecheckt zijn alvast?
Helene, cheerlesscard gaf aan dat in het paspoort zetten wie het gezag hebben weinig zin heeft, omdat dat in vijf jaar wel kan veranderen. Dat is geen heel zinvol argument als een geboorteakte wel volstaat - ook bij een kind van 10 (dat dan waarschijnlijk wel meer op z'n pasfoto lijkt).
quote:liubi schreef op 12 april 2012 @ 16:11:

Daarom zijn de pasfoto's biometrisch. Bepaalde delen van het gezicht blijven toch hetzelfde, ook al wordt je kind ouder. Wij vliegen elk jaar naar het land van mijn man en mijn oudste staat op de foto als baby van 3 maanden. Maar zowel op Schiphol als ook daar wordt de foto onder de lezer gehouden. En zien ze dat het om hetzelfde kind gaat.Nou, onze dochter hangt met haar kin op haar shirt (geen nek dus) en haar mond is verfrommeld doordat ze zo zit :P Verder heeft ze haar oogjes op spleetjes open (was net wakker gemaakt door ons) en een fronsrimpel. Vraag me af of dat dat biometrisch is hoor...haar kin is niet eens te zien. Maar werd wel geaccepteerd
quote:flower1987 schreef op 12 april 2012 @ 11:52:

Weet iemand of je bij de gemeente een foto van je baby kan maken? (echt belachelijk want een baby lijkt over 5 jaar daar niet eens meer op) en moet je een geboorte akte meenemen als je kind in een andere gemeente is geboren dan dat je woont?Dat kunnen ze niet. Dat moet een fotograaf doen. En zelfs met een fotograaf. Je weet niet wat een ellende een peuter of kleuter een geschikte houding of gezichtsuitdrukking te laten nemen. En vooral dat meisje van mij, die zich lelijk vindt zonder pony.
quote:gemelitos schreef op 12 april 2012 @ 14:50:

[...]

En behalve dat het kind de achternaam van zowel vader als moeder draagt, staat op de achterkant van de ID-kaart ook nog eens ´Kind van *voornaam vader* en *voornaam moeder*´. Heel handig, zoiets zou ook in NL moeten komen.Inderdaad! Ik heb al 15 jaar geen DNI
quote:Miffy schreef op 12 april 2012 @ 15:57:

Heel irritant dit. Eerst een kapitaal uit moeten geven aan paspoorten, en dan nog gezellig geboorteaktes erbij bestellen ook, terwijl mijn zwager vrolijk met mijn koters de grens over zou kunnen. Schijnheiligheid. Nee, SchijnVeiligheid.

Cheerlesscard, een geboorteakte volstaat dus wel. De info daarop kan nog heel wat ouder zijn dan de max 5 jaar van een paspoort.
Pfff, wat een toestand dus, als ik het zo lees.

En dan moet je natuurlijk ook nog een originele geboorteakte hebben, of mag dat dan een kopie zijn? Of moet je een uittreksel uit het geboorteregister hebben?

Zou je dan iedere keer als je op reis gaat, in het kader van 'just in case' je paperassen mee moeten hebben en jaarlijks weer opnieuw aan moeten vragen? Er zijn zeker ambtenaren over?
Ik neem altijd een kopie. En die ene keer dat ik het moest laten zien, was dat voldoende.
Ik heb net de tweede brief van de regering gekregen, waarin ik er op wordt gewezen dat mijn kind weliswaar bij ons in het paspoort staat én een NIK (moest ik even over nadenken) heeft, maar dat hij daarmee nog niet naar alle landen van de wereld mag reizen.

Kijk, dat ze me één brief sturen om me er eventueel aan te herinneren dat de bijschrijving straks niet meer geldig is, okee. Maar nu nóg een keer ? Ik dacht dat we moesten bezuinigen ??
Of zou het net zo zijn als met die griepvaccins, dat ze een flinke voorraad kinderpaspoorten hebben ingekocht, en nog niet voldoende verkocht hebben ???

Verlaag die prijzen dan !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven