Kinderwagen in de trein

10-01-2018 14:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende maand wil ik graag met m'n moeder naar Den Bosch. Dit doen we elk jaar en we gaan dan met de trein. Omdat ik geen oppas heb gaat mijn dan drie maanden oude zoontje mee. Nu zag ik op de site van de NS dat je de kinderwagen wel mee mag nemen, maar die niet te groot mag zijn en in de bagageruimte moet passen.

Wat is jullie ervaring met een kinderwagen in de trein? We hebben trouwens een Mutsy EVO.
Bagageruimte? Dat ding ga je toch niet inklappen?!
Ik zie vaak genoeg mensen met kinderwagens enzo, die blijven gewoon in het tussenstuk van de wagon (bij de in-/uitgang dus).
De sprinter kom je makkelijk in met een wagen; bij een andere trein zul je even iemand om hulp moeten vragen.
Instappen in t gedeelte voor fietsen en rolstoelers. Plek is er genoeg, de instap vind ik zelf niet fijn. Je hebt wel altijd hulp nodig bij het in en uitstappen omdat je n trapje op en af moet. Maar als je toch al met 2en bent is dat voor jullie geen probleem. En anders is er altijd wel iemand die een handje wil uitsteken.
Veel plezier!
Ik ging altijd in het halletje van de trein zitten waar je fietsen ook kwijt kan.
Later een opklapbaar ding en kind dan in de draagdoek.
het is wat het is
Ik ging áls ik op reis ging, altijd gewoon met kinderwagen de trein in. Wel buiten de spits natuurlijk. En voor een kwartiertje ging ik echt dat ding niet opvouwen en in een bagagerek stouwen. Ik bleef gewoon op het balkon staan met de uk in de wagen.
Oh en áltijd wel iemand die even wilde meehelpen met tillen als ik zonder man was.
het is wat het is
Wij hebben hem nooit ingeklapt. Gewoon op het balkon laten staan. Vaak sliep ons zoontje de hele reis door in de wagenbak. Dat gewiebel van de trein en het geruis van het spoor waren echt wonderlijke slaapmiddeltjes blijkbaar :biggrin:
Gewoon instappen bij de deur voor rolstoelgebruikers ed, daar heb je de meeste ruimte.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je kinderwagen past niet tussen de banken door zoals bij de bus.
Je bent dus gedwongen om in het tussenstuk te blijven met de kinderwagen.
Oké, niet inklappen dus en bij het rolstoel gedeelte instappen. Hopelijk slaapt ie inderdaad lekker van het gewieg en geruis ;)
Precies wat Lievemas zegt!
Als je met de sprinter gaat kun je zitten waar de fietsen mogen staat. Komt er echter iemand met een fiets heeft deze voorrang op de kinderwagen. Dat geldt ook voor een rolstoelplaats.

Zorg sowieso dat je een ruim balkon kiest. Bij een koploper voor of achterin en de dubbeldekker in het midden. Zorg ook dat je zelfstandig de kinderwagen de trein in en uit krijgt (achterstevoren uitstappen) want er zijn niet altijd extra handen).

Ik nam altijd een slot mee zodat ik zelf met kind in de coupe kon zitten en de kinderwagen veilig stond op het balkon.

Veel winkelplezier!!
Gewoon dat ding in de trein. Rolstoelgedeelte is niet altijd het beste hoor, ligt een beetje aan de trein. Sommigen hebben sowieso veel ruimte waar je instapt. Bij de rolstoel-ingang zit ook altijd het toilet, dus het kan daar nog wel eens stinken.

Bij de fietsen-ingang is ook vaak ruimte. Al is dat dan weer eigenlijk voor fietsen bedoeld. Maar de meeste mensen maken geen problemen van een kinderwagen hoor.
Gewoon in het rolstoel gedeelte en jezelf en iedereen een lol doen en niet midden in de spits reizen. Ik kan me voorstellen dat ze er wel moeilijk over doen als jij een ram volle trein in wil met je wagen als je die niet weg kunt zetten, als andere er geen last van hebben zullen ze waarschijnlijk ook niet moeilijk doen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Denk ook even goed na over het station waar je instapt en eventueel overstapt. Vooral de kleinere stations hebben niet altijd een lift, en als je dan in 'middenperron' (tussen 2 sporen in) staat en je moet een trap op of af met je kinderwagen is dat best lastig. Den Bosch ken ik niet zo goed, maar dat lijkt me groot genoeg dat daar een lift is.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef:
10-01-2018 15:13
Denk ook even goed na over het station waar je instapt en eventueel overstapt. Vooral de kleinere stations hebben niet altijd een lift, en als je dan in 'middenperron' (tussen 2 sporen in) staat en je moet een trap op of af met je kinderwagen is dat best lastig. Den Bosch ken ik niet zo goed, maar dat lijkt me groot genoeg dat daar een lift is.
Ik heb veel gereisd met kinderwagen maar nog nooit meegemaakt dat ik niet op het perron kon komen. Volgens mij moeten alle treinen in principe ook bereikbaar zijn voor rolstoelen... Soms zit de lift wel op een hele onlogische plaats of hebben ze zo'n slingerende loopbrug en mis je je aansluiting omdat je eerst een eindje moet lopen en meer moet wachten en zo.

Ik probeerde dochter vaak in de draagzak te doen omdat in- en uitstappen altijd een drama was in m'n eentje. Ik pakte dan ook liever de sprinter want dan kon ik tenminste zelf in- en uitstappen. Als je met z'n tweeën gaat heb je dit probleem natuurlijk niet. Ik zou bij een dagje stadten met zo'n kleintje trouwens ook de wagen meenemen hoor... Veel plezier TO!
Ik zit nu in de sprinter en de kinderwagens (2stuks) die ik zie zijn niet opgeklapt hoor.
Ik zie ook wel eens mensen met kinderwagen in de trein en die zitten dan altijd in die halletjes bij de deur als daar een stoel is. Heb ook een keer een moeder gezien die met kinderwagen de wagon in ging en het hele gangpad blokkeerde met de kinderwagen. Dat was niet zo handig als je er door moet maar goed wellicht was er bij het halletje geen zit plek.

Oh en vergeet de rem niet, heb wel eens gezien dat een kinderwagen ineens ging rijden met kind erin.

En Den Bosch heeft liften en roltrappen.
gsleutel schreef:
10-01-2018 17:48
Ik heb veel gereisd met kinderwagen maar nog nooit meegemaakt dat ik niet op het perron kon komen. Volgens mij moeten alle treinen in principe ook bereikbaar zijn voor rolstoelen... Soms zit de lift wel op een hele onlogische plaats of hebben ze zo'n slingerende loopbrug en mis je je aansluiting omdat je eerst een eindje moet lopen en meer moet wachten en zo.

Ik probeerde dochter vaak in de draagzak te doen omdat in- en uitstappen altijd een drama was in m'n eentje. Ik pakte dan ook liever de sprinter want dan kon ik tenminste zelf in- en uitstappen. Als je met z'n tweeën gaat heb je dit probleem natuurlijk niet. Ik zou bij een dagje stadten met zo'n kleintje trouwens ook de wagen meenemen hoor... Veel plezier TO!
Op amersfoort zijn niet op ieder perron liften en eindhoven is al jaren aan het verbouwen en áls je met de lift moet moet je met de goederen lift en helemaal om het station heen lopen voor één perron verder.
De stations waar wij moeten overstappen hebben wel liften, maar ik zag dat we maar van perron a naar b of naar de overkant moeten. Dus van bijv 5 naar 6. Dat scheelt weer. We zijn ook met z'n 2en en m'n moeder kan nog goed helpen dus dat scheelt ook weer.
Geen lift is toch geen probleem met een kinderwagen? Zat mensen met kinderen die op een verdieping wonen en het ding op en neer slepen. Een lift is wel handiger maar niet noodzakelijk zoals bij iemand in een rolstoel die absoluut geen trappen kan lopen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
nina1966 schreef:
10-01-2018 18:21
Op amersfoort zijn niet op ieder perron liften en eindhoven is al jaren aan het verbouwen en áls je met de lift moet moet je met de goederen lift en helemaal om het station heen lopen voor één perron verder.
Amersfoort heeft overal liften maar wel op het uiterste puntje van het perron en in Eindhoven zag het er afgelopen maandag zeer goed uit qua liften en tegenwoordig roltrappen. De verbouwing is daar zo goed als voorbij.
Ok, het is geen rolstoel inderdaad maar ik voelde me toch best ongemakkelijk toen ik daar stond met een baby in de kinderwagen op een verder verlaten perron.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Met onze kinderwagen (Joolz geo) is het trouwens wel zo dat je niet door de trein heen kan lopen, hij is te breed om door de klapdeuren/gangpaden te gaan. Hou er dus rekening mee dat je hem waarschijnlijk op dat stuk balkon "moet" laten staan waar je instapt, dus als het daar al heel druk is kan je beter een deur verder instappen.
Volgens mij is het officieel zo dat je bij drukte, dus in de spits, als je kinderwagen moet inklappen als hij in de weg staat. Maar in de praktijk doet niemand dat.
Gewoon meenemen dus :)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven