Kinderwagen, tips?

03-03-2011 22:42 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al even gezocht in oude topics over dit onderwerp, maar kwam niet echt antwoorden tegen op mijn vraag, dus even een nieuw topic.

In september verwacht ik mijn tweede kind. Voor mijn oudste (nu 3) heb ik met volle tevredenheid een Urban Jungle gehad. Topwagen, nooit problemen en rijdt super.

Het enige nadeel eraan vond en vind ik dat hij, ingeklapt, veel ruimte inneemt. Met name in de breedte.

Tot nu toe was dat geen punt; onze ene auto is een Volvo (waar hij de helft van de kofferbak in beslag neemt, en onze hond de andere helft) en de andere een bestelauto, waar ik hem zelfs uitgeklapt gewoon in kan zetten.

Maar nu er een tweede kind komt, gaan we de bestelauto weg doen en komt er een kleinere auto voor in de plaats. En dan wordt het wel krap: ikzelf, twee kindjes, flinke hond, en een kinderwagen. En aangezien ik dagelijks met hond en kind(eren) naar bos of hei ga voor de wandeling, niet heel handig.

Vandaar dat ik zoek naar iets compacters. Maar wel echt een All Terrain wagen, aangezien hij voornamelijk in het bos en op de hei wordt gebruikt. Goede vering dus, wendbaar, op luchtbanden. Geen kleine bandjes, liefst 3 wieler. En, vooral, klein op te klappen.

Wie heeft er tips en ervaringen? Graag ook oudere modellen, aangezien ik liever niet nieuw koop maar liefst 2e hands via MP of zoiets, en dan zit je gauw bij de wat oudere modellen.

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Ik heb een Mutsy single spoke next. Die is met luchtbanden en heel wendbaar. Of hij kleiner is dan jouw oude wagen weet ik niet. Ik vind hem vrij klein maar ja, heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik weet dat er ook een lightweight versie is van Mutsy, die is volgens mij compacter en is er dacht ik ook met luchtbanden.
Bugaboo.

Klein opklapbaar en zeer goed in bos etc.
En als je de wielen eraf haalt (kan bij de mijneheel makkelijk) en hem gewoon op zijn kant zet. Dan valt het toch wel mee met de ruimte?

Ik heb ook een Urban Jungle (nog niet in gebruik, want kleine moet nog komen), maar heb deze genomen op advies van mijn zus. Die heeft er super ervaringen mee. Ik heb geen grote auto, maar met de wielen eraf past hij er volgens mij makkelijk in. En als je beide kindjes op de achterbank zitten en de hond achterin, kun je hem altijd nog op de bijrijdersstoel gooien.

Scheelt je in ieder geval een nieuwe kinderwagen kopen, dus de goedkoopste optie.
Dank voor de reacties!

Kaetje, die Mutsy ziet er goed uit!! Ik ga me daar eens in verdiepen.

Deenje: bij de Bugaboos die ik heb gezien zitten van die kleine zwenkwieltjes vooraan, en de ervaring die ik heb, is dat die veel blijven steken in mul zand enzo op de hei en in het bos. Daarom leek het me geen optie, of valt dat zo mee??

DTJ: In een kleinere auto zit de kofferbak inderdaad vol hond, en de achterbank vol kind, en de UJ zou dan op de passagiersstoel moeten, maar dat vind ik a. niet ideaal, en b. is de wagen vaak erg modderig en vies, en dat is ook niet heel handig op de passagiersstoel, ik moet de wielen eraf halen en hem ook nog inpakken in een zeil of zoiets. Vandaar een zoektocht naar iets anders. Ik hoop er ook op de UJ nog te kunnen verkopen op MP en zo de kosten wat in de hand te kunnen houden
Je kunt ook de hond op de voorstoel in een hondengordel doen, maar ja als hij dan modderig is heb je dat weer. Een all terrain wagen is nu eenmaal vaak groter, niets aan te doen denk ik. Ik heb een grote kinderwagen (Mutsy Urban Rider) voor thuis. Ik wandel met honden vanuit huis. en voor in de auto gebruik ik een buggy. Maar goed ik heb maar 1 kindje dus. Met 2 kinderen en een grote hond, moet je denk ik maar geen kleine auto kopen :-)
Ik heb een Easywalker Sky, klapt niet heel groot op vind ik en via MP te krijgen (drie wielen+luchtbanden-vering)
Voor de bugaboo kun je ipv van de zwenkwielen extra grote wielen kopen waardoor hij beter door het bos e.d. kan.
En je kunt de stuurstang bij de bugaboo omdraaien. Is 1 handeling van 2 seconden werk. En dan zijn de grote wielen door. Ik kan er dan makkelijk mee door modder, bos etc. De kinderwagen is klein opvouwbaar.
Kan je man niet beter de kleine auto meenemen zodat jij de grote houdt om er met de kinderen op uit te gaan? Of is dat geen optie?
Hier was de Bugaboo de enige kinderwagen die in de kofferbak van mijn Ibiza past. Deze is volgens mij het kleinst opvouwbaar, ik heb verleden jaar mijn kdw er speciaal op geselecteerd.

Maar ik vind deze op ruwer terrein dus niet zo geweldig, ook al kan je de stang omkeren. Dan gaat het inderdaad beter, maar geweldig? Mwha. De wagen is dan minder wendbaar. Misschien zijn die grotere wielen een goede oplossing. Die heb ik nog niet geprobeerd.

Verder vind ik het een fijne wagen, al hebben wij een beetje pech ermee. Ik moet voor de tweede keer terug ermee, eerst viel het knopje om de wagen in te klappen eraf (en dan kan je de wagen niet meer inklappen, niet handig!) en nou loopt er een wiel aan. Bugaboo geeft wel goede garantie.

Hier hebben wij het nu trouwens ook omgeruild. Mijn Ibiza is ingeruild voor een station, en mijn man gaat kleiner rijden. We rijden met de kleine toch altijd al met mij auto, en om in de file te staan met een pakje brood heb je geen grote auto nodig

(Het is sowieso al een enorme luxe, twee auto's, toch?)
Mountainbuggy Swift....
heel klein op te vouwen past met gemak in je dashbordkastje

Haha Yamuna heeft gelijk :-). Ik heb ook een drager!

Geen last van slecht terrein of trapjes, zand, etc.

Ik denk alleen met nog een kleine en een hond (kleine die misschien opgetild moet worden, hond aan de lijn?) niet zo handig?

Enige nadeel van een drager ten opzichte van een wagen is de hoeveelheid baggage die je wel of niet mee kan nemen. Vind ik.
Oudere klein opklapbare wagens: toen wij in 2007 op zoek waren naar een wagen die in ons koekblik paste, waren de quinny buzz en de bugaboo het kleinst opvouwbaar. Maar klein opvouwbaar en handig in het bos bijt elkaar volgens mij, want ik vind het allebei echte stadskarretjes.

In jouw plaats zou ik ook kijken naar een doek/ergonomische drager. Zeker bij een tweede ideaal omdat je kind dicht bij je is, maar je toch je handen vrij hebt voor je oudste (of je hond), hij wordt niet vies in het bos en je kunt overal komen waar je zelf te voet kunt komen. Bij onze tweede is/wordt de kinderwagen eigenlijk nauwelijks gebruikt.
Ik heb ook een bugaboo.En hoewel ik het een superwagen vind, lekker klein en wendbaar, vind ik 'm voor in het bos en duin toch echt een stuk minder. Je kan idd de grote wielen voorzetten maar dan is het ech lastig sturen omdat ze niet meedraaien, je moet dan dus een ruime bocht maken, of de wagen een beetje optillen.

Ik gebruik 'm voornamelijk in de stad, dus voor mij is dat niet zo'n ramp, maar voor jou zou ik het niet aanraden.

De optie van GW ken ik trouwens niet, misschien dat het dan wel prettig rijdt.
Hele andere vraag: waarom moet jij met twee kinderen en kinderwagen en grote hond in een kleine auto rijden? Waarom doet je man dat niet en rijden jullie in de Volvo?
Even auto uitleg: man heeft een auto van/voor zijn werk, en daar kan ik dus niet in rijden op zijn werkdagen. Wij wonen in een gehuchtje waar je zonder eigen vervoer niet weg kunt komen, dus vandaar de luxe van 2 auto's. En ik werk zelf in een grote stad, maar in de binnenstad, waar parkeren met een kleinere auto een stuk handiger gaat dan met een grote. Vandaar het dilemma

Wat de drager betreft: die heb ik bij 1e ook een tijd gebruikt, maar toen ze een maand of 6, 7 was begon dat wel pittig te worden en na 1 jaar trok mijn rug het niet meer om een uur te lopen met haar erin. Ik moet ook zeggen dat ik haar zelfs nu nog vrij vaak in de wagen heb, gewoon omdat dat lekkerder doorloopt dan een lopend peutertje naast me. Het is altijd afwegen tussen de belangen van mijn kind (die lekker wil rommelen met eikeltjes, beukenootjes, takjes en grassprietjes) en van mijn hond (die het nodig heeft om een flinke afstand te kunnen lopen om haar energie kwijt te kunnen). Dat wissel ik dus af. Soms kind in de wagen en echt flink doorstappen, soms heeft hond pech en komen we in een uur niet zo heel ver. Ook hebben we een goede rugdrager, maar nu de peuter 14 kilo weegt is dat ook vrij pittig moet ik zeggen. Voordeel dat ik straks heb is dat als de baby is geboren en meegaat met wandelen, de oudste net naar school gaat, en dus niet meer mee hoeft in de ochtenden. Die breng ik dan eerst naar school. Maar ik dwaal af :-)

Ik ga de tips die hier zijn gegeven eens uitzoeken. Een vriendin heeft een Bugaboo met grote wielen hoorde ik gister, dus ik leen binnenkort haar wagen een keer om te zien hoe het loopt. En de rest ga ik eens op mijn gemak bekijken. Allemaal bedankt voor het meedenken!!
Binti, wat voor drager heb je bij de eerste gebruikt? Het maakt erg veel uit of het gewicht op z'n babybjorns aan je schouders hangt, of zoals bij de drager waar Yamuna een plaatje van post op je heupen (die van Yamuna kan ook zowel op je buik als op je rug). Tenzij je echt rugklachten hebt, zou het met een maand of 6, 7 nog prima moeten gaan in een drager. Ter vergelijking: die dragen ongeveer net zo als een goede rugzak (met heupband dus), en daar kun je ook prima een tijdje een kilo of 8 mee dragen.
ben ook benieuwd wat voor drager je bij de eerste hebt gebruikt.

ik heb een twee jarige dochter, bekkenklachten en ik draag haar probleemloos dagelijks

de kinderwagen staat op zolder te verstoffen, en een buggy hebben we niet.
quote:Yamuna schreef op 04 maart 2011 @ 07:49:

heel klein op te vouwen past met gemak in je dashbordkastje

[afbeelding]

Dit is ook mijn oplossing met 6 hondjes en een tweede kindje straks :-) Niet dat die al in de maak is, maar ik denk graag vooruit.
quote:sandrainm schreef op 04 maart 2011 @ 08:05:

Haha Yamuna heeft gelijk :-). Ik heb ook een drager!

Geen last van slecht terrein of trapjes, zand, etc.

Ik denk alleen met nog een kleine en een hond (kleine die misschien opgetild moet worden, hond aan de lijn?) niet zo handig?

Enige nadeel van een drager ten opzichte van een wagen is de hoeveelheid baggage die je wel of niet mee kan nemen. Vind ik.Ja maar naar het bos hoeft er toch verder niets mee en als je gaat winkelen dan gaat de hond weer niet mee, geen probleem dus lijkt me. En drager kan ook op je rug na een poosje dus dan heb je nog meer bewegingsvrijheid.
Grrr.... heel verhaal getypt, ga ik teruglezen, is het weg.

Opnieuw:

Wij hebben de Mutsy 4Rider Singel Spoke. Fantastische wagen, maar hij is niet compact. Omdat wij een kleine auto hebben en een grote hond, hebben we een goedkope buggy voor 20 euro aangeschaft bij de Trekpleister. (Is wel een heel gammel ding voor erbij.) Ik zou de Mutsy dus niet adviseren. Aan een buggy heb je het eerst halfjaar niets. Draagzak hebben wij ook gehad, maar in een bos/hei met niet vlakke ondergrond en hond zou ik niet adviseren. Je bent niet stabiel en hebt een enorme blinde hoek. Een halfjaartje proppen met je oude wagen en maxicosi erop klikken (weet niet hoe lang je gaat wandelen). Daarna opzoek naar goede buggy.
En een maxi cosi mura? Is klein in te klappen en rijdt erg lekker! Kinderwagen is groot (pluspunt!).
Een Bugaboo kun je in onze ervaring vaak makkelijker iets kiepen (=rijden op alleen de achterwielen) en dan door het mulle stuk heen of als het heel mul is even omdraaien en trekken. Voor bos vind ik een Bugaboo prima te doen, dagelijks door de duinen lopen zou ik er niet mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven