kindvriendelijk huis?

06-10-2009 16:57 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Mijn man en ik hebben een zoontje van 9 maanden en ik weet sinds kort dat ik zwanger ben van de tweede. We zijn op zoek naar een groter huis en hebben een geweldig mooi huis gezien... alleen... ik twijfel over de kindvriendelijkheid ervan. Het is een zogeheten splitlevelhuis, dus tussen keuken, woonkamer en eetgedeelte zijn allemaal trappetjes. Ook is er een balustrade in de woonkamer (tussen eet- en zitgedeelte) waar ik in mijn droom onze kindje(s) al vanaf zie stuiteren... kortom: zijn mijn angsten terecht of valt zoiets in de praktijk wel mee? Wie heeft hier ervaring mee? Of ideeën over? Kun je een kind snel leren wat het wel en niet mag/kan? Verder kijk je vanuit de tuin zó de kinderboerderij in, dus dat is wel weer een grote pré en er zijn ook allemaal fantastische speelhoeken in het huis. Ben benieuwd naar jullie mening!

Groetjes Nina
Ik zou het niet doen. Al ga je met traphekjes aan de gang, dat word je gek van het openen van die dingen. Het lijkt me ook niet echt praktisch aangezien je kinderen qua leeftijd vrij dicht bij elkaar liggen en je dan continu kinderen de trap op en af aan het tillen bent. Lijkt mij iig.
Je kunt een kind niet snel leren wat wel en niet kan. En dat heeft er m.i. ook niet zoveel mee te maken. Ze moeten leren kruipen/lopen en dan kan het zo vaak mis gaan als je overal trapjes en hoogteverschillen hebt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wij hebben ook zo'n kindonvriendelijk huis met splitlevel. Een vide in de woonkamer waar je zo in de keuken kijkt en veel trappen. In ons rijtje wonen heel veel kinderen en dat gaat prima. Die van ons gaat richting kruipen en het enige nadeel dat ik zie is dat we een fortuin kwijt zijn aan al die traphekjes. Maar we wonen hier al 5 jaar en bij geen van de 24 huizen is een kind over de vide heen geklommen en al die hekjes open en dicht, ach daar wen je aan.
hier een huis met een trappetje vanaf de woonkamer (boven) naar de keuken en van de keuken naar beneden.

We hebben 1 traphekje in de woonkamer.

Zoon is nu 2 en loopt alleen de trapjes op en af.

Voor die tijd kwam hij gewoon niet in de keuken en beneden was er altijd iemand bij hem en hebben we hem al snel geleerd dat ie niet alleen naar boven mocht klimmen.
Een kind leert HEEL snel wat wel en niet kan door het te ervaren. je kan ze toch niet overal voor behoeden toch ?
Oh en gefeliciteerd met de 2e
Een oom en tante van mij woonden in zo'n huis. Was stikjaloers op mijn nichtjes vanwege al die verdiepingen en hoeken. Vond het echt een geweldig huis als kind. Logeerde er van mijn tweede tot puber regelmatig. Ben nooit van de trappen gestuiterd. Mijn nichtjes, die in het huis zijn opgegroeid, ook niet.

Off-topic: het meest fantastische aan het huis vond ik de zitkuil. Maar die is wel erg jaren 70 en zit vast niet in TO's huis.
Ik zou me er niet te snel door laten afschrikken. Heb er zelf ook in een met vier kleine kinderen gewoond (net als iedereen in de straat). Kinderen leren in elk geval heel snel traplopen. Als dit het enige is dat je van je droomhuis weerhoudt, zou ik het heel snel kopen.
Hoi!

Bedankt voor al jullie reacties, dit helpt zeker bij het nemen van een beslissing. Op zich ben ik niet zo'n hysterische mama (geloof ik), die een kind overal voor wil behoeden. Meestal probeer ik iets gewoon uit, en gaat het niet, dan verzinnen we wel weer iets anders. Maar ja... met een huis van een paar ton zou dat toch een beetje jammer zijn. Fijn dus dat jullie meedenken!
Lijkt me een fantastisch huis! Splitlevel, cool!

Ik vind persoonlijk dat kinderen vrij snel leren wat kan en niet kan. Zo roept mijn dochter standaard "auw" als ik bij de oven kom. omdat ze weet dat het ding heet is. Ook traplopen gaat goed.

Ik zou me er niet door laten weerhouden om mijn droomhuis te kopen!
Lijkt me ontzettend gaaf wonen. En vallen doen ze toch wel. Dat klinkt misschien niet zo aardig, maar er is een tijd geweest dat dochter hier om de haverklap op de eettafel klom. En er evenzovaak weer vanaf klapte. (En van de kast en het traphek toen ze daarop probeerde te staan en de trap(pen) en haar bed en de hoogslaper van broers en van de bank etc.) Ze leren het op den duur echt wel.
Wij hebben een huis met 2 "levels" een kleine verhoging met de grootte van een traptree, maar geen van mijn twee kinderen (nu 2 en 5) is daar ooit hard afgevallen, het was wel handig om te leren staan. Kinderen op bezoek vallen nog wel eens van het afstapje.

Wat ik wel een nadeel vind, is dat als ze wat groter zijn en met loopfietsen/loopkarren in de weer gaan, hun bewegingsruimte wat kleiner is. De duplo trein is daarintegen wel weer leuk te maken
Voor dat ene jaartje per kind dat ze het nog niet goed begrijpen zou ik een huis wat jullie echt zien zitten niet laten schieten.

Je zult hoogstens een tijdje door een traphekje heen moeten of wat beter opletten.

Daarna ga je waarschijnlijk nog zoveel jaar plezier hebben van dat huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven