Kletstopic natuurlijk ouderschap?

03-04-2020 11:52 104 berichten
Zijn er hier ook ouders die natuurlijk ouderschap hanteren? Mijn dochter groeit op volgens Alfie Kohn, en een beetje van mijzelf ;) Maar ik heb onlangs Facebook verwijderd omdat dat teveel prikkels gaf, ik hield me meer bezig met mijn online leven dan mijn echte leven. Ik zou het wel leuk vinden om nog in contact te blijven met ouders die er een beetje hetzelfde in staan, maar dan zonder moeten en wat luchtiger.

Dus ik dacht een topic voor deze denkwijze? Natuurlijk ook welkom als je er niet zo in staat maar wel mee wil kletsen... Of misschien bestaat zo'n topic al?
S-Groot schreef:
03-04-2020 13:24
Misschien is het wel de bedoeling dat kind daar niet naartoe gaat en thuis opgevangen en geschoold wordt? Maakt de cultuurschok uiteindelijk alleen maar groter natuurlijk.

Ben benieuwd hoe jij het zelf hanteert TO, kun je daar wat over vertellen?

Ik doe een gok aan de hand van de natuurlijke ouderschappers die ik ken:
- Alleen houten speelgoed en dan het liefst kleurloos. Poppen zonder gezicht en dergelijke, zodat de fantasie van het kind geprikkeld wordt. (leuke Fisher Price-speeltjes zijn uit den boze!)
- Haren worden alleen geborsteld als kind dat wil. Anders niet. Heeft te maken met zeggenschap over het eigen lichaam. (waar ik persoonlijk voorstander van ben)
- Alleen natuurlijke kleding. Wol, zijde en katoen. Niet shoppen bij de H&M, Hema en Primark.
- Het liefst op blote voeten lopen en anders kaplaarsjes.
- Het kind leert van nature en dat sturen is niet goed voor de ontwikkeling. Laat ze ontdekken! (mee eens, maar school werkt niet zo mee)
- Het kind stelt de eigen grenzen. Jij hebt daar in mee te veren. Je kind doet pas iets als hij/zij daar aan toe is of dat wil, zoals de eendjes voeren.
- Pijnbestrijding mag niet bij de geboorte. Liever ook geen geboorte in het ziekenhuis, want dat schijnt traumatisch te zijn voor zowel moeder als kind. (als mijn kind thuis geboren was, dan hadden hij en ik het beiden niet overleefd. Daarnaast lijken geboortes me sowieso een klein trauma en is het maar goed dat je je niet kan herinneren)

Zoiets denk ik.
-
Hoe zit dat eigenlijk met die kaplaarsjes? Waarom is dat?
mater_matuta schreef:
03-04-2020 13:29
Wij volgen wel bepaalde dingen van natuurlijk ouderschap. Zo slapen wij samen en probeer ik ipv straf, alleen "logische consequenties" te verbinden aan gedrag. Wat overigens soms behoorlijk op hetzelfde neerkomt --> met je duplo op baby's hoofdje slaan heeft als logisch gevolg dat mama je niet meer met de duplo kan laten spelen. Maar aan bijv afzondering, dus voor straf op de gang, doe ik niet.

Eens hoor, maar afzondering kan voor sommige kinderen juist heel goed werken. Voor mijn zoon werkte het totaal niet en hij ging compleet over de rooie als hij de kamer uit werd gestuurd. Voor mijn dochter werkte het juist heel goed. Zij kon (en kan) heel erg blijven hangen in een bui en een afkoelplek was voor haar prettig. Nog steeds trouwens, maar nu doet ze het uit zichzelf.
Merys schreef:
03-04-2020 13:36
Hoe zit dat eigenlijk met die kaplaarsjes? Waarom is dat?

Geen idee. Mijn dochter zit op de Vrije School en daar zweren ouders bij kaplaarsjes. En pantoffeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
03-04-2020 13:22
Ik ben ervan overtuigd dat je je kind het meeste helpt door hem voor te bereiden op de maatschappij zoals die IS, niet zoals je hem zou WILLEN. Dat is simpelweg niet realistisch. Helaas.

Nouja, tot op zekere hoogte ben ik wel voor "een betere wereld begint bij jezelf". Dus als ik vind dat mensen aardiger tegen elkaar moeten zijn, dan kan ik mijn kind dat leren. Of als ik denk dat afvalbeperking belangrijk is, dan geef ik dat mee aan mijn kind. Sommige van die dingen kunnen best tegen de maatschappij ingaan. Ik snap overigens goed wat je bedoeld hoor. Hier ook geen natuurlijk ouderschap, al zullen we vast dingen doen die er bij horen omdat het toevallig zo bij ons past. Ik had per ongeluk een bevalling zonder pijnbestrijding, we slapen samen en de eerste jaren volgens we ons kind. Maar hoe ouder hij gaat worden, hoe meer we er vermoedelijk vanaf zullen gaan. Als ons kind tegen een volière schopt, dan zullen wij daar actie op ondernemen.
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 13:36
Geen idee. Mijn dochter zit op de Vrije School en daar zweren ouders bij kaplaarsjes. En pantoffeltjes.

Ik zit hier in een antroposofisch bolwerk en zie inderdaad veel kaplaarsjes
(en ongekamde haren. Aan de snoetjes te zien mogen ze wél chocopasta).

TO, weet jij hoe het zit met de kaplaarsjes?
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
03-04-2020 13:42
Ik zit hier in een antroposofisch bolwerk en zie inderdaad veel kaplaarsjes
(en ongekamde haren. Aan de snoetjes te zien mogen ze wél chocopasta).

TO, weet jij hoe het zit met de kaplaarsjes?
Waarschijnlijk wel van die vieze biologisch dynamische pasta, of erger nog: karob pasta.
Of de ouders volgen alle vage regeltjes van de oude kwakzalver niet tot in de puntjes.

(Denk ook trouwens dat als ouders echt wisten wat er achter antroposofie zit - veel gedoe met geesten van overleden mensen, verschillende reïncarnaties in kinderen gedurende het opgroeien etc., Rudolf Steiner was geobsedeerd met geesten, dan zouden die ouders er niet voor kiezen.)
Let’s go Brandon!
Pergamon schreef:
03-04-2020 13:40
Nouja, tot op zekere hoogte ben ik wel voor "een betere wereld begint bij jezelf". Dus als ik vind dat mensen aardiger tegen elkaar moeten zijn, dan kan ik mijn kind dat leren. Of als ik denk dat afvalbeperking belangrijk is, dan geef ik dat mee aan mijn kind. Sommige van die dingen kunnen best tegen de maatschappij ingaan. Ik snap overigens goed wat je bedoeld hoor. Hier ook geen natuurlijk ouderschap, al zullen we vast dingen doen die er bij horen omdat het toevallig zo bij ons past. Ik had per ongeluk een bevalling zonder pijnbestrijding, we slapen samen en de eerste jaren volgens we ons kind. Maar hoe ouder hij gaat worden, hoe meer we er vermoedelijk vanaf zullen gaan. Als ons kind tegen een volière schopt, dan zullen wij daar actie op ondernemen.
Oh zeker! Je kind de voor jou belangrijke normen en waarden bijbrengen staat daar los van wat mij betreft. :)
bojoti schreef:
03-04-2020 13:11
Snap die methode ook niet. Wat doe je dan als kinderen/pubers echt gevaarlijk gedrag vertonen? Of "ik wil vandaag niet naar school". Houd je ze dan thuis? Lopen ze in no time een achterstand op.
Ja indd, zelfs bij kleine kinderen al. Ik ken ouders die dit volgde. Niet corrigeren maar de kinderen vragen of ze het zelf een goed idee vonden. Tuurlijk vond die kleuter het een goed idee om met stiften op de muur te kliederen en in tuinen van andere rond te stampen. De grootste lol hadden ze, ouders keken erna terwijl ze spullen van andere aan het slopen waren. Geen grap.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
03-04-2020 13:29
Wij volgen wel bepaalde dingen van natuurlijk ouderschap. Zo slapen wij samen

Tot wanneer houd je dat vol dan? Het lijkt me best ongemakkelijk, zo'n puber in je bed of slaapkamer.
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 13:33
Ik doe een gok aan de hand van de natuurlijke ouderschappers die ik ken:
- Alleen houten speelgoed en dan het liefst kleurloos. Poppen zonder gezicht en dergelijke, zodat de fantasie van het kind geprikkeld wordt. (leuke Fisher Price-speeltjes zijn uit den boze!)
- Haren worden alleen geborsteld als kind dat wil. Anders niet. Heeft te maken met zeggenschap over het eigen lichaam. (waar ik persoonlijk voorstander van ben)

Een vriendin van mij was ooit au pair bij een gezin dat dit deed.... Alle kinderen vol in de dreadlocks, eeeeenig... tot ze in het weekend bij haar vriend thuis kwam met luizen... brrrr.
- Alleen natuurlijke kleding. Wol, zijde en katoen. Niet shoppen bij de H&M, Hema en Primark.
- Het liefst op blote voeten lopen en anders kaplaarsjes.
- Het kind leert van nature en dat sturen is niet goed voor de ontwikkeling. Laat ze ontdekken! (mee eens, maar school werkt niet zo mee)
- Het kind stelt de eigen grenzen. Jij hebt daar in mee te veren. Je kind doet pas iets als hij/zij daar aan toe is of dat wil, zoals de eendjes voeren.
- Pijnbestrijding mag niet bij de geboorte. Liever ook geen geboorte in het ziekenhuis, want dat schijnt traumatisch te zijn voor zowel moeder als kind. (als mijn kind thuis geboren was, dan hadden hij en ik het beiden niet overleefd. Daarnaast lijken geboortes me sowieso een klein trauma en is het maar goed dat je je niet kan herinneren)
Ik heb ineens allemaal beelden.... diezelfde vriendin kreeg ernstige kritiek van de ouders van haar au pair gezin, toen ze tegen een kind had gezegd 'Jo, laat me niet zo schrikken!' (ze was zich echt naar geschrokken van iets). Dat was niet hoe je een kind toe moest srpeken, daarmee liet je het kind niet in zijn eigen waarde (of zoiets)...
Ze is er gillend weggelopen.
havermout1 schreef:
03-04-2020 13:55

(Denk ook trouwens dat als ouders echt wisten wat er achter antroposofie zit - veel gedoe met geesten van overleden mensen, verschillende reïncarnaties in kinderen gedurende het opgroeien etc., Rudolf Steiner was geobsedeerd met geesten, dan zouden die ouders er niet voor kiezen.)

Ach, dit vind ik zo'n onzin. Er zijn ook zat ouders die hun kind op een christelijke of katholieke bassiscchool hebben, zonder het nou met alle 1000 pagina's van de bijbel eens te zijn. Sterker nog, zonder überhaupt zelfs in een god te geloven!
Alle reacties Link kopieren
Ow! Dat deden ze begin jaren 70 ook een tijdje, zo'n volledig op het kind gerichte opvoeding zonder structuur en beperkingen.
Alle kinderen die ik ken en zo zijn opgegroeid, zijn later uiteindelijk in de psychiatrie beland. Gewoon omdat de wereld zo niet werkt. En als je dus wel van kleins af aan zo bent opgevoed, dan mis je heel veel zaken.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
03-04-2020 13:42
Ik zit hier in een antroposofisch bolwerk en zie inderdaad veel kaplaarsjes
(en ongekamde haren. Aan de snoetjes te zien mogen ze wél chocopasta).

TO, weet jij hoe het zit met de kaplaarsjes?
Volgens mij is het veel barefoot schoenen. Nu zijn geloof ik bergstein zonder zooltje erin barefootfriendly en niet zo gruwelijk duur als de gemiddelde barefoot schoen.
Alle reacties Link kopieren
Kaplaarsjes check.... meer om peuterdriftbuien te voorkomen dan uit overtuiging. En eigenlijk wilde ik ze vandaag gaan verstoppen zodat ze haar nieuwe schoenen aan kan.
;-D
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
03-04-2020 13:59
Tot wanneer houd je dat vol dan? Het lijkt me best ongemakkelijk, zo'n puber in je bed of slaapkamer.
Tot je kind zelf aangeeft alleen te willen slapen ;-)
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 13:33
Ik doe een gok aan de hand van de natuurlijke ouderschappers die ik ken:
- Alleen houten speelgoed en dan het liefst kleurloos. Poppen zonder gezicht en dergelijke, zodat de fantasie van het kind geprikkeld wordt. (leuke Fisher Price-speeltjes zijn uit den boze!)
-
Ik weet niet of je speelgoed van Grimm kent maar dat is allesbehalve kleurloos maar wel erg populair in deze groep.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
03-04-2020 14:01
Ach, dit vind ik zo'n onzin. Er zijn ook zat ouders die hun kind op een christelijke of katholieke bassiscchool hebben, zonder het nou met alle 1000 pagina's van de bijbel eens te zijn. Sterker nog, zonder überhaupt zelfs in een god te geloven!
Daar kan ik me volledig in vinden, ware het niet dat die geesten-filosofie nogal centraal staat bij alles wat ze op de vrije school doen:
- eurythmie om contact te leggen met geesten van overleden mensen (echt).
- overal gedoe om de “geest” (dat is dus de geest van overleden mensen, niet een God oid)
- kinderen pas laat leren beginnen met lezen en schrijven want ze moeten eerst hun eerste reïncarnatie ondervinden voordat ze “klaar” zijn om te leren lezen en schrijven
Etc
Let’s go Brandon!
Due-scimmie schreef:
03-04-2020 14:06
Volgens mij is het veel barefoot schoenen. Nu zijn geloof ik bergstein zonder zooltje erin barefootfriendly en niet zo gruwelijk duur als de gemiddelde barefoot schoen.
Ah, dus bedoeld om op blote voeten na te bootsen buiten de deur, zeg maar?
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
03-04-2020 14:08
Ah, dus bedoeld om op blote voeten na te bootsen buiten de deur, zeg maar?
Jep. Kenmerken zijn oa dat de breder zijn vooraan en zool dun en heel flexibel is. Persoonlijk vind ik ze vaak niet zo mooi maar schijnt wel goed voor je voeten etc. Te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me zo af, wat is dan een niet natuurlijk opvoeding? Een synthetische?

Maar zonder gein ik vind het helemaal geen grenzen geven aan een kind een vorm van verwaarlozing, ik ben bezig aan een docentenopleiding en ik was in mijn eerste stage ook veel te voorzichtig met corrigeren...Ik ben daarop gecorrigeerd door de leerlingen! Op een heel vriendelijke manier, maar het kwam wel aan. Daarna ben ik strenger geworden, mét de nodige humor erbij, dat wel. Toen werd de klas een fijnere plek voor iedereen. Kaders geven kinderen ook een gevoel van veiligheid. Heel belangrijk.
havermout1 schreef:
03-04-2020 14:08
Daar kan ik me volledig in vinden, ware het niet dat die geesten-filosofie nogal centraal staat bij alles wat ze op de vrije school doen:
- eurythmie om contact te leggen met geesten van overleden mensen (echt).
- overal gedoe om de “geest” (dat is dus de geest van overleden mensen, niet een God oid)
- kinderen pas laat leren beginnen met lezen en schrijven want ze moeten eerst hun eerste reïncarnatie ondervinden voordat ze “klaar” zijn om te leren lezen en schrijven
Etc

Mijn antroposofie is een beetje roestig, maar dat je met eurythmie contact met geesten van overleden mensen kunt/moet leggen heb ik echt nog NOOIT gehoord. Volgens mij is het bedoeld (in het onderwijs) als manier om de ziel van het kind sterk in het lichaam van het kind te laten ankeren (en daar mag en kun je ook alles van vinden hoor). Een manier om je motoriek te koppelen aan spraak en dingen meer van binnen te voelen.
daarnaast is het een kunstvorm, en dan worden er ook echt niet stiekem geesten aangeroepen ofzo... ;-)
Due-scimmie schreef:
03-04-2020 14:10
Jep. Kenmerken zijn oa dat de breder zijn vooraan en zool dun en heel flexibel is. Persoonlijk vind ik ze vaak niet zo mooi maar schijnt wel goed voor je voeten etc. Te zijn.

Lijkt me vreselijk lopen, die kaplaarsjes. Ik liet ze binnen en in de tuin wel altijd op blote voeten lopen.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 13:36
Geen idee. Mijn dochter zit op de Vrije School en daar zweren ouders bij kaplaarsjes. En pantoffeltjes.
Gemakzucht? Anders moet Sofie, Joris leren strikken, klitteband plakken, om zelf hun schoenen aan te doen.
Kleine kinderen vinden dat lastig, moeten ze leren, dus hup kaplaarsjes aan, handig en hip.
Alles sal reg kom
havermout1 schreef:
03-04-2020 14:08
Daar kan ik me volledig in vinden, ware het niet dat die geesten-filosofie nogal centraal staat bij alles wat ze op de vrije school doen:
- eurythmie om contact te leggen met geesten van overleden mensen (echt).
- overal gedoe om de “geest” (dat is dus de geest van overleden mensen, niet een God oid)
- kinderen pas laat leren beginnen met lezen en schrijven want ze moeten eerst hun eerste reïncarnatie ondervinden voordat ze “klaar” zijn om te leren lezen en schrijven
Etc
Dat is echt kolder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven