Kletstopic natuurlijk ouderschap?

vrijdag 3 april 2020 om 11:52
Zijn er hier ook ouders die natuurlijk ouderschap hanteren? Mijn dochter groeit op volgens Alfie Kohn, en een beetje van mijzelf
Maar ik heb onlangs Facebook verwijderd omdat dat teveel prikkels gaf, ik hield me meer bezig met mijn online leven dan mijn echte leven. Ik zou het wel leuk vinden om nog in contact te blijven met ouders die er een beetje hetzelfde in staan, maar dan zonder moeten en wat luchtiger.
Dus ik dacht een topic voor deze denkwijze? Natuurlijk ook welkom als je er niet zo in staat maar wel mee wil kletsen... Of misschien bestaat zo'n topic al?

Dus ik dacht een topic voor deze denkwijze? Natuurlijk ook welkom als je er niet zo in staat maar wel mee wil kletsen... Of misschien bestaat zo'n topic al?

maandag 6 april 2020 om 14:14
Ik heb het artikel ook gelezen (bedankt Frizz) en ben net als jij ook onbewust aan het opvoeden volgens deze filosofie (grotendeels) omdat het is zoals ik graag zelf zou zijn opgevoed. Mijn opvoeding was het tegenovergestelde en dat voelde vreselijk als kind. Soms reageer ik niet zoals ik zou willen, als ik last heb van stress bijvoorbeeld. Meestal gaat het gelukkig wel goed. Respect, je kind horen en zien. Er is veel mogelijk bij ons en ook ruimte voor overleg al is ze pas twee, maar er zijn ook zeker wel grenzen. Zo mag ze veel zelf bepalen en zeg ik weinig 'nee', maar bloemen in iemands voortuin mag ze niet aanraken en dat doet ze dan ook niet. Dwingen doen we niet en als ze boos met spullen gaat gooien hebben we compassie ipv boosheid of straf. Soms als ze echt even kwaad is (omdat ze moe of overprikkeld is bijvoorbeeld) dan zeg ik rustig dat ze bij de krijtmuur moet gaan staan en tot tien moet tellen. Dat doet ze dan en dat helpt haar om 'eruit' te komen. Daarna benoem ik het of vraag of ze zich beter voelt en geef ik haar een aai of knuffel.Alecta schreef: ↑06-04-2020 07:28Als ik dit lees dan voed ik inderdaad volgens deze filosofie op. Maar dan gewoon omdat het voor mij volkomen logisch is, al ver voordat ik ooit van natuurlijk/onvoorwaardelijk ouderschap had gehoord. Mijn ouders deden het ook zo.
Alleen ik beloon/complimenteer wel. Niet altijd, maar wel als een kind iets lastigs heeft gedaan. Maar dat is meer omdat ik mijzelf ook regelmatig beloon: een lekker broodje als ik gesport heb bijvoorbeeld. Nooit belonen zou voor mij geforceerd aanvoelen) en juist in het op opvoeden moet je niet geforceerd zijn.
maandag 6 april 2020 om 18:55
Ik ben ook van nature zo gaan opvoeden en ontdekte Kohn daarna.Alecta schreef: ↑06-04-2020 07:28Als ik dit lees dan voed ik inderdaad volgens deze filosofie op. Maar dan gewoon omdat het voor mij volkomen logisch is, al ver voordat ik ooit van natuurlijk/onvoorwaardelijk ouderschap had gehoord. Mijn ouders deden het ook zo.
Alleen ik beloon/complimenteer wel. Niet altijd, maar wel als een kind iets lastigs heeft gedaan. Maar dat is meer omdat ik mijzelf ook regelmatig beloon: een lekker broodje als ik gesport heb bijvoorbeeld. Nooit belonen zou voor mij geforceerd aanvoelen) en juist in het op opvoeden moet je niet geforceerd zijn.
Het idee achter niet belonen is vooral dat je het niet inzet om bepaald gedrag van een kind voor elkaar te krijgen. Je kan ook volgens Kohn prima genieten van een lekker broodje na het sporten of een ijsje na een eng doktersbezoek. Wat niét zou passen is dat het doktersbezoek of bepaald gedrag een voorwaarde is voor dat ijsje.
•

maandag 6 april 2020 om 21:32
De theorie erachter snap en onderschrijf ik inderdaad wel, maar het zou bij mij dan (te) geforceerd worden. Ik tracht het te ondervangen door lang niet altijd te belonen. En ik denk automatisch ook wel een beetje na over de complimenten, die ik geef. Maar soms wil ik mijn kinderen ook gewoon een compliment geven over het eindresultaat, ongeacht of ze er nu hard voor gewerkt hebben of niet.Frizz schreef: ↑06-04-2020 18:55Ik ben ook van nature zo gaan opvoeden en ontdekte Kohn daarna.
Het idee achter niet belonen is vooral dat je het niet inzet om bepaald gedrag van een kind voor elkaar te krijgen. Je kan ook volgens Kohn prima genieten van een lekker broodje na het sporten of een ijsje na een eng doktersbezoek. Wat niét zou passen is dat het doktersbezoek of bepaald gedrag een voorwaarde is voor dat ijsje.