Kleurstoffen

03-11-2008 20:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kitty van 5,5 jaar, is een bezige tante. De hele dag energiek, altijd kwebbelen en niet stil kunnen zitten. Haar energie is grotendeels positief: lekker kletsen, veel lachen en giebelen, haar gewiebel gaat meestal gepaard met een lach. Ze knuffelt graag en veel met mij en met haar vader.

Kitty heeft een druk schema. Door co-ouderschap heeft ze twee woonadressen en daarnaast natuurlijk school. Gelukkig hoeft ze niet naar de voor- of naschoolse opvang, maar ze gaat wel alle dagen naar de tussenschoolse opvang. 1 x per week gaat ze naar balletles, en 1 x per week naar zwemles.

Na een paar volle dagen, kan ze soms als een dood vogeltje op de bank hangen. Niets liever willen dan lekker liggen, dekentje erover, Beer erbij, duim in de mond en een filmpje kijken. En van mij mag ze dat. Het zijn de enige momenten, dat ze even niet beweegt, niet kwebbelt.

Kitty's vader en ik, hebben haar beiden maar de helft van de week. En in die dagen wil je er als ouders graag alles uithalen. Gelukkig kunnen we er goed over praten, dat we dat enigszins beperken. Een kind van die leeftijd kan niet een dubbel programma van leuke dingen doen aan.

Nu mijn vraag: Kitty is een energiek kind, met een druk leven. Niks mis mee, ze heeft geen etiketje nodig.

Ik merk dat ze over de top gaat, van bijvoorbeeld M&M's en winegums, eng gekleurde vla, dat soort dingen. Ze wordt dan bijna hysterisch vrolijk, en daarna onhandelbaar. Mijn conclusie is, dat haar normale drukte erg wordt getriggerd door kleurstoffen.

Is mijn conclusie mis?

Hoe kom je er nu achter, welke kleurstoffen wel en welke niet schadelijk zijn? En waar zitten nu allemaal kleurstoffen in?

Als snoepjes krijgt ze nu alleen nog pure chocolade en Juicy fruit van Red Band. Maar St. Maarten komt er weer aan....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Weet je zeker dat het door kleurstoffen komt, en niet gewoon door de overgang van het ene huis naar het andere huis? Of door vermoeidheid?

Ik herken het gedrag dat je beschrijft namelijk wel, maar bij mijn zoon is de oorzaak eigenlijk altijd vermoeidheid en/of een abrupte overgang. (Van logeren weer naar huis, van op visite weer naar huis, van huis naar school, dat soort momenten). Zodra hij echt moe is, kan hij dat soort overgangen niet meer aan.
Am Yisrael Chai!
Ik snap overigens de link die je legt met snoepen wel, maar persoonlijk - maar ik ben verder geen deskundige - lijkt me een logischer verklaring dat die snelle stijging en daling van de suikerspiegel die je nu eenmaal krijgt van snoepen nét het zetje kan zijn dat de al aanwezige vermoeidheid doet exploderen.
Am Yisrael Chai!
Hier een ervaringsdeskundige!

Ik kan absoluut niet tegen kleurstoffen en ik sta te stuiteren na een doosje smarties. Dit heb ik al vanaf jongs af aan. M`n broer ook. We hebben beiden ook ADHD, maar dat kan er in het geheel los van staan.

Feit blijft dat je wel degelijk overgevoelig kan zijn voor kleurstoffen.

Ik kan niet tegen E120 (kleurstof: oranjegeel/rood) dit zit in smarties, vla en heel veel andere snoep. En ik kan niet tegen E102 (tartrazine) wat in heeeeel veel producten zit.

Dit staat op een site over E102:

E102: Tartrazine

Oorsprong:

Synthetische azokleurstof.

Functie en eigenschappen:

Gele kleurstof. Zeer goed oplosbaar in water.

Producten:

zeer veel producten

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :

Tot 7.5 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :

Tartrazine is een azokleurstof. Tartrazine op zich geeft geen bijwerkingen, met uitzondering bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten (aspirine, bessen), waarbij tartrazine ook intolerantieverschijnselen opwekt. In combinatie met benzoaten (E210-215) wordt tartrazine in verband gebracht met een groot aantal gevallen van ADHD (hyperactiviteit) bij kinderen. Tartrazine is een bekende histamine vrijmaker en kan bij mensen met asthma ook klachten geven.

Kleurstof E120 komt van insecten. Dat zit in de schildjes van smarties en M&M`s.

Vooral vroeger had ik erg veel last van de bijwerkingen van deze kleurstoffen. Inmiddels ben ik 18 en gaat het veel beter. Een zakje M&M`s moet ik alleen niet nemen als ik in gezelschap ben, want dan word ik gigantisch druk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Heb ooit gehoord/gelezen dat rood gekleurd snoep/frisdrank etc zelfs de ergste "uitwerking"' heeft als het gaat om het soort reacties op snoepgoed die je beschrijft. Weet niet meer waarom dat zo was, helaas. Verder ben ik niet erg thuis in deze materie, maar ik denk wel dat suikers en kleurstoffen hun uitwerking hebben op mensen(kinderen). dat is vooral vanuit mij eigen ervaring eigenlijk.

Ik snoep zelf ook heus wel eens, maar ben sinds de geboorte van mijn zoon bijvoorbeeld overgestapt op biologisch eten. Geen gekke kunstmatige toevoegingen, ook niet in mijn dagelijkse warme hap en ontbijt, bijvoorbeeld. En ik moet zeggen; ik voel me er een stuk beter onder. Maar dat is alleen gestoeld op mijn eigen gevoel.
Mijn zoon is 6 en soms erg aanwezig , ook had hij veel last van huilen en zomaar boos worden.

Hij krijgt nu zijn eten en drinken bij de reformwinkel. En dan bedoel ik limonade en koeken ed. Hij is echt al een stuk opgeknapt. Hij mag ook st maarten lopen maar hij levert bij mij zijn snoep in voor een leuk cadeau! Kids wennen er gauw aan hoor en het is altijd de moeite waard om te proberen...

Succes ermee!!
Over kleurstoffen weet ik niets, sorry.

Maar door dit topic komt een documentaire die ik een tijdje geleden zag, weer boven. Daarin deden ouders die dachten dat hun kind enorm druk werd van suiker, mee aan een experiment. De kinderen hadden twee feestjes op verschillende dagen. Het ene feestje was overladen met suiker, het andere met gezonde snacks. De ouders werden in de waan gelaten dat het precies andersom was. Na afloop vroegen ze de ouders of ze het effect van suiker konden merken. Inderdaad, de kinderen waren overduidelijk drukker en onhandelbaarder na het suikerfeestje, aldus de ouders. Wat dus in werkelijkheid het gezonde feestje was.

Niet bedoeld om te zeggen dat het onzin is hoor, van die kleurstoffen! Het schoot me ineens te binnen en ik vond het wel een beetje hierbinnen passen. Je kunt soms iets ergens aan toeschrijven, zonder dat het daadwerkelijk daaraan te wijten is. Altijd goed om in het achterhoofd te houden.

Misschien kun je het uittesten? Een paar weken wel kleurstoffen, een paar weken niet, en dan een soort kort dagboekje bijhouden?
quote:fashionvictim schreef op 03 november 2008 @ 20:23:

Ik snap overigens de link die je legt met snoepen wel, maar persoonlijk - maar ik ben verder geen deskundige - lijkt me een logischer verklaring dat die snelle stijging en daling van de suikerspiegel die je nu eenmaal krijgt van snoepen nét het zetje kan zijn dat de al aanwezige vermoeidheid doet exploderen.Nee, met pure chocolade heeft ze het niet. Dan krijgt ze wel het zetje wat haar vrolijk naar de avondmaaltijd brengt.
Haha Wen, dat is echt grappig! Dat zou ik wel een keertje willen zien.

Maar suiker kan je niet vergelijken met kleurstoffen, maar je zegt zelf ook al dat je er niet mee wilt zeggen dat het van kleurstoffen onzin is.

Ik denk er zelf heel erg om dat ik die kleurstoffen niet binnenkrijg in 'groot' gezelschap, want ik ben dan echt niet meer leuk voor m`n omgeving. Natuurlijk eet ik wel eens een zak M&M`s leeg, maar dan wel als niemand last van me kan hebben na de tijd.
quote:fashionvictim schreef op 03 november 2008 @ 20:21:

Weet je zeker dat het door kleurstoffen komt, en niet gewoon door de overgang van het ene huis naar het andere huis? Of door vermoeidheid?

Ik herken het gedrag dat je beschrijft namelijk wel, maar bij mijn zoon is de oorzaak eigenlijk altijd vermoeidheid en/of een abrupte overgang. (Van logeren weer naar huis, van op visite weer naar huis, van huis naar school, dat soort momenten). Zodra hij echt moe is, kan hij dat soort overgangen niet meer aan.Nee, meestal maakt Kitty de overgangen van huis naar huis heel goed. Daar ben ik ook superalert op! En ze is dat gewend, al van kleinsaf aan. Mocht dat niet goed meer gaan, dan gaan we dat ook anders doen.
KatVonDee, 't was een documentaire in het kader van de Week van de Smaak, van de BBC: The truth about food. Leuk om te bekijken!
KatVonDee: jou reacties zijn al zo hyper, dat ik bijna in jou theorie ga geloven.......
Ik wilde net over hetzelfde BBC programma als Wen vertellen.

Heb het met genoegen zitten bekijken toen.

Het aantal kinderen in mijn intellectuele grachtengordel circuit dat geen: suiker, kleurstoffen, smaakstoffen, gluten, en noem maar op, meer mag, stijgt met de dag.

Mijn mening is om echt eerst te laten testen voordat je je kind zaken gaat ontnemen terwijl dat misschien niet nodig is.

Het kind dat je beschrijft lijkt op mijn kind. En ik herken dus veel uit je verhaal. Inclusief het 'als een dood vogeltje op de bank liggen met een knuffel".

Alleen het over de top gaan van kleurstoffen ken ik niet.

Misschien wel niet omdat ik er niet op let.

Omdat mijn kind in mijn beleving gewoon soms heeeeel blij is en daarna heeeeeeel vervelend.

Ik ga er wel op letten nu. Of daar een bepaald voedings patroon aan ten grondslag ligt.

Ik ben ook heel benieuwd naar hoe je het verder oplost.

Mag ze nu met Sint Maarten alleen manderijntjes aannemen of neem je een hyper kind op de koop toe?

En ga je met je vraag ook naar de huisarts of blijf je eerst even zelf expirimenteren?

Succes in ieder geval!

Ik heb al goede tips gehad, thanks dames!
quote:Poezewoes schreef op 03 november 2008 @ 21:51:

KatVonDee: jou reacties zijn al zo hyper, dat ik bijna in jou theorie ga geloven.......Er is veel info over te vinden op internet:)

Maar ik had gisteren geen Smarties gegeten hoor
Poezewoes,

Ook hier veel ervaring gehad met kleur-geur en smaakstoffen.. mijn broer werd mega hyper van dummy's,chocolade en alles waar KG&S inzaten.. ook ik als kind moest dan verplicht meedoen met het aangepast voedselprogramma..

We hebben testen gehad (vraag me niet hoe die heten)Ik moest staan. 2 handen naar voren uitsteken..die vrouw legde een suikerklontje op mn hand en kreeg mn hand niet meer omhoog.. zo is ze van alles nagegaan.. zo kwamen we erachter van die kg&s.

nu is dat overiges wel over.. alsof ik eroverheen gegroeid ben..

succes iig
quote:77beetje28 schreef op 04 november 2008 @ 09:22:

We hebben testen gehad (vraag me niet hoe die heten)Ik moest staan. 2 handen naar voren uitsteken..die vrouw legde een suikerklontje op mn hand en kreeg mn hand niet meer omhoog.. zo is ze van alles nagegaan.. zo kwamen we erachter van die kg&s.

nu is dat overiges wel over.. alsof ik eroverheen gegroeid ben..

succes iigDat heb ik ook gedaan bij de homeophaat. Alleen dan met kleurstoffen.
ik werk in een gezins vervangend tehuis met kinderen met gedragsproblemen. Wij merken wel degelijk verschil (als het gaat om gedrag) als onze kinderen veel kleurstoffen binnen krijgen. het gaat hier niet om suiker maar echt om kleurstoffen. Onze kinderen weten waarom ze bepaald snoepgoed beter niet kunnen eten (dat krijgen ze dan ook niet bij ons). Maar thuis en op school word er vaak minder op gelet en daar krijgen ze dus wel (in verhouding) veel kleurstoffen en daar hebben ze soms zelf echt last van (bij terugkomst).

gesprekken met ouders leverd meestal heelas weinig tot neist op omdat ze het niet (willen) zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven