Kleuter eet niet meer

17-05-2019 21:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4 jarige is ziek geweest. Paar dagen en nachten flink moeten overgeven en sindsdien wil hij niet meer eten. Of nouja hij stopt eten in zijn mond en weigert dan door te slikken en raakt zo panisch van het idee om weer te moeten overgeven dat hij dus weer gaat overgeven. Vandaag is dus de derde dag dat hij niet heeft gegeten. Of nouja 1 flintertje kipfilet, paar happen yoghurt en een geprakte banaan met sinaasappelsap en dat was het. Drinken doet hij wel gewoon normaal. Snoep of koek slikt hij ook niet door ( ja ik dacht als hij snoep eet dan is het tenminste iets). Heeft iemand hier ervaring mee en hebben jullie advies?
Mijn zoon heeft een paar weken geleden ook buikgriep gehad en ik zelf ook. Na het overgeven hebben we allebei nog een paar dagen gehad dat we niet meer overgaven, maar dat je maag nog wel heel vervelend voelt. En daardoor heel weinig behoefte aan eten op dat moment. Het is hier vanzelf weer gekomen, inmiddels eet ie weer als vanouds.

Als hij nog wel gewoon drinkt en niet al is gestart met onddergewicht, dan zou ik het nog even aankijken.
Komt vanzelf wel weer, kijk maar eens naar jezelf; als je ziek bent geweest en misselijk bent is eten ook niet meteen iets waar je blij van wordt. Een kind heeft dat net zo. Tip: veel waterijs geven.
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 17-05-2019 21:23
6.99% gewijzigd
Niet dwingen. Wel aanbieden, aai over zijn bol maar geen (negatieve) aandacht aan schenken als hij niet eet. Wel applaus voor elk hapje dat hij wel eet! Het kan zijn dat zijn maag nog rommelt en eten niet lekker valt, ook al krijgt hij wel weer trek. Pas op met sinaasappelsap, dat kan ‘scherp’ en te zuur zijn op dit moment. Sterkte! Echt naar he, als je hummel zo ziek is :hug:
Milkshake misschien? Ijs?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een paar dagen erna slecht/weinig eten zijn we inmiddels ook al voorbij. Toen at hij wel, hapje cracker hapje dit hapje dat enzo. Nu niet meer want hij is echt panisch om weer over te moeten geven.
Vla? Mona toetje?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou me er (nog) niet teveel zorgen om maken en er ook niet teveel op gefocust zijn en er vooral geen strijd of 'big deal' van maken. Dan komt het misschien vanzelf goed, en zet hij zich er wel weer over heen.
Wel zorgen dat hij genoeg drinkt en eventueel iets van drinkyoghurt aanbieden.
Hoe meer je hem gaat pushen, hoe groter de strijd en het leed wordt denk ik.
Misschien gaat het dan na een paar dagen weer beter, want het kan natuurlijk zijn dat hij zich nog niet helemaal goed voelt.
Wat sneu.
Niks dwingen en de komende dagen veel vloeibaar eten geven. Een smoothie van melk of yoghurt met wat gepureerd fruit, soep etc.
Smoothies en soep ga ik morgen proberen idd. Weet niet wat het is maar dit zit me niet lekker, arme jong heeft ook echt honger maar durft niets door te slikken. Weet niet waarom maar heb er geen goed gevoel bij...
Paracetamol een halfuurtje voor het eten
Whatsinaname1988 schreef:
17-05-2019 21:27
Smoothies en soep ga ik morgen proberen idd. Weet niet wat het is maar dit zit me niet lekker, arme jong heeft ook echt honger maar durft niets door te slikken. Weet niet waarom maar heb er geen goed gevoel bij...

Het is ook niet niks voor zo'n klein kind. Overgeven is ook vreselijk naar!
Probeer hem gerust te stellen, niet te dwingen en er geen nadruk op te leggen.
Misschien dat afleiden ook wat helpt, maar er geen 'big deal' van maken.
Weet niet waarom maar heb er geen goed gevoel bij..
In dat geval zou ik het weekend nog even gebruiken om te kijken of het beter wordt. Zo niet, maandag de huisarts bellen.
Wacht gewoon nog even, is redelijk 'normaal' onder kinderen na veel overgeven. Beetje geduld.

Voordeel van deze leeftijd is dat je ze nog veel kunt wijsmaken. Je kunt dus samen bij de drogist iets halen dat ervoor zorgt dat hij niet meer hoeft over te geven. Neem dan gewoon vitaminetabletjes voor kinderen. Wat extra vitamines kunnen momenteel niet veel kwaad en de kans dat hij je gelooft is best groot.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
17-05-2019 21:23
Een paar dagen erna slecht/weinig eten zijn we inmiddels ook al voorbij. Toen at hij wel, hapje cracker hapje dit hapje dat enzo. Nu niet meer want hij is echt panisch om weer over te moeten geven.
Wat is er gebeurd dan sindsdien? Is hij ook weer gaan overgeven? Is hij wel echt beter?
eenhoorn schreef:
17-05-2019 21:31
In dat geval zou ik het weekend nog even gebruiken om te kijken of het beter wordt. Zo niet, maandag de huisarts bellen.
Ik wilde precies hetzelfde zeggen.
Is er wellicht iets vervelends gebeurt tijdens het overgeven (naast het overgeven)? Bijvoorbeeld dat hij in paniek is geraakt of iets anders waardoor hij extra bang is geworden om over te geven?
lilalinda schreef:
17-05-2019 21:28
Paracetamol een halfuurtje voor het eten
Waarom?
LAgirl82 schreef:
17-05-2019 21:30
Het is ook niet niks voor zo'n klein kind. Overgeven is ook vreselijk naar!
Probeer hem gerust te stellen, niet te dwingen en er geen nadruk op te leggen.
Misschien dat afleiden ook wat helpt, maar er geen 'big deal' van maken.
Dit en...
Laat m desnoods tv kijken oid en biedt m dan iets lekkers aan, heel rustig en kalm.
Lady*Voldemort schreef:
17-05-2019 21:38
Waarom?
+1 Totaal zinloos als het paniek is.

Ik zou het even bij vloeibaar houden en ijsjes/vla/pap. Als het niet bijtrekt een keer met de huisarts gaan praten.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 21:53
2.07% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
17-05-2019 21:38
Waarom?
Ja, ik ben ook wel benieuwd.
Ceylon schreef:
17-05-2019 21:36
Voordeel van deze leeftijd is dat je ze nog veel kunt wijsmaken. Je kunt dus samen bij de drogist iets halen dat ervoor zorgt dat hij niet meer hoeft over te geven. Neem dan gewoon vitaminetabletjes voor kinderen. Wat extra vitamines kunnen momenteel niet veel kwaad en de kans dat hij je gelooft is best groot.
Maar dat kun je toch helemaal niet waarmaken? Als hij wel moet spugen ben je nog verder van huis.
Hallo?!
Ik zou het ook op drinken houden, en dan lekker calorierijk. Met smoothies weer een beetje oppassen dat het niet te zuur is, dat is niet lekker voor een rauwe keel/maag.
Mijn kleuter eet ook altijd een paar dagen niet na (veel) spugen. Na die paar dagen zet ik op strategische plekken in huis kleine hapjes neer (vla, cracker, komkommer etc) en als ik maar niet kijk, gaat ze langzaamaan weer wat eten en komt haar vertrouwen van veilig kunnen eten weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven