Kleuterdochter rijdt op knuffels

09-03-2020 21:04 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lastig onderwerp voor mij om over te praten met vriendinnen of zo, dus vandaar even hier.
Mijn dochter van 5 rijdt vaak op haar knuffels in haar bed. Ze doet dit al heel erg lang, jaren eigenlijk. Zolang ze dat in haar eigen bedje doet vind ik het in principe niet zo’n probleem, ik weet dat het ook wel bij de ontwikkeling van het kind hoort. Wat mij wel begint te storen, is dat het inmiddels praktisch elke dag is. Net (20.51 uur) kwam ze naar beneden omdat ze moest plassen. Bleek dat ze dus ruim een uur heeft liggen “zwemmen” zoals ze dat zelf noemt. Morgen ochtend is ze niet wakker te krijgen omdat ze zo moe is omdat ze te laat is gaan slapen.... dit hebben we dus best wel vaak de laatste tijd.
Zijn er nog meer moeders die hier ervaring mee hebben? Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Is dit “normaal” en zal ik het maar laten voor wat het is? Of toch soort “verbieden” en zeggen dat het niet meer mag aangezien ze overdag vaak moe en chagrijnig is? 🤷🏻‍♀️
Met haar afspreken dat ze een halfuurtje eerder naar bed gaat zodat, zolang ze dat nog wil, kan 'zwemmen'?

Of een duidelijke tijd afspreken wanneer ze moet stoppen met 'zwemmen' en dat jij haar dan welterusten komt zeggen en haar knuffel op de vensterbank /bureau / stoel oid zet?
Mijn middelste had een vriendinnetje die dat deed. Op een gegeven moment reed ze overal tegenaan. En altijd en overal. Dus bij ons op visite op de bank. In de klas. En gerust de hele dag. Het maakte haar rustig. En haar moeder had ook geleerd dat het erbij hoorde. Maar het werd op een gegeven moment wel genant en inderdaad: ze sliep er niet/laat door. Het werd zelfs obsessief dus het is toen ook in banen geleid. Prima als je wilt 'zwemmen' maar tot een bepaalde tijd (je kan daar met een kind van 5 best afspraken over maken) en sowieso alleen in je eigen bed.
Het gaat vanzelf over. Zeker als 'schaamte' meer een ding gaat worden.
Het is een vorm van masturbatie zonder het seks exponent die wij eraan op hangen. Maar het moet natuurlijk niet de klauwen uit gaan lopen (wat voor meer dingen geldt die je normale gang van zaken op een gegeven moment in de weg gaan staan)

Verder zou ik er niet meer woorden aan vuil maken dan hoogst noodzakelijk. Het moet ook weer geen 'ding' gaan worden.

Succes :rose:
Hoe weet je dan dat ze dat gedaan heeft? Vraag je daar dan heel erg op door? Ik zou het haar niet verbieden en ook niet gaan lopen vissen of ze daarmee bezig is geweest omdat ik toch wel vind dat ze recht heeft op privacy daarin. Als ze overdag zo moe is, zou ik haar wat eerder naar bed brengen. Blijkbaar kost het haar tijd om in slaap te vallen - waarom dat is, doet er eigenlijk niet toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Onze dochter is een stuk jonger (2,5) maar doet dat ook. Verbieden zou ik niet doen. Wat toostosti zegt is wel slim.
Mijn dochter deed dat op haar schoolstoel, tot wel haar 10e jaar. Het was voor haar een afleiding omdat ze niet lekker mee kwam op school. Het was een soort gênant...

Ineens kwam ze er zelf achter dat het niet gepast was en hield het op. Ik heb haar destijds wel eens gezegd dat het niet de bedoeling was dat ze het in de klas deed, maar dat kwam niet binnen omdat ze het zelf niet met iets seksueels associeerde, maar gewoon als afleiding.

Ik zou er niet al teveel aandacht aan schenken. Het is natuurlijk niet iets verkeerds.
Bij hele jonge kinderen helpt afleiding nog wel eens. Verder moet je er niks achter zoeken. Het gebeurd zo vaak en is eigenlijk een vorm van zelfregulatie.
Wil je het verbieden of wil je dat ze eerder gaat slapen?

Als je wilt dat ze eerder gaat slapen, dan van tevoren al aangeven. Je mag nu nog 10 minuten lezen, zingen, zwemmen. Daarna roep ik dat je moet gaan slapen en dan ga je slapen.
Normaal gaat ze al rond 18.30-19.00 naar bed. Ze heeft veel slaap nodig 🙈
Maar ze zegt het gewoon zelf, dat ze eerst nog even gaat zwemmen voordat ze gaat slapen. Dat “even” is dus soms blijkbaar wel erg lang. Ik ga er maar een gewoonte van maken om elke avond even naar boven te lopen om te zeggen dat ze dan moet gaan slapen.
Ik ben inderdaad wel bang dat het een obsessie gaat worden. Het is de laatste tijd echt bijna elke avond. Hiervoor was het soms, 1x in de 2 weken dus wil het wel soort van in de gaten houden voordat het een obsessie wordt. Godzijdank doet ze het wel alleen in haar eigen bed, dat hebben we al afgesproken, want ze deed het hiervoor ook beneden op de bank waar de oppas bij was 🙈
Bedankt voor alle berichten tot nu toe!
Nandina* schreef:
09-03-2020 21:17
Wil je het verbieden of wil je dat ze eerder gaat slapen?

Als je wilt dat ze eerder gaat slapen, dan van tevoren al aangeven. Je mag nu nog 10 minuten lezen, zingen, zwemmen. Daarna roep ik dat je moet gaan slapen en dan ga je slapen.
Dat is een hele goede. Ik wil het niet perse verbieden want ze doet er verder niemand kwaad mee als ze het in haar eigen bedje doet. Zal morgen tegen haar zeggen dat ze het mag doen tot ik haar nog een nacht kusje kom geven 👍🏻
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dat niet gewoon zou verbieden. Ik bedoel, mijn dochtertje wil nog weleens in haar neus zitten prutten en dat vindt ze kennelijk ook lekker / fijn om te doen, maar dat verbied ik ook. Gewoon "doe maar niet, schat".
En een nichtje van me dat met haar hoofd bonkte, dat werd door de ouders ook gewoon verboden.

Ik snap niet waarom op knuffels rijden in een andere categorie zou vallen die je niet "mag" verbieden.
Am Yisrael Chai!
Overigens zou ik ook alert zijn op gedragsveranderingen. Excessief masturberen is een van de vele signalen van sexueel misbruik. Als er verder geen opvallend gedrag is, kun je deze opmerking negeren.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:20
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dat niet gewoon zou verbieden. Ik bedoel, mijn dochtertje wil nog weleens in haar neus zitten prutten en dat vindt ze kennelijk ook lekker / fijn om te doen, maar dat verbied ik ook. Gewoon "doe maar niet, schat".
En een nichtje van me dat met haar hoofd bonkte, dat werd door de ouders ook gewoon verboden.

Ik snap niet waarom op knuffels rijden in een andere categorie zou vallen die je niet "mag" verbieden.
Dit vind ik zelf best lastig. Het is soort ontdekken van haar lichaam. Wil er liever geen ding van maken, want voor haar is gewoon iets wat lekker voelt zonder het sexuele aspect. Maar ergens, diep van binnen, stoort het me wel 😳 vind het een lastig punt
Ik zou er een bezoekje aan de HA aan wagen. Al is het maar om jezelf gerust te stellen.
Nandina* schreef:
09-03-2020 21:26
Overigens zou ik ook alert zijn op gedragsveranderingen. Excessief masturberen is een van de vele signalen van sexueel misbruik. Als er verder geen opvallend gedrag is, kun je deze opmerking negeren.
Heftige opmerking.... godzijdank geen opvallend gedrag en kan het ook totaal niet indenken, maar hou dit wel ergens heel ver in mijn achterhoofd.
Didi12345 schreef:
09-03-2020 21:30
Dit vind ik zelf best lastig. Het is soort ontdekken van haar lichaam. Wil er liever geen ding van maken, want voor haar is gewoon iets wat lekker voelt zonder het sexuele aspect. Maar ergens, diep van binnen, stoort het me wel 😳 vind het een lastig punt
Maar je hoeft het toch niet vanwege het seksuele aspect te verbieden?

Laat ik het zo zeggen: ik zou het wel verbieden. Om dezelfde reden dat ik mijn dochter in haar neus prutten, in haar blote gat in het openbaar lopen, springen op de bank, schreeuwen in gezelschap en stampen op de vloer verbied. Omdat ik het irritant, ongepast, onwenselijk of vies vind, dus.
Am Yisrael Chai!
Dit heb ik ook gedaan, beren heette het hier, mét hoofdbonken. Werd er altijd lekker moe van .... Dus deed het ook standaard om in slaap te komen.

M'n ouders lieten me, m'n oma ook :) gelukkig maar. Apart vonden ze het natuurlijk wel.

Pas na m'n 10e kwam ik erachter dat er ook iets mee gestimuleerd kon worden :whistle:
ik snap nog iets niet: iedereen zegt dat het "niks seksueels" is, maar vervolgens praten jullie erover alsof het echt seksueel masturberen is.

Het is niet zo dat als je een meisje van 5 verbiedt om op haar knuffels te rijden dat ze op haar pak em beet 14e ofzo ineens niet gaat masturberen of seksueel actief gaat worden. Zoals jullie zelf al zeggen: die twee dingen (het rijden op knuffels en seks) staan namelijk los van elkaar.
Am Yisrael Chai!
Alert blijven voor signalen die wijzen op seksueel overschrijdend gedrag. Als het aangeleerd gedrag betreft, kun je het negeren . Het hoort bij haar leeftijd. Je kan haar wel leren om het alleen in haar kamer te doen zonder aanwezigheid van andere mensen. Succes.
anoniem_389157 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:38
Reden: Onduidelijke zin
10.45% gewijzigd
Eens met FV, als het niet-seksueel gedrag is, hoeft er ook niet zo voorzichtig mee omgegaan te worden. Het klinkt niet alsof ze haar lichaam aan het ontdekken is, maar alsof het iets is dat afleiding biedt. Afleiding van wat? Waarover voelt ze zich niet fijn dat ze dit zwemmen zo vaak nodig lijkt te hebben? Dat het ontspannen is, fair enough, maar als ze obsessief gaat ontspannen is het toch niet goed meer? Je kind mag toch ook niet de hele dag tv kijken omdat het zo lekker ontspannen is? En als ze dat wel willen en alleen nog maar willen tv kijken is het een signaal dat er iets aan de hand is.

Hoe gaat het op school? Ze gaat vroeg naar bed zeg je. Is school overprikkelend voor haar? Wordt ze gezien op school?
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:33

Laat ik het zo zeggen: ik zou het wel verbieden. Om dezelfde reden dat ik mijn dochter in haar neus prutten, in haar blote gat in het openbaar lopen, springen op de bank, schreeuwen in gezelschap en stampen op de vloer verbied. Omdat ik het irritant, ongepast, onwenselijk of vies vind, dus.
Dochter van TO doet het (na correcte) enkel in haar eigen kamer. Jouw dochter peutert nooit in haar neus als ze alleen in haar eigen kamer is?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:33

Ben ik deels wel met je eens, maar hoe zou je dit dan even praktisch gezien doen? Zeggen dat het niet meer mag omdat het niet netjes is? Ze doet het als ze alleen op haar kamer is, niet met andere mensen erbij. Ik kan er moeilijk naast blijven staan om te controleren. Net als neus peuteren, wie weet doet je dochter dat ook wel als ze alleen in haar kamertje is... blijf het lastig vinden hoe dit te implementeren zeg maar 🤔
Oudblond schreef:
09-03-2020 21:46
Dochter van TO doet het (na correcte) enkel in haar eigen kamer. Jouw dochter peutert nooit in haar neus als ze alleen in haar eigen kamer is?
Vast wel, maar dat zie ik dus niet. Maar als mijn dochter (ook kleuter) zou zeggen "ik ga zo slapen, maar eerst even lekker prutten" dan zou ik zeggen "nee hoor, gewoon gaan slapen. Je weet toch dat mama niet wil dat je zo zit te prutten?"
Am Yisrael Chai!
Dat ze alleen in het weekend mag zwemmen omdat ze doordeweeks naar school moet?
Didi12345 schreef:
09-03-2020 21:47
Ben ik deels wel met je eens, maar hoe zou je dit dan even praktisch gezien doen? Zeggen dat het niet meer mag omdat het niet netjes is? Ze doet het als ze alleen op haar kamer is, niet met andere mensen erbij. Ik kan er moeilijk naast blijven staan om te controleren. Net als neus peuteren, wie weet doet je dochter dat ook wel als ze alleen in haar kamertje is... blijf het lastig vinden hoe dit te implementeren zeg maar 🤔
je zegt net dat ze het aankondigt, dan kan je toch gewoon zeggen dat het niet meer mag? Gewoon een gesprekje over hebben dat het inderdaad niet zo netjes is, of dat knuffels het niet fijn vinden als je zo op ze rijdt, weet ik veel.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven