Kleuterrapport: cadeautje?

vrijdag 9 februari 2018 om 14:35
Je merkt van zelf of je kind er aandacht voor heeft en pas dan hoef je te bepalen HOE je dat samen gaat bekijken, toch? Hoe serieus je het met je partner bespreekt hoeft je kind geen weet van te hebben, of druk van te voelen.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 14:30Koffiekop en 2koffie ik vind jullie verwarrend samen in 1 topic![]()
Maar hebben jullie niet het idee dat we gewoon allemaal veel te moeilijk doen, om het al over 'beoordeeld' te hebben. Ik zie het meer als 'kijken hoe het gaat', zonder dat daar nou gelijk een waarde-oordeel aan hoeft te hangen. Een cadeautje zou hij dan sowieso wel (of niet, ik twijfel nog!) krijgen, ongeacht of hij nou een goed of een voldoende heeft.
Ik snap ook niet helemaal waarom een rapport 'erg' is. Zodra een kind wat voorloopt is het ineens wel weer belangrijk dat de leerkracht precies weet hoe ver, want dan moet er meteen actie ondernomen worden

Dat neemt allemaal niet weg dat ik het rapport soms onzinnig vond - de inhoud dan, niet het feit dat het bestond. Vooral als er stond 'kan tot 10 tellen' als het al tot 1000 kon en zo.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:37
Nee, nog niet eigenlijk.... Wil het ook niet te duur maken, het is maar een tussenrapport. En met zo'n eerste rapport zet ik gelijk de toon bij zoontje, het is echt een gewoonte-diertje, dus als ik nu groot uitpak dan denkt ie dat het zo hoort, dus dat is altijd iets om rekening mee te houden bij hem.
En geld heeft ie nog niet veel mee, dus dat is geen optie. Dus ik weet het nog niet, wat ik ermee wil.

En geld heeft ie nog niet veel mee, dus dat is geen optie. Dus ik weet het nog niet, wat ik ermee wil.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:39
Ja, dat vond ik bij het consultatiebureau altijd zo nutteloos. 'Kan 3 woordjes zeggen' terwijl hij er al 20 kon. Of 'Spreekt met 2 woorden' terwijl zoontje al hele zinnen praatte2koffie schreef: ↑09-02-2018 14:35Je merkt van zelf of je kind er aandacht voor heeft en pas dan hoef je te bepalen HOE je dat samen gaat bekijken, toch? Hoe serieus je het met je partner bespreekt hoeft je kind geen weet van te hebben, of druk van te voelen.
Ik snap ook niet helemaal waarom een rapport 'erg' is. Zodra een kind wat voorloopt is het ineens wel weer belangrijk dat de leerkracht precies weet hoe ver, want dan moet er meteen actie ondernomen worden
Dat neemt allemaal niet weg dat ik het rapport soms onzinnig vond - de inhoud dan, niet het feit dat het bestond. Vooral als er stond 'kan tot 10 tellen' als het al tot 1000 kon en zo.

Maar zoals ik al zei ik ben zelf best een streber, maar dat hoeft zoontje niet te weten, ik wil niet dat hij zich gepusht voelt. Maar ik geniet er wel van als ie een goed rapport krijgt, merk ik bij mezelf. Hoe ik zou reageren als het opeens minder is vraag ik me wel af, maar het lijkt me dat zulke dingen niet als verrassing moeten komen, je merkt toch zelf ook wel als je kind geen boe of bah zegt of aangeeft dat ie dingen niet snapt op school

vrijdag 9 februari 2018 om 14:42
Niet altijd. Mijn zoon maakte met 5 jaar de sommen uit het boek van zijn 2 jaar oudere zus (toen in groep 4). Op school kwam dat er niet uit, zijn juf twijfelde of hij wel tot 20 kon tellen.

Dus dan is zo'n rapport wel ineens nuttig, want tijdens het rapportgesprek kunnen aangeven dat hij misschien iets moeilijker werkjes moest krijgen in plaats van makkelijker.
anoniem_361432 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 14:45
0.37% gewijzigd

vrijdag 9 februari 2018 om 14:45
Ja, klopt.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 14:39Maar zoals ik al zei ik ben zelf best een streber, maar dat hoeft zoontje niet te weten, ik wil niet dat hij zich gepusht voelt. Maar ik geniet er wel van als ie een goed rapport krijgt, merk ik bij mezelf. Hoe ik zou reageren als het opeens minder is vraag ik me wel af, maar het lijkt me dat zulke dingen niet als verrassing moeten komen, je merkt toch zelf ook wel als je kind geen boe of bah zegt of aangeeft dat ie dingen niet snapt op school
Ik weet dat die van mij slim zijn, dus de beoordelingen van cognitieve vakken vind ik niet zo verrassend/belangrijk, tenzij het lager is dan ik denk dat ze kunnen.
Ik kan het dan belangrijker vinden dat ze goed hun best doen, vaak hun vinger opsteken, gezellig zijn, dus als er zo'n zinnetje in staat dan deel ik dat wel vaak met ze. Goed zeg, weer zo'n i+, maar ten opzichte van vorig jaar meer gaan praten, is dan interessanter. Bijvoorbeeld.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:46
ElizabethThatcher schreef: ↑09-02-2018 14:42Niet altijd. Mijn zoon maakte met 5 de sommen uit het boek van zijn 2 jaar oudere zus (toen in groep 4). Op school kwam dat er niet uit, zijn juf twijfelde of hij wel tot 20 kon tellen.
Dus dan is zo'n rapport wel ineens nuttig, want tijdens het rapportgesprek kunnen aangeven dat hij misschien iets moeilijker werkjes moest krijgen in plaats van makkelijker.
O ja, daar had ik nog niet zo bij stilgestaan dat zulke dingen ook kunnen... Bij het CB vertrouwen ze nog heel erg op de waarneming van de ouders, is mijn ervaring, maar nu met school is dat natuurlijk anders.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:50
Juist met een cadeautje leg je nadruk op de beoordeling en prestatie. Ik zou dan eerder een cadeautje geven aan het begin van de vakantie ofzo, geheel los van schoolprestaties.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 14:30Koffiekop en 2koffie ik vind jullie verwarrend samen in 1 topic![]()
Maar hebben jullie niet het idee dat we gewoon allemaal veel te moeilijk doen, om het al over 'beoordeeld' te hebben. Ik zie het meer als 'kijken hoe het gaat', zonder dat daar nou gelijk een waarde-oordeel aan hoeft te hangen. Een cadeautje zou hij dan sowieso wel (of niet, ik twijfel nog!) krijgen, ongeacht of hij nou een goed of een voldoende heeft.
nicole123 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 14:54
2.47% gewijzigd

vrijdag 9 februari 2018 om 14:52
Ik vind ontwikkeling bijhouden en delen met de ouders heel nuttig. Dit mag van mij ook in de vorm van een verslag of gesprek, hoeft niet perse in rapportvorm.Koffiekop schreef: ↑09-02-2018 14:49Hoe het gaat? Het is per definitie een oordeel. Hoe het gaat ten opzichte van iets. Een norm.
Dat is toch logisch? Ook als het verpakt wordt in een onschuldig boekje met smileys voelt je kind: hier wordt gekeken naar hoe ik presteer. Hoe klein ook.
Op die leeftijd vind ik dat onnodig en een recept voor faalangst en onzekerheid.
De kleutercito ben ik tegen, die vind ik heel onzinnig en vaak ook niets zeggen over wat het kind echt kan. Een goede leerkracht heeft die ook niet nodig om het kind te kunnen peilen.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:53
Koffiekop schreef: ↑09-02-2018 14:49Hoe het gaat? Het is per definitie een oordeel. Hoe het gaat ten opzichte van iets. Een norm.
Dat is toch logisch? Ook als het verpakt wordt in een onschuldig boekje met smileys voelt je kind: hier wordt gekeken naar hoe ik presteer. Hoe klein ook.
Op die leeftijd vind ik dat onnodig en een recept voor faalangst en onzekerheid.
Daar ligt dan een taak voor de ouders, lijkt mij. Namelijk om je kind te begeleiden daarin. Het zal nog wel vaker beoordeeld gaan worden, ook door mensen die het níet goed met hem voor hebben. Om daarom dan maar niet meer te beoordelen lijkt me contra-productief. Kinderen onder of boven hun eigen niveau laten werken zorgt tenslotte ook voor faalangst en onzekerheid.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:54
Ik geef aan mijn kind dat graag leest een nieuw boek, want juf had geschreven dat ze zoveel plezier heeft in lezen (= geen beoordeling). Mijn jongste is heel erg van de cijfers, die krijgt een dobbelspelletje (ook weer: juf schrijft dat je het het leukst vindt om met cijfers bezig te zijn).

vrijdag 9 februari 2018 om 14:55
Dat vind ik een heel leuk idee. Ik weet nog niet zo goed hoe het rapport van zoontje eruit ziet, of het echt een lijst is of een omschrijving, maar als het lukt ga ik hier iets mee doenElizabethThatcher schreef: ↑09-02-2018 14:54Ik geef aan mijn kind dat graag leest een nieuw boek, want juf had geschreven dat ze zoveel plezier heeft in lezen (= geen beoordeling). Mijn jongste is heel erg van de cijfers, die krijgt een dobbelspelletje (ook weer: juf schrijft dat je het het leukst vindt om met cijfers bezig te zijn).

vrijdag 9 februari 2018 om 14:57
vrijdag 9 februari 2018 om 14:58
Als je het zo brengt dan vind ik het wel kunnen ja. Beter dan als je het als beloning brengt voor het goed presteren of hard werken bij een kleuter. Mijn schoonvader heeft er bijv een handje van om tegen onze zoon te zeggen: "Goed je best doen op school hè?" Irritant vind ik dat, laat hem lekker kleuter zijn en lol hebben op school, in plaats van druk op zijn schouders te gaan leggen.ElizabethThatcher schreef: ↑09-02-2018 14:54Ik geef aan mijn kind dat graag leest een nieuw boek, want juf had geschreven dat ze zoveel plezier heeft in lezen (= geen beoordeling). Mijn jongste is heel erg van de cijfers, die krijgt een dobbelspelletje (ook weer: juf schrijft dat je het het leukst vindt om met cijfers bezig te zijn).
vrijdag 9 februari 2018 om 15:07
Grappig topic. Kleuterkind heeft hier deze week ook een rapport gekregen en ik verbaasde mij al over dat feit op zich. Maar ik vroeg me ook al af of ik er iets mee moest.
Gelukkig was kind al helemaal trots dat het een eigen boekje had gekregen en daar heb ik het maar bij gelaten.
De inhoud hier was een beetje saaiig, alles gemiddeld aangekruist. Vond het jammer dat er ook op de interesse en sociale stukken nergens een soort geschetst beeld over kind ontstond. Hij vindt bijv kleuren niet leuk (en kan het ook niet zo goed
) en bouwen heel leuk zoiets.
Juf heeft alleen: ga zo door erin gezet...
Haha naja beetje off-topic. Ik dacht vooral als je dan al een rapport uitdeeld voor 4 jarigen. Wat ik zelf niet perse nodig vindt. Maak er dan iets persoonlijks van.
Gelukkig was kind al helemaal trots dat het een eigen boekje had gekregen en daar heb ik het maar bij gelaten.
De inhoud hier was een beetje saaiig, alles gemiddeld aangekruist. Vond het jammer dat er ook op de interesse en sociale stukken nergens een soort geschetst beeld over kind ontstond. Hij vindt bijv kleuren niet leuk (en kan het ook niet zo goed

Juf heeft alleen: ga zo door erin gezet...
Haha naja beetje off-topic. Ik dacht vooral als je dan al een rapport uitdeeld voor 4 jarigen. Wat ik zelf niet perse nodig vindt. Maak er dan iets persoonlijks van.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:09
Waarom wil je eigenlijk zo graag een cadeautje geven? Wat zijn de voordelen? Waarom zou je het per se willen koppelen aan het rapport?

vrijdag 9 februari 2018 om 15:11
vrijdag 9 februari 2018 om 15:13
Ik denk dat het heel erg verschilt per school Kersopdetaart. Hier wel diverse persoonlijke dingen die de juf erbij geschreven heeft: waar ze hem van ziet genieten, welke rol hij inneemt in de klas, wat zijn sterke kanten zijn, wat hij (nog) moeilijk vindt. Dat vind ik ook het meest waardevolle, zeker bij een kleuter.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:15
Ik zou dan denk ik zelf bang zijn dat het kind het op een gegeven moment wel als een beloning van prestaties ziet, vooral onder invloed van andere kinderen die wellicht wel die boodschap van hun ouders krijgen. Ik geef dan liever zo'n cadeautje extra op de verjaardag of Sinterklaas of aan het begin van de vakantie, dan heb je ook niet de kans dat ze het zien als een beloning. Zeker als een kind gevoelig is voor prestatiedruk, zoals ik het idee krijg van het kind van TO.ElizabethThatcher schreef: ↑09-02-2018 15:11Ik zie het niet als belonen, maar als stimuleren van de interesse. En dit vind ik 2x per jaar een mooi moment.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:29
Jee wat denkt iedereen hier over na... Vermoeiend opvoeden lijkt me dat.nicole123 schreef: ↑09-02-2018 15:15Ik zou dan denk ik zelf bang zijn dat het kind het op een gegeven moment wel als een beloning van prestaties ziet, vooral onder invloed van andere kinderen die wellicht wel die boodschap van hun ouders krijgen. Ik geef dan liever zo'n cadeautje extra op de verjaardag of Sinterklaas of aan het begin van de vakantie, dan heb je ook niet de kans dat ze het zien als een beloning. Zeker als een kind gevoelig is voor prestatiedruk, zoals ik het idee krijg van het kind van TO.
Geef dat kind een cadeautje als je iets leuks ziet of blij bent, of doe het niet.
Volkomen triviaal allemaal.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:39
Dat doen ze op de school van mijn zoon. In zijn rapporten staat sinds kort ook wel hoe hij het doet ten opzichte van het landelijk gemiddelde op de verschillende vakken, maar er wordt veel meer aandacht geschonken aan de beschrijvingen per schoolvak van wat hij al doet en wat zijn volgende doel is.Frox schreef: ↑09-02-2018 12:46Ik zou het anders inrichten, denk ik. Het zou, vind ik, veel interessanter zijn om te zien op welke gebieden je kind gegroeid is, dat ze opeens snapte wat procenten zijn bijvoorbeeld, dat haar lezen zoveel beter is geworden ten opzichte van de vorige keer (in plaats van ten opzichte van het landelijk gemiddelde). Een rapport dat daadwerkelijk weerspiegeld wat een kind geleerd heeft, dàt lijkt me nou leuk.
Ik vind het wel een prettige manier van werken, maar merk dat ik toch ga zitten vissen naar of het dan goed is of beter zou kunnen. Is het bijvoorbeeld handig om extra te oefenen met klokkijken, of hoeft hij dat nog helemaal niet te kunnen en wordt het alleen maar onnodig gepush?
Wij wonen niet in Nederland en blijven zitten bestaat hier niet, dus dan heb je die expliciete normen ook niet zo nodig als in Nederland, waarbij je bij een bepaald aantal onvoldoendes blijft zitten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"