kleuterschool

16-07-2009 22:29 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af, je kindje gaat naar de kleuterschool als hij 4 is.

Maar gaan ze dan als je echt 4 zijn en stromen dan in of beginnen ze al meteen in het begin van het schooljaar als ze nog 4 moeten worden?

Mijn zoon is uit december , dus gaat hij dan de september al naar school of stroomt hij in januari in?
Hij stroomt in vanaf het moment dat hij 4 wordt.
Je begint met school als je 4 jaar wordt. Maarrrr... dan ben je nog niet leerplichtig. Je mag er dan dus nog voor kiezen om je kind thuis te houden. Die van mij gingen tegen donderdagmiddag altijd half dood, dus die hield ik toen 's middags nog weleens thuis
Dan heb ik nog een vraagje...mijn dochter wordt volgend jaar aan het begin van de zomervakantie 4. Mag ze dan nog de zomervakantie naar het kinderdagverblijf of moet ze er gelijk af?

Kan het natuurlijk ook aan het kdv zelf vragen, maar deze vraag kwam ineens bij mij op toen ik dit onderwerp las.
Maarruh, de kleuterschool bestaat niet meer hoor... Hij stroomt in in groep 1...
Dat is per KDV verschillend vlg mij.

Mijn Zoon trok ook een hele week nog niet. Dus tot hij 5 was bleef hij de woensdag thuis. (kleuters hebben bij hem op school dagelijks tot 13.00 les)
quote:HaagsLoesje schreef op 16 juli 2009 @ 22:35:

Maarruh, de kleuterschool bestaat niet meer hoor... Hij stroomt in in groep 1... Bij Zoon op school wél Die gaat ook gewoon naar de eerste na de zomer.
quote:louisavuitton schreef op 16 juli 2009 @ 22:34:

Dan heb ik nog een vraagje...mijn dochter wordt volgend jaar aan het begin van de zomervakantie 4. Mag ze dan nog de zomervakantie naar het kinderdagverblijf of moet ze er gelijk af?

Kan het natuurlijk ook aan het kdv zelf vragen, maar deze vraag kwam ineens bij mij op toen ik dit onderwerp las.Mijn zoon zat op een KDV/BSO in één en ging in de zomervakantie door naar de BSO, maar dan wel de hele dag. Vond ik wel veel prettiger omdat er ook oudere kinderen waren en hij had 'genoeg' van al die babies en dreumissen om hem heen.
quote:IvyRosa schreef op 16 juli 2009 @ 22:36:

[...]

Bij Zoon op school wél Die gaat ook gewoon naar de eerste na de zomer.

Wat een nostalgie... Ook al ben ik zelf van de vijfde klas naar groep 8 gegaan, kan er nog maar moeilijk aan wennen.

Ook dat hij op de basisschool zit ipv de lagere school....

Kan het natuurlijk ook aan het kdv zelf vragen, maar deze vraag kwam ineens bij mij op toen ik dit onderwerp las.Mijn kids mochten de maand waarin ze 4 werden nog "uitzitten"in het KDV, daarna was het finito. Maar dat was nog in de tijd dat de werkgever bijbetaalde. We konden toen wel volledig op eigen kosten de plaats langer aanhouden. Vraag het inderdaad eens bij jouw KDV na.
quote:HaagsLoesje schreef op 16 juli 2009 @ 22:39:

[...]

Ook dat hij op de basisschool zit ipv de lagere school....Zoon zit dus heerlijk op de lagere school
Hoe is bij julie de overgang gegaan? Mijn dochter zit nu 2 dagen op het kdv. De basisschool waar zij heen gaat, heeft wel een psz. zal ik haar daar ook nog 2 ochtenden opdoen een half jaar voordat ze naar school gaat? Ik vind dat dus eigenlijk best wel veel, en is ze veel van huis, maar aan de andere kant kan ze wel wennen, ook aan de BSO mocht ze in de zomervakantie gelijk van het kdv af moeten.. Wat is wijsheid?

sorry TO voor mijn vragen hier..maar misschien heb jij ook wel iets aan de antwoorden..
Wat Haags Loesje zegt, is natuurlijk wel de meest logische oplossing. Gewoon doorstormen naar BSO en die is in de vakantie gewoon de hele dag.
quote:louisavuitton schreef op 16 juli 2009 @ 22:42:

Hoe is bij julie de overgang gegaan? Mijn dochter zit nu 2 dagen op het kdv. De basisschool waar zij heen gaat, heeft wel een psz. zal ik haar daar ook nog 2 ochtenden opdoen een half jaar voordat ze naar school gaat? Ik vind dat dus eigenlijk best wel veel, en is ze veel van huis, maar aan de andere kant kan ze wel wennen, ook aan de BSO mocht ze in de zomervakantie gelijk van het kdv af moeten.. Wat is wijsheid?

sorry TO voor mijn vragen hier..maar misschien heb jij ook wel iets aan de antwoorden..

Nee joh, niet ook nog naar de psz. Gewoon vanaf het kdv naar school. Meestal bouwen ze het op in het begin. Gewoon even in overleg gaan met de juf.

En meestal gaan ze vanaf het KDV een paar dagen wennen op de BSO (als het van dezelfde is) en anders gewoon een keertje samen gaan "spelen" op de BSO.
aha dankjulliewel had er al op gegoogeld maar kwam er niet ver mee.

in mijn geval kan hij dus januari naar school (over een paar jaartjes dan he...) want hij is van 30 dec.

En dan nog niet leerplichtig is wel handig, kunnen ze ook wennen 5 dagen lijkt me wel veel in 1 keer!

Vanaf welke leeftijd zijn ze leerplichtig?
Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig.
Ik werk zelf in het onderwijs. Bij ons in het dorp op alle scholen is het zo (en in veel meer plaatsen en steden) dat wanneer een kind vier wordt, hij of zij instroomt in de zgn. nul-groep. Hier blijven ze de rest van het schooljaar. In het nieuwe schooljaar komen ze dan gewoon in groep 1. Kinderen die in juni, juli, augustus of september zijn geboren stromen gewoon na de zomervakantie in en dan gelijk in groep 1. Omdat dit de zgn. 'vroege' leerlingen zijn hebben zij soms kleuterjaarverlenging nodig, oftewel, ze 'blijven zitten' in groep 1 of 2. Ze hebben immers geen nulgroep gehad. Maar lang niet altijd hoor.
In grote steden gebeurt het heel vaak dat kinderen toch tot het volgende schooljaar moeten wachten.

Mijn dochter werd een paar maanden voor de zomervakantie 4 maar er was geen plek voor haar dus mocht ze pas na de vakantie beginnen

Was heel frustrerend want ze was echt toe aan school.

Kan het natuurlijk ook aan het kdv zelf vragen, maar deze vraag kwam ineens bij mij op toen ik dit onderwerp las.Hangt van het kdv af. Het kdv van mijn kind kon doorlopen tijdens de zomermaanden. Maar ik ken ook kdv's waar je meteen moet afzwaaien zodra je vier wordt. Al zit je middenin de vakantiemaanden. Dus het is de moeite om dit even na te vragen bij je eigen kdv.
Mijn zoontje is in mei 4 geworden, maar stroomt pas na de zomervacantie in op school. Tot zijn eigen en mijn frustratie. Hij zit tot dan gewoon op het KDV. Ik heb verlenging aangevraagd en dat was geen probleem.
quote:mmmoi25 schreef op 16 juli 2009 @ 23:47:

Ik werk zelf in het onderwijs. Bij ons in het dorp op alle scholen is het zo (en in veel meer plaatsen en steden) dat wanneer een kind vier wordt, hij of zij instroomt in de zgn. nul-groep. Hier blijven ze de rest van het schooljaar. In het nieuwe schooljaar komen ze dan gewoon in groep 1. Kinderen die in juni, juli, augustus of september zijn geboren stromen gewoon na de zomervakantie in en dan gelijk in groep 1. Omdat dit de zgn. 'vroege' leerlingen zijn hebben zij soms kleuterjaarverlenging nodig, oftewel, ze 'blijven zitten' in groep 1 of 2. Ze hebben immers geen nulgroep gehad. Maar lang niet altijd hoor.Zal dit topic niet gaan gebruiken over weer een discussie over het kleuteren, maar deze redenering is echt zo ongelofelijk nonsens. Groep 0 is een raar verzinsel.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Op de school van mijn oudste 2 kinderen stroomden kinderen die in mei-zomervakantie 4 werden allemaal pas ná de zomervakantie in, omdat einde van het schooljaar geen fijne tijd is om te wennen als jong kleutertje. Klassen overvol, rommelige tijd (vrije dagen, studiedagen, activiteiten als sportdag etc.)

Het kan per school verschillen hoe ze met de instroom en wenperiode omgaan, dus altijd handig om het even na te vragen op de school van je keuze.

BTW: voor mijn jongste (2 jaar) kreeg ik een paar maanden terug al een mail van de school waar ze heengaat, dat ze in september 2010 meteen na de vakantie mag instromen.
quote:Solomio schreef op 17 juli 2009 @ 11:20:

[...]

Zal dit topic niet gaan gebruiken over weer een discussie over het kleuteren, maar deze redenering is echt zo ongelofelijk nonsens. Groep 0 is een raar verzinsel.Waarom is dat een raar verzinsel Solomio? Ik heb zelf geen kleuters en heb er ook niet zo heel veel verstand van, maar het lijkt mij best handig. Ik hoef ook geen discussie hoor, ben gewoon oprecht benieuwd.
Bij de school van mijn zoon werken ze met jongste, middelste en oudste kleuters. Hij is in april ingestroomd. Gewoon in groep 1, maar dan dus als jongste kleuter. En dan houdt in dat hij nog niet echt hoefde te doen, wat de andere kindjes die in groep 1 zaten wel moesten doen. Dus toch een soort groep 0. Na de zomervakantie werd het wel echt groep 1, met de bijbehorende eisen, die naarmate het schooljaar vorderde, steeds een beetje zwaarder werden (qua werkjes doen enzo). Ergens begin januari werd hij middelste kleuter. Na de zomervakantie zit hij in groep 2 en wordt dan oudste kleuter.

Ik vind groep 0 niet zo'n raar verzinsel hoor. Het is gewoon een hulpmiddel voor de juf aan wie ze welke eisen stelt wat betreft werkjes enzo.
quote:mmmoi25 schreef op 17 juli 2009 @ 13:25:

[...]

Waarom is dat een raar verzinsel Solomio? Ik heb zelf geen kleuters en heb er ook niet zo heel veel verstand van, maar het lijkt mij best handig. Ik hoef ook geen discussie hoor, ben gewoon oprecht benieuwd.

Vooral dat je erbij vermeldt dat 'zomer'kinderen regelmatig langer kleuteren omdat ze de nulgroep gemist hebben. Die nulgroep is een verzinsel, omdat er anders kinderen langer dan een jaar in groep 1 zitten en dat vinden ouders niet altijd een fijn idee. Dus noemen we het maar groep 0. En i.p.v. dat die nulgroep gezien wordt als een soort extraatje, omdat de overgang nu eenmaal aan de zomervakantie gekoppeld is, wek jij de indruk dat die nulgroep inmiddels ook nog een soort officiële kleutergroep is en dat als je die mist, dat je dan toch wel tekort komt.

Daarbij nog het feit dat je schrijft dat kinderen van juni, juli, augustus en september vaker kleuterverlenging krijgen. Daar maak ik uit op dat bij jullie de grens voor overgaan nog steeds op 1 oktober ligt, wat al zo'n 25 jaar geleden afgeschaft is.

En dan begrijp ik echt niet dat iemand die zelf in het onderwijs werkt dat zomaar klakkeloos neerschrijft en dus blijkbaar niet beter weet.

Mijn zoon is van eind november, stroomde destijds in in groep 0, waar ik het niet mee eens was, hij hoorde gewoon in groep 1. Tegen de zomervakantie vertelde school dat zoon mocht 'versnellen' naar groep 2, maar daar hoorde hij gewoon naar toe te gaan.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven